Afgewezen schreef:In feite gaat het om de vraag of er echt geloof kan zijn, zonder de zekerheid van eigen zaligheid. Ik denk dat dit zeker wel kan, sterker nog, dat dit vaak voorkomt.Moet dit nu zo: "als je maar hard genoeg roept etc."? Ik mag je er misschien ten overvloede aan herinneren dat je hier op een refoforum bent, waar het geloof idd. niet zo vanzelfsprekend is als jij veronderstelt. Inderdaad is geloof 'exclusief': het geloof is niet aller. Inderdaad is tot geloof komen 'allerlei bijzondere dingen meemaken', want het gaat om zaken die voor de natuurlijke mens verborgen zijn.Marnix schreef:Absoluut... maar soms kan mensen ook onzekerheid worden aangepraat. Als je maar hard genoeg roept dat je aan allerlei voorwaarden moet voldoen en het allemaal zo exclusief is, je allerlei bijzondere dingen moet meemaken en voelen want anders is het niet echt, dan kunnen mensen onzeker zijn maar toch kinderen van God zijn en in de hemel komen, ook al voelen ze die zekerheid niet.

Laten we ons op de Bijbel beroepen. Dát is onze grondslag en níét ons reformatorisch zijn!
Nee, we hoeven idd niet te oordelen. Laten we ons 'benaarstigen onze roeping en verkiezing vast te maken, want dat doende zullen we nooit meer struikelen'. Daar mogen we de ander ook toe aansporen en dan mag je inderdaad zeggen dat twijfel en onzekerhied ver van God vandaan is, maar dat wil absoluut niet zeggen dat we in die twijfel verloren gaan!Wilma van den Berg schreef:Je kunt toch niet tegen iemand zeggen die twijfelt: oke, dus dan ben jij in de hel? Echt, ik zou niet durven! Wij zijn immers niet om te oordelen. Let wel, twijfel en onzekerheid zijn duivels en ver van God, maar ook in de Bijbel lezen we van mensen die twijfelen of in zonden vallen maar toch kinderen van God zijn...
Gelukkig niet!!