Ds. Du Marchie van Voorthuizen

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Weet je wat ik frappant vind? Dat een bepaald deel van de forummers niets positiefs over deze man weet te zeggen. Vreselijk wat een instelling. Wat verschrikkelijk onchristelijk!
Jo-Ann schreef:In Krimpen heb je zelfs nog een 'du Marchie kerk'. Althans zo wordt hij in de volksmond genoemd...
Je hebt er wel een "Mieras-kerk" maar een "du Marchie-kerk", nee daar heb ik nog nooit van gehoord.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Erasmiaan schreef:
Jo-Ann schreef:In Krimpen heb je zelfs nog een 'du Marchie kerk'. Althans zo wordt hij in de volksmond genoemd...
Je hebt er wel een "Mieras-kerk" maar een "du Marchie-kerk", nee daar heb ik nog nooit van gehoord.
oeps :oops:
(lijkt wel een beetje op elkaar toch?)
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat betreft de woonwagens: Aan Rik Valkenburg vertelde hij het volgende: (in mijn eigen woorden) Hij was on- of lichtkerkelijk opgevoed, maar ze hadden een huishoudster die wel van de zware kerk was. De kleine Du Marchie was daar erg van onder de indruk en vooral het "bekeerd zijn" hield hem bezig. Bij iedereen vroeg hij of die en die "bekeerd was". Zo ook toen hij eens met die huishoudster over straat liep. "Zijn die mensen bekeerd?", vroeg hij. "Nee jongen, Gods kinderen wonen niet in een woonwagen".

Hij vertelde dat dus in een interview, zonder dat verder van commentaar te voorzien. Niet van: zo dacht men toen, geen nuancering, niets. Ik vond dat wat bizar toen ik dat las.

Ik geloof dat Bert Klei in zijn boekje "De koningin is lekker Hervormd" ook een hoofdstukje aan deze dominee gewijd heeft.

Wat me altijd frappeert, is het volgende: Hij heet voluit Eduard du Marchie van Voorthuysen. Wij zeiden vroeger thuis altijd "Dominee du Marchie". Maar oud-gereformeerden hadden het over "Dominee van Voorthuysen".
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Wat betreft de woonwagens: Aan Rik Valkenburg vertelde hij het volgende: (in mijn eigen woorden) Hij was on- of lichtkerkelijk opgevoed, maar ze hadden een huishoudster die wel van de zware kerk was. De kleine Du Marchie was daar erg van onder de indruk en vooral het "bekeerd zijn" hield hem bezig. Bij iedereen vroeg hij of die en die "bekeerd was". Zo ook toen hij eens met die huishoudster over straat liep. "Zijn die mensen bekeerd?", vroeg hij. "Nee jongen, Gods kinderen wonen niet in een woonwagen".

Hij vertelde dat dus in een interview, zonder dat verder van commentaar te voorzien. Niet van: zo dacht men toen, geen nuancering, niets. Ik vond dat wat bizar toen ik dat las.
Ik vind het nu al minder bizar dan hoe jij het eerst vertelde. Het was dus niet eens zijn eigen opmerking!
Wat me altijd frappeert, is het volgende: Hij heet voluit Eduard du Marchie van Voorthuysen. Wij zeiden vroeger thuis altijd "Dominee du Marchie". Maar oud-gereformeerden hadden het over "Dominee van Voorthuysen".
Van Voorthuysen klinkt normaler hè. Overigens ken ik oud-gereformeerden die het wel over ds. Du Marchie hebben. Of zit daar nog iets achter?
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Weet je wat ik frappant vind? Dat een bepaald deel van de forummers niets positiefs over deze man weet te zeggen. Vreselijk wat een instelling. Wat verschrikkelijk onchristelijk!
Boekjes over Jan Geense zijn uit den boze, zie ander topic, topics als deze doen het goed, in negatieve zin. Wat is dit toch?
albion

Bericht door albion »

Gian schreef:Deze dominee had op een keer een bekeerling waarvan hij zij; 'heden is in deze huize zaligheid geschied'.
Enkele weken later zat die bekeerling weer in de kroeg.

Nou is het niet zo erg als je je een keer vergist, maar frapant is het wel als je altijd weet te zeggen wat het niet is.
ben je erbij geweest?? Nee, moet je zulke dingen ook niet schriftelijk doorgeven. Weet je wat er in de bijbel staat?? Oorblazers scheidt de beste vrienden. weet wat je zegt, hoe je het zegt en waar je het zegt. Dat zijn drie dingen die heel belangrijk zijn. Je moet maar eens een zin fluisterend doorgeven aan je buurman (als er 20 man in de kamer zijn) en als nr. 20 het hardop moet zeggen dan blijkt er heel wat bij gefantaseerd of weggehaald te zijn. Nee, ik heb het niet zo over horen zeggen. dank je :x
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef: Wat ik "van horen zeggen" heb is het wel zo dat hij in zijn prediking de reformatorische lijn volgt dat hij absoluut geen gronden legt buiten Christus.
De visie dat er leven zou kunnen zijn zonder Christus kennis, en dat deze stand in het leven bepreekt zou moeten worden, daar schijn Du Marchie het niet mee eens te zijn.
albion schreef:Nee, ik heb het niet zo over horen zeggen. dank je :x

sorry...
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
Wilhelm schreef: Wat ik "van horen zeggen" heb is het wel zo dat hij in zijn prediking de reformatorische lijn volgt dat hij absoluut geen gronden legt buiten Christus.
De visie dat er leven zou kunnen zijn zonder Christus kennis, en dat deze stand in het leven bepreekt zou moeten worden, daar schijn Du Marchie het niet mee eens te zijn.
albion schreef:Nee, ik heb het niet zo over horen zeggen. dank je :x

sorry...
degenen die dit van hem zeggen hebben hem nooit begrepen. :|
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Weet je wat ik frappant vind? Dat een bepaald deel van de forummers niets positiefs over deze man weet te zeggen. Vreselijk wat een instelling. Wat verschrikkelijk onchristelijk!
Boekjes over Jan Geense zijn uit den boze, zie ander topic, topics als deze doen het goed, in negatieve zin. Wat is dit toch?
Ik denk dat je dan een beetje geslecteerd leest. Die boekje over was geen kritiek op Jan Geense, alleen op de manier hoe over hem was geschreven.
En over ds Du Marchie, het was een mens, dus zal hij ook zijn fouten hebben gehad. Als het een PKN-ds was, waren jullie ws niet er overgevallen dat er kritiek over die persoon was. Bovendien, er zijn ook wel positieve dingen over deze man gezegd, dus is het weer aardig in evenwicht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ben jij het daar dan niet mee eens ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ik heb niet veel van hem gelezen , en wat ik gelezen heb , zijn levensbeschrijving is zover ik me kan herinneren een geschiedenis met veel extra ordinaire ervaringen, en een bijzondere vierschaar beleving, en dat spreekt mensen kennelijk meer aan als Gods gewone weg.
De "extra-ordinaire" bekering van Paulus staat drie keer in de Bijbel. Dat heeft ons wel wat te zeggen. Je moet erg oppassen met dit soort dingen te zeggen, op licht verwijtende toon.

Er was eens een man die tegen ds. Kersten zei, nadat ds. Kersten over de bekering van Paulus gepreekt had: "maar dat was Paulus hè, die was op een buitengewoon bijzondere wijze bekeerd. Dat was geen gewone bekering." Zegt ds. Kersten: "ik zou geen andere bekering weten dan de bekering van Paulus!"

In de grond zijn namelijk alle bekeringen dezelfde.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Jo-Ann schreef:
Erasmiaan schreef:
oeps :oops:
(lijkt wel een beetje op elkaar toch?)
Vaak is er wat er op lijkt, levensgevaarlijk net zo als
schijn zonder zijn :!:
Ander

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef: En over ds Du Marchie, het was een mens, dus zal hij ook zijn fouten hebben gehad. Als het een PKN-ds was, waren jullie ws niet er overgevallen dat er kritiek over die persoon was. Bovendien, er zijn ook wel positieve dingen over deze man gezegd, dus is het weer aardig in evenwicht.
Wat een flauwekul.
Enne, ds. Du Marchie leefde jaren geleden, toen had je (gelukkig) nog geen PKN-ds-en.

Mijn vraag: 'wat is dit toch' is nog niet beantwoord.

Je moet mensen als Geense en ds. Du Marchie in hun tijd plaatsen. Ik sprak pas een kind, ook een nazaat van Geense die het zo'n mooi boek vond: daar staat in wat de Heere allemaal kan. Wanneer zo'n boek daar dienstbaar voor mag zijn is het goed. Wat worden leesbare brieven als Geense en separerende predikers als Du Marchie node gemist. Gelukkig, ze zíjn er nog wel!
Josephus

Bericht door Josephus »

Gian schreef:Deze dominee had op een keer een bekeerling waarvan hij zij; 'heden is in deze huize zaligheid geschied'.
Sluit dat elkaar uit dan?

Ik ga ook wel eens wat drinken in een café... :oops:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
judith

Bericht door judith »

Josephus schreef:
Sluit dat elkaar uit dan?

Ik ga ook wel eens wat drinken in een café... :oops:
als je in een kroeg of café zit....dan kan je toch wel bekeerd zijn?????
Gesloten