Da Capo schreef:fluitje schreef:(...)
Maar bij iemand, laat ik zeggen boven de 80, waar we vaak toch spreken van mensen van de dag, is voor mij de roepstem minder.
Natuurlijk, moet men altijd bereid zijn enzovoort. Ik wil die discussie ook niet aangaan.
(...)
Zomaar wat gedachten van mijn kant.
Allereerst, is het juist schokkend te moeten ervaren dat we het 'gewoon' vinden dat mensen, "laat ik zeggen boven de 80", sterven. Of we nu jong of oud sterven (in het licht van de eeuwigheid zijn we even oud), we moeten dan God ontmoeten. Dat is de lering die we uit ieder sterfgeval moeten trekken. De dood is niet zo 'gewoon', de eerste hoofdstukken van Genesis zijn daar heel helder in. Als we onbekeerd sterven zal het zo verschrikkelijk zijn, dat het ons begrip te boven gaat.
Vervolgens moeten we inderdaad oppassen voor 'standaard' zinnen, die 'in gaan slijten'. Als variant zou je wellicht kunnen denken om de lezer van de advertentie aan te spreken in de zin van 'bereid ook gij uw huis, want ook gij moet sterven'. Of vinden we dat te confronterend in een rouw advertentie? (weet het eerlijk gezegd zelf niet...)
Even voor de duidelijkheid Da Capo: ik heb niet gezegd dat het gewoon is.
Mijn schoonmoeder is nog heel kras en tot voor kort gebruikte ze nog geen medicijnen. Maar toch zijn het mensen van de dag.
En inderdaad.... de dood is niet gewoon.
Hoewel, staat het niet ergens in de een formulier dat het leven al een gestadig sterven is?
En jouw optie..................ik weet niet of het confronterend is. Ik zal het zelf niet plaatsen.
Ik hoop dat op mijn begrafenis de liefde van God de Vader, Christus en Zijn verlossingswerk en het werk van de Heilige Geest een centrale plaats mag hebben.