Pagina 2 van 3

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 03 jan 2009, 22:20
door Erasmiaan
Zonderling schreef:
Genade door recht schreef:En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.
Wanneer we de brieven van Paulus lezen zien we dat geloof, wedergeboorte (of vernieuwing) en rechtvaardigmaking altijd aan elkaar worden verbonden en nimmer worden gescheiden.

Wat is het dat volgens jou gescheiden is?
En kun je dat ook onderbouwen vanuit Gods Woord?
Wie scheidt dat dan?

Sorry Zonderling, ik word een beetje moe van je kruistocht.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 05 jan 2009, 19:07
door Herman
Erasmiaan schreef: Wie scheidt dat dan?
Genade door recht schreef:
En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.


Deze stelling lijkt me het bevragen waard.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 05 jan 2009, 20:21
door Zonderling
Erasmiaan schreef:
Zonderling schreef:
Genade door recht schreef:En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.
Wanneer we de brieven van Paulus lezen zien we dat geloof, wedergeboorte (of vernieuwing) en rechtvaardigmaking altijd aan elkaar worden verbonden en nimmer worden gescheiden.

Wat is het dat volgens jou gescheiden is?
En kun je dat ook onderbouwen vanuit Gods Woord?
Wie scheidt dat dan?

Sorry Zonderling, ik word een beetje moe van je kruistocht.
Erasmiaan, deze reactie valt mij tegen en ik begrijp niet waar ik dat aan te danken heb.
De topicstarter bracht e.e.a. ter sprake, niet ik.
Verder heb ik inderdaad - zoals Herman al aangaf - gereageerd op Genade-door-recht. Zijn/haar stelling "wat God scheidt, mogen we niet samenvoegen", is in het verband van dit topic inderdaad het bevragen waard.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 05 jan 2009, 23:30
door Erasmiaan
Zonderling schreef:
Erasmiaan schreef:
Zonderling schreef:
Genade door recht schreef:En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.
Wanneer we de brieven van Paulus lezen zien we dat geloof, wedergeboorte (of vernieuwing) en rechtvaardigmaking altijd aan elkaar worden verbonden en nimmer worden gescheiden.

Wat is het dat volgens jou gescheiden is?
En kun je dat ook onderbouwen vanuit Gods Woord?
Wie scheidt dat dan?

Sorry Zonderling, ik word een beetje moe van je kruistocht.
Erasmiaan, deze reactie valt mij tegen en ik begrijp niet waar ik dat aan te danken heb.
De topicstarter bracht e.e.a. ter sprake, niet ik.
Verder heb ik inderdaad - zoals Herman al aangaf - gereageerd op Genade-door-recht. Zijn/haar stelling "wat God scheidt, mogen we niet samenvoegen", is in het verband van dit topic inderdaad het bevragen waard.
Zonderling laat maar. Volgens mij begrijp je heel wel wat ik bedoel, zeker in het licht van bepaalde andere discussies. Ik moet helaas constateren dat jij je standpunt drijft. Dat ontneemt me de lust om ook in bepaalde andere topics te reageren op je, op zich leerzame, citaten.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 05 jan 2009, 23:41
door Jongere
Dat is een beetje flauw. Er zijn honderden mensen die in discussies hun eigen mening te ver doordrijven. Het getuigt van een waardige discussiehouding om je daardoor niet te laten afleiden maar je eigen plan te trekken en simpelweg slechts te reageren op argumenten met argumenten.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 00:59
door Genade door recht
Zonderling, ik lees nu je vraag, die volgens mij op het forum al enkele malen doorgezaagd is. Desalniettemin kom ik er D.V. bij gelegenheid en genegenheid op terug.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 09:02
door Erasmiaan
Jongere schreef:Dat is een beetje flauw. Er zijn honderden mensen die in discussies hun eigen mening te ver doordrijven. Het getuigt van een waardige discussiehouding om je daardoor niet te laten afleiden maar je eigen plan te trekken en simpelweg slechts te reageren op argumenten met argumenten.
Ja, klopt. Daarom laat ik het er voorlopig even bij.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 11:17
door Genade door recht
Zonderling,

Om te beginnen: meen jij dat Paulus tegelijk wedergeboren en gerechtvaardigd is?

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 11:28
door Marnix
Mag ik jou een retorische vraag stellen, ook al was deze vraag niet voor mij bedoeld?

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 11:42
door freek
Genade door recht schreef:Zonderling,

Om te beginnen: meen jij dat Paulus tegelijk wedergeboren en gerechtvaardigd is?
Mag ik jou ook wat verhelderingsvragen stellen?

Ik ga uit van ja

Zie jij het gebeurde op weg naar Damaskus als Paulus wedergeboorte?

Let je op het unieke van de gebeurtenis met Paulus (Handelingen 22:14-15)?

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 11:45
door refo
freek schreef:
Genade door recht schreef:Zonderling,

Om te beginnen: meen jij dat Paulus tegelijk wedergeboren en gerechtvaardigd is?
Mag ik jou ook wat verhelderingsvragen stellen?

Ik ga uit van ja

Zie jij het gebeurde op weg naar Damaskus als Paulus wedergeboorte?

Let je op het unieke van de gebeurtenis met Paulus (Handelingen 22:14-15)?
Paulus zet het zelf in het kader van 'roeping tot het ambt'.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 06 jan 2009, 19:56
door Zonderling
Genade door recht schreef:Zonderling,

Om te beginnen: meen jij dat Paulus tegelijk wedergeboren en gerechtvaardigd is?
GDR,

Het komt mij niet toe om te bepalen of Saulus reeds terstond op de weg naar Damaskus wedergeboren is of nadat hij in Damaskus geleid was. Beide is mogelijk. Whitefield in zijn preek over de bekering van Saulus meent dat hij in Damaskus met de Heere verenigd, wedergeboren en gerechtvaardigd werd. Calvijn stelt zijn bekering reeds op de weg naar Damaskus:
Calvijn schreef:Maar gelijk God Paulus heeft verootmoedigd, heeft Hij ook krachtig in zijn hart gewerkt... Het hart van Paulus is plotseling van een ijzeren een vlesen hart geworden, nadat hij van de Heilige Geest de vertedering ontvangen had, welke hij van nature in het geheel niet bezat...
Zodra Paulus zijn ijzeren nek onder het juk van Christus gebogen heeft, leidt Hij hem als bij de hand...
Mijn antwoord op je vraag is, kort gezegd: Ja.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 07 jan 2009, 09:50
door freek
In Johannes drie, het hoofdstuk over de wedergeboorte staat: "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de Eniggeboren Zoon van God". Dus, wie een Hem gelooft, is gerechtvaardigd, anders zou hij veroordeeld worden. Als een zondaar dit niet zo beleefd, dan mag hem dan toch gepredikt worden? Dat hij door zijn geloof rechtvaardig IS? Volgens mij ligt hier het punt van verschil en verwarring.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 07 jan 2009, 20:49
door Zonderling
freek schreef:In Johannes drie, het hoofdstuk over de wedergeboorte staat: "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de Eniggeboren Zoon van God". Dus, wie een Hem gelooft, is gerechtvaardigd, anders zou hij veroordeeld worden. Als een zondaar dit niet zo beleefd, dan mag hem dan toch gepredikt worden? Dat hij door zijn geloof rechtvaardig IS? Volgens mij ligt hier het punt van verschil en verwarring.
Freek, ik ben het met je eens dat ieder die gelooft óók gerechtvaardigd is.

Echter, wanneer je zegt: "Als een zondaar dit niet zo beleeft, dan mag hem dat toch gepredikt worden?" Dan zou ik willen opmerken. Het is noodzakelijk dat het geloof er werkelijk is en ook beleefd wordt. En dat geloof moet geschonken worden in de inwendige roeping, een mens kan dat zichzelf niet toe-eigenen. Als het geloof werkelijk geschonken is, ja, dán mag ook gezegd worden dat zo iemand door zijn geloof rechtvaardig IS.

M.vr.gr.
Z.

Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30

Geplaatst: 08 jan 2009, 08:52
door helma
Zonderling schreef:
freek schreef:In Johannes drie, het hoofdstuk over de wedergeboorte staat: "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de Eniggeboren Zoon van God". Dus, wie een Hem gelooft, is gerechtvaardigd, anders zou hij veroordeeld worden. Als een zondaar dit niet zo beleefd, dan mag hem dan toch gepredikt worden? Dat hij door zijn geloof rechtvaardig IS? Volgens mij ligt hier het punt van verschil en verwarring.
Freek, ik ben het met je eens dat ieder die gelooft óók gerechtvaardigd is.

Echter, wanneer je zegt: "Als een zondaar dit niet zo beleeft, dan mag hem dat toch gepredikt worden?" Dan zou ik willen opmerken. Het is noodzakelijk dat het geloof er werkelijk is en ook beleefd wordt. En dat geloof moet geschonken worden in de inwendige roeping, een mens kan dat zichzelf niet toe-eigenen. Als het geloof werkelijk geschonken is, ja, dán mag ook gezegd worden dat zo iemand door zijn geloof rechtvaardig IS.

M.vr.gr.
Z.
en hoe zie jij in dit licht dan de oproep uit Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.

2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.


volgens mij is het juist de oproep óm het te geloven
ook al beleef je het niet, ook al voel je het niet; als God in Zijn Woord zegt dat er geen verdoemenis is voor hen die in Christus Jezus zijn dan moet dat gepredikt worden