Dat is waar. Dat had ik dus beter anders kunnen formuleren.Hendrikus schreef:Je schreef "blijf dan gewoon". Nou, dat klinkt toch aardig simpel...Jongere schreef:Ik heb ook nergens beweerd dat het om iets simpels gaat.Hendrikus schreef:Nee vriend, zo simpel is het niet...
Niet thuis voelen...
Re: Niet thuis voelen...
aritha schreef:Hier sluit ik me bij aan.memento schreef:Ik zou zeggen: Zoek een kleinere gemeente op, waar het gemeente-zijn functioneerd zoals het hoort, en die negatieve ervaringen zijn zo verdwenen...Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?
Uit ervaring.
wij ook
Hm ja, het ligt er aan waar het "niet thuisvoelen" door ontstaat. Ik ben benieuwd Saphira, of je dat enigszins kan formuleren. Er kunnen namelijk talloze oorzaken voor zijn, goede en slechte oorzaken, en het antwoord wat je hiermee moet is afhankelijk van het antwoord op die vraag: Hoe kot het dat hij/zij niet thuisvoelt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ze heeft last van bindingsangst.Marnix schreef:Hm ja, het ligt er aan waar het "niet thuisvoelen" door ontstaat. Ik ben benieuwd Saphira, of je dat enigszins kan formuleren. Er kunnen namelijk talloze oorzaken voor zijn, goede en slechte oorzaken, en het antwoord wat je hiermee moet is afhankelijk van het antwoord op die vraag: Hoe kot het dat hij/zij niet thuisvoelt?

Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Dat heeft over het algemeen meer te maken met een andere leer, dan zich wel of niet thuis voelen in een gemeente.Hendrikus schreef:Jongere, jij weet net zo goed als ik dat ook sterke personen niets beginnen tegen de macht van kerkelijke overheden die in bepaalde kringen -we noemen geen namen- andersdenkenden middels de tucht gewoon het zwijgen opleggen.Jongere schreef:En als je een wat sterker persoon bent en je voelt je dan niet helemaal thuis, blijf dan gewoon. Probeer dingen te veranderen. Als iedereen altijd maar vertrekt blijven er sterke verschillen. 'Vechten' is soms noodzakelijk.
Dan heeft een sswitch van kerk dus ook geen zin. Maar hoezo bindingsangst? Wat is de angst precies dan? Om je waaraan te binden?saphira schreef:Ze heeft last van bindingsangst.Marnix schreef:Hm ja, het ligt er aan waar het "niet thuisvoelen" door ontstaat. Ik ben benieuwd Saphira, of je dat enigszins kan formuleren. Er kunnen namelijk talloze oorzaken voor zijn, goede en slechte oorzaken, en het antwoord wat je hiermee moet is afhankelijk van het antwoord op die vraag: Hoe kot het dat hij/zij niet thuisvoelt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
er is natuurlijk niet een kerk volmaakt; we leven na de zondeval.saphira schreef:Ik ken iemand die zich in niet één kerk echt thuis voelt.
Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?
Maar op een gegeven moment wen je eraan door alleen nog maar kritisch te kijken naar dingen.
Je kan je toch maar moeilijk niet aansluiten bij een gemeente. Dus zoek een gemeente waar je je het minst-niet-thuis voelt en wees daar gemeentelid. Een discipel. Het gaat erom wat jezelf in de gemeent kan betekenen en hoe je daar God kan dienen zoals Hij het van je vraagt. Door te blijven kijken naar alles wat tegenvalt zul je je nooit thuisvoelen.
en bindingsangst is w.s een reden voor therapie.

Ik zal zeggen dat ze in therapie moethelma schreef:er is natuurlijk niet een kerk volmaakt; we leven na de zondeval.saphira schreef:Ik ken iemand die zich in niet één kerk echt thuis voelt.
Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?
Maar op een gegeven moment wen je eraan door alleen nog maar kritisch te kijken naar dingen.
Je kan je toch maar moeilijk niet aansluiten bij een gemeente. Dus zoek een gemeente waar je je het minst-niet-thuis voelt en wees daar gemeentelid. Een discipel. Het gaat erom wat jezelf in de gemeent kan betekenen en hoe je daar God kan dienen zoals Hij het van je vraagt. Door te blijven kijken naar alles wat tegenvalt zul je je nooit thuisvoelen.
en bindingsangst is w.s een reden voor therapie.

Ze zal zich het meest thuis voelen in een kerk waar ze mag terugpraten onder de preek.

Daarom hoef je iemand toch niet het zwijgen op te leggen maar juist in gesprek te gaan..Tiberius schreef:Dat heeft over het algemeen meer te maken met een andere leer, dan zich wel of niet thuis voelen in een gemeente.Hendrikus schreef:Jongere, jij weet net zo goed als ik dat ook sterke personen niets beginnen tegen de macht van kerkelijke overheden die in bepaalde kringen -we noemen geen namen- andersdenkenden middels de tucht gewoon het zwijgen opleggen.Jongere schreef:En als je een wat sterker persoon bent en je voelt je dan niet helemaal thuis, blijf dan gewoon. Probeer dingen te veranderen. Als iedereen altijd maar vertrekt blijven er sterke verschillen. 'Vechten' is soms noodzakelijk.
mmm..waarom niet? ik heb pas ook nog tegen een vreindin gezegd dat het heel zinvol zou zijn om in therapie te gaan voor bep. problemen. Als je weet dat er een lampje brandt in je auto rijd je toch ook niet door?saphira schreef:
Ik zal zeggen dat ze in therapie moetMwah; niet zo pastoraal denk ik.
Ze zal zich het meest thuis voelen in een kerk waar ze mag terugpraten onder de preek.
waarom zouden we met bep problemen wel door blijven lopen als er gewoon hulp voor te krijgen is?
als vrienden moet je dat tegen elkaar kunnen zeggen?
tja, terugpraten; beetje rumoerig ben ik bang.....
Dan is het maar te hopen dat er niet teveel RF-ers aanwezig zijn......saphira schreef: Ze zal zich het meest thuis voelen in een kerk waar ze mag terugpraten onder de preek.

Nou jullie hebben me goede raad gegeven.
Dank je wel allemaal.
Dat van ´bindingsangst´was eigenlijk een grapje.
Ik denk zelf dat ze zich het meest thuis zal voelen in een evangelische getinte gemeente.
Dank je wel allemaal.
Dat van ´bindingsangst´was eigenlijk een grapje.

Ik denk zelf dat ze zich het meest thuis zal voelen in een evangelische getinte gemeente.
met aandacht voor opname/1000jarig rijk e.d?saphira schreef:Nou jullie hebben me goede raad gegeven.
Dank je wel allemaal.
Dat van ´bindingsangst´was eigenlijk een grapje.![]()
Nee, daar hoor ik haar nooit over. Volgens mij hebben evangelisch getinte gemeentes daar geen extra aandacht voor?helma schreef:met aandacht voor opname/1000jarig rijk e.d?saphira schreef:Nou jullie hebben me goede raad gegeven.
Dank je wel allemaal.
Dat van ´bindingsangst´was eigenlijk een grapje.![]()
Warmte, liefde en discipelschap, dat zijn dingen die haar vooral trekken.
Maar omdat ze voor de kinderdoop is, wordt het moeilijk.
Je kunt ook gewoon gastlid zijn, dacht ik.
Je noemt zaken die in iedere gemeente gewoon zouden moeten zijn. Gewoon gastlid zou ik niemand aanraden: je hoort er dan bij, maar je hoort er niet bij. Thuisvoelen als gastlid is ..ehh.. lastig. Beetje contradictio in terminis. Een gast is iemand die op bezoek is, maar zelf niet veel bijdraagt. Wie een gemeente zoekt die warmte, liefde en discipelschap uitstraalt moet warmte, liefde en discipelschap uitstralen...saphira schreef:Warmte, liefde en discipelschap, dat zijn dingen die haar vooral trekken.
Maar omdat ze voor de kinderdoop is, wordt het moeilijk.
Je kunt ook gewoon gastlid zijn, dacht ik.