En een mogelijk vierde punt: is Nederland nou echt zo'n fantastisch land om een kind in te laten opgroeien? De maatschappij is verseculariseerd, vermaterialiseerd en oversekst tot op het bot. De landen van waaruit kinderen geadopteerd worden zijn arm, maar met hulp ter plaatse is een kind meer geholpen dan door het naar onze maatschappij te slepen.memento schreef:Ik ben ook tegen adoptie, en wel om 3 redenen:JolandaOudshoorn schreef:Misschien dat daarom in sommigen kringen adoptie daarom wordt afgewezenrefo schreef:Ik heb er ook dubbele gevoelens bij.
Voorkomen dat je kinderen krijgt wordt afgewezen, want je neemt geen kinderen, maar je krijgt ze.
1. In de meeste gevallen komt adoptie voort uit een niet op een natuurlijke wijze te vervullen kinderwens. Omdat men dan geen kinderen ontvangt van God op de natuurlijke weg, "neemt" men kinderen door middel van adoptie.
2. Nederland kent vele kinderen, die wachten op pleegzorg. Waarom een kind van ver hierheen halen, terwijl veel kinderen dichtbij nog op een gezin wachten?
3. M.i. kan het geld wat besteedt word aan adoptie veel beter gestoken worden in het geven van voedsel, onderwijs, en voorzieningen in het betreffende land, dan dat een kind hierheen gehaald wordt. Niet alleen kan het kind dan bij zijn/haar eigen ouders blijven (wat voor een christen toch hoge prioriteit moet hebben), maar ook kan met hetzelfde geld veel meer kinderen geholpen worden (bv: een Woord-en-Daad kind krijgt voor 25 EUR per maand eten en drinken, een kind hier te eten en kleding geven, en naar school kost al snel meer dan 100 EUR per maand, om nog maar te zwijgen van de kosten die gemaakt moeten worden om een adoptie-kind naar NL te krijgen)
En misschien punt vijf: ik hoor hoe langer hoe meer van adoptiekinderen die in het land van herkomst gewoon ouders blijken te hebben. Ik zie vakantiefoto's van het kind met moeder 1 en moeder 2. Het kind wordt ter adopie aangeboden omdat het in het eigen land door financiele problemen te weinig kansen heeft. Het lijkt mij gruwelijk om een kind bij zijn eigen moeder weg te halen. Denk het je eens andersom in: een kind uit de mindere buurten van Rotterdam dat bij z'n moeder wordt weggehaald en verscheept naar de VS.
En toch kan ik ook weer meevoelen met al die kinderloze echtparen die je helemaal ziet opbloeien als ze hun adoptiekind krijgen.