Kortere zomervakantie

hmprff

Re: Kortere zomervakantie

Bericht door hmprff »

refo schreef:Een neef van me ging een jaar of tien geleden in het onderwijs. Daarvoor maakte hij weken van 40 klokuren en langer.
Hij keek z'n ogen uit:
Een jaar bestaat uit 40 weken ipv 52 minus 24 vrije dagen.
Een week bestaat uit 35 uren.
Een uur bestaat uit 50 minuten.

Voorbereiding? Het eerste jaar erg intensief. Daarna is het meer een oppoetsen van eerdere voorbereiding.
Vergaderingen? In werktijd.
Correcties? Als de ene klas een repetitie maakt, kijk je de vorige al grotendeels na.

Het enige lastige is dat je niet zomaar een dag vrij kunt nemen.
dan loop je toch wel achter...
tegenwoordig zijn alle rapportenvergaderingen sowieso al pas vanaf 2 uur smiddags, in plaats van dat de leerlingen één dag vrij kregen. En dat allemaal om één 1040 uren regeling (waar ik de afgelopen jaren ruimschoots aan gekomen ben...)

Vroeger was het nog zo dat ik witte donderdag tot het vierde uur les had, zonder pauze (dus tot half twaalf)...sinds dit jaar moeten we tot en met het 6e op school blijven...(2 uur)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Hummel

Bericht door Hummel »

Vergaderingen na 2 uur zijn niet meer onder werktijd wil je zeggen?
albion

Bericht door albion »

refo schreef:Een neef van me ging een jaar of tien geleden in het onderwijs. Daarvoor maakte hij weken van 40 klokuren en langer.
Hij keek z'n ogen uit:

Voorbereiding? Het eerste jaar erg intensief. Daarna is het meer een oppoetsen van eerdere voorbereiding.
Correcties? Als de ene klas een repetitie maakt, kijk je de vorige al grotendeels na.

Wát een genot om lerares/leraar te zijn :nananere
Wij verdienen ons geld door op ons lauweren te rusten. Het is echt relaxed om bij het onderwijs te werken. Al die verhalen, van overspannen leraren. FLAUWEKUL!
Kinderen? Lieverdjes zijn het, maken braaf hun huiswerk, leren héél goed hun taken, hebben helemaal geen spiekbriefjes of wat dan nodig. Snappen alles in 1x.
Je kan gerust ook nog eens eventjes met je collega praten op de gang. ADHD'ers hebben in de klas nérgens last van. Blijven braaf op hun plaats zitten. Niemand roept door de klas terwijl jij bezig bent om iets uit te leggen. Klasgenootjes hebben heel veel begrip voor elkaar. Wachten op hun beurt als ze wat willen zeggen.
En de leraren hoeven helemaal niet met elkaar rekening te houden als ze hun lessen inplannen om achter de computer te willen, of als er even gauw een rep gekopieerd moet worden.

Ik zou zeggen kom en solliciteer. Vacatures genoeg!

Ooit gehoord van het spreekwoord: Schoenmaker hou je bij je leest?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

hmprff schreef:
Hij keek z'n ogen uit:

tegenwoordig zijn alle rapportenvergaderingen sowieso al pas vanaf 2 uur smiddags, in plaats van dat de leerlingen één dag vrij kregen. En dat allemaal om één 1040 uren regeling (waar ik de afgelopen jaren ruimschoots aan gekomen ben...)

Vroeger was het nog zo dat ik witte donderdag tot het vierde uur les had, zonder pauze (dus tot half twaalf)...sinds dit jaar moeten we tot en met het 6e op school blijven...(2 uur)
toch denk ik dat weinig docenten voor 8.00 op school zijn of na 17.00.
Terwijl dat in het overige bedrijfsleven vaak wel het geval is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

Hummel schreef:Vergaderingen na 2 uur zijn niet meer onder werktijd wil je zeggen?
Nee, die mag ik in mijn vrije tijd doen, nadat ik eerst drie kwartier gereden heb naar de hoofdvestiging en nog eens driekwartier terug.
En dan krijg je nog de opdrachten de je nog moet maken en dan nog eens de verplichte vergaderingen van half drie tot zeven uur.
Verder kan ík mijn rep. niet nakijken bij een andere klas. Ik heb daar echt mijn concentratie voor nodig. En als ik geconcentreerd met
het nakijken bezig ben weet ik niet wat de leerling doet die het niet goed geleerd heb en graag even bij zijn/haar buurman/vrouw leentje buur
wil spelen. Of je moet dat niet erg vinden. Nou ja, geef dan maar gelijk de antwoorden door.

Ik ben gezinsverzorgster geweest, ik heb jaren op kantoor gezeten (dir. secr.), ik heb in het buitenland gewerkt etc. Maar als je de deur
achter je dichtdeed, nam je geen werk meer mee naar huis.
Dat heb ik tegenwoordig niet. Vandaag ben ik vanaf 7 uur tot 12 uur bezig geweest om me voor te bereiden op 2 verrijkingstaken voor een groepje
van 7 kinderen. En nu moet ik nog alles na gaan kijken.
Wat trekt me in het onderwijs? De kinderen, je krijgt er zoveel voor terug. Bovendien is het erg afwisselend. Elk uur maak je wel weer wat anders mee.
Onderwijs is niet saai! Maar met alles is het wel zo: je neemt overal jezelf mee. Ik bedoel hiermee te zeggen, het zit niet in je omgeving hoe je je voelt,
maar het zit in jezelf. Alle beroepen heeft zijn voor en tegens. En onderwijs is echt het makkelijkste baantje niet. Moet je de juffrouws van groep 1 en 2
hebben, die hebben erg veel werk alleen al aan het voorbereiden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ey ben het van harte eens, mooie job maar zeker niet de gemakkelijkste...
En de stuurlui aan de wal zou ik willen toeroepen...laten we een maandje ruilen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
hmprff schreef:
Hij keek z'n ogen uit:

Oei, nu moet ik echt ingrijpen. Ik werk elke dag van 8.15 - 17.15 op school. Vaak is het werk dan niet af en moet 's avonds verder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hummel

Bericht door Hummel »

Hoho, ik geloof je wel hoor! Ik denk alleen wel dat de werkdruk per leerkracht gewoon heel verschillend is. Op de middelbare school kon je de docenten die werk van hun vak maakten er zó uitpikken, terwijl anderen altijd maar een beetje aan het lanterfanten waren voor de klas. En ik denk dat een basisschoolbaan drukker is dan die van een middelbare schooldocent, omdat je ook idd veel meer de zorg alleen op je hebt van een hele klas.
albion

Bericht door albion »

hmprff schreef:
Hij keek z'n ogen uit:

Ik zit er wel eens al om kwart over zeven. En mijn collega's die in dezelfde plaats wonen, gaan nog even op zaterdag terug of 's avonds. Je moet eens weten hoe druk het is als de 3e en 4e klassers hun PTA moeten presenteren. En wat dacht je van de ouderbezoeken die de mentor moet doen, of de ouderavonden. Soms ben ik van z uur tot half 10 's avonds bezig. Als we met de klas een 'schoolreisje' hebben (1 dag naar Engeland op en neer) 's Morgens om 5.30 uur weg en 's avonds om 11 uur thuis.
Nu hebben we weer een acte voor het goede doel. Dus 24 uur lesgeven. Moet je wel mee willen werken, want anders gaat het natuurlijk ook niet door. Met wat doe je als docent(e). Je vindt het leuk dat de kinderen activiteiten ontwikkelen, dus je doet mee. Mentorbijscholingen, binnenkort weer een projectweek. De voorbereidingen doen we echt niet onder schooltijd. Dat doen we 's avonds en zaterdags. Als je een hele dag les gegeven hebt van 8.15-15.30 uur dan heb je echt even geen zin om gelijk weer aan het nakijken te gaan. Dat wordt ook 's avonds. En het hangt ook nog eens voor welk vak er huiswerk moet nagekeken worden. Geschiedenis is echt veel tijd. Als je een meerkeuze opdracht wil geven (makkelijk nakijken) geeft wel extra werk om zo'n opdracht te maken. Nee, als je hart voor je werk hebt dan ben je er eigenlijk altijd mee bezig. Er zijn altijd wel 'zorgen' om je leerlingen en dat moet je goed in de gaten houden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

albion schreef:
hmprff schreef:
Hij keek z'n ogen uit:

Ik zit er wel eens al om kwart over zeven. En mijn collega's die in dezelfde plaats wonen, gaan nog even op zaterdag terug of 's avonds. Je moet eens weten hoe druk het is als de 3e en 4e klassers hun PTA moeten presenteren. En wat dacht je van de ouderbezoeken die de mentor moet doen, of de ouderavonden. Soms ben ik van z uur tot half 10 's avonds bezig. Als we met de klas een 'schoolreisje' hebben (1 dag naar Engeland op en neer) 's Morgens om 5.30 uur weg en 's avonds om 11 uur thuis.
Nu hebben we weer een acte voor het goede doel. Dus 24 uur lesgeven. Moet je wel mee willen werken, want anders gaat het natuurlijk ook niet door. Met wat doe je als docent(e). Je vindt het leuk dat de kinderen activiteiten ontwikkelen, dus je doet mee. Mentorbijscholingen, binnenkort weer een projectweek. De voorbereidingen doen we echt niet onder schooltijd. Dat doen we 's avonds en zaterdags. Als je een hele dag les gegeven hebt van 8.15-15.30 uur dan heb je echt even geen zin om gelijk weer aan het nakijken te gaan. Dat wordt ook 's avonds. En het hangt ook nog eens voor welk vak er huiswerk moet nagekeken worden. Geschiedenis is echt veel tijd. Als je een meerkeuze opdracht wil geven (makkelijk nakijken) geeft wel extra werk om zo'n opdracht te maken. Nee, als je hart voor je werk hebt dan ben je er eigenlijk altijd mee bezig. Er zijn altijd wel 'zorgen' om je leerlingen en dat moet je goed in de gaten houden.
Mooi werk he geschiedenis geven....druk maar mooi..
freek

Bericht door freek »

Albion, je bent een bevlogen docente, ik hoor het allang! :super
jvdg

Bericht door jvdg »

Zo te zien hebben we nogal wat onderwijsgevenden onder onze forummers.

Nu begrijp ik dus ook waarom alles hier zo ordelijk toegaat! :)

Overigens heb ik veel respect voor jullie beroep! :super
henriët

Bericht door henriët »

hmprff schreef:
Hij keek z'n ogen uit:

ok eens..
maar je ziet alleen het heen en weer gaan van de leerkracht nu..
zien jullie s avonds de telefoontjes die gedaan moeten worden..
zien jullie de leerkrachten gebogen onder de last.. hoe helpen we dit kind daaruit,..
zien jullie het altijd bezig zijn met je vak/ werk van de leerkrachten.

ik vind t zo makkelijk roepen allemaal.
juf/ meester.. leuk hoor, altijd vakantie..
ik vind het echt een fout stereotype.
als je hart hebt voor het onderwijs, heb je hart voor het kind..

als je hart voor kinderen hebt.. stopt het niet binnen de lesuren,.

vergeet ook niet de nascholing, de cursussen, de vergaderingen ( ja, na schooltijd) alle activiteiten die verzonnen en uitgewerkt moeten worden.
Mi heb je met sommige kantoorbanen een rustigere job hoor, ook al zit je dan van 8-17u

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik heb me ook weleens afgevraagd hoe het komt dat ik na een x aantal lesuren een beetje moe ben. Volgens mij komt het doordat je non-stop bezig bent. Toen ik nog ergens lekker achter een computertje zat te werken, kon ik eens overleggen met een collega, een rondje draaien met mijn bureaustoel, een tijdje nadenken, een tijdje met verstand op nul zitten tikken, een poosje uit het raam kijken, noem maar op. Waag het niet om voor de klas een minuut met je gedachten elders te zijn, want dan wordt het een janboel.
Zoals al geschreven: met kinderen/pubers bezig zijn is echt wel vermoeiend. In de tijd dat ik praktijkles gaf aan een klas van 25 vmbo-kader-leerlingen, ben ik eens gaan tellen hoeveel kinders in die klas aanzienlijke gedrags- of sociale problemen hadden. Ik hield er zes over die min of meer normaal waren. De rest was onopvoedbaar, had ADHD, PDD-NOS, onbekende vorm van autisme, moest thuis het gezin runnen en reageerde dat op school af, noem maar op.
Tenslotte liggen de deadlines behoorlijk kort. Correctiewerk moet de volgende les eigenlijk wel af zijn. Een leerling die problemen in je les veroorzaakt, moet daarop dezelfde dag aangesproken worden, het liefst meteen na de les (anders heeft hij geen idee meer waar het eigenlijk over gaat en heeft corrigeren geen zin). Een les moet voorbereid zijn. De groeten aan de docenten die zonder voorbereiding kunnen: je dagopening moet je voorbereiden, je moet bij iedere klas weten welke stof behandeld moet worden en bij iedere klas moet je bedenken welke werkvormen je inzet. Dat is het minimum. Dan ga ik ervan uit dat de inhoud van de lesstof geen probleem is en dat je zonder problemen legio voorbeelden en actualiteit en moraliteit in je les kunt verwerken. En ik vind dat je niet iedere les kunt aankomen met de trits: overhoren/opgaven bespreken, nieuwe stof bespreken, nieuwe stof verwerken in opgaven in de vorm van achtereenvolgens frontaal, frontaal en in stilte.
Die onvoorbereide docenten lijken mij van die tiepetjes die alleen maar VWO-klassen hebben en aan het begin van de les de sommetjes voor de volgende keer op het bord zetten, die vervolgens roepen: als je vragen hebt, kom je maar naar mijn bureau, en die daarna ouwe correctie gaan zitten doen. Ik heb ze genoeg gehad. En ze hebben niet bijgedragen aan mijn kennis- of vaardighedenniveau.
Maar het onderwijs is prachtig. En dat weekje zomervakantie zullen we missen, maar als het over het jaar verspreid terug komt, ben ik het graag kwijt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zita schreef:Ik heb me ook weleens afgevraagd hoe het komt dat ik na een x aantal lesuren een beetje moe ben. Volgens mij komt het doordat je non-stop bezig bent. Toen ik nog ergens lekker achter een computertje zat te werken, kon ik eens overleggen met een collega, een rondje draaien met mijn bureaustoel, een tijdje nadenken, een tijdje met verstand op nul zitten tikken, een poosje uit het raam kijken, noem maar op. Waag het niet om voor de klas een minuut met je gedachten elders te zijn, want dan wordt het een janboel.
Zoals al geschreven: met kinderen/pubers bezig zijn is echt wel vermoeiend. In de tijd dat ik praktijkles gaf aan een klas van 25 vmbo-kader-leerlingen, ben ik eens gaan tellen hoeveel kinders in die klas aanzienlijke gedrags- of sociale problemen hadden. Ik hield er zes over die min of meer normaal waren. De rest was onopvoedbaar, had ADHD, PDD-NOS, onbekende vorm van autisme, moest thuis het gezin runnen en reageerde dat op school af, noem maar op.
Tenslotte liggen de deadlines behoorlijk kort. Correctiewerk moet de volgende les eigenlijk wel af zijn. Een leerling die problemen in je les veroorzaakt, moet daarop dezelfde dag aangesproken worden, het liefst meteen na de les (anders heeft hij geen idee meer waar het eigenlijk over gaat en heeft corrigeren geen zin). Een les moet voorbereid zijn. De groeten aan de docenten die zonder voorbereiding kunnen: je dagopening moet je voorbereiden, je moet bij iedere klas weten welke stof behandeld moet worden en bij iedere klas moet je bedenken welke werkvormen je inzet. Dat is het minimum. Dan ga ik ervan uit dat de inhoud van de lesstof geen probleem is en dat je zonder problemen legio voorbeelden en actualiteit en moraliteit in je les kunt verwerken. En ik vind dat je niet iedere les kunt aankomen met de trits: overhoren/opgaven bespreken, nieuwe stof bespreken, nieuwe stof verwerken in opgaven in de vorm van achtereenvolgens frontaal, frontaal en in stilte.
Die onvoorbereide docenten lijken mij van die tiepetjes die alleen maar VWO-klassen hebben en aan het begin van de les de sommetjes voor de volgende keer op het bord zetten, die vervolgens roepen: als je vragen hebt, kom je maar naar mijn bureau, en die daarna ouwe correctie gaan zitten doen. Ik heb ze genoeg gehad. En ze hebben niet bijgedragen aan mijn kennis- of vaardighedenniveau.
Maar het onderwijs is prachtig. En dat weekje zomervakantie zullen we missen, maar als het over het jaar verspreid terug komt, ben ik het graag kwijt.

Ben het grotendeels met je posting eens, alleen ik bereid minimaal voor, ik weet waar ik het over wil gaan hebben, maar om een les tot in de puntjes vooraf te bereiden is niks voor mij.
Wel lees ik inderdaad de avond ervoor het gedeelte wat ik met de leerlingen ga lezen als dagopening.
Ik heb zowel de havo als vwo klas 1 tot 4 en dat is gewoon pittig...heb zat andere jobs gehad, deze geeft verreweg de meeste voldoening maar ik ben ook bij tijden het meest moe van deze job( na het werken he...)
Plaats reactie