Van wie krijgen jullie catechisatie?

Van wie krijgen jullie catechisatie?

Peiling eindigde op 04 feb 2008, 13:36

Dominee
19
63%
Ouderling
10
33%
Diaken
1
3%

Totaal aantal stemmen: 30

Gian

Bericht door Gian »

Vind het nou niet echt wat voor de jeugd. Veel te abstract.
Bovendien is het taalgebruik oubollig.
Vanaf 18 jaar misschien....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
henriët schreef:In feite stond voor je gevoel 'Hellenbroek' los van de Bijbel.
Het spijt me, maar dan was het wel een heel belabberde catechiseermeester.
Als er 1 is, die zijn vragenboekje op de Bijbel fundeert is het Hellenbroek wel. Bij de uitgebreide editie staan zelfs alle tekstverwijzingen uitgetypt.
daarom zeg ik voor je gevoel.... idd het is juist gegrond op Gods Woord, maar op de een of andere manier voelt het zo, dat ik dat zo ervaren heb, had ik maar beter opgelet...
en idd ik denk dat het heel belangrijk is dat een catechiseermeester weet hoe het een en ander het beste kan overgedragen worden.
Ik weet nog dat ik altijd jaloers was op meiden van school die uit mee mochten schrijven en die vragen bespraken uit eenof ander boekje....
maar goed, eerlijkheidshalve gebied me te zeggen, dat die 'mannen'van in de 70 ook dr best deden..
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Vind het nou niet echt wat voor de jeugd. Veel te abstract.
Ik veronderstel dat je het "beproefde boekske" van ds. A. Hellenbroek bedoelt.

Jouw verwijten t.a.v. oubolligheid en abstractie lijken mij niet terecht.
Toen deze Goddelijke Waarheden jou zijn verkondigd wist je wss. van die Waarheden nog weinig af (anders kon je ze nu niet oubollig vinden en nu zo noemen).

Gelet op de kritiek van nu, jouw kennis van nu, oordeel ik dan verkeerd dat veel van jouw huidige kennis (juist) zijn basis vindt in Hellenbroek?

Jammer, dat je een belangrijk deel van je huidige kennis, welke je aan diezelfde Hellenbroek hebt te danken, zo afschildert en in feite afschrijft.
Lassie

Bericht door Lassie »

toen ik nog op cathechisatie zat kreeg ik het van een ouderling, m'n laatste half jaar dat ik naar cathechisatie ging kreeg ik het van de dominee en kregen we in (veel te) grote groepen cathechisatie!
memento

Bericht door memento »

Ik mis 'organist' in het rijtje. Bij ons is de organist nl. aangesteld als catechiseermeester.
Als er 1 is, die zijn vragenboekje op de Bijbel fundeert is het Hellenbroek wel.
Ik vind Hellenbroek ook één van de beste boekjes die er is. Misschien dat het taalgebruik wat geupdate mag worden, maar het stelt inhoudelijk goede vragen, en ook op een niveau wat voor kinderen goed te vatten is.

Catechesatie is tenslotte om wat te leren, en juist dat 'leren' vind ik in veel moderne methodes er een btje bij inschieten.
Laatst gewijzigd door memento op 21 jan 2008, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

memento schreef:Ik mis 'organist' in het rijtje. Bij ons is de organist nl. aangesteld als catechiseermeester.
:shock: :roll:
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Rens

Bericht door Rens »

In eerste aanleg, in de RK, van de pastoor.

In later jaren, in de GKN, van een oudere dame die door de Ds. daartoe was verzocht.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
mentos

Bericht door mentos »

Van den dominee...

Officieel uit het boekje van ds. Hellenbroek, maar in praktijk maakt de ds. allemaal 'uitstapjes'. Zo hebben we er zeven lessen over gedaan om het huwelijksformulier te bespreken. Heel relevant voor een groep van 16-18-jarigen...
Rens

Bericht door Rens »

mentos schreef:Van den dominee...

Officieel uit het boekje van ds. Hellenbroek, maar in praktijk maakt de ds. allemaal 'uitstapjes'. Zo hebben we er zeven lessen over gedaan om het huwelijksformulier te bespreken. Heel relevant voor een groep van 16-18-jarigen...
je kunt het maar beter exact weten, want voor je er erg in hebt sta je al in de kerk met je wederhelft voor de kerkelijke inzegening...........
Moderatorbericht:
mentos

Bericht door mentos »

Rens schreef:

je kunt het maar beter exact weten, want voor je er erg in hebt sta je al in de kerk met je wederhelft voor de kerkelijke inzegening...........
:?
Rens

Bericht door Rens »

mentos schreef:
Rens schreef:

:mrgreen:
Moderatorbericht:
Marnix

Bericht door Marnix »

Rens schreef:
mentos schreef:
Rens schreef:

:mrgreen:
Daar hebben ze toch huwelijkscatechisatie voor uitgevonden? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:Vind het nou niet echt wat voor de jeugd. Veel te abstract.
Ik veronderstel dat je het "beproefde boekske" van ds. A. Hellenbroek bedoelt.

Jouw verwijten t.a.v. oubolligheid en abstractie lijken mij niet terecht.
Toen deze Goddelijke Waarheden jou zijn verkondigd wist je wss. van die Waarheden nog weinig af (anders kon je ze nu niet oubollig vinden en nu zo noemen).

Gelet op de kritiek van nu, jouw kennis van nu, oordeel ik dan verkeerd dat veel van jouw huidige kennis (juist) zijn basis vindt in Hellenbroek?

Jammer, dat je een belangrijk deel van je huidige kennis, welke je aan diezelfde Hellenbroek hebt te danken, zo afschildert en in feite afschrijft.
Bijgeval heb ik laatst het boekje doorgebladerd. Ik kan het nu niet meer vinden om evt. voorbeelden te noemen. Als ik lees hoe kinderen allerlei theologische terminologie erin moeten stampen vind ik dat bijna absurd. Bekering wordt wel een heel moeilijk iets als je dat allemaal moet weten.
Bovendien zijn er meer dan genoeg alternatieve methodes die didactisch stukken beter in elkaar zitten dan honderden vraagjes achter elkaar.

Daarbij heb ik er nooit iets van opgestoken omdat het me niets intereseerde. Ik kan me niet herrinneren dat ik ooit 1 vraag geleerd heb.
Daarom heb ik bezwaar tegen het gebruik van dit boekje tijdens de chategesatie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Joortje schreef:Ik krijg al een jaar of 7 catechisatie van dezelfde ouderling. We behandelen het boekje van Hellenbroek, en als het uit is, beginnen we weer opnieuw. En de ouderling haalt dan z'n oude aantekeningen weer tevoorschijn, zodat ik nu allemaal herhaling hoor. Heel erg jammer, vind ik.

Ik heb er over nagedacht om belijdeniscatechisatie te gaan volgen, maar daar ben ik persoonlijk nog niet aan toe. Ik probeer door zelfstudie wat meer verdieping te krijgen in de stof, want veel nieuws vertelt de ouderling niet voor mij...
Een predikant zegt ook steeds weer hetzelfde... Probleem is vaak dat we het niet willen horen :!: Dus zoek het niet in die ouderling, maar bij jezelf...
Joortje

Bericht door Joortje »

Klaas-Jan schreef:
Joortje schreef:Ik krijg al een jaar of 7 catechisatie van dezelfde ouderling. We behandelen het boekje van Hellenbroek, en als het uit is, beginnen we weer opnieuw. En de ouderling haalt dan z'n oude aantekeningen weer tevoorschijn, zodat ik nu allemaal herhaling hoor. Heel erg jammer, vind ik.

Ik heb er over nagedacht om belijdeniscatechisatie te gaan volgen, maar daar ben ik persoonlijk nog niet aan toe. Ik probeer door zelfstudie wat meer verdieping te krijgen in de stof, want veel nieuws vertelt de ouderling niet voor mij...
Een predikant zegt ook steeds weer hetzelfde... Probleem is vaak dat we het niet willen horen :!: Dus zoek het niet in die ouderling, maar bij jezelf...
Daar heb je gelijk in hoor, maar onze ouderling is heel erg eenvoudig, en het is gewoon een feit dat ik er weinig verdiepends leer over ons geloof... Dat neemt niet weg dat de Heere het ook kan zegenen, maar ik zou zo graag er écht wat van leren!
Laatst gewijzigd door Joortje op 21 jan 2008, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie