Re: Kohlbrugge, het héle verhaal
Geplaatst: 25 apr 2008, 13:48
Tuurlijk wel. Je bent onbekeerd of je bent remonstrant.
Het Woord IS de kracht Gods ter zaligheid.elbert schreef:@Tiberius: ik denk dat we op deze manier een klemtoondiscussie krijgen: waar leg je de nadruk op. Is dat op het feit dat de mens dood in zonden en misdaden is, of in het feit dat die doden desondanks horen zullen naar de stem van de Zoon van God? Volgens mij moet je allebei benadrukken, om het evenwicht niet te verliezen.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).
want het is een kracht Gods tot zaligheid.Bert Mulder schreef:Het Woord IS de kracht Gods ter zaligheid.
Het is veelzeggend dat Tiberius het woord 'doden' in zijn bijdrage cursief weergeeft. Wat hij er mee wil zeggen is denk ik het volgende (correct me if I'm wrong):Tiberius schreef:Zeg dan gelijk concreet wie je met die "we" en "dat besef" bedoelt. Nu is het zomaar gissen.freek schreef:Dergelijke opmerkingen maken een eerlijke discussie zó onmogelijk. Ik laat het hierbij.
Wat mijzelf en de preken die ik beluister betreft: daar is het besef dat Gods Woord levendmakend en genezend werkt wel heel duidelijk aanwezig.
Het besef, dat ik overal kwijt zie raken, is dat we dood in zonden en misdaden zijn. Dat we ons rijk en verrijkt voelen, maar in werkelijkheid zijn we ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en zij zullen leven.
Heb je wel eens het boek 'Bedelen bij de bron' van prof De Reuver gelezen?Afgewezen schreef:Ik vraag me of het terecht is een theoloog zó voor je te claimen als gravo doet.
Hij zou het in elk geval eens wat concreter moeten maken, desnoods met 'lappen tekst'.
Sorry, Kaw,Kaw schreef:want het is een kracht Gods tot zaligheid.Bert Mulder schreef:Het Woord IS de kracht Gods ter zaligheid.
Zelfde ook 1Cor:1816For I am not ashamed of the gospel of Christ: for it is the power of God unto salvation to every one that believeth; to the Jew first, and also to the Greek.
In het Nederlands dus:18For the preaching of the cross is to them that perish foolishness; but unto us which are saved it is the power of God.
16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet;30) want het is een kracht Gods tot zaligheid31) een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood,32) en ook den Griek.
Dus, wat zegt de grondtekst?18 Want het woord des40) kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid;41) maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Nee, dat is juist wat Gravo er van probeert te breien.Kaw schreef:En die doden zijn degenen die hun staat beseffen?
Hoi Bert,Bert Mulder schreef:Sorry, Kaw,Kaw schreef:want het is een kracht Gods tot zaligheid.Bert Mulder schreef:Het Woord IS de kracht Gods ter zaligheid.
Dit komt omdat ik de KJV even uit het hoofd vertaalde:
Zelfde ook 1Cor:1816For I am not ashamed of the gospel of Christ: for it is the power of God unto salvation to every one that believeth; to the Jew first, and also to the Greek.
In het Nederlands dus:18For the preaching of the cross is to them that perish foolishness; but unto us which are saved it is the power of God.
16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet;30) want het is een kracht Gods tot zaligheid31) een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood,32) en ook den Griek.Dus, wat zegt de grondtekst?18 Want het woord des40) kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid;41) maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Mijn nadruk op DE was waarschijnlijk misplaatst dus.
Ah, we gaan verder met raden... De onder het gebed smsende en onder de preek slapende ballustrade-ik-moet-van-mijn-ouders-hangjongere?Tiberius schreef:Nee, dat is juist wat Gravo er van probeert te breien.Kaw schreef:En die doden zijn degenen die hun staat beseffen?
Bedoel je hier nu niet toch precies hetzelfde als waarvan ik je hiervoor verdacht:Tiberius schreef:Gravo, je legt me nu wel erg veel in de mond. Maar wat erger is: het is baarlijke nonsens, want dat bedoelde ik in het geheel niet.
Met doden bedoel ik doden. En geen rijke jongelingen, die er van overtuigd zijn, dat ze al deze dingen van hun jeugd af aan onderhouden hebben. Van wie we weten, dat Jezus hem beminde en hij nochtans bedroefd heenging.
Dat durf ik niet te zeggen. Omdat ik bang ben dat we dan met ons beperkte mensenverstand gaan proberen Gods diepten des rijkdoms te doorgronden.gravo schreef:Anders gezegd: wie zegt er hier nu "nee"? Is dat God of is dat de mens.
Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.Tiberius schreef:Dat durf ik niet te zeggen. Omdat ik bang ben dat we dan met ons beperkte mensenverstand gaan proberen Gods diepten des rijkdoms te doorgronden.gravo schreef:Anders gezegd: wie zegt er hier nu "nee"? Is dat God of is dat de mens.
Zo lees ik dat Farao zich verhardde, maar ook dat God zijn hart verstokte.