Later.....

Tiberius
Administrator

Re: Later.....

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Is idd geen antwoord op de vraag van Vlinder, maar een opmerking voor het geval je deze geschiedenis als normatief ziet.
Wat zou overigens een reden zijn voor jou dat dit geen gelijkenis is?
Normatief niet, wel als voorbeeld.

Ik heb geen uitgesproken reden om het als een gelijkenis of als een geschiedenis te zien.
Wel weet ik dat de Bijbel het nergens als gelijkenis presenteert, terwijl vele verklaarders (ook de kantekenaren) dat wel doen.
saphira

Bericht door saphira »

De herkenning van elkaar zal er zijn, dat mogen we aannemen. (vergelijk Matth 8:11, Luk 16:22-24; Luk 16:9)
Augustinus schrijft aan de Romeinse weduwe Italica de volgende troostwoorden:
' Wij hebben onze dierbare overledenen niet verloren, maar hen alleen maar vooruit gezonden; ook wij zullen dit leven verlaten; en wij zullen een leven binnengaan waarin zij nog dierbaarder zullen zijn danvroeger, omdat we hen nog beter dan vroeger zullen kennen; en we zullen hen daar liefhebben zonder de vrees opnieuw van hen gescheiden te worden'

De blijdschap om elkaar zal niet in mindering komen en zelfs niet in de plaats treden van de blijdschap in Hem. En aan de andere kant zal die zalige blijdschap zeker niet overschaduwd worden door het gemis van verwanten en bekenden die in de heerlijkheid niet gevonden worden, omdat zij zichzelf door hardnekkig ongeloof hebben buitengesloten. De herkenning zal er zijn om gemeenschappelijk de HEERE te aanschouwen en te loven ( Hebr 12:33).
Herman Bavinck schreef over de herkenning in de hemel: De hoop op weerzien is daarom op zichzelf niet verkeerd, indien ze maar ondergeschikt blijft aan het verlangen naar de gemeenschap met Christus.

p.s: Dit stukje komt uit het boekje: Voorbij de dood.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Dat doet me denken aan een uitspraak die ik enige tijd geleden op dit forum las: friends are friends for ever, if de Lord is Lord of them.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Wilma van den Berg schreef:Dat doet me denken aan een uitspraak die ik enige tijd geleden op dit forum las: friends are friends for ever, if de Lord is Lord of them.
David zegt het toch ook van zijn overleden zoontje: hij zal tot mij niet terugkomen, maar ik zal hem wel weerzien...... (zoiets, weet niet hoe het er precies staat)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilma van den Berg

MarthaMartha schreef:
Wilma van den Berg schreef:Dat doet me denken aan een uitspraak die ik enige tijd geleden op dit forum las: friends are friends for ever, if de Lord is Lord of them.
David zegt het toch ook van zijn overleden zoontje: hij zal tot mij niet terugkomen, maar ik zal hem wel weerzien...... (zoiets, weet niet hoe het er precies staat)
Juist. Ik denk dat er wel herkenning zal zijn in de hemel (en hel). Zeker als we denken aan datgene wat de Heere ons verteld over 'de arme man en rijke Lazarus'. Echter, het zal niet voorop staan. We zullen dan volkomen van Hem zijn en tot eer van Hem leven. Overige zaken zullen mijns inziens niet eens in ons opkomen (denkend aan Openbaringen, waar we zulke geweldige beschrijvingen lezen, die we ook als beloften mogen opvatten). MM, wat zal dat groot zijn! Niet te bevatten!
MarthaMartha

Wilma van den Berg schreef:
MarthaMartha schreef:
Juist. Ik denk dat er wel herkenning zal zijn in de hemel (en hel). Zeker als we denken aan datgene wat de Heere ons verteld over 'de arme man en rijke Lazarus'. Echter, het zal niet voorop staan. We zullen dan volkomen van Hem zijn en tot eer van Hem leven. Overige zaken zullen mijns inziens niet eens in ons opkomen (denkend aan Openbaringen, waar we zulke geweldige beschrijvingen lezen, die we ook als beloften mogen opvatten). MM, wat zal dat groot zijn! Niet te bevatten!
Héérlijk! Kan ik soms zo naar verlangen!
gravo

Bericht door gravo »

Wat heeft 't allemaal voor zin om over de hemel te speculeren, wanneer er maar zo weinigen zalig zullen worden.

gravo
MarthaMartha

gravo schreef:Wat heeft 't allemaal voor zin om over de hemel te speculeren, wanneer er maar zo weinigen zalig zullen worden.

gravo

Je vergist je Gravo, het zal een schare zijn die niemand tellen kan!
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Dat is een quote uit een lied van Michael W. Smith dat gaat over afscheid ;)

Packing up the dreams God planted
In the fertile soil of you
Cant believe the hopes he's granted
Means a chapter in your life is through
But we'll keep you close as always
It wont even seem you've gone
'cause our hearts in big and small ways
Will keep the love that keeps us strong

Chorus:
And friends are friends forever
If the Lords the Lord of them
And a friend will not say never
'cause the welcome will not end
Though its hard to let you go
In the Fathers hands we know
That a lifetimes not too long to live as friends.

With the faith and love Gods given
Springing from the hope we know
We will pray the joy you'll live in
Is the strength that now you show

But we'll keep you close as always
It wont even seem youve gone
'cause our hearts in big and small ways
Will keep the love that keeps us strong

And friends are friends forever
If the Lords the Lord of them
And a friend will not say never
'cause the welcome will not end
Though its hard to let you go
In the Fathers hands we know
That a lifetimes not too long to live as friends.

My one and only goal;
His image in my soul.
gravo

Bericht door gravo »

MarthaMartha schreef:
gravo schreef:Wat heeft 't allemaal voor zin om over de hemel te speculeren, wanneer er maar zo weinigen zalig zullen worden.

gravo

Je vergist je Gravo, het zal een schare zijn die niemand tellen kan!
Dat heb ik nooit zo begrepen. In de gemeente waar ik ben opgevoed was altijd heel duidelijk, dat men er niet snel van uit ging dat iemand naar de hemel was gegaan, als hij of zij was overleden. Ze zeiden het niet zo hard, maar ze zeiden het vooral door er over te zwijgen. Iemand waarvan men er wel zeker van was (de predikant) werd als een waarachtig wedergeboren kind van God vermeld en begraven. Over hem werd wel gesproken.

Als de verhouding al zo ligt in een gemeente die vindt, dat zij het Woord recht predikt en de sacramenten op de juiste wijze bedient, hoe zal het dan wel niet zijn in al die andere, valse of zieke kerkverbanden? Laat staan in kringen, waarin men niet (meer) gelooft of verkeerde dingen leert.

Ik heb dus nooit anders kunnen constateren dan dat een plaats in de hemel een uitzonderlijkheid is. Zo ging men er praktisch mee om. Weinig redenen dus om voor zichzelf al een beeld van de hemel voor te stellen.

gravo
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;

2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.
Hebr. 12

13 Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.

14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.
1 Petrus 4

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
Rom.8

Het leven is mij Christus, het sterven mij gewin!

My one and only goal;
His image in my soul.
saphira

Bericht door saphira »

Sola Scriptura schreef:
MarthaMartha schreef:
Sola Scriptura schreef:marc 12:

24 Jezus sprak tot hen: Dwaalt gij niet daarom, dat gij de Schriften niet kent noch de kracht Gods? 25 Want wanneer zij uit de doden opstaan, huwen zij niet, en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemelen.

dit sluit herkenning niet uit!
Klopt God is dan centraal, en ons lichaam is anders (1cor 15) , we zijn dan als engelen.
ik denk dat die zaker er dan niet toe doen, omdat we in zo`n staat van heerlijkheid zijn, niet niet te vergelijken is. en verder is de wens vaan de vader van de gedachte, we hebben geen flauw idee hoe het zal zijn. we hebben alleen de hoofdlijnen van de Bijbel.
Wat bedoel je met: we zijn dan als engelen?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
rj

Bericht door rj »

Het is engels, maar ik moest gelijk aan dit stukje van een preek denken die ik ooit heb beluisterd.
Paul Washer schreef:Someone asked me: “When I get to heaven, will I get to know everything?” I said: “You'll know a lot, but you won't know everything.”

You see, here's the thing: You're always going to be a finite creature. But your always going to be chasing after an infinite God of infinite glory. And you know why heaven is not going to get boring? You'll get streets of gold, gates of pearl, swing on them fifteen days and that'll be enough. The reason heaven isn't going to be boring is because:

In the morning you are going to wake up and when you first walk over into heaven you are going to see a vision of Jesus Christ that you have never seen before. It is going to lead you to such ecstasy that if your heart was not strengthened it would kill you. And you are going to fall on your face and worship Him. And then you are going to go to bed. Remember I'm making that part up. And then you are going to get up the next morning, and you are going to get a new and a greater revelation of Jesus Christ that is so great, it's going to make the one you saw yesterday seem quite small. It is going to enrapture your heart to such a degree you would have to be strengthened or it would kill you.

And you are going to spend all day worshiping in such ecstasy it can not be described. And then you go to bed. And then you wake up the next morning, and another. And you are going to spend the rest of your life chasing down the glories, the infinite glories of God. And that is why eternity has got to last a long time.
Tot zover een "schilderij van het hemelleven". Hij vervolgt nog met:
Paul Washer schreef:But here is my admonition to you Christian. Why start then. I've had some wonderful experiences in my life. Wonderful experiences. Things that would just get your adrenaline flowing, your emotions running. I have seen beauty, I have seen things. But I want to tell you something. Better is one day in His courts than thousands elsewhere. If you have ever come into the presence of God. If you have ever come, tasted of the Lord. You would have to acknowledge that all the other experiences you have, all of them combined can not even come close to that one glimpse of Christ on this side. Follow hard after Him! Follow hard after Him.
Wilma van den Berg

gravo
:? :? :?
Gravo, dat meen je toch niet? Lees de NGB eens door (voornamelijk de laatste artikelen) en het Bijbelboek Openbaringen. Volgens mij kom je dan bij een andere conclusie uit. Werkelijk, het zal onuitsprekelijk groot zijn te mogen verlangen naar die dag waarop Hij zal wederkomen en wij met Hem in heerlijkheid worden opgenomen. De Heere zegt zelf dat we moeten ingaan door de enge poort maar voor een ieder is daar de oproep en de mogelijkheid om zalig te worden. En uiteindelijk zal het Zijn Kerk zijn, Zijn maaksel...een volkomenheid, een schare die niemand tellen kan. Onbevattelijk en ook eigenlijk niet uit te leggen maar alleen maar te stamelen. Hopelijk is het toch helder...
freek

Bericht door freek »

Deze vragenbeantwoording gaat over dit onderwerp. Is al weer van een heel tijdje terug, maar nog steeds relevant.

Vraag:

Ik zit met een vraag. Ik hou verschrikkelijk veel van mijn vriend en hij van mij. We zijn erg gelukkig samen. We mogen weten dat we beiden naar de hemel gaan als we sterven. Ik vind het alleen zo moeilijk te aanvaarden dat ik dan niet met hem getrouwd ben/niet meer op die manier dichtbij hem kan zijn zoals ik dat nu vaak ben. Natuurlijk ben ik dan bij God en dat is nog fijner, maar ik zit er toch wel mee dat ik in dit leven zo intens veel van mijn vriend hou en het in de eeuwigheid dan opeens “zonder hem” moet stellen. Hoe moet ik dit zien?

Antwoord:

Geachte vraagstelster,

Fijn om te horen dat twee jonge mensen zoveel van elkaar houden. Ik hoop voor jullie dat het zo mag blijven. De liefde is een groot goed. Wees er maar zuinig op. Wees ook waakzaam! De boze haat alles wat van de Heere is. Hij zal alles doen om het stuk te maken.

Gods Woord leert ons dat het huwelijk voor de tijd is. De Heere wilde niet dat de mens alleen zou zijn. Daarom schonk Hij bij iedere man zijn eigen vrouw. (Ik weet dat hier vele vragen liggen. Vele mannen maar ook vele vrouwen staan alleen in de wereld. Dat is een diepe zorg!) Dat betekent dat de man (= de mens) vader en moeder zal verlaten, zijn vrouw aankleven en tot één vlees zijn. Een unieke twee-eenheid. Twee en toch één. We mogen geen afgoderij met elkaar plegen. De Heere verbiedt ons om in elkaar op te gaan. Best moeilijk! Vooral als de liefde zo innig is.

In de Bijbel wordt het huwelijk vaak gebruikt om de relatie tussen de Heere en Zijn kinderen aan te geven. Christus als de Bruidegom van Zijn bruid. De bruid heeft Hem lief. Lief omdat Hij haar eerst heeft lief gehad. Een unieke liefde. In Gods Woord wordt de bruid getekend als een vrouw vol etterbuilen en vol striemen. De Heere wijst op de zonden en de ongerechtigheden. Maar Hij neemt ze weg in Zijn bloed. Gods Geest is het Die mij dat bekend maakt. Verzoend met God door Jezus Christus. Dat veroorzaakt in het hart een liefde die boven alles uit gaat. Deze liefde is wonderlijker dan de liefde der vrouwen. De natuurlijke liefde vindt altijd nog een oorzaak/aanleiding bij de ander. Bij de Heere is sprake van een liefde die nooit te verklaren is. Bij ons is er geen aantrekkelijkheid. Integendeel. Hij zou ons weg kunnen doen. Hij doet dan geen onrecht. Daarom is toch uiteindelijk de liefde van de Heere tot Zijn zwarte bruid met niets te vergelijken. Die liefde kun je alleen maar bewonderen en je kunt er alleen maar verwonderd over zijn.

Het huwelijk is dus een afschaduwing van de tere liefde tussen de Heere en Zijn kind. Het huwelijk tussen man en vrouw is voor de tijd. De liefde tussen de Heere en Zijn kind is voor de tijd en voor de eeuwigheid. Deze liefde is toch van een andere orde. Het huwelijk hier staat ook in het teken van voortplanting. Het geestelijke huwelijk natuurlijk niet. Daarbij komt dat wij straks zo vol met Hem zullen zijn dat alle verhoudingen met anderen ook in een volstrekt ander kader staan. De Heere Jezus spreekt zelfs dat onze geslachtelijkheid zal ophouden. De seksualiteit heeft daar geen plaats. Ze zullen als engelen zijn.

Geachte vraagstelster. Mijn antwoord is maar een aanzet. Er is nog veel meer te zeggen. Prof. Van Ruler hoopte ook dat hij straks met zijn vrouw samen de Heere zou kunnen dienen. Hij wist echter ook dat wij dan het aardse leven projecteren in het hemelse.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Zweistra

Bron: Refoweb
Plaats reactie