Gebedsbijeenkomsten
Als het goed is komen alle blijde en droevige zaken uit de gemeente aan de orde. Ook voor de predikant zelf en de gemeente. Ook landelijke en wereldlijke (politieke) zaken. Ik begrijp dan niet goed wat er nog overblijft voor de gebedsbijeenkomst. Of het moet zo zijn dat het gebed in de gemeente niet zo functioneert als het behoort te functioneren.Origineel geplaatst door Em.
Je kunt toch ook voor de gemeente bidden? of voor de predikanten. Er zijn zoveel dingen waar nog niet voor gebeden wordt tijdens de voorbede...
Gebedskringen zijn een uitstekend initiatief!!!!!Origineel geplaatst door wpvAls het goed is komen alle blijde en droevige zaken uit de gemeente aan de orde. Ook voor de predikant zelf en de gemeente. Ook landelijke en wereldlijke (politieke) zaken. Ik begrijp dan niet goed wat er nog overblijft voor de gebedsbijeenkomst. Of het moet zo zijn dat het gebed in de gemeente niet zo functioneert als het behoort te functioneren.Origineel geplaatst door Em.
Je kunt toch ook voor de gemeente bidden? of voor de predikanten. Er zijn zoveel dingen waar nog niet voor gebeden wordt tijdens de voorbede...
De dominee / voorganger kan toch nooit tijdens een dienst alle verdrietige-, en blijde zaken uitgebreid aanhalen in zijn gebed??
Dan krijg je gebeden van een uur of langer in de dienst......
Bij een gebedskring gaat men over het algemeen gedetailleerder op de zaken in.
Er wordt dan ook aan de deelnemers een soort van "zwijgplicht" verlangd omdat er zaken als incest, scheidingen etc. aan de orde komen.
Al met al, een heel goed samenzijn.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Het samen bidden, is iets wat volkomen bijbels is. In de Bijbel kwamen de Christenen ook bijelkaar om samen te bidden. Net na pinksteren, net voor pinksteren, bij de gevangenschap van Petrus enzovoort. Het is denk ik goed om dit vast te houden. Samen tot God komen is belangrijk. Het geeft eenheid aan. En bidden is niet alleen vragen, het is ook samen God loven. Het is ook samen belijden. Waar twee of drie in mijn naam vergaderd zijn, lijkt bijvoorbeeld ook te wijzen op het samen bidden en niet in de eerste plaats op wat wij de eredienst noemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik denk dat je een gebedsgroep en een gezelschap niet moet verwarren. Bij een gebedsgroep bid je samen en op een gezelschap wordt verteld over het geestelijk leven.
Hoewel sommigen dat wel doen, is het natuurlijk niet de bedoeling om in het gebed theologische verhandelingen te houden.
Het bezwaar tegen gezelschappen gaat dus eigenlijk niet op voor gebedssamenkomsten waarin mensen zich samen verootmoedigen voor de Heere.
Hoewel sommigen dat wel doen, is het natuurlijk niet de bedoeling om in het gebed theologische verhandelingen te houden.
Het bezwaar tegen gezelschappen gaat dus eigenlijk niet op voor gebedssamenkomsten waarin mensen zich samen verootmoedigen voor de Heere.
Hier wordt de gebedsbijeenkomst gehouden direct na de Bijbel studie. Een ieder bidt dan voor dat wat hem/haar het meest na ligt.
Verschillenden zullen dan bidden voor de zondagschool etc... En natuurlijk weet God van al deze dingen. Maar toch wil de Heere er om gevraagd worden! Om te stellen dat gebedsbijeenkomsten onzin zijn omdat God het toch wel weet...well, waarom dan nog bidden? Immers, God weet ook van onze persoonlijke noden!
Het is goed om als gemeente bij elkaar te zijn, en samen de Naam des Heeren aan te roepen! Theologische verhandelingen horen niet in een gebed thuis, al verdenk ik verscheidenen predikanten ervan dat ze het 'lange gebed' gebruiken als verlengstuk van de preek...
Maar ook is het goed om samen Gods Naam groot te maken. En natuurlijk moet het persoonlijk gebed niet verwaarloosd worden, maar toch is het goed om als gemeente samen de gemeente en het land met alle zorgen en noden, maar ook de goede dingen aan God voor te leggen!
Verschillenden zullen dan bidden voor de zondagschool etc... En natuurlijk weet God van al deze dingen. Maar toch wil de Heere er om gevraagd worden! Om te stellen dat gebedsbijeenkomsten onzin zijn omdat God het toch wel weet...well, waarom dan nog bidden? Immers, God weet ook van onze persoonlijke noden!
Het is goed om als gemeente bij elkaar te zijn, en samen de Naam des Heeren aan te roepen! Theologische verhandelingen horen niet in een gebed thuis, al verdenk ik verscheidenen predikanten ervan dat ze het 'lange gebed' gebruiken als verlengstuk van de preek...
Maar ook is het goed om samen Gods Naam groot te maken. En natuurlijk moet het persoonlijk gebed niet verwaarloosd worden, maar toch is het goed om als gemeente samen de gemeente en het land met alle zorgen en noden, maar ook de goede dingen aan God voor te leggen!
Hopelijk wel, maar toch kan het goed zijn als anderen ook hardop bidden. De tijd is dan minder formeel in die zin als je begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel niet dat er niet eerbied is, maar toch is het goed als iedereen op zijn eigen manier bidt.
Ik zal niet zeggen dat het een must is, maar toch mis ik het als ik in Nederland ben... Sommige 'gemeenschappelijke gebeden' gaan mij een beetje over het hoofd, en er wordt meer in gepreekt en aan God uitgelegd hoe iemand nou zalig moet worden dan dat er in alle eenvoudigheid gebeden wordt... Gelukkig zijn er uitzonderingen. Ook vindt ik het erg moeilijk om me voor meer dan twintig minuten op 1 iemands gebed te concentreren... Daarom ben ik er erg blij mee, en kan het voor velen tot veel zegen zijn, maar is niet onoverkoombaar als men er niet aan wil!
Ik zal niet zeggen dat het een must is, maar toch mis ik het als ik in Nederland ben... Sommige 'gemeenschappelijke gebeden' gaan mij een beetje over het hoofd, en er wordt meer in gepreekt en aan God uitgelegd hoe iemand nou zalig moet worden dan dat er in alle eenvoudigheid gebeden wordt... Gelukkig zijn er uitzonderingen. Ook vindt ik het erg moeilijk om me voor meer dan twintig minuten op 1 iemands gebed te concentreren... Daarom ben ik er erg blij mee, en kan het voor velen tot veel zegen zijn, maar is niet onoverkoombaar als men er niet aan wil!
Het lijkt net alsof een predikant de enige geschikte persoon is om in het openbaar te bidden.Oorspronkelijk gepost door Admin
Laten we eerst maar is dit persoonlijke gebed doen. en Ja het grote gebed in de ere dienst is nooit volmaakt. (zal in dit leven het ook nooit zijn) maar voor al het overige zou ik maar persoonlijk de Heere aanlopen. dat is krachtiger dan dergelijke bijeenkomsten !
Wat een luiheid en gemakzucht om het in de onderlinge bijeenkomsten altijd over te laten aan de predikant.
De gebeden die een predikant uitspreekt zijn altijd verplicht, maar juist het spontane in een gebedsbijeenkomst wekt het geloof op. Hoe goed is het ook om met elkaar God te danken voor alles wat Hij ons geeft!
Waarom mogen we wel gezamenlijk zingen, maar niet ieder op zijn beurt bidden in een bijeenkomst?
Ik geloof dat een gebedsbijeenkomst de sterkste verbondenheid geeft, zowel met God als met elkaar.
De grootste vijand van een gebedsbijeenkomst is de satan, want hij weet welke kracht er schuilt in het gebed!
De verwijzingen van Parsifal naar de bijbel spreken denk ik voor zich.
Tja als je wel zachtjes kan bidden kan het ook in een gebedskring. Vanavond ook gehad bij mij thuis. Bijbelstudie en daarna kringgebed. Je moet wel een bepaalde drempel over. Maar als je de mensen goed kent en je geaccepteerd word dan gaat het wel vanzelf. Ook hier is het wel zo van als je wilt bidden kan het, voel je die vrijmoedigheid niet dan hoeft het ook niet. En word je er ook niet op aan gekeken.
Zelf begrijp ik ook niet zo waarom er negatief tegen aan word gekeken. Ik denk ook dat het een traditie is van de dominee bid voor ons. En dan hoeven we het zelf niet een bepaald groepje op te richten. De angst van hoe zullen ze er tegen aan kijken als ik zeg dat ik het wel prettig zal vinden. Veel mensen hebben nu eenmaal een angst om met wat nieuws te komen. Die houden liever alles bij het oude. Maar als je eenmaal de stap hebt gezet om niet alles voor zoete koek aan te nemen is dat best verrijkend voor je leven.
Zelf begrijp ik ook niet zo waarom er negatief tegen aan word gekeken. Ik denk ook dat het een traditie is van de dominee bid voor ons. En dan hoeven we het zelf niet een bepaald groepje op te richten. De angst van hoe zullen ze er tegen aan kijken als ik zeg dat ik het wel prettig zal vinden. Veel mensen hebben nu eenmaal een angst om met wat nieuws te komen. Die houden liever alles bij het oude. Maar als je eenmaal de stap hebt gezet om niet alles voor zoete koek aan te nemen is dat best verrijkend voor je leven.