Pagina 2 van 3

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:46
door helma
Een advies vind ik redelijk; maar een verbod vind ik wel ver gaan.....

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:48
door pierre27
Mister schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
:shock:
Haha...das een nieuwe op mee te nemen, ik hyves als docent en ben daarom niet serieus te nemen... :roll:

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:49
door pierre27
Mister schreef:
Wilhelm schreef:
Mister schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
:shock:
Vind je wel dan ?
Ik ga er voor het gemak van uit dat docenten de pubertijd zijn ontgroeid.
Toch lijkt het me heel goed voor docenten om af een toe eens te kijken wat hun lievelingetjes op dat Hyves uitspoken...
Yeps kan heel nuttig zijn.. :cry:

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:51
door Unionist
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
En een leraar die zijn tijd besteedt aan Refoforum?

Overigens werken er op een school niet alleen leraren hoor. Er loopt nog een heel bataljon schoonmakers, conciërges, admnistratief personeel. onderwijsassistenten enz enz rond.

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:52
door Zita
freek schreef:
Gian schreef:Wetticisme, wettisicme.
Raak niet, smaak niet, roer niet aan.
Dat was ook mijn eerste reactie: verbod op verbod, regel op regel, en niemand wordt er beter van.

Maar aan de andere kant: het is de vraag of het verstandig is om als docent op hyves actief te zijn. Er kan wel eens misbruik van gemaakt worden door leerlingen. Ik weet van diverse docenten die hun hyves afgeschermd hebben voor niet-vrienden. Omdat men zich er toch niet lekker bij voelde. In dat geval zou ik me als docent helemaal niet op hyves begeven, maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
Ik ben docent op een middelbare school (wel refo, niet Lodo), en bleek nog ergens een inactieve hyvesaccount te hebben. Ik was er zelf in meer dan een jaar niet geweest, maar m'n lieve leerlingen hadden 'm in no time opgespoord. Een leerling die 's middags een uur moest nakomen, nodigde mij 's avonds uit om vriendjes te worden. Niet dus. :mrgreen:
Ach, het verbod gaat mij wel heel ver. Maar goed, we kennen de motivatie van de directie niet. Ik geloof niet dat hyves in den aard verderfelijk is, maar ik zou er wel een hekel aan hebben om mijn hele hebben en houden op straat te leggen, zeker omdat je als (jonge) docent vrij kwetsbaar bent. Een advies had mij wat meer op z'n plaats geleken.

Geplaatst: 24 dec 2007, 19:53
door Mister
pierre27 schreef:
Mister schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
:shock:
Haha...das een nieuwe op mee te nemen, ik hyves als docent en ben daarom niet serieus te nemen... :roll:
Jaja, al je 254 postings zijn waardenloos :roll: :lol: :wink:

Geplaatst: 24 dec 2007, 20:00
door Wilhelm
Dat je als leraar kijkt wat je leerlingen uitspoken op hyves, vind ik wat anders als zelf een netwerk van vrienden te onderhouden.

Als ik zo even ronddool op dat hyves, zie ik niet meer als allerlei pubers, die zich (vaak) op een zo provocerend mogelijke manier willen profileren tov hun vrienden en kennissen.
Vertoont men dat gedrag niet dan hoort men er al snel niet bij, wat resulteert in een klein aantal "vrienden"
Als dit virtueel netwerken ook als normaal gedrag beschouwd moet worden voor volwassen leraren dan vraag ik me toch echt af wat we nog wel mogen zeggen.

Is blowen in eigen tijd ook acceptabel voor leerkrachten ?

Geplaatst: 24 dec 2007, 20:08
door Wilhelm
Unionist schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
En een leraar die zijn tijd besteedt aan Refoforum?
Daar heeft het CMT toch niet over gesproken ?
Dat zegt genoeg ! :wink:

Geplaatst: 24 dec 2007, 20:12
door Mister
Wilhelm schreef:Dat je als leraar kijkt wat je leerlingen uitspoken op hyves, vind ik wat anders als zelf een netwerk van vrienden te onderhouden.

Als ik zo even ronddool op dat hyves, zie ik niet meer als allerlei pubers, die zich (vaak) op een zo provocerend mogelijke manier willen profileren tov hun vrienden en kennissen.
Vertoont men dat gedrag niet dan hoort men er al snel niet bij, wat resulteert in een klein aantal "vrienden"
Als dit virtueel netwerken ook als normaal gedrag beschouwd moet worden voor volwassen leraren dan vraag ik me toch echt af wat we nog wel mogen zeggen.

Is blowen in eigen tijd ook acceptabel voor leerkrachten ?
Trek de vraag dan breder: is hyven voor een christen-volwassene dan wel acceptabel?

Geplaatst: 24 dec 2007, 21:21
door memento
De grote vraag die ik bij een verschijnsel als hyves heb, is of de jeugd daar bewust provoceert, of dat het werkelijk een indicatie is van hoe de jeugd leeft, en wil leven.

Als dat laatste het geval is, dan is dat een erg zorgwekkend signaal. Veel hyves-profielen van refo's tonen een wereldse geest, en overige van evangelische invloeden, met lege liedjes en filmpjes in het profiel. Natuurlijk zijn er ook genoeg positief-reformatorische jongeren actief op hyves, maar toen ik eens wat profielen rondkeek op hyves-profielen van wat kerkjongeren die ik kon (en je kan dan weer verder klikken op hun vrienden, etc) had ik het idee dat die onder 'onze jeugd' toch wel een btje in de minderheid zijn.

De andere optie is dat het alleen maar provocatie is, puberaal gedrag, en niet gemeend. Ik hoop het maar.

Afhankelijk hoe we het beoordelen, wordt ook onze participatie in dingen als hyves gekleurd:
1. Zien we de uittingen op hyves als provocerend, puberaal gedrag, dan is deelname door ouders en leraars positief. Het zal dan ws. een remmende kracht hebben, als een stukje controle. Zie je als oudere iets wat niet door de beugel kan, kan je de jongere erop aanspreken. In dit geval zal onze beoordeling van het medium ws. negatief zijn, omdat jongeren elkaar erdoor beïnvloeden, een beïnvloeding die vaak puur seculier en werelds gekleurd is.
2. Zie je het als symptoom van hoe de jeugd werkelijk is, dan wordt de vraag niet meer 'is hyves wel geoorloofd', maar 'help, onze jeugd is van God vervreemd'. En alhoewel ik denk dat dat niet iets is wat uniek is aan onze tijd (alhoewel het dmv iets als hyves wel duidelijker merkbaar is), is het wel schrikbarend. We moeten beseffen dat het mede onze schuld is, als de jeugd zo leeft. Hebben wij ze een christelijk alternatief geboden tegenover 'de wereld'? Hebben wij ze voorgeleefd, voorgedaan, en voorgebeden? Of hebben wij alleen maar verteld wat je allemaal niet mag? Hebben ze aan ons kunnen merken hoeveel meer uitnemend het leven uit, door en tot Christus is?

PS> Aangaande leraars op hyves nog een kleine opmerking: Gezien het huidige klimaat op sexueel gebied, en (helaas) de vele voorbeelden van zonden daarop, ook door leraars, lijkt informeel contact me niet wijs. Het effect van dit soort contact op afstand is vaak dat men erg persoonlijk durft te worden, de normale (gezonde!) barrière kan door digitaal contact (hyves, msn) vervagen of zelfs helemaal wegvallen, zodat mensen dingen tegen elkaar vertellen die ze 'in real life' nooit tegen elkaar zouden zeggen, iets wat gewild of ongewild toch een stukje intimiteit geeft, wat tot zonde leiden kan.

PS2> Alhoewel ik, als IT-er, erg positief ben over alle mogelijkheden die de IT ons te bieden heeft, en vanuit dat oogpunt niet snel de negatieve kanten zie, wordt ik hoe langer hoe somberder. Het zijn niet de middelen die slecht zijn, maar de mensen die er gebruik van maken. Iets als hyves is prachtig, en ik ken genoeg mensen die er op een leuke, verantwoorde manier gebruik van maken. Bv een man van in de 40 die via hyves klasgenootjes van de lagere school heeft op weten sporen, en daar nu weer leuk contact mee heeft (lekker bijpraten over vroeger enzow). Maar ik zie tegelijkertijd ook jongeren, die ik had ingeschat in de categorie 'positieve refo', die op hyves elkaar aansporen om mee te gaan naar allerlei dance-feesten (Tiesto en of Corso).

Geplaatst: 24 dec 2007, 21:42
door wim
memento schreef: De andere optie is dat het alleen maar provocatie is, puberaal gedrag, en niet gemeend. Ik hoop het maar.
Met Hyves komt iets boven water dat zich anders op een andere manier zou manifesteren. Of, erger nog, het zou verborgen blijven. In dat opzicht is hyves niet eens zo'n slecht fenomeen; het is redelijk makkelijk controleerbaar. Omdat de meeste ouders niet erg mobiel zijn op internet, blijft het aantrekkelijk voor de jeugd.

Ik denk dat je ook niet zo overspannen met de jeugd om moet gaan. Het zich afzetten tegen ouders en hun denkbeelden is meestal een fase. Je moet je daar misschien wel druk om maken, maar dat helpt alleen erg weinig. Ontvankelijkheid voor argumenten vanaf de andere kant van de kloof hoef je niet te verwachten. Je ziet meestal dat het gezonde verstand met de jaren toch weer terugkomt. Athans, in mijn omgeving.

Geplaatst: 24 dec 2007, 21:53
door Unionist
Wilhelm schreef:
Unionist schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
En een leraar die zijn tijd besteedt aan Refoforum?
Daar heeft het CMT toch niet over gesproken ?
Dat zegt genoeg ! :wink:
Ach, ik ken het klimaat op het VLC een beetje. Blij dat ik bij de concullega werk!

Geplaatst: 24 dec 2007, 22:12
door Gian
Nuances zoals Memento ze maakt zijn mi vele malen waardevoller dan een stempel 'goed' of 'fout'. Daar berijk je echt niets mee.
We leven in een tijd waarin we om moeten leren gaan met allerlei dingen die je niet meer buiten de deur kan houden. Met de TV was dat makkelijk. Nu ontkom je er niet aan om keuze's te maken, en dat moeten we onze kinderen leren.
Bovendien ben ik van mening dat kinderen via begeleide confrontatie veel beter leren kiezen tussen goed en slecht.

Geplaatst: 24 dec 2007, 22:12
door mentos
Unionist schreef: Blij dat ik bij de concullega werk!
De concullega, te weten: ... ?


(Wat krijgen we nou, helemaal geen 3x bewerkt... Waarom staat dat er nu onder? 1x bewerkt, oke, deze keer, maar daarvoor??)

Geplaatst: 24 dec 2007, 23:26
door freek
Wilhelm schreef:Dat je als leraar kijkt wat je leerlingen uitspoken op hyves, vind ik wat anders als zelf een netwerk van vrienden te onderhouden.

Als ik zo even ronddool op dat hyves, zie ik niet meer als allerlei pubers, die zich (vaak) op een zo provocerend mogelijke manier willen profileren tov hun vrienden en kennissen.
Vertoont men dat gedrag niet dan hoort men er al snel niet bij, wat resulteert in een klein aantal "vrienden"
Als dit virtueel netwerken ook als normaal gedrag beschouwd moet worden voor volwassen leraren dan vraag ik me toch echt af wat we nog wel mogen zeggen.

Is blowen in eigen tijd ook acceptabel voor leerkrachten ?
Dit is echt zo'n tenenkrommende karikatuur die me nopen tot evenzo zwart-witte opmerkingen. Ik zal het maar niet doen. Maar voor alles wat vreemd is, verzinnen we wel een keurig tegenargument. Denk je nou echt dat ik me minderbedeeld voelde, toen m'n 'vrienden-aantal' zo schommelde rond de 20. Schiet toch op. Dat ik er nu zo'n honderd heb maakt me echt niet tot een popi-jopi figuur. 't Idee alleen al :roll:
En waarom zo'n bizarre vergelijking met het blowen van leraren?

Zoals ik al zei ben ik ook niet zo'n voorstander van hyvende leraren. Maar ik geloof dat ik m'n mening nu maar eens ga herzien. Di tzijn toch geen argumenten meer. Geldt overigens niet alleen voor jouw posting, maar ook voor de 'rest'.