refo schreef:Dat is ook zo'n dogreden van de GG: je bent pas ergens toe geroepen als je helft van de stemmen op je verzameld hebt.
Dat is geen drogreden. Dat is de procedure die we hanteren. Je kan een inwendige roeping hebben, als dat niet overeenkomt met een roeping uit de kerk, dan is het een 'loze' roeping.
Het is geen schande om het ambt van ouderling als meeromvattend te betitelen, dan het ambt van diaken. Er zijn onderscheiden verantwoordelijkheden, en het ambt van ouderling is een zwaardere taak. Omgekeerd zou ik dus zeggen, dat het geen uitholling is van het één ten opzichte van het ander, maar realisme.Daarom vind ik hetgeen jij schrijft niet helemaal terecht. In mijn visie zou een diaken in het algemeen geen eens voor de keus gesteld hoeven te worden of hij wel geroepen is voor ouderling. Omdat deze (uitzonderingen daargelaten) nooit voor de keus gesteld zou moeten worden zolang deze het ambt van diaken bekleed. Persoonlijk vind ik het een uitholling van het ambt van diaken zoals er in de praktijk veel wordt omgegaan. Daarnaast hebben deze mensen bijna geen keus want dan moeten ze vraag beantwoorden waarom wel diaken en geen ouderling worden. Voor veel mensen geld kerkenraad is kerkenraad. Dus is zo'n verkiezing dan wel helemaal fair is er ten diepste nog een keus. Alleen de degene met een zeer sterke rug kunnen nog 'nee' zeggen en toch hun diakenschap blijven uitoefenen.
Eveneens is het denk ik een verkeerde redenering om het praktische gebruik van een termijn, als principe te nemen voor de duur van de roeping.
Overigens ben ik het er volledig mee eens dat diakenen ook gewoon diakenen moeten kunnen blijven, als ze daar geroepen voor zijn.