Hier nog een, uit de Catechisant van juni 2008, na aanleiding van vraag 19 van de HC (doop)
Stel je nu eens voor dat in de Bijbels stond:"Ik, Jezus, beloof aan xxx (jouw naam) jouw zonden te vergeven!", zou je het dan geloven, ook al voel je je ook nog zo slecht? Of denk je heimelijk: al staat het in de Heilige Schrift, dan geloof ik het nog niet; ik durf het niet te geloven. Ik kán het niet geloven, dat God Zijn Zoon voor mij heeft overgegeven aan het kruis. Wanneer geloof jij dan wel? Wat doe je trouwens als je niet gelooft, wat God zegt? Dan, nou? Dan verklaar je Hem tot een leugenaar...! Durf je dat? Dat je mij of ook de opstellers van de Catechismus niet vertrouwt, OK, mar God in Zijn Woord niet vertrouwen....., dat is toch wel heel erg, niet? Misschien denk je: goed, als ik het in de Bijbel zó duidelijk vond dat mijn naam er stond en dat God zei dat Hij míj genadig zou zijn, dan zou ik het wel durven geloven, maar ja, dat staat er niet! Toch wel! God zegt door de profeet Joel (hoofdstuk 2 vers 32): en het zal geschieden, al wie de Naam des Heeren zal aanroepen, zal behouden worden.
Een opmerkelijk citaat
- Wilma van den Berg
Re: Een opmerkelijk citaat
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Re: Een opmerkelijk citaat
Er behoort een grote afstand te zijn tussen u en de wereld (-) gij behoord zo te wandelen dat men u vreemd en een wonder in de wereld acht (-) maar weinige Christenen geven de wereldse mensen aanleiding om over hen te spreken vanwege hun heiligheid (-) Uw wandel gelijkt zoveel op de hunnen, dat zij er niets vreemds in behoeven te vinden. (H. Binning)
en
Uw opschik, uw versierselen wijzen het uit, wat er in uw hart omgaat. De zonde is u geen last (-) Uw schat is in de aarde. Goud en zilver, kostelijke klederen, voor zoveel gij die maar bekomen kunt (-) Maar gij vergeet, dat er een ogenblik in uw leven komt, dat gij alles zult moeten achterlaten, en uw lichaam aan de wormen tot spijze zal gegeven worden.
en
Uw opschik, uw versierselen wijzen het uit, wat er in uw hart omgaat. De zonde is u geen last (-) Uw schat is in de aarde. Goud en zilver, kostelijke klederen, voor zoveel gij die maar bekomen kunt (-) Maar gij vergeet, dat er een ogenblik in uw leven komt, dat gij alles zult moeten achterlaten, en uw lichaam aan de wormen tot spijze zal gegeven worden.
Re: Re:
Ja! Ik heb in dat kerkje een half jaar gekerkt in 2001, toen ik als student in Oxford zat. Heel goede herinneringen (ik zou bijna dierbaar zeggen) aan dominee David Cooke en zijn vrouw Jenny, aan de andere gemeenteleden, aan de preekbesprekingen elke zondagavond, de bidstonden op dinsdagavond.Hendrikus schreef:Iemand ervaring met Independent Reformed Baptist Church (practising restricted communion) zoals http://www.albertstreetchapel.org.uk/ ?J.C. Philpot schreef:De Metropolitan Tabernacle staat volledig los van de Gospel Standard baptists (in de lijn van J.C. Philpot). Het zijn onafhankelijke Reformed Baptists, de prediking is vergelijkbaar met de linkerflank van de HHK / rechterflank GB / rechterflank CGK / linkerflank GG.hmprff schreef:wij zijn ook naar een Strict Baptist church geweest, bij de Metropolitan Tabernacle met dr. Peter Masters. De preek is idd het zelfde.
Volgens mij is deze gemeente in het verleden een Gospel Standard gemeente geweest, maar ze hebben zich losgemaakt vanwege de hypercalvinistische leerstellingen. Ik kan wel leven met de typering van de prediking die hierboven gegeven wordt: eerder Spurgeon dan Philpot. Vrijwel alle volwassenen in de gemeente zijn gedoopt, wat dacht ik uitzonderlijk is in Strict Baptist (GS) kringen. Ik heb er ook een doopdienst meegemaakt van een jongen die 'vanuit de wereld' tot geloof is gekomen. Ze zijn erg actief in evangelisatie en kinderwerk, onder andere door straatprediking, althans in de tijd dat ik er zat.
Ik ben na die tijd nog twee keer terug geweest, en heb nog jaren contact gehouden. Helaas is dat alweer even geleden...
Laatst gewijzigd door David J op 24 jul 2008, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Re:
Dank je! Ik hoop er binnenkort een zondag door te brengen. Ben erg benieuwd hoe dat zal zijn.David J schreef:Ja! Ik heb in dat kerkje een half jaar gekerkt in 2001, toen ik als student in Oxford zat. Heel goede herinneringen (ik zou bijna dierbaar zeggen) aan dominee David Cooke en zijn vrouw Jenny, aan de andere gemeenteleden, aan de preekbesprekingen elke zondagavond, de bidstonden op dinsdagavond.
Volgens mij is deze gemeente in het verleden een Gospel Standard gemeente geweest, maar ze hebben zich losgemaakt vanwege de hypercalvinistische leerstellingen. Ik kan wel leven met de typering van de prediking die hierboven gegeven wordt. Vrijwel alle volwassenen in de gemeente zijn gedoopt, wat dacht ik uitzonderlijk is in Strict Baptist (GS) kringen. Ik heb er ook een doopdienst meegemaakt van een jongen die 'vanuit de wereld' tot geloof is gekomen. Ze zijn erg actief in evangelisatie, onder andere door straatprediking, althans in de tijd dat ik er zat.
Ik ben na die tijd nog twee keer terug geweest, en heb nog jaren contact gehouden. Helaas is dat alweer even geleden...
Zijn ze -zoals veel strict baptists in Engeland- ook principieel tegen het gebruik van muziekinstrumenten tijdens de eredienst?
~~Soli Deo Gloria~~