Voeding in het gezin

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Aha, dus God staat het ons toe, maar misschien is dat niet goed omdat 'het niet past in een christelijk leven' ? :?
aritha

Bericht door aritha »

Er bestaat tegenwoordig ook witbrood dat de voedingswaarde heeft van bruinbrood. :D

Veel groente en fruit, dat is goed voor je en teveel melk absoluut fout.
:roll:
Havik

Bericht door Havik »

aritha schreef:Er bestaat tegenwoordig ook witbrood dat de voedingswaarde heeft van bruinbrood. :D

Veel groente en fruit, dat is goed voor je en teveel melk absoluut fout.
:roll:
ja, 'dat' witte brood is ook heel erg lekker inderdaad :D

Sta mij toe het gesprek iets bij te sturen; Er wordt nu veel gepraat over wat wel en en niet goed is, maar toevallig weet ik dat de topicstartster meer doelt op hoe er om wordt gegaan met regels.

Dus; worden er strikte regels gesteld wanneer en hoe vaak bepaalde producten genuttigd mogen worden?
jakobmarin

Re: Voeding in het gezin

Bericht door jakobmarin »

"We denken dat we vrij zijn om alles te eten wat los en vast zit"

Wanneer christenen naar de supermarkt gaan, zouden ze gebruik kunnen maken van de Bijbel, stelt E. Noordermeer. "Als je kijkt naar het menu van de mens vóór de zondeval, was dat een zaad-vrucht-menu. Na de zondeval kwamen er dierlijke producten bij. Het groene kruid (waaronder sla) was vóór de zondeval alleen voor de dieren." Noordermeer doorbreekt in haar boek De hemelse voedselbank - voedingslessen uit de Bijbel naar eigen zeggen een aantal dogma's. Christenen zouden bijvoorbeeld geen varkensvlees meer moeten eten. "We denken dat we buiten de wet zijn en dus vrij zijn om alles te eten wat los en vast zit. Zo van: het onderscheid tussen rein en onrein is leuk voor de Joden maar niet voor de kerk. Dit is naar mijn idee niet herroepen in het Nieuwe Testament. Al die teksten bespreek ik in het boek."

osgekoppeld
Hoe komt het dat de kerk dit heeft losgekoppeld? "De kerk is ontjoodst en tegelijkertijd vergriekst. In die tijd is de kerk zich gaan ontwortelen van het jodendom en ontstond de introductie van het onreine vlees. De jongste christelijke kerk stond onder de vlag van het jodendom en daardoor werd er joods gegeten. Dat was vanzelfsprekend. Daarom lees je er in de Bijbel binnen het Nieuw Testament niet zo veel over. Onrein voedsel werd in die tijd gewoon niet gegeten. Terwijl wij het Nieuwe Testament 2000 jaar na Christus lezen en het daardoor met een andere bril bekijken."

"Wanneer je je houdt aan rein-onrein voorschriften eet je niet alleen gezonder, maar ook met name rechtvaardiger. Dan eet je bijvoorbeeld geen varkensvlees of mosselen. Gezond duidt op ons eigen belang, namelijk de kans op ziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten. Dat valt onder de wijsheid van de Thora. Maar rechtvaardigheid slaat meer op die ander. De ander heeft er belang bij als ik kies voor rein vlees. Die zienswijze is volgens mij nieuw binnen de kerkelijke kringen," aldus Noordermeer.

De rode draad van het boek is de vraag wat er in onze christelijke boodschappentas komt als niet wij maar de hemel het voor het zeggen zou hebben. "God schreef vanaf het begin een menu voor mens en dier en dat overlapte elkaar niet," vertelt Noordermeer. "Na de val van de mens kregen we het diermenu erbij, terwijl de dieren het menu voor de mens er niet bijkreeg. De mens mag dus wel het menu van de dier beconcurreren en andersom niet. Nu zie je echter dat dieren worden vetgemest met eten dat bedoeld is voor mensen, zoals granen."
Bron: http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=26254
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
henriët

Bericht door henriët »

Wij eten wat de pot schaft, wat toereikent is voor ons budget:)
En geen gezeur met e nummers, geen gedoe over wel niet dit of dat.
Gewoon, alles uit de schijf van 5.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

gister bij de Boni liepen 3 jongens van onze basisschool.
ze kochten chips en energydrank. Even ging de vraag wat nu gezonder was; cola of energy....
toen hoorde ik een van de jongens vragen: let jouw moeder ook zo op E-nummers?
Oh ja, we worden er gek van, reageerde de ander.

ik moest wel glimlachen. Daar gingen ze met hun dagelijkse portie paprikachips en energydrank....
jakobmarin

henriët schreef:Wij eten wat de pot schaft, wat toereikent is voor ons budget:)
De vraag is, kún je inderdaad zomaar alles eten, of moet je rekening houden met de wetten die God gaf aan de joden?
Je kunt zeggen 'dat is allemaal opgehouden sinds het offer van Jezus', maar is het inderdaad zo gemakkelijk? Feit is dat de spijswetten gezonder voor je zijn dan 'zomaar alles eten'.

Ik ben er nog niet uit en ga het boek toch maar es lezen.

Als iemand nog tips heeft?
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:
De vraag is, kún je inderdaad zomaar alles eten, of moet je rekening houden met de wetten die God gaf aan de joden?
Je kunt zeggen 'dat is allemaal opgehouden sinds het offer van Jezus', maar is het inderdaad zo gemakkelijk? Feit is dat de spijswetten gezonder voor je zijn dan 'zomaar alles eten'.

25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
26 Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.
27 En als iemand van de ongelovigen u uitnodigt, en u wilt naar hem toe gaan, eet dan alles wat u wordt voorgezet, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.

Het verband is weliswaar niet helemaal over e-nummers en de spijswetten, maar aan de andere kant maakt Paulus geen enkel voorbehoud. En het waren in Korinthe vast niet allemaal koshere slagerijen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bijbels gezien heeft Refo denk ik het gelijk aan zijn kant: we mogen alles eten.

Maar in de praktijk lijkt het me goed om wat terughoudend te zijn; daarbij kunnen de spijswetten een goede richtlijn vormen.
We weten ook, dat een keer een patatje eten geen kwaad kan. Maar elke dag patat eten is ook niet goed. Temeer daar we in het westen geconfronteerd worden met veel hart- en vaatziekten en aan eten gerelateerde ziekten (zoals diabetes, kanker, etc).
jakobmarin

refo schreef:25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
26 Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.
27 En als iemand van de ongelovigen u uitnodigt, en u wilt naar hem toe gaan, eet dan alles wat u wordt voorgezet, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.

Het verband is weliswaar niet helemaal over e-nummers en de spijswetten, maar aan de andere kant maakt Paulus geen enkel voorbehoud. En het waren in Korinthe vast niet allemaal koshere slagerijen.
Dit gaat inderdaad puur om vlees wat evt. voor afgoderij bedoelt was, nu is de insteek meer gezondheid (met al onze huidige kennis van gezond en ongezond) en als dan blijkt dat de spijswetten op- en top gezond zijn, mogen we dan blijven zeggen: eet gerust alles, het mag van Paulus?
Of moeten we toch wat terughoudend zijn, ook m.b.t. 'de rechtvaardige kent het leven van zijn dieren', als je ziet hoe dieren soms moeten leven omdat wij goedkoop vlees willen?
henriët

Bericht door henriët »

jakobmarin schreef:

De wetten gelden nu niet meer, God gaf Zijn offer.

Misschien is het wel goed om als christen te bedenken hoe je niet overdadig leeft.
Maar als het gaat om gezond, zijn er steeds van die Hyves, de ene keer wel kip, de andere keer niet, de ene keer veel melk, de andere keer lijkt dat juist niet gezond, enz enz.
Schijf van 5 aanhouden en dan weet je dat je het best goed doet ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

bedoel je nu Hyves of hypes?? :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een Vreudiaanse typevout, denk ik.
ZWP

Bericht door ZWP »

henriët schreef:
jakobmarin schreef:

De wetten gelden nu niet meer, God gaf Zijn offer.

Misschien is het wel goed om als christen te bedenken hoe je niet overdadig leeft.
Maar als het gaat om gezond, zijn er steeds van die Hyves, de ene keer wel kip, de andere keer niet, de ene keer veel melk, de andere keer lijkt dat juist niet gezond, enz enz.
Schijf van 5 aanhouden en dan weet je dat je het best goed doet ;)
De schijf van 5 past toch ook in het rijtje 'hypes', ofwel adviezen die later misschien minder goed blijken te zijn?
Jongere

Bericht door Jongere »

Met dankdag hoorde ik een preek over een tekst uit Leviticus, waarin wordt verboden het vlees van een offer na 2 dagen nog te eten.

De les die de dominee daaruit meegaf, was: de verbinding tussen de dood van het dier (het offer) en ons eten moet nauw blijven. Die dingen gaan verloren bij bijv. de kiloknaller. Er moet in die zin een 'kleine cyclus' zijn, waarbij we vlees nooit gedachtenloos consumeren.
Hoewel toegestaan door God, blijft vlees eten leven van een offer van leven. Daar past dankbaarheid en ook voorzichtigheid.
Plaats reactie