Lees bijvoorbeeld eens de vier Evangeliën waarin onder andere genoemd: de roeping van de apostelen, de beschrijvingen die Christus deed in de gelijkenissen, de bekeringen naar aanleiding van de prediking van de apostelen, etc., etc. En dan het oude testament, de Bijbelheiligen, je zou bijna zeggen: je kunt geen bladzijde lezen waarop geen bekeringsweg getekend staat.memento schreef:Noem ze eens...Erasmiaan schreef:Weinig??? :| Ik zie alleen maar overeenkomsten...memento schreef:De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.Erasmiaan schreef: Sla jij dan maar de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel over, als je daar niks van wilt weten.
Meditatie
En als je er voldoende inlegt (waar sommigen erg kundig in zijn), dan kun je die bekeringsgeschiedenissen helemaal kneden naar je eigen wensen.Erasmiaan schreef: Ik wil je alleen al wijzen op de vier Evangeliën, de roeping van de apostelen, de beschrijvingen die Christus deed in de gelijkenissen, de bekeringen naar aanleiding van de prediking van de apostelen, etc., etc. En dan het oude testament, de Bijbelheiligen, je zou bijna zeggen: je kunt geen bladzijde lezen waarop geen bekeringsweg getekend staat.
Misschien hard om te horen, maar laat ik maar eerlijk met je handelen. Dat je op elke bladzijde van de bijbel een bekeringsweg leest is omdat je gebrainwashed ben door de prediking van dominees die willekeurig een bijbeltekst pakken en voor de zoveelste keer precies hetzelfde riedeltje afdraaien met als enige variabelen wat goeduitkomende woorden uit de gekozen bijbeltekst.Erasmiaan schreef:Lees bijvoorbeeld eens de vier Evangeliën waarin onder andere genoemd: de roeping van de apostelen, de beschrijvingen die Christus deed in de gelijkenissen, de bekeringen naar aanleiding van de prediking van de apostelen, etc., etc. En dan het oude testament, de Bijbelheiligen, je zou bijna zeggen: je kunt geen bladzijde lezen waarop geen bekeringsweg getekend staat.memento schreef:Noem ze eens...Erasmiaan schreef:Weinig??? :| Ik zie alleen maar overeenkomsten...memento schreef: De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.
Zou je één concreet geval willen uitwerken. Ik heb de Schrift al vele malen gelezen, en met de beste wil ter wereld krijg ik het er niet in gelezen...Erasmiaan schreef:Lees bijvoorbeeld eens de vier Evangeliën waarin onder andere genoemd: de roeping van de apostelen, de beschrijvingen die Christus deed in de gelijkenissen, de bekeringen naar aanleiding van de prediking van de apostelen, etc., etc. En dan het oude testament, de Bijbelheiligen, je zou bijna zeggen: je kunt geen bladzijde lezen waarop geen bekeringsweg getekend staat.memento schreef:Noem ze eens...Erasmiaan schreef:Weinig??? :| Ik zie alleen maar overeenkomsten...memento schreef: De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.
- Christiaan
Juist ja, men zou de preek van ds. L. Huisman een moeten beluisteren over De bekering van de stokbewaarder.wim schreef:En als je er voldoende inlegt (waar sommigen erg kundig in zijn), dan kun je die bekeringsgeschiedenissen helemaal kneden naar je eigen wensen.Erasmiaan schreef: Ik wil je alleen al wijzen op de vier Evangeliën, de roeping van de apostelen, de beschrijvingen die Christus deed in de gelijkenissen, de bekeringen naar aanleiding van de prediking van de apostelen, etc., etc. En dan het oude testament, de Bijbelheiligen, je zou bijna zeggen: je kunt geen bladzijde lezen waarop geen bekeringsweg getekend staat.
Hoe veel kan men uit zo´n speciale bekeringsgeschiedenis ook niet
halen dat er niet staat.
Met zal behouden worden door het geloof in Jezus Christus,
meer niet en minder niet. Hoe dat gaat, laat dat aan God over!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Laten we het hier eens over hebben: "En als zij [dit] hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?"Erasmiaan schreef: @ Kaw:
:| Wat wil je horen?
Ik heb zeker een tiental preken gehoord over deze tekst en wat deze mannen doorgemaakt hebben en wat hun weg was, terwijl ik één zin verder lees: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande [hen], zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag [tot hen] toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Nou, ik kan je vertellen... Dat was niet de boodschap van de dominees. Hoe lees jij dan zo'n tekst?
- Christiaan
Voor alle duidelijkheid, die inlegkunde of zaken bepreken die er niet staan vind ik bij Ds. L. Huisman (1926-2004) dus niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Gewoon, zo als die er staat. De verslagenen in hun hart wisten niet meer hoe ze bekeerd moesten worden, ze leefden de schuld in dat ze Christus gekruisigd hadden. Petrus wijst ze er op dat ze zich moeten bekeren, en dat ze zich af moeten keren van hun zonden en van het joodse volk dat in zonde voortleeft. Hij wijst heen naar Christus als het middel ter ontkoming. En kennelijk paarde Gods Geest zich met het Woord van Petrus; er werden 3000 zielen toegedaan.Kaw schreef:Laten we het hier eens over hebben: "En als zij [dit] hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?"Erasmiaan schreef: @ Kaw:
Ik heb zeker een tiental preken gehoord over deze tekst en wat deze mannen doorgemaakt hebben en wat hun weg was, terwijl ik één zin verder lees: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande [hen], zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag [tot hen] toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Nou, ik kan je vertellen... Dat was niet de boodschap van de dominees. Hoe lees jij dan zo'n tekst?
Dan hoef je er toch niets in te leggen. Maar dan lees je hier toch ook een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel?
Dat is ook wat ik lees. Ik lees nog wat andere dingen zoals dat mensen daadwerkelijk het woord gaarne aannamen en dat ellendekennis en bekering binnen 1 preek plaats vonden. Maar goed, daar gaat het niet om.Erasmiaan schreef:Gewoon, zo als die er staat. De verslagenen in hun hart wisten niet meer hoe ze bekeerd moesten worden, ze leefden de schuld in dat ze Christus gekruisigd hadden. Petrus wijst ze er op dat ze zich moeten bekeren, en dat ze zich af moeten keren van hun zonden en van het joodse volk dat in zonde voortleeft. Hij wijst heen naar Christus als het middel ter ontkoming. En kennelijk paarde Gods Geest zich met het Woord van Petrus; er werden 3000 zielen toegedaan.Kaw schreef:Laten we het hier eens over hebben: "En als zij [dit] hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?"Erasmiaan schreef: @ Kaw:
Dan hoef je er toch niets in te leggen. Maar dan lees je hier toch ook een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel?
Maar de predikanten laten vervolgens de tekst los om bijv. te kunnen beweren dat ellendekennis en bekering niet binnen 1 preek kunnen vallen. Er wordt een voorgeschiedenis geimpliceerd. Vervolgens krijgen we dan nog de gangen van God's volk die je zo uitgebreid hier ook niet terug kan lezen. Of stellingnames tegen het juichgeloof die Christus zo ff aannemen. Pijnlijk denk ik dan in het licht van deze tekst.
Paulus bekeringsgeschiedenis verteld hij zo vaak, omdat het zo apart is. Hij was een Farizeër, en werd christen. Dat vroeg om uitleg.Erasmiaan schreef:@ memento:
Alleen Paulus zijn bekering staat al drie keer beschreven. De plaatsen zijn genoegzaam bekend. Hij gebruikt het vertellen van zijn bekering zelfs als evangelisatiemiddel.
Maar nergens lees ik in de Schrift: De apostelen nu spraken tot hen de woorden aangaande de bekering eens mensen, en welke gangen en standen noodzakelijk zijn tot zaligheid.
Nee! Paulus, net bekeerd, predikte terstond Christus! Niet de beschrijving van hoe wet en evangelie bevindelijk geleerd worden, maar wat wet en evangelie inhoudt. Bevinding moet het gevolg zijn van een preek, niet het onderwerp ervan.
-
Als er niet meer gepreekt zou worden wat een kind van God beleefd, dan kan iemand zijn eigen beleving toch niet toetsen aan Gods Woord, dat moet hem toch uitgelegd worden? Ook in bv. de Psalmen wordt veel over de beleving van David gesproken. Daar moet toch ook gepreekt.[/quote]memento schreef:Paulus bekeringsgeschiedenis verteld hij zo vaak, omdat het zo apart is. Hij was een Farizeër, en werd christen. Dat vroeg om uitleg.Erasmiaan schreef:@ memento:
Alleen Paulus zijn bekering staat al drie keer beschreven. De plaatsen zijn genoegzaam bekend. Hij gebruikt het vertellen van zijn bekering zelfs als evangelisatiemiddel.
Maar nergens lees ik in de Schrift: De apostelen nu spraken tot hen de woorden aangaande de bekering eens mensen, en welke gangen en standen noodzakelijk zijn tot zaligheid.
Nee! Paulus, net bekeerd, predikte terstond Christus! Niet de beschrijving van hoe wet en evangelie bevindelijk geleerd worden, maar wat wet en evangelie inhoudt. Bevinding moet het gevolg zijn van een preek, niet het onderwerp ervan.
1. Hoe wou je beleving toetsen, anders dan in het punt vd persoonlijke kennis van Christus, en de persoonlijke omgang met Hem? Dat is zekerheid zoeken in onszelf, wat alleen maar kan leiden tot hoogmoed enerzijds, of tot vertwijfeling anderzijds. Daarbij kan je vele kenmerken van genade hebben, maar toch Christus niet kennen, en dus nog verloren liggen. Nee, slechts in de kennis van Christus hebben wij zekerheid over of wij in het geloof zijn, en het mooie daarvan is dat áls wij Hem nog niet kennen, wij door het onderzoeken of wij in Hem zijn naar Hem gedreven worden.
2. Wat betreft de psalmen, die zijn geen bekeringsgeschiedenis
Dat is absoluut waar. Laten we maar spreken zoals de Schrift spreekt, en nadrukken leggen zoals de Schrift die legt.Elk vers in de Bijbel is waard om bepreekt te worden heb ik eens een dominee horen zeggen.
Hoe zou jij de psalmen willen uitleggen en prediken? Die hebben een dusdanig bevindelijk en beschrijvend karakter, dat het haast onmogelijk is om daaruit enkel het voorwerpelijke te halen.memento schreef:
De voorbeelden in de Schrift beschrijven een specifiek geval. Let trouwens erop hoe weinig bekeringen er in de Schrift beschreven worden, en op de summiere omschrijving van de bekeringen die erin voorkomen. Leg wat daar gezegd wordt eens naast die meditatie, en zie het verschil.
Behoudt wel het evenwicht tussen objectief en subjectief!