Ds. - Onder, boven of naast de gemeente?

Josephus

Re: Ds. - Onder, boven of naast de gemeente?

Bericht door Josephus »

Ander schreef:Of anders Nico, die schrijft op nivo.
Ander schreef:Helaas is in onze tijd het gevoel voor gezagsverhoudingen helemaal kwijt
Tja. Vroegâh zouden we het netjes over kandidaat N.C. van der Voet hebben gehad, nu is het al 'Nico'. Waar moet dat heen? :|
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dies

Bericht door Dies »

Een dominee moet eigenlijk altijd de inzet hebben zichzelf overbodig te maken. Bij wijze van spreken natuurlijk, want er zal altijd wel minstens één persoon in een gemeente moeten zijn die qua bijbeltalen en theologische vorming van de hoed en de rand weet. Liefst meer, want als er maar één is dan is dat altijd weer een extra aanleiding tot hoogmoed.
Dat de woorden van een dominee zo ongeveer het einde van alle tegenspraak plegen te zijn is nogal ongezond. Fatsoenlijke gefundeerde kritiek moet altijd kunnen, want wat een dominee zegt moet nu eenmaal de toets van de kritiek kunnen doorstaan.
Dus eigenlijk zou een dominee gewoon blij moeten zijn als mensen met gefundeerde kritiek komen: dat toont dan weer eens aan dat de gemeenteleden niet passief als een stelletje zoutzakken alles voor zoete koek zitten te slikken 's zondags.
memento

Bericht door memento »

Ik geloof dat de dominee één van onze broeders is die de gemeente dient. Door zijn opleiding, optreden en inzet voor de gemeente verdiend hij ons respect, maar deze moet wel tot zekere hoogte verdiend worden.
Een predikant behoort zijn respect niet te krijgen omdat hij het verdient heeft, maar vanwege het ambt waartoe God hem geroepen heeft. Wel kan een predikant dit respect, door ambts-onwaardig gedrag, verspelen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Dies schreef:Dat de woorden van een dominee zo ongeveer het einde van alle tegenspraak plegen te zijn is nogal ongezond. Fatsoenlijke gefundeerde kritiek moet altijd kunnen, want wat een dominee zegt moet nu eenmaal de toets van de kritiek kunnen doorstaan.
Dus eigenlijk zou een dominee gewoon blij moeten zijn als mensen met gefundeerde kritiek komen: dat toont dan weer eens aan dat de gemeenteleden niet passief als een stelletje zoutzakken alles voor zoete koek zitten te slikken 's zondags.
Ik denk dat uiteindelijk de meeste predikanten daar ook wel blij mee zijn. Sterker nog, ik ken er diverse die hun gemeenteleden daartoe zelfs aanmoedigen. Inderdaad niet in de zin van 'schiet maar', maar wel gewoon eerlijk mogen aangeven waar je het wel en niet mee eens bent. Zo hoort het naar mijn mening ook, maar het zal toch nog wel enige ootmoed vereisen om je zo op te stellen, zeker gezien het feit dat een predikant wel jarenlange studie achter de rug heeft en gemeenteleden vaak niet (op dat gebied althans).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dies

Bericht door Dies »

Memento schreef:Een predikant behoort zijn respect niet te krijgen omdat hij het verdient heeft, maar vanwege het ambt waartoe God hem geroepen heeft. Wel kan een predikant dit respect, door ambts-onwaardig gedrag, verspelen.
Helemaal los van de praktijk staat die waardigheid toch niet: in Hebreeën staat toch zoiets als 'lettend op de uitkomst van hun wandel'. Het doet er dus echt wel toe wat een dominee als zodanig 'verdient' Al blijft dat wel min of meer een subjectieve aangelegenheid, er zijn toch wel bijbelse criteria aan te geven.
Dies

Bericht door Dies »

Josephus schreef:maar het zal toch nog wel enige ootmoed vereisen om je zo op te stellen, zeker gezien het feit dat een predikant wel jarenlange studie achter de rug heeft en gemeenteleden vaak niet (op dat gebied althans).
Ach, ootmoed is weer zo'n gewichtig begrip. Ik denk dat iemand die een ander van repliek dient of een weerwoord geeft gewoon moet weten waar hij of zij staat. En dat is dan ook wederzijds. Er zijn ook dominees die bepaalde vaardigheden bij hun gemeenteleden aantreffen. Bijvoorbeeld kan het zo zijn dat er gemeenteleden zijn die zich sterk verdiept hebben in bepaalde thema's. Op zijn beurt kan een dominee dat ook weer meewegen. Het is eigenlijk een gewoon samenspel dat je ook vele malen in de maatschappij op andere terreinen tegenkomt. Maar graag niet dat overdreven ootmoedige gedoe omdat het nu eenmaal een dominee is. Als zo'n man zijn strepen waard is zal ik hem evengoed wel van mijn waardering blijk geven.
Josephus

Bericht door Josephus »

Dies schreef:
Josephus schreef:maar het zal toch nog wel enige ootmoed vereisen om je zo op te stellen, zeker gezien het feit dat een predikant wel jarenlange studie achter de rug heeft en gemeenteleden vaak niet (op dat gebied althans).
Ach, ootmoed is weer zo'n gewichtig begrip. Ik denk dat iemand die een ander van repliek dient of een weerwoord geeft gewoon moet weten waar hij of zij staat. En dat is dan ook wederzijds. Er zijn ook dominees die bepaalde vaardigheden bij hun gemeenteleden aantreffen. Bijvoorbeeld kan het zo zijn dat er gemeenteleden zijn die zich sterk verdiept hebben in bepaalde thema's. Op zijn beurt kan een dominee dat ook weer meewegen. Het is eigenlijk een gewoon samenspel dat je ook vele malen in de maatschappij op andere terreinen tegenkomt. Maar graag niet dat overdreven ootmoedige gedoe omdat het nu eenmaal een dominee is. Als zo'n man zijn strepen waard is zal ik hem evengoed wel van mijn waardering blijk geven.
Ik ben het met je eens. Ik doelde eigenlijk meer op 'ootmoed' aan de kant van de predikant, maar ik zie nu dat ik dat in mijn eerdere posting niet ondubbelzinnig heb verwoord. Maar het belangrijkste is inderdaad dat beide partijen weten waar ze staan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Andere mensen vinden dat er voor een dominee respect moet zijn. Het is de oogappel van God hoor je regelmatig.
De dominee is niet meer een oogappel van God dan de andere gemeenteleden.

Wat ik nog wil aanvullen op wat er gezegd is dat we vooral de eenheid, het lichaam, niet uit het oog moeten verliezen. We vormen met z'n allen het lichaam van Christus en de lichaamsdelen vormen samen een geheel, ze kunnen niet zonder elkaar. Het ene lichaamsdeel is nadrukkelijker dan het ander. Van de mond zie je veel meer dan van sommige andere lichaamsdelen, toch kan de mond niet zonder de hand, de voet niet zonder de neus etcetera. Er is dus sprake van diversiteit en tegelijkertijd van volkomen gelijkheid. Respect moet er onderling zijn, zeker naar de voorgangers en ouderlingen, we moeten hun leiding accepteren... maar er moet net zo goed respect de andere kant op zijn. Als we het lichaam maar onderscheiden...

12 Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. 14 Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele. 15 Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. 23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, 25 zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:De dominee is niet meer een oogappel van God dan de andere gemeenteleden
Daar ben ik het mee eens. Je hoort bij 'ons' niet voor niks vaak de uitdrukking: "Wie Gods volk aanraakt, raakt Gods oogappel aan". En met Gods volk wordt dan niet slechts het predikantencorps bedoeld.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een deel van dit topic is hierheen gesplits.
Daar verder over de vraag of Gods volk Zijn oogappel is of alleen Israel,
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:
Marnix schreef:De dominee is niet meer een oogappel van God dan de andere gemeenteleden
Daar ben ik het mee eens. Je hoort bij 'ons' niet voor niks vaak de uitdrukking: "Wie Gods volk aanraakt, raakt Gods oogappel aan". En met Gods volk wordt dan niet slechts het predikantencorps bedoeld.
daarbij komt dat deze tekst ook vaak gebruikt wordt op de verkeerde manier, wanneer je iets over de prediking zegt, ten goede van de Bijbel, maar men vat het op als kritiek en dan zegt men ook zo gauw.... het is wel Gods oogappel die het zegt...
henriët

Bericht door henriët »

`-
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Andere mensen vinden dat er voor een dominee respect moet zijn. Het is de oogappel van God hoor je regelmatig.
o ja, hoe weet je dat, waar kan ik dat vinden :?:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op zich heeft Marnix daar wel gelijk in.
Maar het is slechts één zijde van het verhaal, namelijk de persoonlijke kant.

De andere kant is, dat een predikant een ambt draagt van Godswege. Daarom hebben we hem te hoogachten, zoals o.a. Paulus aangeeft: Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig

PS> Wil je iets netter quoten, aub?
Marco

Bericht door Marco »

albion schreef:
Marnix schreef:
o ja, hoe weet je dat, waar kan ik dat vinden :?:
Misschien moet je Marnix' reactie nog even lezen. Een dominee is ook lid van een gemeente.
Je kunt natuurlijk een hele boom op gaan zetten of je uit de Bijbel kunt stellen dat God iedereen in gelijke mate liefheeft. Maar er staat nergens dat God dominees meer liefheeft dan anderen. Dus bij het door Marnix geciteerde stuk moeten we het maar houden.
Plaats reactie