Ik lees in de Bijbel beiden. Voor 100% afhankelijk... en tegelijk al die oproepen tot geloof en bekering... met daaraan gekoppeld consequenties.J.C. Philpot schreef:Als je de vrije wil bewust leert ben je niet 100% afhankelijk van God's genade. 100% genade is het als bij het tot bekering komen de doorslaggevende factor het werk van de Heilige Geest is. Natuurlijk geeft Arminius aan dat de Heilige Geest betrokken is bij het tot geloof komen, daar gaat het niet om. Maar bij hem is de doorslaggeven factor (daar gaat het om) de keuze van de mens. En dan is het 99% afhankelijkheid van God's genade in plaats van 100%. Bij Calvijn is de menselijke keus ook belangrijk, maar doorslaggevend is het werk van de Heilige Geest die deze keus werkt in een mens.Marnix schreef:Regelmatig kom je een gezonde balans tegen die de Bijbel ook leert, tussen het voor 100 procent van Gods genade afhankelijk zijn en tegelijkertijd de oproep tot geloof, bekering, navolging
En wat die tekst betreft waar Arminius het vast heel moeilijk mee gehad zou hebben (waar staat die?), zo kan ik ook wel een tekst voor Gomaranen (heet dat zo of zijn het Goma-Russen? bedenken. God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Het is gewoon een moeilijk onderwerp voor allemaal.