Drie afsnijdingen...

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

maar die zaken gaan toch aan die toepassing vooraf? Je kan moeilijk de doodstraf onderschrijven als je gelooft dat Christus die straf voor je gedragen heeft. Zoals jij het beschrijft lijkt het een beetje op de ellendekennis in 3 uitgewerkte fasen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Marnix schreef:Om even invoeling te verkrijgen wat vragen:

1. Wat houdt die afnijding van het leven precies in? Ik heb geen flauw idee wat daarmee bedoeld wordt
2. Hoe komt hij hierbij gezien het feit dat hij preekt over Markus 6? Ik mis het verband een beetje.

Wie helpt me?
De opmerking over de drie afsnijdingen werd min of meer terloops genoemd en bij de hoorders als bekend verondersteld. De discipelen waren volgelingen van Jezus geworden; hij had ze geroepen. Dat was de eerste afsnijding, ze behoorden niet meer bij de wereld. In Markus 6:46 verliet hij zijn discipelen om te gaan bidden. Staat symbool voor het verdwijnen van het zich op Christus in het geestelijke leven. Ons werd duidelijk gemaakt dat hij echter nooit weg gaat om zijn volk in de steek te laten, maar om voor hen te bidden. Mooie gedachte trouwens.
Maar goed, vanaf dat moment gaan de discipelen roeien en roeien en roeien. Zelf aan de slag. Totdat ze uitgeroeid waren. In de nacht. De nacht van hun bestaan. Toen kwam Jezus weer en zei: Wees welgemoed, ik ben het. Dat was de tweede afsnijding, daar ging het in deze preek voornamelijk over. De derde is op dit gedeelte denk ik niet van toepassing maar werd wel besproken. De toepassing van Christus verdiensten, het persoonlijk eigenen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:maar die zaken gaan toch aan die toepassing vooraf? Je kan moeilijk de doodstraf onderschrijven als je gelooft dat Christus die straf voor je gedragen heeft. Zoals jij het beschrijft lijkt het een beetje op de ellendekennis in 3 uitgewerkte fasen.
Eigenlijk is dat ook zo.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Marnix schreef:maar die zaken gaan toch aan die toepassing vooraf?
Noodzakerlijkwijs gaat dit vooraf aan het komen tot Christus. Jazeker. Dit is het werk van Gods Geest. Zijn werk is het verheerlijken van Christus. Het is God die geloof schenkt door het te werken in het plaatsmaken voor de Christus. En (dit is een aanvulling) in het aangrijpen van de Christus. Zonder de werkelijke verlossing is het plaatsmaken immers niets waard.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens.

Overigens ben ik altijd een beetje huiverig voor het schematiseren van het geloof. Ellende -> Verlossing -> Dankbaarheid, prima, daar sta ik helemaal achter. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen: Eerst moet je dit meemaken, dan dat, dan roept Hij je, dan ga je bidden, op Christus zien, vervolgens kom je een keer in de nacht van je bestaan, dan haalt Christus je er uit en dan, ja dan is de ellendekennis volkomen en wordt de verlossing pas echt. God werkt hier zo, maar we moeten uitkijken er een checklist van te maken om al ons leven er aan te toetsen. Kijk je naar andere personen, dan zie je dat God weer net wat anders werkt bij hen. Dus prima zo'n preek, zolang het maar geen checklist voor ware bekering wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Tiberius schreef:Maar toch wel een postadres?
Eigenlijk heeft Gods volk maar één echte afsnijding: dat is van de oude Adam, waarna inenting in Christus volgt, zie Romeinen 11.

Ja, maar ik ga niet via de post zitten corresponderen. Dat is echt van voor mijn tijd.

Dat bedoelde ik idd, ik weet ook niet anders dan dat er één afsnijding is. Daarom was dit nieuw voor mij.
Dus die dominee is ook van voor je tijd :quoi :slurp
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:Maar toch wel een postadres?
Eigenlijk heeft Gods volk maar één echte afsnijding: dat is van de oude Adam, waarna inenting in Christus volgt, zie Romeinen 11.

Ja, maar ik ga niet via de post zitten corresponderen. Dat is echt van voor mijn tijd.

Dat bedoelde ik idd, ik weet ook niet anders dan dat er één afsnijding is. Daarom was dit nieuw voor mij.
Dus die dominee is ook van voor je tijd :quoi :slurp
Of niet meer bij de tijd ;)
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Marnix schreef:Helemaal mee eens.
.. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen:
Het zijn geen fasen maar onderscheiden zaken die één fase van ellendekennis is. Dat gaat al langer hoe dieper totdat het onmogelijk houdbaar is. Voor de ene duurt dat lang, voor de ander kort. Bij de ene dieper dan de ander. Maar dezelfde zaken worden gekend en herkend.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Prachtig onderwerp for theologische 'refo'leuter
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Prachtig onderwerp for theologische 'refo'leuter
Jij solliciteert naar een 4e afsnijding? :) :banni
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Prachtig onderwerp for theologische 'refo'leuter
Jij solliciteert naar een 4e afsnijding? :) :banni
:mdr
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Prachtig onderwerp for theologische 'refo'leuter
Jij solliciteert naar een 4e afsnijding? :) :banni
Geachte heer moderator, kunt u me dan even vlug vertellen hoe deze discussie stichtend is, en niet gewoon 'Refo'leuter?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Prachtig onderwerp for theologische 'refo'leuter
Jij solliciteert naar een 4e afsnijding? :) :banni
Geachte heer moderator, kunt u me dan even vlug vertellen hoe deze discussie stichtend is, en niet gewoon 'Refo'leuter?
Geachte heer Mulder, de bandbreedte van onderwerpen die we hier toelaten is breder dan mijn persoonlijke bandbreedte. ::salut
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door JolandaOudshoorn »

speranza schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens.
.. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen:
Het zijn geen fasen maar onderscheiden zaken die één fase van ellendekennis is. Dat gaat al langer hoe dieper totdat het onmogelijk houdbaar is. Voor de ene duurt dat lang, voor de ander kort. Bij de ene dieper dan de ander. Maar dezelfde zaken worden gekend en herkend.
Pas hoorde ik het volgende. Gods kind zegt ieder dag: God met ons?? maar ook iedere dag God met ons!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11438
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Mister »

speranza schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens.
.. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen:
Het zijn geen fasen maar onderscheiden zaken die één fase van ellendekennis is. Dat gaat al langer hoe dieper totdat het onmogelijk houdbaar is. Voor de ene duurt dat lang, voor de ander kort. Bij de ene dieper dan de ander. Maar dezelfde zaken worden gekend en herkend.
Speranza: waar kom jij deze onderverdeling binnen de fase van de ellende tegen in Gods Woord?
Plaats reactie