Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Gian »

Een puber wil gewoon leuk gekleed zijn.
Logisch toch...?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Tja, fietsen in rok is niet zo praktisch.... en met koud weer is een broek wel lekker. Nee, dat weet ik niet uit ervaring :D

Dus ik geef ze groot gelijk :)

Mutsen vind ik bij meer dan 5 graden onder nul wel handig, bevroren oren zijn niet lekker.

Nee, fietsen in een rok is niet praktisch, pakweg 200 jaar lang hebben vrouwen gefietst in een rok maar het is ineens niet meer praktisch...
Oh, je bedoeld in een lapje stof net over je kont? Ja da's inderdaad een beetje koud ja..

Tja, ik ga een beetje af op de bevindingen van mijn vriendin. Maar goed. De Bijbel verbiedt de rokken volgens mij nergens, dus als iemand graag met een broek fietst heb ik daar geen moeite mee. Argumenten zijn in talloze topics al aangedragen dus hier laat ik het maar even bij :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Marnix »

Gian schreef:Een puber wil gewoon leuk gekleed zijn.
Logisch toch...?
Klopt.... en de vraag is of rokken van God moeten of niet. Als iemand vindt van niet is het ook logisch dat iemand om die redenen gewoon broeken draagt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Gian schreef:Een puber wil gewoon leuk gekleed zijn.
Logisch toch...?
Klopt.... en de vraag is of rokken van God moeten of niet. Als iemand vindt van niet is het ook logisch dat iemand om die redenen gewoon broeken draagt :)
maar goed, school vind van wel en heb je je daarbij neer te leggen.

Dan blijft wel het dilemma van de puber die juist in een periode zit waarin hij/zij het uiterlijk erg belangrijk vind.
Je lijdt dan inderdaad liever kou dan dat je met drie maillots over elkaar heen naar school fiets in een lange wijde rok.
straks wordt je gepest...

In dat opzicht snap ik best dat de pubers makkelijke prooien zijn voor de verslaggevers.
wanneer je als ouders je kind op deze school doet én je kind lang moet fietsen om op school te zijn zal je even moeten investeren
om ten eerste je standpunt duidelijk te maken aan je kind en daarna kleding te zoeken die én warm is én waar het kind zich prettig in voelt.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door zusterelly »

henriët schreef:en daaaaaaaaaaaaaar gaan we weer...
ja ik vroeg al of we nu ovonde eens gingen proberen ipv de rotonde ;)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door judith »

zusterelly schreef:
henriët schreef:en daaaaaaaaaaaaaar gaan we weer...
ja ik vroeg al of we nu ovonde eens gingen proberen ipv de rotonde ;)
:hum
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Jongere »

Zolang je kleding niet sensueel, extravagant of overdreven luxe is, is die Bijbels verantwoord. Veel ingewikkelder zou je het niet moeten maken. Christen-zijn zou moeten gaan over het vertegenwoordigen van de liefde van Christus, niet over het strikt volgen van regels.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door memento »

Jongere schreef:Zolang je kleding niet sensueel, extravagant of overdreven luxe is, is die Bijbels verantwoord. Veel ingewikkelder zou je het niet moeten maken. Christen-zijn zou moeten gaan over het vertegenwoordigen van de liefde van Christus, niet over het strikt volgen van regels.
Mee eens.

Daarbij vind ik de redenering dat maillots en regenbroeken wél mogen, maar broeken niet, een erg rare. Het zijn immers allemaal dingen met pijpen eraan...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door jvdg »

Even de concordantie erbij:

Genesis 3:21
En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen en toog ze hun aan.

Exodus 28:40
Voor de zonen van Aäron zult gij ook rokken maken en gij zult voor hen gordels maken; ook zult gij voor hen mutsen maken, tot heerlijkheid en sieraad.

Exodus 29:8
Daarna zult gij zijn zonen doen naderen, en zult hen de rokken doen aantrekken.

Exodus 39:27
Zij maakten ook de rokken van fijn linnen, van geweven werk, voor Aäron en voor zijn zonen;

Exodus 40:14
Gij zult ook zijn zonen doen naderen, en zult hun de rokken aantrekken.

Leviticus 8:13
Ook deed Mozes de zonen van Aäron naderen, en trok hun rokken aan en gordde hen met een gordel en bond hun mutsen op, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.

Leviticus 10:5
Toen traden zij toe en droegen hen in hun rokken tot buiten het leger, gelijk als Mozes gesproken had.

Matthéüs 10:10
Noch male tot den weg, noch twee rokken, noch schoenen, noch staf; want de arbeider is zijn voedsel waardig.

Markus 6:9
Maar dat zij schoenzolen zouden aanbinden, en met geen twee rokken gekleed zijn.

Lukas 3:11
En hij antwoordende zeide tot hen: Die twee rokken heeft, dele hem mede die geen heeft; en die spijze heeft, doe desgelijks.


Ik denk dat we de discussie over rokken maar even in de koelkast moeten zetten, onder verwijzing naar de posting van Jongere.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Ik denk dat we de discussie over rokken maar even in de koelkast moeten zetten, onder verwijzing naar de posting van Jongere.
en niet voor éven in de koelkast, maar voorgoed in de diepvries, verwijzende naar hetgeen in de concordatie te lezen valt...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Ander »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Ik denk dat we de discussie over rokken maar even in de koelkast moeten zetten, onder verwijzing naar de posting van Jongere.
en niet voor éven in de koelkast, maar voorgoed in de diepvries, verwijzende naar hetgeen in de concordatie te lezen valt...........
Nou ja, da's wel koud, kan je beter een broek aantrekken.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Rens »

Ander schreef:
Rens schreef:
jvdg schreef:
Ik denk dat we de discussie over rokken maar even in de koelkast moeten zetten, onder verwijzing naar de posting van Jongere.
en niet voor éven in de koelkast, maar voorgoed in de diepvries, verwijzende naar hetgeen in de concordatie te lezen valt...........
Nou ja, da's wel koud, kan je beter een broek aantrekken.
je leest het: mannen moeten óók in een rok rondbanjeren, wég met álle broeken....laat zien die melkflessen......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
Ander schreef:
Rens schreef:
jvdg schreef:
Ik denk dat we de discussie over rokken maar even in de koelkast moeten zetten, onder verwijzing naar de posting van Jongere.
en niet voor éven in de koelkast, maar voorgoed in de diepvries, verwijzende naar hetgeen in de concordatie te lezen valt...........
Nou ja, da's wel koud, kan je beter een broek aantrekken.
je leest het: mannen moeten óók in een rok rondbanjeren, wég met álle broeken....laat zien die melkflessen......
geef mij maar een broek, werkt veel beter tegen de muggen in de zomer, en tegen de koude in de winter.

Nota Bene, in Israel werd het niet zo koud als hier....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef: geef mij maar een broek, werkt veel beter tegen de muggen in de zomer, en tegen de koude in de winter.

Nota Bene, in Israel werd het niet zo koud als hier....
Maar jij laat de muggen wel aanvallen op de benen van jouw vrouw en dochters. :)

Egoïst. :mad
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Volkskrant - Reformatorische meisjes dragen rok

Bericht door Bert Mulder »

Toch niet, deze keer, geachte vriend...

Die mogen van mij ook een broek dragen.


(hoeveel hier vallen om van verbazing?)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten