Zonderling schreef:freek schreef:In Johannes drie, het hoofdstuk over de wedergeboorte staat: "Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de Eniggeboren Zoon van God". Dus, wie een Hem gelooft, is gerechtvaardigd, anders zou hij veroordeeld worden. Als een zondaar dit niet zo beleefd, dan mag hem dan toch gepredikt worden? Dat hij door zijn geloof rechtvaardig IS? Volgens mij ligt hier het punt van verschil en verwarring.
Freek, ik ben het met je eens dat ieder die gelooft óók gerechtvaardigd is.
Echter, wanneer je zegt: "Als een zondaar dit niet zo beleeft, dan mag hem dat toch gepredikt worden?" Dan zou ik willen opmerken. Het is noodzakelijk dat het geloof er werkelijk is en ook beleefd wordt. En dat geloof moet geschonken worden in de inwendige roeping, een mens kan dat zichzelf niet toe-eigenen. Als het geloof werkelijk geschonken is, ja, dán mag ook gezegd worden dat zo iemand door zijn geloof rechtvaardig IS.
M.vr.gr.
Z.
en hoe zie jij in dit licht dan de oproep uit Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
volgens mij is het juist de oproep óm het te geloven
ook al beleef je het niet, ook al voel je het niet; als God in Zijn Woord zegt dat er geen verdoemenis is voor hen die in Christus Jezus zijn dan moet dat gepredikt worden