Tja, dat ligt er ook duimendik bovenop. Je wilt toch niet zeggen dat er de laatste decennia hele legers predikanten naar een ander kerkverband zijn overgestapt.Ariene schreef:Auto schreef:Helderziend?Ariene schreef:Omdat NERGENS een leeruitspraak staat vastgelegd. Het punt waar deze predikant is aangesproken is het 'aanbod van genade' waar discussie over is ontstaan en wat een enorme rol heeft gespeeld waren de verstoorde verhoudingen. Daarnaast heeft deze predikant een document geschreven t.a.v. de verbondenleer en helaas is de classis er niet aan toegekomen omdat te bespreken en van verscheidene predikanten heb ik begrepen dat ze het een erg goed document vonden waar ze ook achter konden staan. Maar deze predikanten gaven het document geen kans omdat de verhoudingen zo verstoord waren zodat er niet geluisterd wordt naar het geschrevenen maar helaas naar wie het heeft geschreven.Auto schreef: waar baseer jij dit op?
Volgens mij wordt er binnen de CGK geen 2 verbondenleer gepreekt.
degene die dat wel deed is aangesproken door de Classis en uiteindelijk uit eigen beweging over gegaan naar een ander kerkverband.
Ik vind het verbazend dat jij precies schijnt te weten over wie het gaat, maar dat vind ik verder niet zo belangrijk.
meer belangrijk vind ik hoe jij aanbod van genade in een preek los ziet van de verbondenleer.
Drieverbondenleer
Oké, maar het waren er meer dan één.freek schreef:Ariene schreef:Tja, dat ligt er ook duimendik bovenop. Je wilt toch niet zeggen dat er de laatste decennia hele legers predikanten naar een ander kerkverband zijn overgestapt.Auto schreef:Helderziend?Ariene schreef: Omdat NERGENS een leeruitspraak staat vastgelegd. Het punt waar deze predikant is aangesproken is het 'aanbod van genade' waar discussie over is ontstaan en wat een enorme rol heeft gespeeld waren de verstoorde verhoudingen. Daarnaast heeft deze predikant een document geschreven t.a.v. de verbondenleer en helaas is de classis er niet aan toegekomen omdat te bespreken en van verscheidene predikanten heb ik begrepen dat ze het een erg goed document vonden waar ze ook achter konden staan. Maar deze predikanten gaven het document geen kans omdat de verhoudingen zo verstoord waren zodat er niet geluisterd wordt naar het geschrevenen maar helaas naar wie het heeft geschreven.
Ik vind het verbazend dat jij precies schijnt te weten over wie het gaat, maar dat vind ik verder niet zo belangrijk.
meer belangrijk vind ik hoe jij aanbod van genade in een preek los ziet van de verbondenleer.
En daarnaast, waarom moet er dan over bijzaken uitgewijd worden terwijl dat hierin totaal niet aan de orde is.
(Overigens heb ik eerlijk waar geen idee of we dezelfde bedoelen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Even googelen et voila..
In de maand mei - in De Wekker nrs 27-29 – schreef ik enkele artikelen over de vraag of we in
de verhouding tussen God en mens met twee of met drie verbonden hebben te rekenen. Het is
een vraag die in vroegere discussies tussen voorgangers uit de Gereformeerde Gemeenten en
de Christelijke Gereformeerde Kerken soms heftig aan de orde was, en die weer actueel bleek
te zijn rond de onrust die in ... ontstond
In de maand mei - in De Wekker nrs 27-29 – schreef ik enkele artikelen over de vraag of we in
de verhouding tussen God en mens met twee of met drie verbonden hebben te rekenen. Het is
een vraag die in vroegere discussies tussen voorgangers uit de Gereformeerde Gemeenten en
de Christelijke Gereformeerde Kerken soms heftig aan de orde was, en die weer actueel bleek
Ja en? Dat een groot deel (meerderheid) van de CGK predikanten de 3-verbondenleer aanhangt wil niet zeggen dat de CGK de 3-verbondeleer leert. Er is in de CGK GEEN leeruitspraak t.a.v. de verbonden en gelukkig maar, daarnaast zijn er predikanten die de 2-verbonden preken en ook behandelen op catechisatie.Ariene schreef:Even googelen et voila..
Ik hoorde van de week van iemand die van een CGK predikant de volgende uitspraak had gehoord "Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het verbond". Wie het vatte kan die vatte het.
:roll:Auto schreef:Moet je maar eens in de lande gaan luisteren!Wodi schreef:Welke dominees zijn dat dan?Auto schreef:[ daarnaast zijn er predikanten die de 2-verbonden preken en ook behandelen op catechisatie.
.
Ik ben geplaatst in een gemeente en wil graag gemeente zijn.
Dus ben ik ook zondags (en soms woensdags) te vinden in mijn gemeente.
Ben dus niet van plan te reizen om de 2 verbonden dominees op te zoeken.
Dan nog vraag ik me af waaruit jij hoort dat ze de 2- verbonden preken. Dus noem eens een kern van een preek waaruit bleek dat hij duidelijk twee verbonden preekte.
Ik vat het ook niet. Maar dat terzijde.Auto schreef:
Ja en? Dat een groot deel (meerderheid) van de CGK predikanten de 3-verbondenleer aanhangt wil niet zeggen dat de CGK de 3-verbondeleer leert. Er is in de CGK GEEN leeruitspraak t.a.v. de verbonden en gelukkig maar, daarnaast zijn er predikanten die de 2-verbonden preken en ook behandelen op catechisatie.
Ik hoorde van de week van iemand die van een CGK predikant de volgende uitspraak had gehoord "Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het verbond". Wie het vatte kan die vatte het.
In welke elementen van de prediking zie jij dan een 2-verbondenleer terugkomen? Ik kan me er namelijk niet mee identificeren. Sterker nog: de meest rechtse dominees prediken gewoon Gods geopenbaarde wil en in het verband van de verbondsleer kan je daar een zekere accentuering zien ten voordele van de inhoud van de 3-verbonden leer.
Ik heb er met een aantal predikanten eens over gesproken en die gaven aan dat die verbondenleer niet centraal mag staan in de prediking. Het mag functioneren, maar niet nadrukkelijk. Wat je hier net noemt "prediken Gods geopenbaarde wil" vonden zij ook het meest belangrijke. Ze werden er ook wel eens moe van het 'gezeur' over de 3 of 2 verbonden en waren blij dat de CGK nergens een leeruitspraak hebben gedaan. Ze vonden jammer dat het kerkvolk vaak de 2 en 3 verbonden gebruiken als een scheidslijn tussen de kerken zowel aan de ene kant van de lijn als aan de andere kant, maar blijkbaar denken mensen dat nodig te hebben. Het was wel mooi om te horen hoe aan de ene kant Calvijn werd benadrukt en aan de andere kant bijvoorbeeld Thomas Boston en toch merkte je de eensgezindheid van die predikanten op t.a.v. wat centraal moet staan. Ze hadden ook zorg over het ontsporen in de CGK van de 3 verbondenleer dat keer op keer de abrahamspositie wordt benadrukt maar de adamspositie wordt vergeten. Maar ze uitte ook hun zorg dat aan de andere kant de doop zo verschrikkelijk wordt onderschat.Herman schreef:
In welke elementen van de prediking zie jij dan een 2-verbondenleer terugkomen? Ik kan me er namelijk niet mee identificeren. Sterker nog: de meest rechtse dominees prediken gewoon Gods geopenbaarde wil en in het verband van de verbondsleer kan je daar een zekere accentuering zien ten voordele van de inhoud van de 3-verbonden leer.
Ik stop verder met deze discussie. Ik wilde alleen aangeven dat de CGK geen leer uitspraak heeft over de verbondenleer en in de reformatorische kerken zijn dat alleen de OGG en de CGK. De andere kerken hebben dat wel vastgelegd. Frappant is dat elke keer weer het zonodig genoemd moet worden de CGK de kerk van de 3-verbonden is en dan wordt alleen gewezen naar de ontsporing aan een bepaalde zijde en dat geld dan opeens voor het gehele kerkverband.
*excuus voor de typefouten

Laatst gewijzigd door Auto op 28 jan 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.