Hoogbegaafdheid

monique

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door monique »

JolandaOudshoorn schreef:
Rens schreef:als iemand een getalswaarde heeft van 140 én sociale problemen heeft, is dát dus een directe aanwijzing van hoogbegaafdheid.........ach, het is een zienswijze.........dan zouden er heel wat hoogbegaafden in dit landje moeten rondsjokken, onbegrepen en wel.
Nee, wetenschappelijk gezien ben je hoogbegaafd als je een IQ hebt van 130 of hoger.
In de maatschappij ben je vaak pas hoogbegaafd als daar boven op ook nog sociale problemen bij komen kijken. En ja, eigenlijk heb je gelijk dat er heel wat hoogbegaafden in dit land rondlopen. Hoogbegaafdheid is dan ook niet zo heel bijzonder als soms wordt gedacht.
alle mensen waar hebben jullie et over hihi nou dan ben ik wel laagbegaaft :) een iQ wat is dat???
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Rens

Bericht door Rens »

Rens schreef:als iemand een getalswaarde heeft van 140 én sociale problemen heeft, is dát dus een directe aanwijzing van hoogbegaafdheid.........ach, het is een zienswijze.........dan zouden er heel wat hoogbegaafden in dit landje moeten rondsjokken, onbegrepen en wel.
Nee, wetenschappelijk gezien ben je hoogbegaafd als je een IQ hebt van 130 of hoger.
In de maatschappij ben je vaak pas hoogbegaafd als daar boven op ook nog sociale problemen bij komen kijken. En ja, eigenlijk heb je gelijk dat er heel wat hoogbegaafden in dit land rondlopen. Hoogbegaafdheid is dan ook niet zo heel bijzonder als soms wordt gedacht.
daartegenover staat, dat als iemand rond de 140 scoort, én "gestoord" is, dan ook NIET gelijk tot hoogbegaafd kan worden bestempeld...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
daartegenover staat, dat als iemand rond de 140 scoort, én "gestoord" is, dan ook NIET gelijk tot hoogbegaafd kan worden bestempeld...............
Nee, hoogbegaafden kunnen ook gestoord zijn.
Hoogbegaafdheid is uitzonderlijke intelligentie, niet op een specifiek terrein maar in het algemeen
Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen; men spreekt meestal van hoogbegaafdheid bij een IQ van boven de 130 (getest volgens David Wechsler; dit correspondeert met 136, 140 of 142 in andere tests).
In de volksmond wordt hoogbegaafdheid vaak gezien als: je bent ergens heel goed in, van daar dat er veel onkunde en onbegrip is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

(binnensmonds gemompel) als ik m'n eigen testresultaten leg naast hetgeen er in deze topic is geschreven.....(mompel mompel) dan ben ik zo gek nog niet....
Moderatorbericht:
JolandaOudshoorn

Rens schreef:(binnensmonds gemompel) als ik m'n eigen testresultaten leg naast hetgeen er in deze topic is geschreven.....(mompel mompel) dan ben ik zo gek nog niet....
zo zie je maar weer, dat alles mee kan vallen... :nananere
Rens

Bericht door Rens »

Rens schreef:(binnensmonds gemompel) als ik m'n eigen testresultaten leg naast hetgeen er in deze topic is geschreven.....(mompel mompel) dan ben ik zo gek nog niet....
zo zie je maar weer, dat alles mee kan vallen... :nananere
:oO :ouin :nonnon :langue :jongle :? :haha :haha :haha :haha :haha :haha
Moderatorbericht:
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Rens schreef:Is een ondergrens van bijvoorbeeld een IQ van 130 de grens waarboven gesproken kan worden van hoogbegaafdheid? Of ligt dat getal hoger, 140 bijv. ?
Een redelijke VWO-leerling staat dacht ik gelijk aan ongeveer 130, maar dat is nog niet hetzelfde als hoogbegaafd. Ik zou zeggen 140 of hoger.
JolandaOudshoorn

Zonderling schreef:
Rens schreef:Is een ondergrens van bijvoorbeeld een IQ van 130 de grens waarboven gesproken kan worden van hoogbegaafdheid? Of ligt dat getal hoger, 140 bijv. ?
Een redelijke VWO-leerling staat dacht ik gelijk aan ongeveer 130, maar dat is nog niet hetzelfde als hoogbegaafd. Ik zou zeggen 140 of hoger.
Nee, die is tussen de 110-130
IQ
Het IQ van kinderen is meetbaar in een cijfertje uit te drukken. Het gemiddelde IQ ligt op 100 en dit heeft ongeveer 84% van de mensen.
Een IQ tussen de 90-110 is normaal, waarbij wel moet worden opgemerkt dat een kind met een IQ van 110 een vlotte leerling zal zijn. Een leerling met een IQ van 80 en 70 zal erg veel moeite hebben met de stof en kinderen met een nog lager IQ zullen naar het speciaal onderwijs moeten.
Het merkwaardige feit doet zich voor dat iedereen ervan overtuigd is dat kinderen met een IQ 40 punten lager dan gemiddeld speciale hulp nodig hebben, maar kinderen met een IQ 40 punten hoger dan gemiddeld die komen er wel en daar is geen speciale hulp voor nodig.
Een kind met een IQ van 120 is zeker in staat een universitaire studie te volbrengen. Een kind met een IQ van 132 is zeker hoogbegaafd. De geijkte testen gaan tot een IQ van 152. Daarboven zijn er geen betrouwbaar geijkte testen meer en dan wordt er gezegd :"Hij heeft een IQ van 152+ ". Dit zijn briljante genieën.

Tabel IQ-waarden:

90 -110 gemiddeld
110-120 boven gemiddeld
120-130 begaafd
130-150 hoogbegaafd
>150 zeer hoogbegaafd

Een vrij grote afwijking van het gemiddelde naar boven kan aanleiding geven tot veel stoornissen. Heel begaafde mensen te midden van normale mensen moeten zich steeds maar aanpassen. De maatschappij past zich niet aan hen aan. Hoogbegaafde kinderen kunnen dan ook gaan denken dat ze gek zijn, aangezien de meerderheid de norm bepaald. Het kind krijgt het idee dat het anders is want het kan niet mee met de massa, terwijl het juist het meest meetbare talent heeft. Ze kunnen gedragsstoornissen krijgen en zijn in het algemeen vrij ongelukkig. Ongeveer 84% van de hoogbegaafde kinderen is redelijk gelukkig en geeft de ouders geen problemen. Zij hebben ook sociale vaardigheden en over het algemeen komen deze kinderen er wel. De andere 16% daarentegen van de ongeveer 80.000 hoogbegaafde kinderen die op de scholen rondlopen hebben hulp nodig.

Zoals al eerder gezegd kan een hoog IQ aanleiding geven tot veel stoornissen. Het kind gaat zich aanpassen om vrienden te krijgen. Er zijn er zelfs bij die proberen om vrienden te kopen. Het kind wordt recalcitrant. Door zijn gedrag wordt het kind vaak naar speciale scholen gestuurd zoals LOM of ZMOK. Ze zijn een minderheid zonder weerwoord. Ze kunnen vaak geen gelijkgestemde vinden. Het gevolg daarvan is eenzaamheid.

Een hoogbegaafd kind kijkt net zo aan tegen een gemiddeld mens als een gemiddeld mens aankijkt tegen een zwakbegaafde. Een hoogbegaafd kind vindt de wereld raar. Steeds wordt er tegen ze gezegd:" Pas je aan ".

Maar wat als ze dat niet willen? De noodzaak om zich te leren aanpassen zien ze wel in, maar ze vinden het niet eerlijk. Hoogbegaafden zijn vaak zeer gevoelig en bezitten een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze kunnen wel begrijpen dat de meeste zich niet aan hun niveau kunnen aanpassen, maar dat zij zich wel aan het niveau van de gemiddelde mens kunnen aanpassen. Emotioneel blijven ze het oneerlijk vinden dat zij zich steeds moeten aanpassen en de maatschappij niet.
Rens

Bericht door Rens »

maar 144 en ietwat gestoord maakt je nog niet hoogbegaafd........
Moderatorbericht:
Zonderling

@Jolanda, nu dan mag ik mij met groot gemak hoogbegaafd noemen.
Ik heb me overigens nooit zo gevoeld.
Ik kon gewoon goed leren en had een 8,5 gemiddeld op eindlijst VWO.
Maar hoogbegaafd...? Moet dat stempel nu echt?
Rens

Bericht door Rens »

Zonderling schreef:@Jolanda, nu dan mag ik mij met groot gemak hoogbegaafd noemen.
ach Zonderling, er zijn mensen die graag met zo'n etiket kokketeren..............
Moderatorbericht:
JolandaOudshoorn

Zonderling schreef:@Jolanda, nu dan mag ik mij met groot gemak hoogbegaafd noemen.
Als ik een wetenschappelijke diagnose zou moeten stellen, zou je dat stempel wellicht krijgen.
Als ik je als persoon zou moeten beoordelen: jij bent gewoon lekker Zonderling en trek je niks aan van die etiketjes!

Alleen, verwar de "wetenschappelijke" diagnose niet met het stempel van de "volksmond"
Zonderling

JolandaOudshoorn schreef:Als ik je als persoon zou moeten beoordelen: jij bent gewoon lekker Zonderling en trek je niks aan van die etiketjes!
Gelukkig maar.
Maar misschien hoort dat (namelijk zich nergens iets van aantrekken) er ook wel een beetje bij.
Zonderling

Dit vond ik onder meer nog over hoogbegaafden op een Belgische website:

Procenten
- Hoogbegaafd zijn 2,5 % van de mensen.

Eerste kenmerken bij kinderen
- snelle taalontwikkeling
- perfectionisme
- goed ontwikkeld geheugen
- wiskundig inzicht
- diverse interesse gebieden

Persoonlijke kenmerken
- snel van begrip, denkt en praat snel
- nieuwsgierig, intrinsiek gemotiveerd, wil problemen oplossen
- perfectionistisch en daardoor vaak faalangstig
- creatief, veel nieuwe ideeën, eigenzinnig, wars van autoriteiten
- sterk gevoelig voor allerlei prikkels, zowel negatief als positief
aritha

Bericht door aritha »

Om echt voordeel van een hoog IQ te hebben zou je EQ ook hoog moeten scoren.
Plaats reactie