Re: lectio divina
Geplaatst: 02 sep 2008, 13:48
Toch denk ik dat het in dit geval wel opgaat: bezorgdheid voor misbruik kan ontaarden in onterechte angst voor gébruik.
Dat is niet helemaal correct. Deze twee betekenissen staan niet geheel los van elkaar. In bezorgdheid zit ook altijd een element van angst, net als andersom.Tiberius schreef:Grappig gevonden.Marnix schreef:(...)zusterelly schreef:Mbt het vasten: Calvijn was bang voor superstitie. ...
Angst is een slechte raadgever, dat blijkt wel weer.![]()
Alleen klopt het niet. Het woord "bang" heeft twee betekenissen (bezorgd en angstig), die je niet door elkaar kan gebruiken.
Calvijns angst voor het mystieke laat zich prima vertalen naar vandaag de dag:Afgewezen schreef:Toch denk ik dat het in dit geval wel opgaat: bezorgdheid voor misbruik kan ontaarden in onterechte angst voor gébruik.
Ok. In dat geval klopt het spreekwoord niet.Josephus schreef:Dat is niet helemaal correct. Deze twee betekenissen staan niet geheel los van elkaar. In bezorgdheid zit ook altijd een element van angst, net als andersom.Tiberius schreef:Grappig gevonden.![]()
Alleen klopt het niet. Het woord "bang" heeft twee betekenissen (bezorgd en angstig), die je niet door elkaar kan gebruiken.
Want? (Spreekwoorden kloppen trouwens wel vaker niet.)Tiberius schreef:Ok. In dat geval klopt het spreekwoord niet.Josephus schreef:Dat is niet helemaal correct. Deze twee betekenissen staan niet geheel los van elkaar. In bezorgdheid zit ook altijd een element van angst, net als andersom.Tiberius schreef:Grappig gevonden.![]()
Alleen klopt het niet. Het woord "bang" heeft twee betekenissen (bezorgd en angstig), die je niet door elkaar kan gebruiken.
Omdat bezorgdheid (want daar praat je dan kennelijk over) wel degelijk een goede raadgever kan zijn.Josephus schreef:Want?Tiberius schreef:Ok. In dat geval klopt het spreekwoord niet.
Dat ben ik met je eens. Maar dat geldt net zo goed voor angst. In die zin is het spreekwoord inderdaad niet waterdicht, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling van een spreekwoord.Tiberius schreef:Omdat bezorgdheid (want daar praat je dan kennelijk over) wel degelijk een goede raadgever kan zijn.Josephus schreef:Want?Tiberius schreef:Ok. In dat geval klopt het spreekwoord niet.
Het gaat om het gevolg. Bang zijn om iets verkeerd te doen en het dan helemaal niet doen, dat klopt niet. Ik moet onwillekeurig even denken aan die man met dat ene talent, die bang is dat het handelen hem niet goed af zal gaan en daarom het talent maar in de grond verstopt. Stel dat we zouden zeggen: We zijn bang dat we het avondmaal niet goed vieren, dus vieren we het maar helemaal niet, dan zou dat toch ook vreemd zijn? Wat ik wil aangeven is dat iets helemaal niet doen dan geen goed alternatief is. Dat is toch ook de lijn van de Bijbel zoals ik in mijn vorige posting heb geprobeerd aan te wijzen? De oproep tot vasten en de waarschuwing tegen verkeerd vasten. Ik denk dat we als kerken die lijn ook moeten kiezen, het is een andere houding dan die van: Laten we het maar niet doen, dan doen we het ook niet verkeerd. Bezorgdheid mag niet leiden tot "het dan maar helemaal niet doen". Dan is het een slechte raadgever. Leidt het tot "het wel doen en dat op een zorgvuldige manier", dan is bezorgdheid een goede raadgever.Tiberius schreef:Grappig gevonden.Marnix schreef:(...)zusterelly schreef:Mbt het vasten: Calvijn was bang voor superstitie. ...
Angst is een slechte raadgever, dat blijkt wel weer.![]()
Alleen klopt het niet. Het woord "bang" heeft twee betekenissen (bezorgd en angstig), die je niet door elkaar kan gebruiken.
Ok, helder.Marnix schreef:Het gaat om het gevolg. Bang zijn om iets verkeerd te doen en het dan helemaal niet doen, dat klopt niet. Ik moet onwillekeurig even denken aan die man met dat ene talent, die bang is dat het handelen hem niet goed af zal gaan en daarom het talent maar in de grond verstopt. Stel dat we zouden zeggen: We zijn bang dat we het avondmaal niet goed vieren, dus vieren we het maar helemaal niet, dan zou dat toch ook vreemd zijn? Wat ik wil aangeven is dat iets helemaal niet doen dan geen goed alternatief is. Dat is toch ook de lijn van de Bijbel zoals ik in mijn vorige posting heb geprobeerd aan te wijzen? De oproep tot vasten en de waarschuwing tegen verkeerd vasten. Ik denk dat we als kerken die lijn ook moeten kiezen, het is een andere houding dan die van: Laten we het maar niet doen, dan doen we het ook niet verkeerd. Bezorgdheid mag niet leiden tot "het dan maar helemaal niet doen". Dan is het een slechte raadgever. Leidt het tot "het wel doen en dat op een zorgvuldige manier", dan is bezorgdheid een goede raadgever.