wat is je lievelings sport?
- monique
Re: wat is je lievelings sport?
mmmm zwemmen vind ik leuk
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
Kan iemand mij helpen svp?
wat is het verschil tussen judo, jiujutsi(?) en aikido.
Zijn het verantwoorde sports, of komt hier ook iets van een soort geloof om de hoek kijken???
Ik vraag dit omdat vooral de chinese/japanse sporten opeens erg in the picture zijn, evenals de dvd's (actie-films). Om eerlijk te zijn vind ik het zelf maar niks. Maar vlgs sommigen is het wel gezond om een sport te doen waarbij men ook leert om met zijn emoties om te gaan en dat zou dus met een van bovenstaande sporten gebeuren???
Zijn het verantwoorde sports, of komt hier ook iets van een soort geloof om de hoek kijken???
Ik vraag dit omdat vooral de chinese/japanse sporten opeens erg in the picture zijn, evenals de dvd's (actie-films). Om eerlijk te zijn vind ik het zelf maar niks. Maar vlgs sommigen is het wel gezond om een sport te doen waarbij men ook leert om met zijn emoties om te gaan en dat zou dus met een van bovenstaande sporten gebeuren???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mijn sport/beweging is: mijn postwijk lopen 

Enne sumo, worstelen, boksen, tennissen, ganzeborden.......?albion schreef:Kan iemand mij helpen svp?
Omdat deze sporten "opeens erg in de picture zijn" zijn ze dus "niet verantwoord"?? Kom zeg....albion schreef:
Gaat het je nu om de kérn van de bedoelde sporten, of kijk je alleen maar naar wat ánderen er mee doen, althans met het randgebeuren? Overigens kennen deze sporten niet echt een "randgebeuren" behalve bij hele grote landentoernooien zoals WK en O.S. Maar daarom is er met de sport an sich niks mis mee........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
om eerlijk te zijn vind ik sumo heel wat anders dan ganzeborden, en ik denk zelf dat er ook een filosofie achter sumo is, of ik moet het mis hebben?jvdg schreef:Enne sumo, worstelen, boksen, tennissen, ganzeborden.......?albion schreef:Kan iemand mij helpen svp?
Fijn Rens dat ik weer wat van je leest. Nou ik ben helemaal niet zo bekend met deze sporten, maar je begrijpt het al, "Jan" wil graag op aikido. Vanavond heeft hij een proefles bijgewoond, zijn vader is meegeweest, en hij heeft zich mogen inschrijven van zijn vader, dus zal het met het vechten wel goed zitten (daar houdt mijn man nl. niet van en ik ook niet, vooral als het iemand is die al een dominante persoonlijkheid heeft).Rens schreef:Omdat deze sporten "opeens erg in de picture zijn" zijn ze dus "niet verantwoord"?? Kom zeg....albion schreef:
Gaat het je nu om de kérn van de bedoelde sporten, of kijk je alleen maar naar wat ánderen er mee doen, althans met het randgebeuren? Overigens kennen deze sporten niet echt een "randgebeuren" behalve bij hele grote landentoernooien zoals WK en O.S. Maar daarom is er met de sport an sich niks mis mee........
het gaat in principe om de beheersing van de geest over het lichaam, dus het lichaam mag niet ongecontroleerd op emoties gaan reageren. Daarnaast wordt je mentale deel getraind om volledige controle te krijgen over spieren én om ook je emoties de baas te worden.albion schreef:, dus zal het met het vechten wel goed zitten (daar houdt mijn man nl. niet van en ik ook niet, vooral als het iemand is die al een dominante persoonlijkheid heeft).
dat is het in de kern wel. goed, er komt nog wel meer bij kijken, maar het ging jou meer om de kern van de sport op zich.
Moderatorbericht:
Dan is aikido dus de juiste sport voor hem, want hij moet leren om zijn emoties onder controle te houden. Nou ik hoop dat het gaat werken, hebben wij het ook wat rustiger.Rens schreef:het gaat in principe om de beheersing van de geest over het lichaam, dus het lichaam mag niet ongecontroleerd op emoties gaan reageren. Daarnaast wordt je mentale deel getraind om volledige controle te krijgen over spieren én om ook je emoties de baas te worden.albion schreef:, dus zal het met het vechten wel goed zitten (daar houdt mijn man nl. niet van en ik ook niet, vooral als het iemand is die al een dominante persoonlijkheid heeft).
dat is het in de kern wel. goed, er komt nog wel meer bij kijken, maar het ging jou meer om de kern van de sport op zich.

Chinese vechtsporten zijn altijd gerelateerd aan bepaalde oosterse religie's. Div. rituelen uit het boedisme, taoïsme ect.
Daarom geloof ik niet dat karate goed is, terwijl ik met judo geen moeite heb.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
toch heb ik best een beetje moeite met die buigingen bij judo en zo'n groet...Gian schreef:Chinese vechtsporten zijn altijd gerelateerd aan bepaalde oosterse religie's. Div. rituelen uit het boedisme, taoïsme ect.
is het wel zo onschuldig?
ja, als je ook op álle slakken zout gaat smijten, kom je natuurlijk nérgens hé...wat is er mis met een eerbiedige groet voor je tegenstander?helma schreef:toch heb ik best een beetje moeite met die buigingen bij judo en zo'n groet...Gian schreef:Chinese vechtsporten zijn altijd gerelateerd aan bepaalde oosterse religie's. Div. rituelen uit het boedisme, taoïsme ect.
Moderatorbericht:
Rens schreef:ja, als je ook op álle slakken zout gaat smijten, kom je natuurlijk nérgens hé...wat is er mis met een eerbiedige groet voor je tegenstander?helma schreef:toch heb ik best een beetje moeite met die buigingen bij judo en zo'n groet...Gian schreef:Chinese vechtsporten zijn altijd gerelateerd aan bepaalde oosterse religie's. Div. rituelen uit het boedisme, taoïsme ect.
http://www.budokwaiarashi.nl/judo%20alg ... kunst.html
albion schreef:Dan is aikido dus de juiste sport voor hem, want hij moet leren om zijn emoties onder controle te houden. Nou ik hoop dat het gaat werken, hebben wij het ook wat rustiger.Rens schreef:het gaat in principe om de beheersing van de geest over het lichaam, dus het lichaam mag niet ongecontroleerd op emoties gaan reageren. Daarnaast wordt je mentale deel getraind om volledige controle te krijgen over spieren én om ook je emoties de baas te worden.albion schreef:, dus zal het met het vechten wel goed zitten (daar houdt mijn man nl. niet van en ik ook niet, vooral als het iemand is die al een dominante persoonlijkheid heeft).
Aikido
Nog meer geïntegreerd binnen de filosofie van Zen is het 'Aikido'. Dit is de weg (do) naar harmonie (ai) en geestelijke kracht (ki).
Dit zgn. zelfverdedigingssysteem leidt tot het ontdekken van zichzelf, bewustzijnsverruiming en bezitten de lichaamsoefeningen een sterk meditatief karakter. Deze methode, die al eeuwenoud is, werd door de japanner Morihei Uyeshiba (1883 - 1969) uitgewerkt in de huidige vorm. Het betreft een rituele dans, waarbij de tegenstanders gezamenlijk zoeken naar het fundamentele in de mens. Men oefent het benutten van de levensenergie Ki, (in het chinees vergelijkbaar met Tsji) in zichzelf en in relatie tot de ander. Ook door ademoefeningen, waarbij men 'het juiste midden' handhaaft, moet men geestelijk vrij komen van zijn eigen ego en de Ki in zichzelf verenigen met de universele Ki. Hier onderscheidt men, net als in het TaoÔsme de Jin - Jang energie, de positieve- en negatieve Ki. Ook in een wedstrijd is het van groot belang de positieve gedachtekracht te oefenen.
Men begint Aikido in meditatie-houding in groepsverband, waarbij een groot aantal malen kian (=Ki) geschreeuwd wordt. Deze methode wordt o.a. ook toegepast bij het ondersteunen van de algemene gezondheid en ter preventie van ziektes en klachten, zoals algemene vermoeidheid.
In feite is het beoefenen van aikido het zich verdiepen in Zen. Men leert zich, bijbels gezien, open te stellen voor de gevallen wereldgeesten en machten, die men denkt te kunnen manipuleren (toverij), maar waardoor men, na 'ingestapt' te zijn, gevangen wordt en gebonden in de geestelijke wereld. Zen is afkomstig vanuit het Sanskriet dyana, en is een geconcentreerde methodische meditatie. Het is een religieuze tak van het Boeddhisme, dat in de zesde eeuw China bereikte en in de twaalfde eeuw Japan.
De Zen-meditatie onderscheidt zich door een plotselinge ervaring van de werkelijkheid, satori genaamd, iets dat de andere vormen van meditatie zouden missen. Het doel is om van ieder verband met de uiterlijke en innerlijke realiteit bevrijd te worden, om zo de eenheid van het denken en voelen te ervaren, en de tegenspraken op te heffen, die er in het menselijk bestaan zijn. Door deze satori komt men tot een rustige blijde levensaanvaarding (citaat R.Matzken - handboek New Age). In het Westen is Zen ontwikkeld als ÈÈn van de bouwstenen van de zgn. transpersonele psychologie.
De bijbel maakt overal een duidelijk onderscheid tussen Schepper en schepping of schepsel. In deze zin is er sprake van een bijbels dualisme. Maar er is ook een Grieks dualisme, wat de bijbel afwijst. God is een God van eenheid (Mark.12:29-31) en Hij maakt de mens, innerlijk verdeeld als hij is, weer ÈÈn (Psalm 86:11). Het heimwee van de moderne mens naar die echte eenheid, zo men wil: bijbels holisme, wordt ten volle bevredigd in het leven als christen. Dat wil zeggen; een leven vervult van de Heilige Geest van Christus. Zo beschrijft Paulus in Romeinen 7 zijn ervaring als differente of gespleten persoon, om in Romeinen 8 juichend zijn leven in de Geest te beschrijven.
Het lijkt misschien vrij onschuldig, maar Helma denkt hier nader je toch wel bepaalde grens en grenzen opzoeken is niet goed hoorde ik een dominee onlangs zeggen. Niet dat we wereldvreemd moeten zijn, maar als je je er vanaf kunt zou ik zeggen, doe dat!Rens schreef:ja, als je ook op álle slakken zout gaat smijten, kom je natuurlijk nérgens hé...wat is er mis met een eerbiedige groet voor je tegenstander?helma schreef:toch heb ik best een beetje moeite met die buigingen bij judo en zo'n groet...Gian schreef:Chinese vechtsporten zijn altijd gerelateerd aan bepaalde oosterse religie's. Div. rituelen uit het boedisme, taoïsme ect.