Rouwadvertenties

Hendrikus

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Hendrikus »

BJD schreef:Of die advertenties voor bepaalde kraamhulp "geen televisie" (weer heel wat anders..) Waar je verder lid van bent (tijdschriften) en wat je verder 's avonds doet is kennelijk geen probleem.. maar geen televisie :fouet
Dat was vroeger in het RD altijd zo komisch: de contactadvertenties. "Oude waarheid toegedaan", "zondag in ere houdend", "geen tv bezittend",
"klein defect geen bezwaar"... :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Da Capo schreef: Vervolgens moeten we inderdaad oppassen voor 'standaard' zinnen, die 'in gaan slijten'. Als variant zou je wellicht kunnen denken om de lezer van de advertentie aan te spreken in de zin van 'bereid ook gij uw huis, want ook gij moet sterven'. Of vinden we dat te confronterend in een rouw advertentie? (weet het eerlijk gezegd zelf niet...)
Ook zulke alternatieven geldt: Tenzij de familie van de overleden die woorden zelf ter harte genomen hebben, en zich bekeerd hebben, is zo'n onderschrift pure leegte, en daarom zeer ongepast, ja eigenlijk godslasterlijk!

Oh, hoe betoond iemand die zulke vrome woorden de ander durft voor te houden, maar er zelf aan ongehoorzaam is, dat hij niets, maar dan ook niets van de ernst van de (eeuwige) dood snapt!
Vandaar ook dat ik pleit voor een sobere rouwadvertentie c.q. -brief.
Lourens

Bericht door Lourens »

Da Capo schreef:
fluitje schreef:(...)
Maar bij iemand, laat ik zeggen boven de 80, waar we vaak toch spreken van mensen van de dag, is voor mij de roepstem minder.
Natuurlijk, moet men altijd bereid zijn enzovoort. Ik wil die discussie ook niet aangaan.
(...)
Zomaar wat gedachten van mijn kant.
Allereerst, is het juist schokkend te moeten ervaren dat we het 'gewoon' vinden dat mensen, "laat ik zeggen boven de 80", sterven. Of we nu jong of oud sterven (in het licht van de eeuwigheid zijn we even oud), we moeten dan God ontmoeten. Dat is de lering die we uit ieder sterfgeval moeten trekken. De dood is niet zo 'gewoon', de eerste hoofdstukken van Genesis zijn daar heel helder in. Als we onbekeerd sterven zal het zo verschrikkelijk zijn, dat het ons begrip te boven gaat.
Vervolgens moeten we inderdaad oppassen voor 'standaard' zinnen, die 'in gaan slijten'. Als variant zou je wellicht kunnen denken om de lezer van de advertentie aan te spreken in de zin van 'bereid ook gij uw huis, want ook gij moet sterven'. Of vinden we dat te confronterend in een rouw advertentie? (weet het eerlijk gezegd zelf niet...)
Even voor de duidelijkheid Da Capo: ik heb niet gezegd dat het gewoon is.
Mijn schoonmoeder is nog heel kras en tot voor kort gebruikte ze nog geen medicijnen. Maar toch zijn het mensen van de dag.
En inderdaad.... de dood is niet gewoon.
Hoewel, staat het niet ergens in de een formulier dat het leven al een gestadig sterven is?

En jouw optie..................ik weet niet of het confronterend is. Ik zal het zelf niet plaatsen.
Ik hoop dat op mijn begrafenis de liefde van God de Vader, Christus en Zijn verlossingswerk en het werk van de Heilige Geest een centrale plaats mag hebben.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Kaw schreef:
Zita schreef:
Kaw schreef:Of de 'geen bloemen' in de rouwadvertenties.
wat is daar mis mee? Als de overledene een kennissenkring had waarin zich ook mensen bevonden die niet weten dat het in reformatorische kring niet zo gebruikelijk (en zelfs niet zo wenselijk) is om bloemen mee te brengen of te laten opsturen, is het volgens mij wel goed om te vermelden. Het kan onduidelijkheid of pijnlijke situaties voorkomen.
En die lezen het RD?
da's niet echt te vermoeden, nee. Het is alleen meestal het geval dat de kaart en de advertenties in de verschillende kranten dezelfde tekst hebben (toen wij dat onlangs moesten opstellen was het niet onze bedoeling om vroom te gaan zitten doen in het RD; we hebben er puur niet bij nagedacht dat we in dat medium die zin wel konden laten vervallen).
helma

Bericht door helma »

is het héél erg als mensen toch per ongeluk bloemen meenemen?
ik zou zelf niet gauw bloemen op een graf leggen denk ik, maar als iemand het zou doen bij een begrafenis zou ik er toch ook geen drama van maken
het hoeft van mij in ieder geval niet op de kaart.Bij een dodenherdenking vinden we de kransen heel normaal :quoi
en ook niets van gepaste kleding......
Het zou bijv. voor je buren een verhindering zijn om naar de begrafenis/rouwdienst te komen, terwijl ze misschien dán voor de eerste keer in aanraking komen met het Evangelie

Soms denk ik: waar doen we toch moeilijk over?maar misschien ben ik wel erg afgedwaald....
Ariene

Bericht door Ariene »

Hebben jullieweleens nagedacht over de zin
"Heden behaagde het de Heere om tot zich te nemen.."

Alsof de Heere er behagen in heeft mensen te laten sterven.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Hebben jullieweleens nagedacht over de zin

Toch wel

Kom Heere Jezus!

Dat we allen met Paulus zeggen mogen: Het sterven is mij gewin!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Een gelovige sterft niet maar ontslaapt.
En onze tijden zijn in Zijn Handen!!!!
Ariene

Bericht door Ariene »

Bert Mulder schreef:

Toch wel

Kom Heere Jezus!

dat lijkt me andersom gedacht.
Wij kunnen soms verlangen te sterven wanneer we zeker mogen weten bij Hem te mogen zijn
Maar vergeet niet dat de dood nog altijd het loon is op de zonde en de laatste vijand die overwonnen moet worden.

Zal het de Heere dan behagen om (kinderen en geen kinderen) die dood in te doen gaan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:
Bert Mulder schreef:

Toch wel

Kom Heere Jezus!

dat lijkt me andersom gedacht.
Wij kunnen soms verlangen te sterven wanneer we zeker mogen weten bij Hem te mogen zijn
Maar vergeet niet dat de dood nog altijd het loon is op de zonde en de laatste vijand die overwonnen moet worden.

Zal het de Heere dan behagen om (kinderen en geen kinderen) die dood in te doen gaan?
Voor gelovigen is sterven niet de straf op de zonde, maar slechts een overgang tot het eeuwige leven. Wel is de dood de laatste vijand. Maar zo zal ik altijd bij de Heere wezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Helaas gaat het juist in rouwadvertenties vaak heel erg mis.

"Na een periode van afnemende krachten behaagde het de Heere tot Zich te nemen onze geliefde..."
Zijn de krachten van de Heere afgenomen? Nee toch?!

Moegestreden heeft de Heere tot zich genomen...
De Heere moegestreden??

Dankbaar voor alles wat wij van haar mochten ontvangen, is overleden...
Zij is dankbaar overleden?
~~Soli Deo Gloria~~
Lourens

Bericht door Lourens »

helma schreef:is het héél erg als mensen toch per ongeluk bloemen meenemen?
ik zou zelf niet gauw bloemen op een graf leggen denk ik, maar als iemand het zou doen bij een begrafenis zou ik er toch ook geen drama van maken
het hoeft van mij in ieder geval niet op de kaart.Bij een dodenherdenking vinden we de kransen heel normaal :quoi
Het zou bijv. voor je buren een verhindering zijn om naar de begrafenis/rouwdienst te komen, terwijl ze misschien dán voor de eerste keer in aanraking komen met het Evangelie

Soms denk ik: waar doen we toch moeilijk over?maar misschien ben ik wel erg afgedwaald....
Ik zou ze ook zeker niet wegsturen.
Ben ik met je eens Helma.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

en wat te vinden van het noemen van de namen van de 'overleden nabestaanden'? Pas zag ik een advertentie waar twaalf namen onder stonden, waarvan acht in liefdevolle herinnering.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik zou het wel erg vinden. We hoeven ons toch niet altijd aan te passen aan anderen! Het meest emotionele moment hoeft een ander met zijn fratsen toch niet te verstoren?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:

Ik zou het wel erg vinden. We hoeven ons toch niet altijd aan te passen aan anderen! Het meest emotionele moment hoeft een ander met zijn fratsen toch niet te verstoren?
Kun je in liefde meegebrachte bloemen kwalificeren als fratsen en verstoring?
Gesloten