... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Gian »

Aad vd Sande zegt, vergeef het voor Gods aangezicht.
Verder hou ik het bij Luk. 17 vers 3
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door albion »

Marnix schreef:Wat is het dan? (De statenvertaling zegt trouwens "misdaden")

(mattheus 6:15)
Volgens mij zit er een emotioneel verschil tussen een misstap en een misdaad. Misstap vind ik meer een vergissing, een misdaad is gevoelsmatig erger (vind ik)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door albion »

Gian schreef:Aad vd Sande zegt, vergeef het voor Gods aangezicht.
Verder hou ik het bij Luk. 17 vers 3
Ik ken Aad vd Sande niet, sorry.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:Wat is het dan? (De statenvertaling zegt trouwens "misdaden")

(mattheus 6:15)
Volgens mij zit er een emotioneel verschil tussen een misstap en een misdaad. Misstap vind ik meer een vergissing, een misdaad is gevoelsmatig erger (vind ik)
Volgens mij ligt het er aan... een misstap, ook al is het een kleine zonde, is toch nog steeds een misdaad tegen God? Overigens zegt Jezus het wel vaker, en wordt het dan niet altijd een "misstap" genoemd. Ik denk dus dat Hij niet bedoelt dat je een misstap wel moet vergeven en een misdaad niet ofzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Gian »

albion schreef:
Gian schreef:Aad vd Sande zegt, vergeef het voor Gods aangezicht.
Verder hou ik het bij Luk. 17 vers 3
Ik ken Aad vd Sande niet, sorry.
Het gaat uiteraard niet om A vd Sande, maar om zijn uitspraak. Die vind ik wel passend.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Tiberius »

Margriet schreef:Ik heb dit al eens eerder gezegd , een van mijn dochters en ik zelf ook zijn verkracht en alleen door een toeval aande dood ontsnapt , maar als je niet vergeeft, blijf je er je hele leven mee zitten. DAN HAD JE OOK NET ZO GOED DOOD KUNNEN ZIJN !!
Dat is ook wat je eerst denkt: ik wil niet verder!
Maar wij hebben vergeven zonder dat de dader is gepakt.Voor ons was dat een opluchting , je kunt het achter je laten en de draad weer oppakken, Je kunt weer kleur zien. Ik denk dat bij alles wat je niet vergeeft , jijzelf iets inlevert!
Een Amerikaans meisje , dat als 14 jarige werd ontvoerd en een half jaar lang sexueel werd misbruikt zei: Ze hebben me al een half jaar afgenomen en ik geef ze geen dag meer!
Ik vergeef iedereen alles, want ik wil geen slaaf van een ander zijn. Dat betekent niet dat ik nooit kwaad word , dat betekent helmaal niet dat ik nooit iemand zeg hoe ik erover denk, maar het betekent wel dat het niet blijft " hangen " en dat ik met iedereen door een deur kan.
Met alle respect voor jullie situatie, Margriet, heb je het hier meer over verwerken en niet zozeer over vergeven.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door hmprff »

Tiberius schreef:
Margriet schreef:Ik heb dit al eens eerder gezegd , een van mijn dochters en ik zelf ook zijn verkracht en alleen door een toeval aande dood ontsnapt , maar als je niet vergeeft, blijf je er je hele leven mee zitten. DAN HAD JE OOK NET ZO GOED DOOD KUNNEN ZIJN !!
Dat is ook wat je eerst denkt: ik wil niet verder!
Maar wij hebben vergeven zonder dat de dader is gepakt.Voor ons was dat een opluchting , je kunt het achter je laten en de draad weer oppakken, Je kunt weer kleur zien. Ik denk dat bij alles wat je niet vergeeft , jijzelf iets inlevert!
Een Amerikaans meisje , dat als 14 jarige werd ontvoerd en een half jaar lang sexueel werd misbruikt zei: Ze hebben me al een half jaar afgenomen en ik geef ze geen dag meer!
Ik vergeef iedereen alles, want ik wil geen slaaf van een ander zijn. Dat betekent niet dat ik nooit kwaad word , dat betekent helmaal niet dat ik nooit iemand zeg hoe ik erover denk, maar het betekent wel dat het niet blijft " hangen " en dat ik met iedereen door een deur kan.
Met alle respect voor jullie situatie, Margriet, heb je het hier meer over verwerken en niet zozeer over vergeven.
Vergeven is een heel belangrijk gedeelte van verwerken. Dat zie je ook in het volgende lied van Marcel & Lydia Zimmer. Dat was het favoriete lied van een meisje dat ik kende dat toen ze 11 was verkracht werd.

Als er vergeving is
hoe kan ik verder leven hoe moet ik verder gaan?

hoe kan ik ooit vergeten wat mij is aangedaan...

de wonden in mijn ziel de haat en bitterheid

lijken niet te helen, niet door woorden niet door tijd.



maar als er vergeving is, kan er genezing zijn

van de pijn en verdriet diep van binnen.

als er vergeving is, kan er genezing zijn

en de weg van herstel kan beginnen.



oh God ik heb U nodig, ik kan het zelf niet

ik lijk haast te verstikken in angst en in verdriet.

hoe kan ik ooit vergeven zoals U mij vergeeft

dwars door alles heen wat mij beschadigt heeft



maar als er vergeving is, kan er genezing zijn

van de pijn en verdriet diep van binnen.

als er vergeving is, zal er genezing zijn

en de weg van herstel kan beginnen.



geef mij de kracht van U liefde om verder te gaan

ookal zal er een litekken blijven bestaan

want is U liefde niet sterker dan de dood

en U vergeving niet dieper dan mijn nood



want waar U vergeving is, zal genezing zijn

van de pijn en het verdriet diep van binnen

waar U vergeving is, zal er genezing zijn

en de weg van herstel kan beginnen
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Margriet schreef:Ik heb dit al eens eerder gezegd , een van mijn dochters en ik zelf ook zijn verkracht en alleen door een toeval aande dood ontsnapt , maar als je niet vergeeft, blijf je er je hele leven mee zitten. DAN HAD JE OOK NET ZO GOED DOOD KUNNEN ZIJN !!
Dat is ook wat je eerst denkt: ik wil niet verder!
Maar wij hebben vergeven zonder dat de dader is gepakt.Voor ons was dat een opluchting , je kunt het achter je laten en de draad weer oppakken, Je kunt weer kleur zien. Ik denk dat bij alles wat je niet vergeeft , jijzelf iets inlevert!
Een Amerikaans meisje , dat als 14 jarige werd ontvoerd en een half jaar lang sexueel werd misbruikt zei: Ze hebben me al een half jaar afgenomen en ik geef ze geen dag meer!
Ik vergeef iedereen alles, want ik wil geen slaaf van een ander zijn. Dat betekent niet dat ik nooit kwaad word , dat betekent helmaal niet dat ik nooit iemand zeg hoe ik erover denk, maar het betekent wel dat het niet blijft " hangen " en dat ik met iedereen door een deur kan.
Met alle respect voor jullie situatie, Margriet, heb je het hier meer over verwerken en niet zozeer over vergeven.
Aldus spreekt een onchristelijke hulpverlener...

We hebben wel respect voor je godsdienstige gevoelens, maar nu moet je dat even aan de kant zetten en deze gebeurtenis verwerken. Jaja.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Tiberius »

Verwerken is veel breder dan alleen vergeven.
Je inventariseert a.h.w. de schade die een gebeurtenis berokkent heeft in je leven en gaat dat een plaats geven. Pas als je zover bent, kan er over vergeving nagedacht worden. Zelfs als de dader eerder vergeving van je verlangt, omdat je dat als christen verplicht bent.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Jo-Ann »

Misschien te psychologisch...
maar: kun je vergeven als je het nog niet verwerkt hebt?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door henriët »

Jo-Ann schreef:Misschien te psychologisch...
maar: kun je vergeven als je het nog niet verwerkt hebt?
misschien dat je voelt dat de bereidheid er aan het komen is...
maar nee, ik denk niet dat je kunt vergeven als je 'het'nog niet verwerkt hebt...
want hetzelfde ga je dan nogmaals door, met alle gevoelens die weer naar boven komen...

( sterkte)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door helma »

zelf had ik tijdens soortgelijke vragen veel aan een stukje wat ik vond op Internet
http://www.hulpnet.com/bethesda/vergeving.htm
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door helma »

Jongere schreef:- Als het gaat om vergeving schenken, hoor ik heel vaak zeggen dat dat pas kan als de ander zijn excuses heeft aangeboden. Maar gaat het bij vergeving niet juist om het schenken ondanks de daad van de ander? Ook dat is één van de pijlers van het geloof, lijkt me. Toch overheersen de puur menselijke redenaties altijd in de discussie met christenen.
Toch blijft dit een moeilijk punt Jongere (heb hem even uit het topic over het 5e gebod geknipt)
Zelf ben ik vast gelopen door het feit dat ik zómaar vergeven had (na misbruik), zonder dat er van de andere kant erkenning/excuses of wat dan ook was.
Ik dacht dat de Heere dat van me vroeg en ik heb daarin ook verlangd om naar Zijn wil te leven.
Toch bleek dat ik daar psychisch verder mee in de knoop raakte. Mijn psycholoog zei: er is geen recht geschied. is dat menselijk geredeneerd? dat vond ik eerst wel. Ik vond dat geen bijbels uitgangspunt.

Maar kijk eens waar in de Bijbel over vergeving wordt gesproken. Is dat niet altijd alleen na schuld belijden?
Er wordt nergens zomaar iets onder tafel geveegd, Wie zijn zonde belijdt en laat die zal barmhartigheid geschieden

Vergeving gaat altijd alleen in een weg van recht. Dat is bij God zo, dat hoort ook bij ons zo.

Het is wel zo dat de bereidheid om te vergeven er moet zijn.


Maar terwijl ik dit schirjf is het nog steeds een worsteling....ik loop er juist de hele week al weer mee of ik toch niet iemand moet gaan vergeven die ontzettend veel stuk heeft gemaakt in ons gezin. Naar de Heere toe heb ik me bereid verklaard hem te vergeven, breng hem ook regelmatig in het gebed bij het kruis. Maar omdat ik de laatste tijd weer geconfronteerd werd met verschillende meningen over vergeven denk ik: is dat wel genoeg? Moet ik de ander in mijn vergevingsgezindheid niet de liefde van Christus laten zien voor zondaren? Maar het recht dan? Vergeeft Christus zonder recht? Hangt er aan vergeving geen prijs?

Christus is bereid om zondaren te vergeven...zo ben ik bereid om mijn schuldenaren te vergeven (door Zijn liefde in mij gewerkt, want dat is niet iets uit mijzelf)
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Jo-Ann »

helma schreef:Christus is bereid om zondaren te vergeven...zo ben ik bereid om mijn schuldenaren te vergeven (door Zijn liefde in mij gewerkt, want dat is niet iets uit mijzelf)
Ik denk dat dit het uitgangspunt in deze problematiek moet zijn Helma.
Zonder bloedstorting (recht) geen vergeving.
Ik was pas ergens waar het over boosheid en vergeving ging. Ook deze man gaf de tekst door die jij ook in je post aangaf: belijden en laten.
Zonder dat kan er geen vergeving zijn, want vergeving staat tegenover schuld.

En een vergevingsgezinde houding vind ik een groot voorrecht.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Ariene »

Jo-Ann schreef:Misschien te psychologisch...
maar: kun je vergeven als je het nog niet verwerkt hebt?
Mijn vraag is dan; Kan je het verwerken als je het niet vergeven heb?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie