Uiteraard ben ik het niet eens met dat stukje.:) Sorry dat wilde ik even zeggen en zo hard meen ik het gelukkig niet.
Kan ik deze catechismus ergens op internet vinden? Vind ik heel erg interessant.
Twee opmerkingen:
De menselijke natuur is geheel verdorven.
Vr.5. Kunt gij dit alles volkomenlijk houden?
Antw. Neen ik a; want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten b.
a Ro 3:10,20,23 1Jo 1:8,10 b Ro 8:7 Eph 2:3 Tit 3:3 Ge 6:5 Ge 8:21 Jer 17:9 Ro 7:23
Ef 2: 3
Onder dewelke ook wij allen eertijds9) verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses,10) doende den wil des vleses11) en der gedachten;12) en wij waren van nature13) kinderen des toorns,14) gelijk ook de anderen;15)
Ik kan hier die teksten wel allemaal citeren, maar lees ze zelf maar na. Daarom geneigd tot het kwaad. De mens heeft een "afwijking" naar het kwaad. Het goede dat ik wil dat doe ik niet, maar het kwade enz.
En het tweede is dat de doop (dat bedoel je toch met doopsel?) niet onze zonde afwast.
Adryan
Ik wil je de site geven maar hoop dat je hem serieus benaderd (dit zeg ik niet om lullig te doen maar er is eens iemand geweest die er nogalonbeschoft mee omging en ik dus genoodzaakt was alle contact met hem te verbreken Maar ik ga uit van je oprechte intresse PS is die Heidelberger ook ergens te vinden op het net? http://www.stvitus.nl/kkk/
Origineel geplaatst door england
Rose, mijn idee zou zijn dat het betekend het onterecht lijden, het lijden omdat de wereld ons haat? Zoals Christus ten onrechte veroordeeld werd? Lijden door anderen, zonder oorzaak... Christus zegt dat immers ook, dat ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten...
Inderdaad, maar dat alleen?
Wat betekent het om 'te lijden in de verzoekingen'? Heb. 2:17-18.
'Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden..' Heb. 5:7-8.
Ik kijk er serieus naar.
De heidelbergse catechismus. Gelukkig te vinden op het internet. Ik moet altijd evenzoeken, want standaard pak ik altijd de verkeerde. Ik houd het het liefste bij de oudere tekst. Te vinden op theologienet: http://www.theologienet.nl/catechismus.htm en kijk dan ook op http://www.theologienet.nl/nederlandse_ ... jdenis.htm en http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm. Dan heb je de drie belijdenisgeschriften.
Waarbij de HC is om te onderwijzen aan kinderen en volwassenen.
De NGB om aan te geven wat wij op grond van Gods woord geloven
De DL om dwalingen te weerleggen.
2515
1264
Ofschoon de erfzonde aan ieder eigen is1, heeft zij in geen enkele afstammeling van Adam het karakter van een persoonlijk vergrijp. Het gaat hier om het verlies van de oorspronkelijke heiligheid en gerechtigheid, maar de menselijke natuur is niet geheel verdorven: zij is in haar eigen natuurlijke krachten gewond, onderworpen aan onwetendheid, lijden en de heerschappij van de dood en geneigd tot zonde (deze neiging tot het kwaad wordt 'concupiscentie' genoemd). Het doopsel doet de erfzonde teniet door het leven van de genade van Christus te geven en brengt de mens weer naar God...
Misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd..., maar er staat hier dat de erfzonde te niet gedaan wordt door het doopsel (de doop?)..?
Dus de hele erfzonde wordt weggenomen, door de doop?
Mij is altijd geleerd dat de erfschuld wordt weggenomen door doop, maar de erfsmet blijft.
Wij worden toch in zonden ontvangen en geboren!? Als de erfzonde helemaal weggenomen zou zijn dan zou het nageslacht zonder erfzonde geboren worden...?
Of lees ik het verkeerd...?
De doop wast niets af! De doop is een teken van het verbond als je het over de kinderdoop hebt.
Heb je het over de volwassendoop dan is de doop een teken van het zijn in Christus, met Hem gestorven, en met Hem opgestaan tot een nieuw leven. Het is dan een openlijk belijden voor God en de mensen dat je een nieuw schepsel bent, en vortaan wil leven met God en door God.
De doop wast dus niets af. Bij de kinderdoop wordt het gezien als een teken van de afwassing der zonden, dat God het kan en wil doen...Dat zoals dit water je uitwendig wast, zo kan Christus' bloed je wassen van ALLE zonden...
Origineel geplaatst door england
De doop wast niets af! De doop is een teken van het verbond als je het over de kinderdoop hebt.
Heb je het over de volwassendoop dan is de doop een teken van het zijn in Christus, met Hem gestorven, en met Hem opgestaan tot een nieuw leven. Het is dan een openlijk belijden voor God en de mensen dat je een nieuw schepsel bent, en vortaan wil leven met God en door God.
De doop wast dus niets af. Bij de kinderdoop wordt het gezien als een teken van de afwassing der zonden, dat God het kan en wil doen...Dat zoals dit water je uitwendig wast, zo kan Christus' bloed je wassen van ALLE zonden...
Hoe zit het dan met het dankgebed:
"Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieve Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de heilige doop bezegelt en bekrachtigt."?
Inderdaad, blijkbaar geloven ze zelfs in de GG dat alle kinderen wederom geboren zijn zodra ze gedoopt zijn...
Ik ben het daadr dus ook niet mee eens.
Je moet ook niet kijken wat het formulier zegt, maar wat de Bijbel zegt... En de Bijbel zegt dat TENZIJ iemand wederom geboren is hij kan het koninkrijk van God NIET zien...
En alleen diegenen die Christus hebben aangenomen met een waar geloof, Die heeft Hij macht gegeven de kinderen Gods genaamd te worden... Dus niet elk kind dat met water besprengt is... Zo'n kind is net zo dood in zonden en misdaden als ieder ander kind...
Okay je geloofd dus niet zo in de kinderdoop echter is het zo dat naa het doopsel de heilge communie wordt gedaan en dan het vormsel en die laatste is dus heel belangrijk en mooi want dan zeg je zelf daadwerkelijk ja tegen het ontvangen vd HG en accepteer jeje doop als baby welke je dan niet echt bewust meemaakt. Toch ben ik er van overtuigd dat de kinderdoop belangrijk is en dat het vormsel de bevestiging van je doop is
Sterker nog zonder doop geen communie geen vormsel dus ook als een volwassen zij nleven aan de Heer wil geven moet ie gedoopt de heilige communie en het sacrament van het vormsel ondergaan
Het is binnen de RKK een heel mooi en waardevol gebruik
Tevens liggen hier denk ik ook de grote verschillen tussen ons Weet je menselijke interpretaties zijn zo verschillend Maar ik blijf de doop belangrijk vinden en dat is ie ook volgens de bijbel (Johannnes de doper doopte volwassende met water en is een baby eigenlijk ook geen mens. Tja dat de baby op latere leeftijd dan zelf beslist hoe en wat is de vrijheid die God ons gegeven heeft en daarom vind ikdat het vormsel ook zo een belangrijk sacrament is. En ja we blijven mensen met al onze gebreken en dergelijke maar door eerder genoemde sacramenten kunnen je zonden vergeven worden
Het zijn dus de mooi sacramenten uit het rijke Rooms Katholieke geloof
Lieneke de erfzonde wordt niet te niet gedaan er staat namelijk
-maar de gevolgen voor de verzwakte en tot het kwaad geneigde natuur blijven in de mens bestaan en roepen hem op tot geestelijke strijd. -
Ik begrijp dat je gebruiken erg mooi vindt, maar is dat de criteria die we moeten handhaven....? Is het niet veel belangrijker wat de Bijbel zegt...?
En de Bijbel zegt dat wie GELOOFT zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden... Wij willen het al snel omdraaien, maar dat kun je niet zomaar doen...
Niets wast de zonden af, Bart, geen doop en geen vormsel! Alleen het bloed van Jezus Christus wast ons van alle zonden! De sacramenten zijn alleen een teken van wat er IS, niet van wat er missschien ooit nog zou kunnen komen... Nee, met onze doop belijden we dat we in Christus gestorven ZIJN, en opgestaan ZIJN tot een nieuw leven.
De doop kan nooit zaligmaken. Als ik gedoopt ben, en ik geloof niet met heel mijn hart dat Christus alleen voor mij gestorven is, dan ga ik verloren, doop of geen doop! En als ik deel neem aan de communie, en ik ken Christus niet als mijn persoonlijke Zaligmaker dan kunnen alle broden van de hele wereld mij niet uit de eeuwige hel houden! Christus alleen kan zaligmaken, en Hij is een gewillige Zaligmaker...Maar er is geen andere Naam op aarde gegeven waardoor we moeten zalig worden...
England
Ik begrijp je en geloof me dat ook de Katholieke de bijbel als uitgangspunt nemen (al wordt dit vaak niet zo gezien, dit komt door het feit dat toen de reformatie begon de boekdrukkunst was uitgevonden en wij tot toen het moesten hebben van visueele benaderingen)
Maar goed meteen weer een vraag aan jou ikheb begrepen dat dit voornamelijk een protestantse en of hervormde site is . Kun jij mij vertellen of jullie ook sacramenten hebben (sorry als dit dom over komt maar ik weet het niet en voor mijn kennisvebreding is dit belangrijk) Ik had wel oit gehoord dat de doop en avondmaal een gebruik was bij jullie maar anders ... mischien kun en wil je me hier wat over vertellen
Dat klopt, Bart, er zijn twee sacramenten: Doop en avondmaal. Welke doop zal ik in het midden laten...
Maar de sacramenten zijn tekenen en zegelen om Gods kind te ondersteunene in zijn of haar geloof. Het geeft dus geen geloof, en het maakt je ook niets beter of anders dan anderen, het is een persoonlijk iets, dat JOU versterking geeft in je wandel met God. De sacramenten zijn alleen voor diegenen die Christus door een waar geloof hebben aangenomen. Dat geloof is vaak zwak en aangevallen. De satan is er steeds weer, om ons te wijzen op onze fouten en zwakheden, maar door de doop belijden we dat we in Christus aan de ereld gestorven zijn, en met Hem zijn opgestaan tot een nieuw leven.
Met het avondmaal beleiden wij dat Hij voor ons gestorven is, en nemen dit als een bevetsiging, dat ook voor mij, persoonlijk, is Zijn Lichaam verbroken, en Zijn bloed vergoten. Het is dus een gedachtenis maaltijd, zie ook 1 Korinthe 11.
Ik weet dat jullie er meer hebben, maar in de Bijbel lezen we nergens dat Christus zelf andere sacramenten heeft ingesteld, hoe waardevol ze ook kunnen zijn als gebruik. Maar ik weet niet welke reden jij ziet er voor?
England
Bedankt voor je uitleg ik begrijp dus dat doop en avonmaal bij jullie ook bekend zijn envroeg je mij welke andere bijbelse sacramenten zijn er dan n hoe wij dit beleven Ik ga je nu wat voorschotelen wat niet makkelijk is maar wel een kleine uitleg geeft.
Doopsel
In het doopsel krijgt de onuitsprekelijke naam van God een menselijke vorm, want zoals een vader zijn naam aan zijn kind geeft, zo geeft God zijn naam aan de mens. Het is God zèlf die zich in het doopsel aan de mens geeft. Maar het is de zorg van de kerk dat deze gave inderdaad aanvaard wordt en het verbond daadwerkelijk wordt aangegaan. Want zolang de mens God niet aanvaardt, is de betekenis van het doopsel nog niet vervuld. Daarom heet het doopsel het sacrament van het geloof, en roept de kerk allen die rond het doopvont staan op, om het geloof in Gods woord te belijden. Bovendien wordt de mens door het doopsel opgenomen in de kerk, die geroepen is lichaam van Christus te zijn. Daarom is het doopsel ook een verbintenis met de gemeenschap van gedoopten. Aldus wordt de kerk zo tastbaar en kwetsbaar, maar ook zo krachtig als haar mensen zijn en maakt zij een ontmoeting met Christus zelf mogelijk.
Het vormsel
De oorsprong van het vormsel is de handoplegging door de apostelen. Maar vanaf haar begin heeft de kerk verschillende riten gehad voor de mededeling van de heilige Geest in het vormsel; deze riten zijn ook herhaaldelijk veranderd. In 1971 heeft paus Paulus VI vastgesteld dat het sacrament van het vormsel wordt bediend door de zalving van het voorhoofd met chrisma, die bij wijze van handoplegging geschiedt onder de woorden: N., ontvang het zegel van de heilige Geest, de gave Gods. Bovendien is de handoplegging over alle vormelingen te zamen met het gebed: "Almachtige God, Vader van onze Heer Jezus Christus ..." een zinvol onderdeel van het sacrament, hoewel het niet tot het wezen van de sacramentele ritus behoort. In deze dubbele symboolhandeling behoudt het vormsel haar dubbele zin: in de handoplegging komt het bijbelse gebaar te voorschijn waarmee de gave van de heilige Geest wordt meegedeeld en in het gebed wordt afgeroepen, in de zalving met chrisma ontvangt de vormeling het zegel dat haar of hem op Christus doet gelijken. Dit zegel is onuitwisbaar, en dus kan een mens slechts eenmaal worden gevormd.
Het sacrament van boete en verzoening
"De biecht" door Rogier van der Weyden
Van aanvang af staan Schepper en schepping in een verbond waaraan zij eeuwig gehouden zijn. Maar vanaf het allereerste begin heeft de mens het verbond verbroken en is hij vervallen in zonde. Daar in de gebrokenheid verlangt de mens de integriteit te hervinden. Maar hij vindt niets. Dan keert de mens zich om en vindt God, iedere keer weer. Want God bewaart het verbond, -het is niet gebroken, eeuwig heel- en wil zich opnieuw met de mens verbinden.
De pastorale zorg rond de zieken en de ziekenzalving
God wil dat wij leven, ten volle leven, gezond van lijf en leden, genietend van alles wat ons in de schepping is geschonken. Het gaat hierbij natuurlijk om leven, niet om de gezondheid of het genieten op zich. Want leven zoals God dat wil is eindeloos veel meer dan gezondheid of genieten alleen. En zelfs als je niet gezond bent, maar ziek, kun je toch nog ten volle leven. Ja, zelfs als je niet geniet, maar pijn lijdt, kun je toch nog heil ervaren. Dit heil bestaat in het geloof dat leven zoals God dat wil geen einde kent, niet stokt bij ziekte, niet eindigt bij de dood. Dit heil bestaat in het besef dat God altijd nabij is, ook in de uiterste vernedering, ook in het onuitsprekelijk lijden.
Dit klinkt natuurlijk even mooi als onwerkelijk. Want door ziekte en ouderdom worden wij juist geconfronteerd met de kwetsbaarheid en eindigheid van ons bestaan. Ons hele leven, ja, elk uur daarvan, is doordrongen van haar einde; je zou zelfs kunnen zeggen dat de zin van het bestaan is, dat het een einde heeft. Ziekte en ouderdom doen ons beseffen dat wij kwetsbaar en sterfelijk zijn. Maar precies in dat besef van onze eindigheid krijgt de blijde boodschap betekenis. Deze boodschap is namelijk niet dat wij onkwetsbaar en onsterfelijk geworden zijn, maar dat wij naar Gods wil door lijden en dood heen leven. Er is geloof voor nodig om met de dood in ogen leven te kunnen zien, paasgeloof!
Het huwelijk
In alle opzichten lijkt het christelijk huwelijk op het huwelijk in het algemeen. Toch zijn er wezenlijke verschillen. Want het christelijk huwelijk is een sacrament. En als sacrament is zij als het ware een verheffing van het huwelijk in het algemeen: zij verheft het huwelijk tot een werkelijkheid waarin Gods liefde zichtbaar wordt.
Priester
Een priester is een gewijde ambtsdienaar. Priesters bedienen de sacramenten verkondigen het Evangelie en leiden in opdracht van de bisschop de geloofsgemeenschappen.Het woord priester stamt af van het Griekse presbuteros, dat ‘oudste’ of ‘senior’ betekent. De presbyters waren naast de apostelen en de episcopen de bestuursleden van de eerste christengemeenten. Het Nederlandse woord priester betekent ook cultische middelaar, hetgeen de Romeinen met sacerdos aanduidden. Een sacerdos bemiddelt tussen de goddelijke en de menselijke wereld.De katholieke priester handelt altijd in naam van de bisschop, die de volheid van het Wijdingssacrament ontvangen heeft. Hij deelt in het drievoudig ambt van Christus: als Pastor, als Profeet en als Priester. Als pastor leidt de priester (presbyter) de geloofsgemeenschap, zowel bestuurlijk als geestelijk. Als profeet verkondigt hij het Woord van God. Als priester (sacerdos) bedient hij de sacramenten, dat wil zeggen dat hij door het verrichten van rituele handelingen Christus’ heilswerk voortzet.
In dit stuk over lijden valt het woord erfzonde en wordt ook gezegd dat de doop niets afwast.
Lijden is eigenlijk heel iets anders, dan erfzonde. Immers, er is lijden wegens geloof, en er is lijden wegens de zwakheid van onze menselijke natuur.
Daarom wil ik een nieuwe vraag openen rondom erfzonde en doop, onder de rubriek Theologie.