Btje raar om zo met historische feiten om te gaan. Moeten we het bestaan van Willem van Oranje ook in twijfel trekken?albion schreef:Dit las ik pas van iemand anders, en dat vind ik hier ook wel toepasselijk:Mister schreef:Je bedoelt dat de eo liegt?albion schreef:Papier is geduldig....memento schreef:
De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.[/i]
Bron: eo.nl
gehoord (ook uit de eerste hand) is veelal gelogen....
Spreek alleen over wat je zelf hebt meegemaakt, please.....
Kerstfeest en verlichting/versieringen
Re: Kerstfeest en verlichting/versieringen
Ja, daar liggen ze nu op het strand...refo schreef:Vraag het aan de zuidafrikaanse forummer...
In de boeken van Penning gaat het ook wel eens over 'de hete februarizon'.
De sfeer is in onze wintermaanden heel anders daar.
Overigens in Engeland vind ik kerst vieren ook heel gezellig. En om eerlijk te zijn, om nu in Düsseldorf rond te lopen of
misschien in een andere Duitse stad zal er nu ook wel een gezellige sfeer hangen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Btje raar om zo met historische feiten om te gaan. Moeten we het bestaan van Willem van Oranje ook in twijfel trekken?[/quote]memento schreef: Dit las ik pas van iemand anders, en dat vind ik hier ook wel toepasselijk:
Nou nee, want dan twijfel je ook aan het voorgeslacht van de koninklijke familie alhoewel zij er niet rechtstreeks van af stammen.
Maar over Willem van Oranje en zijn broers, kinderen, ouders etc. zijn heel veel boeken geschreven (ga maar snuffelen in de
Kon. Bibl.) die elkaar niet tegenspreken. Dus dat is heel duidelijk dat hij bestaan heeft.
Ik weet de bron niet van de eo, maar je hoeft niet alles te geloven wat er gezegd wordt. En misschien heeft Luther wel een
kerstboom in huis gehad.... wie weet. Omdat Luther wel een kerstboom had, zullen wij er ook maar een in huis halen? Tot hoe lang?
Tot na Driekoningen zeker? O nee, eerder want dan worden we weer voor rooms aangezien.

Ik hou van gezelligheid, maar ik haal geen boom in huis dus ook geen kerstboom.

memento schreef:
Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.[/i]
Bron: eo.nl...
Waarom laten de rooms-katolieken dan hun kerstboom tot na driekoningen staan???
Liggend nemen ze zoveel ruimte in.albion schreef:Waarom laten de rooms-katolieken dan hun kerstboom tot na driekoningen staan???
Tiberius schreef:Liggend nemen ze zoveel ruimte in.albion schreef:Waarom laten de rooms-katolieken dan hun kerstboom tot na driekoningen staan???

Maar goed, even gequote wat Wikipedia er van weet:
Wiki schreef:De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf. Vanwege deze heidense wortels heeft de Rooms-katholieke Kerk de boom lange tijd geweerd uit het christendom.
Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.
De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorteplaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.
De katholieken gaven eerder aan de kerststal, eventueel met groene versieringen, de ereplaats in huis, pas sinds 1982 staat er in het Vaticaan ook een kerstboom. Protestanten weerden echter in het algemeen de beelden van de kerststal, vanwege hun beeldenverbod, vandaar had de kerstboom bij hen meer succes. Overigens bestond er rond de voortdurend groene naaldboom in de warmere, zuidelijke katholieke landen ook geen voorgeschiedenis of heidense folklore zoals in de Germaanse noordelijke landen.
De kerstboom wordt versierd met kaarsen, slingers, engelenhaar en kerstballen. In verband met brandpreventie is er ook speciale kerstboomverlichting in zwang gekomen, bestaande uit kleine elektrische lampjes in plastic behuizing.
De kerstboom wordt thans ook wel theologisch geïnterpreteerd als voorafbeelding van het hout van het kruis van Christus' lijden en offerdood; daarnaast wordt met het groene hout verwezen naar de kribbe en het eeuwig leven dat door Jezus bewerkstelligd en verdiend werd, volgens de christelijke opvatting.
Ik meende dat in landen als Oekraïne en omstreken de kerstboom ook juist enkel door Christenen in huis gehaald wordt rond de kersttijd, en dat het overige deel van de bevolking daar niet of nauwelijks aan mee doet...
Veritas odium parit
Tiberius schreef:Liggend nemen ze zoveel ruimte in.albion schreef:Waarom laten de rooms-katolieken dan hun kerstboom tot na driekoningen staan???

maar wat is het verschil tussen een kerststukje en een kerstboom dan (afgezien van de maat)...???albion schreef:Papier is geduldig....memento schreef:
De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.[/i]
Neemt niet weg, dat ik het héél gezellig vind om wat groens en wat kaarsen tijdens deze dagen in ons huis te hebben. (Mijn opa nam vroeger altijd hulsttakken mee voor mijn moeder). En een kerststukje.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tja, dan blijft er niet veel over van de geschiedenis om te bespreken...albion schreef:Dit las ik pas van iemand anders, en dat vind ik hier ook wel toepasselijk:Mister schreef:Je bedoelt dat de eo liegt?albion schreef:Papier is geduldig....memento schreef:

Ik zou het niet weten. Of er precies in de prediking gewaarschuwd word tegen deze dingen? Onze dominee wil daar best wel eens wat van zeggen. Dit jaar heb ik er nog niets over gehoord, maar we zullen de komende tijd wel zien!Leopard schreef:@Gijs83 Zijn er bij jou dan mensen in de gemeente die hun lichtjes, kaarsen en andere zaken als valse grond hebben voor hun persoonlijke heil in Christus? Dan zit er inderdaad iets heel heel erg fout... Ik neem aan dat dat toch niet genoemd wordt in de prediking?
Wat hier beschreven hebben mensen er van gemaakt en hoeft als het goed gebruikt word dus niet verkeerd te zijn. Ik heb er zo mijn twijfels over wat de mens er van gemaakt heeft en van kan maken.Tiberius schreef:Maar goed, even gequote wat Wikipedia er van weet:
Wiki schreef:De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf. Vanwege deze heidense wortels heeft de Rooms-katholieke Kerk de boom lange tijd geweerd uit het christendom.
Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.
De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorteplaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.
De katholieken gaven eerder aan de kerststal, eventueel met groene versieringen, de ereplaats in huis, pas sinds 1982 staat er in het Vaticaan ook een kerstboom. Protestanten weerden echter in het algemeen de beelden van de kerststal, vanwege hun beeldenverbod, vandaar had de kerstboom bij hen meer succes. Overigens bestond er rond de voortdurend groene naaldboom in de warmere, zuidelijke katholieke landen ook geen voorgeschiedenis of heidense folklore zoals in de Germaanse noordelijke landen.
De kerstboom wordt versierd met kaarsen, slingers, engelenhaar en kerstballen. In verband met brandpreventie is er ook speciale kerstboomverlichting in zwang gekomen, bestaande uit kleine elektrische lampjes in plastic behuizing.
De kerstboom wordt thans ook wel theologisch geïnterpreteerd als voorafbeelding van het hout van het kruis van Christus' lijden en offerdood; daarnaast wordt met het groene hout verwezen naar de kribbe en het eeuwig leven dat door Jezus bewerkstelligd en verdiend werd, volgens de christelijke opvatting.
Wij ontvangen van links en rechts nogal wat van die "kerststukjes".henriët schreef:.....maar wat is het verschil tussen een kerststukje en een kerstboom dan (afgezien van de maat)...???
(Kun je ook weer leuk weggeven)
Daarnaast hebben her en der wat "antieke" kerstballen, eucalyptustakken en dennenappels hangen.
Voorts hebben we een een miniatuur winterdorpje.
Als we het al zouden willen is er niet eens ruimte voor een boom.
O ja, er hangen ook wat "kerst" klokken aan de voordeur.
Deze "sfeer" artikelen doen z'n intrede eind november en worden weer ingepakt in de loop van februari.
Ik zie èn voel geen enkele relatie met het Grote Feit van Kerstfeest.
Je kunt het vergelijken met de herfststukjes, welke ook sfeeroproepend zijn.
Dáár heeft niemand wat op tegen.
Voorts, hoe gaan we om met de kerstpakketten?
De meesten van ons krijgen (denk ik) één of (veel) meer kerstpakketten.
Ze worden meestal ontvangen door mensen die het absoluut niet nodig.
De grondgedachte van die pakketten is mooi.
Bedoeld om de armen te helpen in de barre winter.
Maar in deze tijden worden ze meestal ontvangen door mensen die het juist niet nodig hebben, en bovendien veelal luxe zaken betreffen. Van enige praktische hulp is nauwelijks sprake.
Wat ik wil zeggen: Sterk ageren tegen kerstbomen, maar wel gretig kerstpakketten accepteren?