Thuis lezen

Billy

Bericht door Billy »

inderdaad heb ik je wat betreft de doop geheel verkeerd begrepen.

Wel vraag ik me nu nog af , als je doordeweeks wel naar een kerk gaat. ( als ik goed begrijp niet alleen als er een familielid wordt gedoopt) je zondags dan niet naar die zelfde ds/gemente kan gaan?

M.i. zijn er zoveel leervarianten binnen de gereformerde gezindte dat er toch allicht wat bij zit waar jeje grotendeels in kan vinden? Of denk ik nou heel simplistisch?

m.a.w. wat ""missen"" thuislezers in de prediking van alle hedendaagse kerkverbanden/gemeenten?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
refo

Bericht door refo »

Zondag 25

Vraag 65:

Nu alleen het geloof ons aan Christus en aan al zijn weldaden deel geeft, waar komt dit geloof vandaan?

Antwoord:

Van de Heilige Geest, die het geloof in ons hart werkt door de verkondiging van het heilig evangelie en het versterkt door het gebruik van de sacramenten.

Hier zit ik altijd mee in verband met de thuislezers. Je blokkeert in feite je eigen toegang tot de prediking en daarmee de mogelijkheid tot verkrijgen van het ware geloof. Want één belangrijk ding weet je niet en kom je nooit te weten als je thuiszit: wat God tot je had willen laten prediken.

Ook vergelijk ik het met Elimelech. Die ging naar Moab omdat er geen brood was in Israël. In Moab ging hij dood.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Refo, hoewel ik begrijp waarom je je argumenten gebruikt, kan ik ook best de argumenten van Lieneke's ouders en waarschijnlijk ook Lieneke volgen.

Let wel, ten volle blijft staan dat het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord Gods. Dus ja Lieneke, hoewel de rechte waarheid in Nederland zeker soms ver te zoeken is, moeten we dan worden als de Kananese vrouw die genoeg had aan de kruimeltje voor de honden. Laten we ons getrouw begeven onder Gods Woord. Immers God werkt alleen door Zijn Woord.

Nog even over wat Lieneke zelf schreef en wat iemand anders schreef. Opmerkelijk is dat zowel Ds. Paauwe genoemd word als Ds. Du Marchie (laatste OGG predikant te Leersum). Beiden, hoewel Ds. Paauwe het nog meer deed als Du Marchie, benadrukten in hun prediking de rechtvaardigmaking en dat de grond van onze rechtvaardigmaking alleen ligt in Christus Jezus. Ds. Hennephof (voormalig OGG predikant) werd hierom recentelijk (interview Terdege met ouderling Dankers/den Helder) nog verweten een 'rechtvaardigmakingsdrijver' te zijn.

Inderdaad lijkt het erop Lieneke dat voor deze boodschap in de prediking die bovengenoemde predikanten centraal stelden geen plaats meer is. Toch zijn er nog steeds predikanten die het zuivere evangelie prediken.
refo

Bericht door refo »

Volgen kan ik het ook wel, 't is alleen niet naar de Schrift, volgens mij. (Dus in die zin kan ik het niet volgen.)
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik ken eigenlijk geen mensen die thuis lezen ipv naar de kerk te gaan. Op mij komt het wat vreemd over. Ten eerste mis je de Heilige Sacramenten. Wat heeft je geloof nog voor zin als je die niet gebruikt? Als je niet bent gedoopt en niet aan het Heilig Avondmaal gaat? Ik durf de stelling wel aan dat je je kind tekort doet door het niet te laten dopen. Het verbond gaat van God uit! Behalve de Sacramenten, mis je volgens mij ook de gemeenschap der heiligen. Nu wordt er voorbede gedaan voor gemeenteleden die dat nodig hebben. Daar gaat heel veel vanuit en dat stuk mis je als je niet bent aangesloten bij een kerkelijke gemeente.
Je doet bijv. ook geen belijdenis.
Daarnaast mis je ook het contact met medegelovigen, en dan denk ik vooral aan jeugdverenigingen ed. Om heel eerlijk te zijn, lijkt me het ook best saai, lezen. Ik vind het gewoon veel prettiger om naar een predikant te luisteren die min of meer uit zijn hoofd preekt. Dat leeft meer. Ik ervaar in de kerk soms ook dat God echt aanwezig is. Bijv door samen psalmen te zingen. Natuurlijk doen de thuislezers dat ook waarschijnlijk wel, maar dat is toch anders dan dat je met de hele gemeente zingt.
Kies je, als je zelf leest niet uit wat je graag wilt horen? Dan bepaal je toch voor een groot deel zelf de inhoud van de preek. Ik weet helemaal niet hoe het bij thuislezers in de praktijk gaat hoor, maar ik kan me voorstellen dat je even kijkt waar de tekst over gaat en dan besluit of je die wel of niet leest.

Tenslotte nog even een praktische vraag: Hoe gaat het eigenlijk met begrafenissen?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Sochrio en anderen,

Kun je je voorstellen dat er mensen zoveel negatieve ervaringen hebben met de kerk en kerkmensen dat ze niet meer KUNNEN gaan.
Vandaag de dag spreek ik ook weleens mensen die thuis naar de TV kijken op zondagmorgen. De reden is dan dat de TV-dienst van ds. v.d. Veer meer aanspreekt dan de kerkdienst. Verder hebben ze vaak slechte ervaringen met kerkmensen.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

m.a.w. wat ""missen"" thuislezers in de prediking van alle hedendaagse kerkverbanden/gemeenten?
Wat missen wij.... ik denk dat je misschien beter kunt zeggen, wat vinden jullie niet goed in de kerk...?
Hier een paar redenen.
Vrjwel overal worden de sacramenten bediend zonder naar geloof te vragen. Kijk zelf maar eens naar de doop. Wordt hier naar geloof gevraagd? 'k Heb een poos terug bij een doopdienst gehoord dat nadat de kinderen gedoopt waren niemand moest denken dat het nu vergeving van zonden heeft. Gelooft/geloven de dominee/mensen niet dat als je je kind laat dopen, God de Vader het eeuwig verbond der genade verzegelt dat Hij met ons opgericht heeft, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt en daarom ook voor ons zorgen wilt? Geloven de dominee en mensen niet dat als wij in de naam van de Zoon gedoopt worden, hij verzegelt dat Hij ons heeft gewassen van onze zonden en dat wij rechtvaardig voor God gerekend worden? Geloven de dominee/mensen niet dat als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest Hij in ons wonen en werken wil en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven (dit even letterlijk uit het doopforumulier genomen!)?. Wordt er aan de doopouders gevraagd voor ze hun kindje laten dopen of zij ook echt geloven van wat ik hier net opgeschreven heb en het hele doopformulier? Als ze het niet geloven, worden ze dan geweigerd?
Gelooft de dominee het zelf wel?
'k Denk van niet...als hij dit zo zegt of met andere woorden, maar dat het er wel op neer komt.
We groeien zo op zonder geloof. Kan de Heere zo nog Zijn zegen geven aan de gemeente?
Wordt de tucht overal nog gehandhaafd..?
Alleen al de verscheidenheid van kerken hier in Nederland? Waar is de ware kerk?
In elke kerk preken ze anders en natuurlijk zullen er nog goede dominee's zijn. 'k Geloof vast dat er ook dominee's zijn die wel de goede leer preken. Dit is wel een schraal aantal! De afstand speelt hierbij ook een rol. Als er hier in omstreken wel een goede dominee zou preken zouden we of daar naar toe moeten verhuizen (en je werk dan?) of zoals nu thuis lezen.
Net als wat Jedidja zei, je hebt niet altijd de gelegenheid om er naar toe te kunnen/gaan!
En dan wat ik ook al eerder gezegd hebt:
De rechtvaardigmaking.. wordt die nog benadrukt?, wat toch heel belangrijk is!
Wil je meer of duidelijkere redenen horen, zeg het dan maar. Ik weet er nu niet veel op te noemen...
Hier zit ik altijd mee in verband met de thuislezers. Je blokkeert in feite je eigen toegang tot de prediking en daarmee de mogelijkheid tot verkrijgen van het ware geloof. Want één belangrijk ding weet je niet en kom je nooit te weten als je thuiszit: wat God tot je had willen laten prediken.
Nee, dat denk ik niet. En dan ben ik ook gelijk bij wat iemand anders zei over dat wij, als thuislezers, mooi onze eigen preek kunnen uitzoeken die we mooi vinden en goed bij ons past (degene heeft dit zo niet letterlijk gezegd, zo komt het op mij over in elk geval!) Wij lezen oudvaders. Er zijn dingen die hun gepreekt hebben, waar wij het niet mee eens zijn. M'n vader heeft het al onderzocht en leert ons zo wel het goede. Als wij het niet vertrouwen, de boeken liggen thuis en wij (als kinderen van onze ouders) kunnen het zelf nalezen! Zo horen wij nog wat God tot ons zeggen wilde toen, maar ook nu!
Je blokkeert zo niet de toegang tot het ware geloof!
Let wel, ten volle blijft staan dat het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord Gods. Dus ja Lieneke, hoewel de rechte waarheid in Nederland zeker soms ver te zoeken is, moeten we dan worden als de Kananese vrouw die genoeg had aan de kruimeltje voor de honden. Laten we ons getrouw begeven onder Gods Woord. Immers God werkt alleen door Zijn Woord.
Het geloof is zeker uit het gehoor! Betekend dit gehoor alleen het gehoor uit de kerk, van wat je in de kerk gehoord hebt? Nee, ik denk ook dat God Zijn woord geeft door als we uit de Bijbel lezen, uit prekenboeken lezen en niet alleen door wat je in de kerk gehoord hebt!
"Laten we ons trouw begeven onder Gods Woord"
Hoe kan je je trouw begeven onder Gods Woord als je weet dat dat woord niet goed wordt verkondigd door de dominee/ als je het er niet mee eens kunt zijn?
Ik ken eigenlijk geen mensen die thuis lezen ipv naar de kerk te gaan. Op mij komt het wat vreemd over. Ten eerste mis je de Heilige Sacramenten. Wat heeft je geloof nog voor zin als je die niet gebruikt? Als je niet bent gedoopt en niet aan het Heilig Avondmaal gaat? Ik durf de stelling wel aan dat je je kind tekort doet door het niet te laten dopen. Het verbond gaat van God uit! Behalve de Sacramenten, mis je volgens mij ook de gemeenschap der heiligen.
Wat het geloof voor zin heeft??
Door geloof alleen worden wij zalig! Het is niet dat je gelooft omdat je de sacramenten niet wilt missen! O nee, helemaal niet! De sacramenten zijn tot versterking van het geloof! De sacramenten zijn geen voorwaarde om te geloven! Zo ook bij de doop. Je zegt dat je de stelling aandurft dat je de kinderen tekort doet door hen niet te laten dopen. Wat heeft de doop voor nut als de ouders er toch niet in geloven?? Die kinderen van zulke ongelovige ouders groeien ook ongelovig op. Kan de Heere dat zegenen?Ik denk eerder dat God die kinderen/volwassenen zegent die niet zijn gedoopt en ondanks dat toch geloven in Hem en toch geloven dat God ook met hen het verbond heeft opgericht. Zij hebben alleen het teken er niet van. En nu weer: de sacramenten zijn tot versterking van het geloof en geen voorwaarde om te geloven!!
De doop is geen plicht!
Mogen ongelovige ouders hun kinderen wel laten dopen...??
Je doet bijv. ook geen belijdenis.
Moet dat?
Om heel eerlijk te zijn, lijkt me het ook best saai, lezen. Ik vind het gewoon veel prettiger om naar een predikant te luisteren die min of meer uit zijn hoofd preekt. Dat leeft meer. Ik ervaar in de kerk soms ook dat God echt aanwezig is. Bijv door samen psalmen te zingen. Natuurlijk doen de thuislezers dat ook waarschijnlijk wel, maar dat is toch anders dan dat je met de hele gemeente zingt.
Saai? Nee, helemaal niet! Misschien is het wel waar ja: voor kinderen/volwassenen zou een preek van de dominee meer leven, maar voor ons niet! Het is niet zo dat er thuis een soort leesdienst wordt gehouden, voorgelezen door m'n vader. Nee, iedereen leest mee! En als je vragen over iets hebt, kan je gelijk om verduidelijking vragen! Saai is het dus helemaal niet!
Je zegt dat je soms merkt dat God aanwezig is, bijv. door het zingen van psalmen! Mooi joh!!
Dat merk ik hier thuis ook wel eens! Vooral met het lezen van preken die jou bijzonder aanspreken, dan voel je het nog meer!
Wij lazen een paar maanden terug uit een boek van Kohlbrugge. Hij behandelde hier het lijden en sterven van de Heere. Echt zo mooi! En wanneer je het mooi vind, merk je dat de Heere aanwezig is!
Het zingen van psalmen in de kerk zal allicht mooier klinken, maar daar gaat het niet om! Het gaat om de inhoud. Wat je zingt! En dan maakt de hoeveelheid stemmen die meezingen niet mee.
Kies je, als je zelf leest niet uit wat je graag wilt horen? Dan bepaal je toch voor een groot deel zelf de inhoud van de preek. Ik weet helemaal niet hoe het bij thuislezers in de praktijk gaat hoor, maar ik kan me voorstellen dat je even kijkt waar de tekst over gaat en dan besluit of je die wel of niet leest.
Misschien is dat zo ja, dat thuislezende gezinnen alleen maar preken lezen waar ze het mee eens zijn. Maar dan moet ik er wel bijzeggen dat dat bij ons niet zo is!
Het is wel eens goed om iets te lezen waar je het niet mee eens bent! Wij lezen niet alleen preken waar we het mee eens zijn. Net zoals nu: we zijn nu bezig met de Heidelbergse Catechismus van A. Comrie. Preken van deze man worden vooral gelezen in de ger. gem. En ondanks dat wij het niet met de ger. gem. eens zijn, is het goed om ook deze boeken te lezen! Als we punten tegenkomen waar we het niet mee eens zijn, dan zal m'n vader het ook uitleggen waarom hij het er niet mee eens is enw wat het goede wel is. Begrijpen we zijn uitlegging niet, zal m'n vader doorgaan om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Heel leerzaam dus!
Tenslotte nog even een praktische vraag: Hoe gaat het eigenlijk met begrafenissen?
Tja, we hebben een dominee in de familie. Omdat we nog nooit iemand hebben moeten begraven in ons gezin, vind ik het moeilijk om deze vraag te beantwoorden.

Het is erg lang geworden!!
Hopelijk niet zo erg!

HG,
Lieneke

[Veranderd op 1/6/02 door Lieneke]

[Veranderd op 3/2/03 door Lieneke]
Billy

Bericht door Billy »

Ik hoop dat het niet verkeerd overkomt wat ik je nu zeg/vraag.

maar n.a.v. je onderstaande duidelijke uitleg hoe jullie de zaken zien. Kan ik me niet aan de gedachte onttrekken dat jullie je Vader als de enige aangewezen persoon zien die weet wat ""DE"" waarheid is. Jullie vragen hem het , als je iets niet begrijpt OK dat is fijn als dat in de gezinnen nog gebeurt. Maar ik begrijp ook uit je woorden dat je vader , daar waar nodig is, de oudvaders die jullei lezen corrigeert of aangeeft waar jullie het niet mee eens zijn.

Scherpe vraag misschien maar: Zien jullie je vader de enige aangewezen persoon in jullie buurt/ regio die deze ""waarheid "" in pacht heeft?. Aangezien er ook geen kerken meer zijn waar de zuivere warheid wordt gepredikt. En nu is er ook al commentaar op sommige oudvaders die jullie lezen.

Het komt me nu wel allemaal wat ingewikkeld over eerlijk gezegd.

wijkt jullie (historisch?) geloof alleen af met de regulieren kerkverbanden op het gebied van de rechtvaardigmaking en doop of op nog meer punten?

hebben jullie wel ens contact met andere thuislezers in den lande?

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar \welke kerken jullie doordeweeks wel eens gaan dan. m.a.w. welke ds. en/of kerkverband ligt het meest na aan jullie?

ik hoop dat je me niet te nieuwsgierig vind, wil je sommige zaken niet beantwoorden , ook goed hoor!

vr. gr.

BILLY

[Veranderd op 1/6/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
refo

Bericht door refo »

Catechismus van Comrie? Die gaat maar tot zondag zeven!

Hoe kijken de thuislezers dan tegen de besnijdenis aan? Was daarvoor dan geen 'geloof' nodig? En er staat in het doopsformulier helemaal niet dat 'als wij in de Naam des Zoons geboren worden, wij belijden dat ons heeft gewassen van onze zonden'. Lees maar eens na. Er staat 'zo verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed'. Tegenwoordige tijd. Overigens hebben de predikanten in de GerGem daar ook het juiste zicht niet op doordat ze vast blijven houden aan verbond=verkiezing.

En het argument 'tucht' vind ik altijd een leuke. Thuislezers hebben helemaal geen kerkelijke tucht.

Inderdaad is het zo dat de rechtvaardigmaking een stiefkind is geworden. Zondag 23 wordt volledig losgemaakt van zondag 7. Ik heb hierover al veel discussies gevoerd op dit en het vorig forum. In dat verband ben ik ook Pauwiaan.

Het zelf uitzoeken van preken die gelezen worden, valt volgens mij onder het 'kittelachtig van gehoor zijn', hoe rechtzinnig de thuislezers juist willen zijn. Als we belijden dat God Zijn knechten zendt en we constateren dat ze niet naar ons zin preken, wie (Wie) doet er dan iets niet goed? En als je iets mooi vindt, wil dat niet automatisch zeggen dat de Heere aanwezig is.

Nogmaals, wij belijden dat de Heere werkt door Zijn Geest en de prediking van het Evangelie. En de boekdrukkunst wordt daar niet bij vermeld.

Ik ken verschillende 'thuislezers'. Ik weet niet of het voor allen opgaat, maar ze discussieren allen nogal graag en dan zo dat ruimte voor andersdenken er gewoon niet is. Ook vertonen ze allen 'ontsporingsverschijnselen'. Eén neemt televisie. Een ander zit verstrikt in Amerikaanse zaadlijn-doctrines en weet ik veel. Ook hier weet ik niet of dat voor allen opgaat. Er ontbreekt toch een stuk sociale controle of -positiever gesteld- een elkaar opscherpen in de leer.
sochrio

Bericht door sochrio »

Lieneke,
bedankt voor je uitvoerige reactie. Net als Billy vind ik het ook wat opmerkelijk dat jou vader zo'n centrale positie inneemt. Hoe weet jij bijvoorbeeld dat je vader gelijk heeft?
Wat betreft de Sacramenten, ok er zijn mensen die er misbruik van maken, maar is dat een reden om er dan maar geen gebruik van te maken.
Ik denk dat de Sacramenten meer zijn dan een versterking. Door het Avondmaal mag je bijv. Christus 'eten en drinken'. Daardoor krijg je deel aan Hem. ALs je toch gelooft dat Hij je Redder is, dan brandt je toch van verlangen om deel te nemen aan het Avondmaal?

Als ik jou stukje leesdan proef ik daar een ontzettend kritische houding uit. Op grond waarvan bepaal jij of iets wat je hoort goed of verkeerd is? Geloof jij dan niet dat God Zijn knechten zendt? Ik wil je absoluut niet kwetsen, en ik probeer je te begrijpen.
Bovendien, als je wel preken leest waar je het niet mee eens bent, waarom zou je dan niet naar een dominee gaan waar je het niet helemaal mee eens bent?
Ik geloof zelf dat God ook kan werken door dominees die misschien de leer niet goed verwoorden. God is toch niet aan een mens gebonden! 't Klinkt misschien raar, maar ik geloof dat God zelfs de duivel zou kunnen gebruiken om een mens tot geloof te brengen. Nu wil ik niemand gaan vergelijken met satan, het gaat me er alleen om, om duidelijk te maken dat God mijns inziens niet afhankelijk is van een mens
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik geloof dat die Zeeuwse familie, in ieder geval in mij een heel duidelijke medestander heeft, wat betreft de doop opvatting. Ze hebben het doopformulier, denk ik, aan de zijde. Maar ook de Bijbel. Zie bijvoorbeeld Handelingen 16:31 (ook de laatste vier verzen).
Als we dit laatste vers ook meenemen in de visie op de doop. Dan zouden we inderdaad geloof eisen van de ouders, die hun kind laten dopen. (Als we niet naar dit geloof vragen en een eerlijk antwoord verwachten, wordt de doop een farce, zonder betekenis, en zonder Bijbelse ondersteuning. Het is voor mij geen reden om de gemeente te verlaten, maar ik denk dat op dit punt, wel wat ziek is in de gemeenten.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

Lees het doopsformulier eens goed.
Er wordt geen geloof verzegeld. Gods Verbond wordt verzegeld. Als geloof vereist zou zijn, wie kan dan nog dopen op gedoopt worden? Wie gaat dan bepalen wat echt en wat vals is?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Een Schot die drie weken niet in de kerk was geweest, vond thuis de predikant die op hem wachtte. Zwijgzaam als Schotten nu eenmaal zijn, zaten de mannen een tijdlang bij het vuur en rookten hun pijp en geen van de twee zei een woord. Tenslotte boog de predikant zich voorover, pakte de tang, nam er een gloeiende kool mee uit het vuur en legde die apart op de haard. Samen keken ze toe hoe alle licht, vuur en warmte eruit verdween tot het kooltje koud, dood en donker was. Het gemeentelid glimlachte en zei: 'Begrepen dominee, zondag hoop ik weer in de kerk te zijn.'.........

The Critical Brother (niet van doordenkertjes hoor!)
Memory

Bericht door Memory »

Beste allemaal,

Aangezien Lieneke de hort op is, d.w.z. dat ze met de klas naar Zwitserland is, zal ik een poging wagen Lieneke te vervangen. Vooropgesteld het volgende: Lieneke formuleert haar overwegingen zonder hulp van bijv. “Paâ€
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Memory.........Ik ben een broer van Lieneke......
:-HELP!!!!!!!!!!!!!!!!:-
Lieneke heeft haar reservetroepen ingezet...........
The Critical Brother heeft nu al reacties van een broer en zus gelezen.
Wanneer dienen de andere 13 zich aan.......:%

The Critical Brother (o.a. van een "Lieneke-invasie"):,

[Veranderd op 5/6/02 door The Critical Brother]
Plaats reactie