Ds. of Dr. ??

memento

Re: Ds. of Dr. ??

Bericht door memento »

cosmo schreef:Daarnaast is iemand die dr. voor zijn of haar naam mag zetten een persoon die een proefschrift heeft geschreven, niet iemand die twee studies heeft gedaan.
Kan prima hoor. Zo heeft ds. Golverdingen de school van de GG afgerond om predikant te worden, en heeft daarna een universitaire opleiding gedaan, waaraan hij zn wetenschappelijke titel dankt.
cosmo

Bericht door cosmo »

memento schreef: Kan prima hoor. Zo heeft ds. Golverdingen de school van de GG afgerond om predikant te worden, en heeft daarna een universitaire opleiding gedaan, waaraan hij zn wetenschappelijke titel dankt.
Al doe je tien universitaire studies, dan mag je nog geen dr. voor je naam zetten, slechts drs. Tegenwoordig schijn je je mastertitel achter je naam te mogen zetten.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:
cosmo schreef:Daarnaast is iemand die dr. voor zijn of haar naam mag zetten een persoon die een proefschrift heeft geschreven, niet iemand die twee studies heeft gedaan.
Kan prima hoor. Zo heeft ds. Golverdingen de school van de GG afgerond om predikant te worden, en heeft daarna een universitaire opleiding gedaan, waaraan hij zn wetenschappelijke titel dankt.
Nou, da's volkomen nieuw voor mij. De dr's die ik ken, hebben er allemaal minimaal vier jaar van hun leven voor weggegooid.. eh.. opgeofferd... met een proefschrift als resultaat.
memento

Bericht door memento »

wim schreef:
memento schreef:
Nou, da's volkomen nieuw voor mij. De dr's die ik ken, hebben er allemaal minimaal vier jaar van hun leven voor weggegooid.. eh.. opgeofferd... met een proefschrift als resultaat.
Ik meende dat ds. Golverdingen, na zn universitaire studie, ook een proefschrift geschreven heeft. Wat ik probeerde te zeggen is dat het kan dat opleiding A (bv de school van de GG) je predikant maakt, en opleiding B (universitaire opleiding + proefschrift) je je wetenschappelijke titel geeft.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

maar ver-eer het academische niet te veel, ja Lucas was een arts en Paulus ook een geleerde man, maar de rest waren simpele werklui, anafalbeet, arbeidersklasse.

Geen van hun had een idee van hoe het zat, ook de Schriftgeleerde van hun tijd niet, Tot Jezus/de Geest het ze duidelijk maakte.

Voorbeeld; Ouweneel, academisch zwaargewicht, maar is nu aan het dwalen.
Hoevaak hoor je niet over de ds'ers die niet eens geloven wat ze op de preekstoel verkondigen, of mensen als Albert Sweitzer die geniaal was, arts/theoloog, maar ook humanist, en dus Christus verwierp.

Hoeveel onbekende voorgangers zijn er niet die alleen de Bijbel kennen en wedergeboren zijn (eerste 2 vereisten) en waar God meer door kan doen dan de hele elite van kampen en veenendaal?

In de vroege kerkgeschiedenis waren er geen christelijke hogescholen /universiteiten.
(waar je vaak alleen de interpertatie`s leert die er zijn over een dogma)

Paulus waarschuwde ook over het meegesleept worden door mensen met mooie praatjes, met rethorische kunstjes, toen de korinthiers dat overkwam.

1kor 2:

1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen. 2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd. 3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u; 4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht, 5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.

*

anti-intellectualisme ligt ook op de loer, dat is de andere kant, waar gezonde Bijbel-studie, exegese en hermeneutiek verstoten worden door ervaring/emotie en geldingsdrang.
Buitenbijbelse ingevingen die van de G/geest komen, en bij tegentegenspraak of studie ben je ''werelds bezig'' nieuw montanisme dus, ook gevaarlijk. dus sectarsime en andere excessen zijn de andere kant van de medaille.

Dus denk ik als een wedergeboren persoon de roeping en gave heeft om leraar/voorganger te worden is studie zeer goed, maar verhef de droge letter en titels niet boven wat het is.
In sommige landen kan er niet eens een academische opleiding worden gevolgd (oorlog/vervolging armoede enz enz)

efeze 4:

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
Marco

Bericht door Marco »

Wat een gedoe. Er lopen zoveel mensen met een titel rond. Iemand met dr. voor zijn naam heeft een proefschrift geschreven en verdedigd. En heeft dus normaal gesproken verstand van zaken. Dan zet-ie dr. voor z'n naam. En dan nog? Als het een dominee betreft zal hij (meestal) niet boos zijn als er een keer ds. staat, hoor. Want dat is hij óók.

En de hoogste aanspreekvorm in de kerk..?

Dat is: broeder of zuster, maar je kunt natuurlijk ook broer of zus gebruiken!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:Wat een gedoe. Er lopen zoveel mensen met een titel rond. Iemand met dr. voor zijn naam heeft een proefschrift geschreven en verdedigd. En heeft dus normaal gesproken verstand van zaken. Dan zet-ie dr. voor z'n naam. En dan nog? Als het een dominee betreft zal hij (meestal) niet boos zijn als er een keer ds. staat, hoor. Want dat is hij óók.

En de hoogste aanspreekvorm in de kerk..?

Dat is: broeder of zuster, maar je kunt natuurlijk ook broer of zus gebruiken!
we hebben allemaal wat we zijn allemaal raar en toch zijn wij broertjes en zusjes...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
cosmo

Bericht door cosmo »

Sola Scriptura schreef:maar ver-eer het academische niet te veel, ja Lucas was een arts en Paulus ook een geleerde man, maar de rest waren simpele werklui, anafalbeet, arbeidersklasse.
Dat is natuurlijk leuk om te vertellen, maar de kerk is met name gebaseerd op de ideeen van Paulus.
In de vroege kerkgeschiedenis waren er geen christelijke hogescholen /universiteiten.
Nu ben ik geen groot kenner van de leiders uit de vroege kerk, maar volgens mij waren dat toch wel gestudeerde mensen. Wellicht dat iemand hier iets meer over kan vertellen.
memento

Bericht door memento »

cosmo schreef:Nu ben ik geen groot kenner van de leiders uit de vroege kerk, maar volgens mij waren dat toch wel gestudeerde mensen. Wellicht dat iemand hier iets meer over kan vertellen.
De bronnen die ik daarover gelezen heb, wordt altijd iemand verkozen vanwege zijn geleerdheid en welsprekendheid. Ja, er zijn voorbeelden dat men een bisschop verkoos, die nog geeneens deelnam aan het avondmaal; zó belangrijk vond men geleerdheid dus. De personen die verkozen waren door de gemeente, zaten daar soms helemaal niet op te wachten, soms vluchtte men zelfs.*

Wat later in de vroege kerkgeschiedenis (ergens tussen 2e en 4e eeuw) begon men met een 'opleiding' voor bisschoppen, van 4 maanden tot soms 1,5 jaar. Waaruit deze opleiding precies bestaan heeft, weet ik niet. Wél moeten we daarbij in het achterhoofd houden, dat het een aanvulling was, op de opleiding filosofie/rethoriek, die men al achter de rug had (wat vaak een erg lange opleiding was, soms meer dan 10 jaar).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

cosmo schreef:
Sola Scriptura schreef:maar ver-eer het academische niet te veel, ja Lucas was een arts en Paulus ook een geleerde man, maar de rest waren simpele werklui, anafalbeet, arbeidersklasse.
Dat is natuurlijk leuk om te vertellen, maar de kerk is met name gebaseerd op de ideeen van Paulus.
Nu ben ik geen groot kenner van de leiders uit de vroege kerk, maar volgens mij waren dat toch wel gestudeerde mensen. Wellicht dat iemand hier iets meer over kan vertellen.
de discipelen hebben 3 jaar lang nderwijs gehad van de grootste Leermeester allertijden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
mayflower

Bericht door mayflower »

Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
Hoogste titel is om een slaaf van Christus genoemd te worden!!!!!!!!
aritha

Bericht door aritha »

mayflower schreef:
Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
Of : Zielenwinner.
cosmo

Bericht door cosmo »

mayflower schreef:
Volgens mij staat in Handelingen dat wij, de gelovigen, mede-erfgenamen van God zijn. Dat vind ik dus totaal niet passen met het beeld dat jij schetst.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Ik meende dat ds. Golverdingen, na zn universitaire studie, ook een proefschrift geschreven heeft. Wat ik probeerde te zeggen is dat het kan dat opleiding A (bv de school van de GG) je predikant maakt, en opleiding B (universitaire opleiding + proefschrift) je je wetenschappelijke titel geeft.
Ds. Golverdingen heeft een doctoraalscriptie geschreven, geen proefschrift. Hij is nu dus pas 'drs.'.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Cosmo, eerst moet je dan definieren wat de kerk is, een gebouw, of de wedergeboren christenen, of bedoel je gemeente misschien? of de leer van de gemeente?
je weet dat er velen zijn he?

Fout zit je als je zegt dat het op de ideeen van Paulus is gebaseerd, of erken je niet dat de Bijbel door de Geest is geschreven? Hoevaak zegt paulus niet '' Dit is een gebod van de Heer, niet van mij'' ?

En Wist paulus dat zijn brieven in de canon zouden komen?
Wil je de rest van de Bijbel ondergeschikt maken?
De Bijbel ten tijde van Paulus was ons O.T en de mondelinge overlevering van het evangelie, ''de Bijbel''.

Dus wees maar voorzichtig met je uitspraken.
Plaats reactie