relatief rustige jaarwisseling.

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door freek »

Jaarwisseling 'rellerig' in rivierengebied

De Mobiele Eenheid heeft donderdagnacht rond kwart voor vijf charges uitgevoerd in Veen. De sfeer was er 's nachts erg onrustig. Een groep van zo'n 50 tot 100 jongeren probeerde autowrakken in brand te steken. Een auto ging in brand op het kruispunt van de Van der Loostraat en de Witboomstraat, een andere auto werd even verderop in lichterlaaie gezet. Toen de politie wilde voorkomen dat er meer wrakken op het kruispunt van de Van der Loostraat en de Witboomstraat in vlammen zouden opgaan, ontstond een opstootje. Twee agenten raakten gewond. Een politiebus is bekogeld met vuurwerk, waardoor een ruit van het voertuig sneuvelde. De ME greep naar schatting met zo'n veertig man in. Vier mannen uit Veen en Wijk en Aalburg werden aangehouden. Na de schoonveegactie van de ME keerde de rust op het kruispunt in Veen terug.

ME in Waardenburg
In het rivierengebied was het onrustig als altijd. De nachtelijke kou kon relschoppers niet binnenhouden. Alleen al tussen elf en één uur na middernacht kwamen in de Gelderse regio Rivierenland twintig brandmeldingen binnen. In Waardenburg moest de ME er aan te pas komen om de orde te herstellen. Een met autobanden gestookt vreugdevuur op de Steenweg werd door de brandweer geblust. Er zijn geen aanhoudingen verricht. In Nederhemert stak een groep van vijftig tot honderd jongeren de brand in een schaftkeet aan de Ormelingstraat.

In Nijmegen zijn tien mensen opgepakt wegens het gooien van molotovcocktails naar de brandweer en later naar de politie. In Geldermalsen, Culemborg en Zaltbommel zijn vijf mensen gearresteerd wegens het gooien van vuurwerk naar mensen, brandstichting, beledigingen en pillenbezit.

Als gevolg van vuurwerk in de nieuwjaarsnacht zijn twee mannen uit Den Bosch en de Bommelerwaard, van respectievelijk 22 en 29 jaar, een oog kwijtgeraakt. Beiden moesten in het Jeroen Boschziekenhuis in Den Bosch worden behandeld.

Brand Kaatsheuvel
De brandweer in Kaatsheuvel moest gisteravond laat uitrukken voor een woningbrand aan de Meer. Het korps van Sprang-Capelle en een hoogwerker uit Tilburg verleenden assistentie. Volgens de brandweer bleven de bewoners ongedeerd. In Ammerzoden bestreed een brandweermacht uit vijf omliggende plaatsen een grote brand in een tuincentrum aan de Haarstraat. In een bunker op het terrein lag vuurwerk opgeslagen, maar dat leidde niet tot problemen. De loodsen en kassen van het centrum gingen verloren. Vannacht onderzocht de brandweer of voor de omgeving gevaar te duchten is van vrijgekomen asbest. Of beide branden iets met brandstichting of vuurwerk te maken hebben valt nog niet te zeggen.

Een woordvoerster van de politie Brabant Noord noemde het verloop van de Nieuwjaarsnacht omstreeks half drie 'extreem rustig'. Ook in Tilburg overheerste dat beeld. Op tal van plaatsen gingen desondanks gisteravond auto's in vlammen op. In Den Bosch stond de teller naar verluidt omstreeks één uur op acht stuks, in Tilburg telde de politie er drie.

In Eindhoven moest de brandweer op twaalf plaatsen uitrukken voor vreugdevuren. In Nuenen hadden kinderen brand gesticht op het ijs. Een klaslokaal van een schoolgebouw aan het Orgelhof in Etten-Leur werd door brand verwoest. Ook in Eindhoven ontstond brand in een basisschool. Verder werd in Eindhoven een aantal auto's in brand gestoken met vuurwerk.

Zwaargewond door vuurwerk
Een 24-jarige man uit Vlijmen verloor gistermiddag een voet bij een explosie van vuurwerk in Helvoirt. Ook zijn andere voet en benen zijn ernstig verwond. Het ongeluk gebeurde toen een groepje jongeren vuurwerk afstak. De politie onderzoekt of sprake is van illegaal vuurwerk. Gistermiddag vloog in Oss het dak van een woning aan de Basaltstraat in brand, waarschijnlijk omdat een stuk vuurwerk onder de pannen terechtkwam. De bewoners bleven ongedeerd. Een 23-jarige man uit Eethen raakte blind aan een oog door vuurwerk.

Voorzitter Harm Brouwer van het college van procureurs-generaal noemde de jaarwisseling gisteravond in het NOS Journaal in verband met de terugkerende vernielingen en brandstichtingen 'de hoogste vorm van oorlogvoering'.

De ANWB adviseerde mensen eerder op de avond te blijven slapen op het adres waar ze de oudejaarsavond doorbrengen. Voor de uren na middernacht werd zeer dichte mist verwacht. In Midden- en Noordoost-Brabant viel die mist mee.

Volgens de vuurwerkhandel is dit jaar net zo veel vuurwerk verkocht als in 2007. Kopers telden hiervoor 65 miljoen euro neer, 5 miljoen meer dan vorig jaar
Bron: Brabants Dagblad

Valt nogal tegen met 'rustig' idd.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Jongere »

En zij ontvingen Hem niet, omdat Zijn aangezicht was als reizende naar Jeruzalem.
Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?
Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt.
Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Gijs83 »

Het valt mij op dat uit plaatsen als Staphorst en Urk geen nieuws is over een onrustige nacht. Dus zou het daar rustig zijn geweest?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Ander »

Jongere schreef:En zij ontvingen Hem niet, omdat Zijn aangezicht was als reizende naar Jeruzalem.
Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?
Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt.
Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden.
De discipelen werden bestraft omdat ze wraakgierig waren. Dat is niet goed. Maar ik was ook wraakgierig en dat is niet goed. Maar als je ziet hoe er in korte tijd tekeer wordt gegaan, gedronken, gescholden, gevloekt, vernield dan word je er koud van. En dat niet alleen door onkerkelijken. En ik weet het, ik ben geen haar beter. Maar van mij hadden ze op al die gasten de brandweerspuit mogen zetten. Hadden ze het vast koud gekregen...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
Jongere schreef:En zij ontvingen Hem niet, omdat Zijn aangezicht was als reizende naar Jeruzalem.
Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?
Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt.
Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden.
De discipelen werden bestraft omdat ze wraakgierig waren. Dat is niet goed. Maar ik was ook wraakgierig en dat is niet goed. Maar als je ziet hoe er in korte tijd tekeer wordt gegaan, gedronken, gescholden, gevloekt, vernield dan word je er koud van. En dat niet alleen door onkerkelijken. En ik weet het, ik ben geen haar beter. Maar van mij hadden ze op al die gasten de brandweerspuit mogen zetten. Hadden ze het vast koud gekregen...
Kijk, met dat laatste ben ik het met je eens.
Goeie afkoeling.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Ander »

jvdg schreef: Kijk, met dat laatste ben ik het met je eens
alleen met het laatste?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
jvdg schreef: Kijk, met dat laatste ben ik het met je eens
alleen met het laatste?
Ik bedoel uiteraard de behandeling/bestraffing van de daders.

Maar dat vuur uit de hemel vragen, nee, dat mogen wij niet doen.
Roef
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jun 2007, 20:46

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Roef »

Hier in het dorp hebben ze na vele onrustige jaren op verschillende plekken camera's neergehangen en buiten het dorp een feesttent neergezet met een vreugdevuur erbij.
Het is jammer dat er een feesttent voor nodig is maar het heeft wel heel goed geholpen voor de rust in het dorp.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door freek »

Roef schreef:Hier in het dorp hebben ze na vele onrustige jaren op verschillende plekken camera's neergehangen en buiten het dorp een feesttent neergezet met een vreugdevuur erbij.
Het is jammer dat er een feesttent voor nodig is maar het heeft wel heel goed geholpen voor de rust in het dorp.
In Veen ook. Maar het is toch niet helemaal gegaan zoals men gewenst had.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Marnix »

Je bedoelt dat er geen auto's in vlammen op zijn gegaan? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door freek »

Marnix schreef:Je bedoelt dat er geen auto's in vlammen op zijn gegaan? :)
Dat zeg ik je niet na:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Marnix »

oh toch wel dus. :)

Tuig daar... nu ik wel eens in Brabant kom krijg ik dat soort verhalen ook mee.... daarnaast worden me wel eens wat anekdotes verteld over oud en nieuw in Yerseke, schijnt ook al zo ernstig te zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door freek »

Marnix schreef:oh toch wel dus. :)

Tuig daar... nu ik wel eens in Brabant kom krijg ik dat soort verhalen ook mee.... daarnaast worden me wel eens wat anekdotes verteld over oud en nieuw in Yerseke, schijnt ook al zo ernstig te zijn.
Dank je. Vind je het erg dat ik me niet aangesproken voel :D
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Marnix »

Nee want ik sprak jou ook niet aan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: relatief rustige jaarwisseling.

Bericht door Lapressa »

Er was weinig rustig aan. Vond het zelfs erger dan vorig jaar. :ouin
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie