Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Rens »

Herman schreef:
memento schreef: De Joods-wetenschappelijke theorie, vermoed ik. Waarbij met "de Bijbel" dan "de Tora" bedoeld wordt. Maar dan is de 7e eeuw voor Christus een redelijk vroege datering (vanuit die wetenschappelijke theorie gedacht).
Aha. Zelfde theorie. Alleen andere datering. Dat sluit meer aan bij de vondst van het wetboek door koning Hilkia in de tempel zo rond het jaar 700.

Even googlen freek. Dan vind je genoeg informatie. Hoe het exact is gegaan, dat zou ik niet weten. De concreet genoemde omstandigheden, leren mij dat de geboorte echt en werkelijk heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. Niet zozeer, dat we tot op de dag kunnen herleiden in welk jaar (probleem van de jaartelling), tijdens welke regering (Quirinius was twee of misschien wel drie keer gouverneur) en bij welke volkstelling de Heere Jezus is geboren.
ik zou toch graag vasthouden aan de geboorte van de Heere nu 2008 jaar geleden......als je het niet erg vindt........en ook aan de maand die wij kennen als december......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Jongere »

Rens,

het is algemeen bekend (ook onder de christenen) dat er in de jaartelling zoals wij die kennen een fout is gemaakt. De geboorte van de Heere Jezus heeft vermoedelijk ongeveer 2 jaar vóór het begin van onze jaartelling plaatsgevonden, als ik het goed zeg. Bovendien is het ook vrij bekend dat de Heere Jezus rond de maand april is geboren. Onze maand december heeft in dat opzich niets met Kerst te maken en er gebeurde ook niets "midden in de winternacht". Het was zomer.

Het doet er niet zoveel toe. Houd er maar aan vast dat het Woord vlees is geworden, en Het heeft onder ons gewoond.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door cosmo »

freek schreef:Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Het is zo dat andere bronnen dan de bijbel niet reppen over een volkstelling. Hetzelfde geldt overigens voor de kindermoord door Herodus. De bijbel is dus de enige bron, en de vraag is dus of de bijbel in dit opzicht historisch betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
freek schreef:Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Het is zo dat andere bronnen dan de bijbel niet reppen over een volkstelling. Hetzelfde geldt overigens voor de kindermoord door Herodus. De bijbel is dus de enige bron, en de vraag is dus of de bijbel in dit opzicht historisch betrouwbaar is.
Ik wens je een goede nachtrust en boven alles het geloof in Gods Woord van kaft tot kaft.
Wie zijn wij dat we over het waarheidsgehalte van de bijbel durven oordelen of twijfelen.

En zo ja, dan valt toch de grond onder onze voeten weg.
Wat blijft ons over.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:
freek schreef:Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Het is zo dat andere bronnen dan de bijbel niet reppen over een volkstelling. Hetzelfde geldt overigens voor de kindermoord door Herodus. De bijbel is dus de enige bron, en de vraag is dus of de bijbel in dit opzicht historisch betrouwbaar is.
Ik kan je geruststellen, cosmo. De Bijbel is betrouwbaar en is volledig van God ingegeven tot lering. De Bijbel heerst boven alles wat je elders te horen krijgt. Gelukkig maar, want diezelfde Bijbel vertelt ons over Jezus Christus die realiteit is geworden, werkelijk heeft geleden, werkelijk is gestorven, werkelijk is opgestaan en werkelijk aan de rechterhand van Zijn Vader is.
En werkelijk zal wederkomen. De enige bron waarin ik betrouwbare informatie kan vinden over de Zaligmaker is dit Woord. Daarom vertrouw ik erop en haal er geen letter van af.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Bert Mulder »

Toch vreemd he?

De Bijbel wordt door de wereldse, ongelovige, geleerden bewezen...

En hier op RefoForum tegengesproken!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9371
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door parsifal »

Correctie: er worden onderdelen van de Bijbel door wereldse archeologen aannemelijk gemaakt. Als wiskundige zou ik hier zeker niet van bewezen durven spreken.

Verder denk ik dat het goed is om te mogen vragen waarom er eigenlijk niets van de kindermoord en volkstelling (Hoewel ik in dit geval twijfel of er echt niets te vinden is buiten de Bijbel) buiten de Bijbel te vinden is? Niet zozeer om te twijfelen, maar wel om nieuwsgierigheid te bevredigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie