JolandaOudshoorn schreef:Ander schreef:Marnix, Ik ben een leraar van kinderen. Ik gebruik met graag de berijming van 1773. Een beetje uitleg en de kinderen snappen het prima. Niet te snel zeggen dat het ouderwets en te moeilijk is.
Alleen, mijn dochters lichaam, bijna 2 jaar, zal door den slaap verkwikt zich nog niet weder tot den arbeid schikken.

Dus vandaar ga ik voor het gebedje dat Wilhelm poste, waarvoor dank! (al zijn andere ideeën ook welkom hoor!)
Helma's idee is wel een goede. Mooi om zo de dag te beginnen. Wij zingen opent uwe mond na het eten nu. Dochterlief zingt al mee, al kloppen nog niet alle woorden. Ik vind dat prachtig! Ze doet haar handen samen en zingt vol overgave. Vroeg mee beginnen!
Helemaal mee eens. En al zouden ze het niet allemaal snappen, wat dan nog?? Ik denk dan maar: laat ze maar wennen aan wat "moeilijker" taal. Anders zullen ze het nooit leren waarderen!
Ik ben sowieso geen voorstander van moeilijke taal en zeker niet voor kinderen. Waarom moeten ze uberhaupt die moeilijke taal (omdat het niet de taal van nu is maar van eeuwen terug) moeten leren waarderen? Wat het inhoudelijke betreft ligt dat anders maar ik krijg wel eens het idee dat geestelijke taal die niet altijd makkelijk te verstaan is, en ouderwetse taal van vroeger, op een hoop worden gegooid.
Daarnaast is bidden praten met God. en vind ik dat er nog wel wat verschil zit tussen lezen en zingen, en bidden. Als je een kind leert tot Gods te spreken, maar hij snapt de taal van wat hij zegt niet, vraag ik me af of dat de bedoeling is. Een kind kan ook gewoon vanuit zijn hart bidden. (dat ook richting Ander). Als je 1773 in de kerk zingt lijkt het me ook goed om dat voor de klas te doen, hoewel ik er ook wel andere liederen in voor kinderen begrijpelijker taal bij zou zingen, wat je vast ook wel doet. Als je naast de Psalmen andere liederen zingt mogen die best in begrijpelijke taal zijn, dan hoef je alleen de inhoud uit te leggen in plaats van dat je eerst taalkundig vanalles moet gaan verklaren
Lassie, helemaal mee eens... Het ging me even om het bidden zoals hier, door een lied. Dat bidden ook luisteren is weet ik

maar bedankt voor de aanvulling.