Ik hoop dat een juiste indruk van hem hebt gekregen.............hij was zondag erg gespannen en zag er bijzonder tegenop..Afgewezen schreef:Je kunt het toch niet laten hè, Oude Paden!Oude Paden schreef:Ik post eigenlijk niets meer.
P.S. Ben afgelopen zondag bij ds. Geuze naar de kerk geweest.
GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN
Re: GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN
Hoe was dat?Afgewezen schreef:P.S. Ben afgelopen zondag bij ds. Geuze naar de kerk geweest.
Ik had hem al eerder gehoord. Hij komt op mij over als een ernstige en betrokken predikant. Alleen die persoonlijke ontboezemingen vind ik wat minder gepast, maar goed, daar denken anderen anders over.Oude Paden schreef:Ik hoop dat een juiste indruk van hem hebt gekregen.............hij was zondag erg gespannen en zag er bijzonder tegenop..Afgewezen schreef:Je kunt het toch niet laten hè, Oude Paden!Oude Paden schreef:Ik post eigenlijk niets meer.
P.S. Ben afgelopen zondag bij ds. Geuze naar de kerk geweest.
Overigens zat ik op een vervelende plek: op de bank achter mij was men met gans andere dingen bezig: twee jongetje waren aan het spelen, en drie meisjes hadden het ook erg gezellig met elkaar.
In Rijssen zou dat wel heel makkelijk zijn, want ze maken gebruik van hetzelfde kerkgebouw. Zijn ze tenminste af van 'rare' kerktijden.astroguy schreef:En Dinteloord?AS schreef:En wat gaan ze in Rijssen en Veenendaal doen ???
Overigens is het op een manier makkelijk in Nieuwerkerk om terug te gaan. Daar is geen GGN gemeente dus denk ik zal er in de praktijk weinig veranderen in deze gemeente, behalve dan dat ze nu de predikanten van de GGN vaker zullen zien.
De andere gemeenten van de GGNbv hebben wel in hun plaats een bestaande GGN dus zal er een proces komen om tot mogelijke hereniging te komen op plaatselijk vlak.
Wat is de bron?hervormde schreef:Gisterenavond heeft de gemeente van Nieuwerkerk [GGiN] BV besloten om aansluiting te zoeken bij de GGiN.
Nood opent toch wegen? Wie volgt?
Als dit toch eens waar zou mogen zijn, weer iets meer éénheid in gereformeerd Nederland.
Zucht niet tegen elkander, broeders, opdat gij niet veroordeeld wordt; ziet, de Rechter staat voor de deur. (Jak. 5: 9)
- Bert Mulder
- Contacteer:
02-10-2008 21:39 | Kerkredactie
NIEUWERKERK - De gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Nieuwerkerk (Zeeland) heeft woensdagavond besloten terug te keren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Dat bevestigt G. R. J. van Heukelom, ouderling-preses van de gemeente te Nieuwerkerk desgevraagd. De ledenvergadering in Nieuwerkerk besloot unaniem op korte termijn een verzoek te richten aan het moderamen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland om weer toegelaten te worden tot dat kerkverband.
Zeven gemeenten en drie predikanten maakten zich in 1980 los van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). Het ging om de gemeenten Dinteloord, Gouda, Middelburg, Nieuwerkerk, Rijssen, Veenendaal en IJsselmuiden.
De drie predikanten waren ds. A. van den Berg te Gouda, ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. Wink te Veenendaal. Ds. De Groot overleed in mei 2004, ds. Van den Berg overleed in november 2004. Ds. Wink (83) is binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) op dit moment nog de enige predikant. Vanwege ziekte is hij reeds geruime tijd niet in staat om voor te gaan.
Het besluit van de gemeente Nieuwerkerk om terug te willen keren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland heeft verschillende achtergronden, zegt Van Heukelom. Door de ziekte van ds. Wink worden er al langere tijd geen sacramenten meer bediend. In de gemeente zijn inmiddels kinderen geboren die wachten op de bediening van de Heilige Doop. „De gemeente heeft geprobeerd om de classis bijeen te roepen om met elkaar over deze nood te spreken, maar de classis heeft daarin niet bewilligd. Los daarvan heeft Nieuwerkerk aan de overige gemeenten een brief geschreven met de vraag hoe het landelijk verder moet met onze kerk. Ook op dat verzoek is niet positief gereageerd.”
De gemeente Nieuwerkerk is het ten slotte niet eens met een besluit van de gemeente in Veenendaal om ds. A. P. van der Meer uit Sint Philipsland rouw- en trouwdiensten te laten verrichten. Van Heukelom: „Veenendaal spreekt over ”leendiensten”, maar kerkordelijk gezien kan er alleen sprake zijn van leendiensten als het gaat om een geordend predikant. Om leendiensten te beleggen, is daarnaast ook toestemming van de classis nodig, maar Veenendaal heeft dit uit eigen beweging gedaan.”
Ds. A. P. van der Meer (64) te Sint Philipsland werd in mei 2007 vanwege een tuchtzaak (waarbij het ging om ”gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst”) geschorst binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. In september van dat jaar legde hij zijn lidmaatschap in deze kerk neer.
Op voorstel van de gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Veenendaal vericht ds. Van der Meer daar sinds kort enkele rouw- en trouwdiensten.
Het verzoek van de gemeente Nieuwerkerk zal besproken worden op de eerstkomende vergadering van de classis zuid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, eind oktober.
De overige zes gemeenten binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) geven desgevraagd te kennen zich over de stap van Nieuwerkerk nog niet te hebben beraden.
NIEUWERKERK - De gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Nieuwerkerk (Zeeland) heeft woensdagavond besloten terug te keren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Dat bevestigt G. R. J. van Heukelom, ouderling-preses van de gemeente te Nieuwerkerk desgevraagd. De ledenvergadering in Nieuwerkerk besloot unaniem op korte termijn een verzoek te richten aan het moderamen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland om weer toegelaten te worden tot dat kerkverband.
Zeven gemeenten en drie predikanten maakten zich in 1980 los van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). Het ging om de gemeenten Dinteloord, Gouda, Middelburg, Nieuwerkerk, Rijssen, Veenendaal en IJsselmuiden.
De drie predikanten waren ds. A. van den Berg te Gouda, ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. Wink te Veenendaal. Ds. De Groot overleed in mei 2004, ds. Van den Berg overleed in november 2004. Ds. Wink (83) is binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) op dit moment nog de enige predikant. Vanwege ziekte is hij reeds geruime tijd niet in staat om voor te gaan.
Het besluit van de gemeente Nieuwerkerk om terug te willen keren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland heeft verschillende achtergronden, zegt Van Heukelom. Door de ziekte van ds. Wink worden er al langere tijd geen sacramenten meer bediend. In de gemeente zijn inmiddels kinderen geboren die wachten op de bediening van de Heilige Doop. „De gemeente heeft geprobeerd om de classis bijeen te roepen om met elkaar over deze nood te spreken, maar de classis heeft daarin niet bewilligd. Los daarvan heeft Nieuwerkerk aan de overige gemeenten een brief geschreven met de vraag hoe het landelijk verder moet met onze kerk. Ook op dat verzoek is niet positief gereageerd.”
De gemeente Nieuwerkerk is het ten slotte niet eens met een besluit van de gemeente in Veenendaal om ds. A. P. van der Meer uit Sint Philipsland rouw- en trouwdiensten te laten verrichten. Van Heukelom: „Veenendaal spreekt over ”leendiensten”, maar kerkordelijk gezien kan er alleen sprake zijn van leendiensten als het gaat om een geordend predikant. Om leendiensten te beleggen, is daarnaast ook toestemming van de classis nodig, maar Veenendaal heeft dit uit eigen beweging gedaan.”
Ds. A. P. van der Meer (64) te Sint Philipsland werd in mei 2007 vanwege een tuchtzaak (waarbij het ging om ”gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst”) geschorst binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. In september van dat jaar legde hij zijn lidmaatschap in deze kerk neer.
Op voorstel van de gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Veenendaal vericht ds. Van der Meer daar sinds kort enkele rouw- en trouwdiensten.
Het verzoek van de gemeente Nieuwerkerk zal besproken worden op de eerstkomende vergadering van de classis zuid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, eind oktober.
De overige zes gemeenten binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) geven desgevraagd te kennen zich over de stap van Nieuwerkerk nog niet te hebben beraden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:Het besluit van de gemeente Nieuwerkerk om terug te willen keren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland heeft verschillende achtergronden, zegt Van Heukelom. Door de ziekte van ds. Wink worden er al langere tijd geen sacramenten meer bediend. In de gemeente zijn inmiddels kinderen geboren die wachten op de bediening van de Heilige Doop. „De gemeente heeft geprobeerd om de classis bijeen te roepen om met elkaar over deze nood te spreken, maar de classis heeft daarin niet bewilligd. Los daarvan heeft Nieuwerkerk aan de overige gemeenten een brief geschreven met de vraag hoe het landelijk verder moet met onze kerk. Ook op dat verzoek is niet positief gereageerd.”
dapper van dhr V Heukelom!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nu ben ik wel nieuwsgierig op grond van welk artikel DKO Van Heukelom besloten heeft om over te gaan naar de GGiN. Is er géén toestemming nodig om uit het kerkverband te treden?Van Heukelom: „Veenendaal spreekt over ”leendiensten”, maar kerkordelijk gezien kan er alleen sprake zijn van leendiensten als het gaat om een geordend predikant. Om leendiensten te beleggen, is daarnaast ook toestemming van de classis nodig, maar Veenendaal heeft dit uit eigen beweging gedaan.”
Als ik het goed begrijp heeft er dus voor deze nieuwe eenheid gewoon weer een scheuring plaatsgevonden?
Ik dacht eerst dat het een vrije gemeente betrof die zich had aangesloten, maar het is dus een gemeente die uit het kerkverband is getreden?
Ik dacht eerst dat het een vrije gemeente betrof die zich had aangesloten, maar het is dus een gemeente die uit het kerkverband is getreden?
-
- Contacteer:
Volgens het gereformeerde kerkrecht zoals dat in en voorafgaande aan de Doleantie werd herontdekt bestaat een kerkverband op grond van vrijwillige aansluiting van plaatselijke gemeenten, die dus ook weer kunnen uittreden. Op dit kerkrecht zijn ook de diverse soorten gereformeerde gemeenten gebaseerd.
De DKO spreekt erover dat eerder een vergadering plaats moet vinden als "de nood dat vordert". Blijkbaar is dat door de vergadering geweigerd. Dan is het ook niet mogelijk om toestemming te vragen.hervormde schreef:Nu ben ik wel nieuwsgierig op grond van welk artikel DKO Van Heukelom besloten heeft om over te gaan naar de GGiN. Is er géén toestemming nodig om uit het kerkverband te treden?Van Heukelom: „Veenendaal spreekt over ”leendiensten”, maar kerkordelijk gezien kan er alleen sprake zijn van leendiensten als het gaat om een geordend predikant. Om leendiensten te beleggen, is daarnaast ook toestemming van de classis nodig, maar Veenendaal heeft dit uit eigen beweging gedaan.”
Deze uitleg van het DKO strookt niet helemaal met het gereformeerde denken, zoals bv in de NGB verwoord. En al helemaal niet met de historische situatie waarin het DKO tot stand gekomen is...Egbert1980 schreef:Volgens het gereformeerde kerkrecht zoals dat in en voorafgaande aan de Doleantie werd herontdekt bestaat een kerkverband op grond van vrijwillige aansluiting van plaatselijke gemeenten, die dus ook weer kunnen uittreden. Op dit kerkrecht zijn ook de diverse soorten gereformeerde gemeenten gebaseerd.
Toen de DKO werd opgesteld was er maar 1 soort gemeente.memento schreef:Deze uitleg van het DKO strookt niet helemaal met het gereformeerde denken, zoals bv in de NGB verwoord. En al helemaal niet met de historische situatie waarin het DKO tot stand gekomen is...Egbert1980 schreef:Volgens het gereformeerde kerkrecht zoals dat in en voorafgaande aan de Doleantie werd herontdekt bestaat een kerkverband op grond van vrijwillige aansluiting van plaatselijke gemeenten, die dus ook weer kunnen uittreden. Op dit kerkrecht zijn ook de diverse soorten gereformeerde gemeenten gebaseerd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Even mijn commentaar toevoegen: Volgens mij kan een kerkverband als de GGiN(bv) niet langer bestaan. Wat ligt er meer voor de hand om dan contact te zoeken met het meest verwante kerkverband, en volgens mij zijn dat de GGiN, OGG of zelfs de GG.
Er zou nog meer verenigd kunnen (wat mij betreft moeten!) worden: In Rijssen is momenteel de (vrije)OGG ook vacant, naast de gemeente van de GGiN(bv). In de leer zie ik tussn beide gemeenten geen verschillen, en dan vraag je he wel eens af: waarom niet samengaan, en aansluiten bij hetzij de GGiN of de GG.
-DIA-
Er zou nog meer verenigd kunnen (wat mij betreft moeten!) worden: In Rijssen is momenteel de (vrije)OGG ook vacant, naast de gemeente van de GGiN(bv). In de leer zie ik tussn beide gemeenten geen verschillen, en dan vraag je he wel eens af: waarom niet samengaan, en aansluiten bij hetzij de GGiN of de GG.
-DIA-
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)