Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Klaas-Jan schreef:
jakobmarin schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik snap die man echt niet, maar waarschijnlijk kan ik zijn denkwijze niet volgen. Hoe kun je nu in een God geloven, die niet bestaat? Welke kant wil hij op?
God bestaat bij de gratie van de mens, dat poneert hij. Kuitert met een andere jas aan.
Zijn kerntekst is van bij Mozes bij de braambos: "Ik zal zijn die Ik zijn zal", vertaald hij als "Ga maar, ik zal er bij zijn".

Dus eerst moet je gaan, dan pas is God er...

Ammehoela!

't Gekke is dat dit nog serieus genomen wordt....
Oke, het is me enigszins duidelijk... Dus hij zegt eigenlijk dat God niet bestaat, zolang je niet in hem gelooft (historisch geloof). Dat lijkt een beetje op een logisch iets... Of klopt dat niet?

Het draait uiteindelijk om wat de meeste ongelovigen denken over het bestaan van God:

"God is een metaforisch construct, in het leven geblazen door de mensen om hun verantwoordelijkheid en de onverklaarbaarheid der dingen af te schuiven op een hogere macht."

filosofisch gezien een sterk punt
"............................................................."
jvdg

Bericht door jvdg »

entiteitxx schreef: Het draait uiteindelijk om wat de meeste ongelovigen denken over het bestaan van God:

"God is een metaforisch construct, in het leven geblazen door de mensen om hun verantwoordelijkheid en de onverklaarbaarheid der dingen af te schuiven op een hogere macht."

Dat moge filosofisch gezien een sterk punten lijken, maar wat kan ik daarmee doen?
Wat heb ik daaraan.

Het is een puur filosofische benadering.
Als men filosofie niet ten dienste stelt van de bijbelse waarheden is men op een heilloze weg.
Jongere

Bericht door Jongere »

entiteitxx schreef:
Klaas-Jan schreef:
jakobmarin schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik snap die man echt niet, maar waarschijnlijk kan ik zijn denkwijze niet volgen. Hoe kun je nu in een God geloven, die niet bestaat? Welke kant wil hij op?
God bestaat bij de gratie van de mens, dat poneert hij. Kuitert met een andere jas aan.
Zijn kerntekst is van bij Mozes bij de braambos: "Ik zal zijn die Ik zijn zal", vertaald hij als "Ga maar, ik zal er bij zijn".

Dus eerst moet je gaan, dan pas is God er...

Ammehoela!

't Gekke is dat dit nog serieus genomen wordt....
Oke, het is me enigszins duidelijk... Dus hij zegt eigenlijk dat God niet bestaat, zolang je niet in hem gelooft (historisch geloof). Dat lijkt een beetje op een logisch iets... Of klopt dat niet?

Het draait uiteindelijk om wat de meeste ongelovigen denken over het bestaan van God:

Nee, filosofisch gezien absoluut geen sterk punt! Lees bijv. prof. Sarot.
Één ding moeten christenen zich in ieder geval nooit laten wijsmaken: dat God op het gebied van de filosofie 'verslagen' zou zijn (hoe hard Nietzsche ook roept). Juist op dat gebied staat geloof sterk en met name het christelijk geloof.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/L ... _predikant

Lied tegen atheistische predikant

nieuwsredactie

ZIERIKZEE - Predikant Michiel de Zeeuw en cantor Mar van der Veer doen een aanbod om vruchtbaar om te gaan met alle commotie rondom de ideeën en stijl van werken van ds. K. Hendrikse. Zing er een lied over, zo meldt de website van de gemeente van de Zeeuw:

"In de afgelopen weken hebben de media uitvoerig bericht over ds. K. Hendrikse, als predikant verbonden aan vrijzinnige wijkgemeentes in Middelburg en Zierikzee, die een boekje op de markt bracht over zijn opvattingen rondom kerk en atheïsme. Op zich is dat allemaal niet zo bijzonder.
In die brede publiciteit is echter vaak een beeld van de kerk geschetst dat we niet herkennen. In onze beleving is de kerk geen in zichzelf gekeerde club waar men elkaar strijdend de maat neemt, maar juist een open gemeenschap met kleurrijke mensen waar inspiratie gedeeld en gezocht wordt rondom het evangelie. De indruk wordt gewekt alsof de kerk nu slechts één kant op kan: Of een vrijzinnige voorganger met veel stampij en koude harten de wacht aanzeggen, of zijn opmerkingen ongemoeid laten en daarmee de indruk wekken dat ze gelegitimeerd worden. Vanuit Zierikzee sturen we u een lied toe om een andere mogelijkheid te benadrukken: De kerk leeft als zij zingt. Zingen is ook een reactie, maar dan wel een die het hart verwarmt en de adem deelt.
We nodigen u uit om het lied te verspreiden binnen uw gemeenschap. Misschien is er een koor of cantorij dat het wil inoefenen en voorzingen. Open er een vergadering mee, vermeld het in uw kerkblad, sluit er een studiedag mee af of zing het tijdens een kerkdienst. We noemen u de mogelijkheid om het tijdens een kerkdienst op de eerste zondag van Advent te zingen. Zo kan de kerk in volle breedte en veelzijdigheid laten horen dat er manieren zijn om niet benauwd met verschillen van mening en stijl om te gaan."

De melodie is HIER te beluisteren. Op de gereformeerdzierikzee.nl is zowel een eenstemmige als een meerstemmige versie te downloaden.

Het is de vraag of wij bestaan

en wie ons antwoord zal verstaan
wanneer Gods vraag "Mens waar ben jij?"
vervaagt in 'wij zijn God voorbij'.

Het is de vraag of ik echt leef
als ik mijn Heer geen weerwoord geef.
"Heb je me lief?" zo vraagt hij zacht,
die weerloos op mijn antwoord wacht.

Het is de vraag of God bestaat
in onze wijsheid, ons gepraat,
wanneer een medemens in nood
vergeefs wacht op een bondgenoot.

refrein:
Zing voor de Heer die eeuwig leeft
en ons verstand gegeven heeft
dat door het kloppen van ons hart
niet in geslotenheid verstart,
maar steeds weer openingen biedt
om God te danken in een lied.
Rochus

Bericht door Rochus »

refdag.nl schreef:Scriba PKN neemt afstand van atheïstische predikant
maandag 19 november 2007 10:50 | Kerkredactie
LUNTEREN - De scriba van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), dr. B. Plaisier, neemt afstand van uitspraken van ds. K. Hendrikse (Middelburg), die zegt niet in het bestaan van God te geloven. Tegelijk kan de landelijke kerk geen kerkordelijke maatregelen nemen tegen de predikant. Dat is aan de classis.

Dat bleek zaterdagmorgen in Lunteren uit de antwoorden van dr. Plaisier op vier vragen van synodeleden over uitlatingen van de Zeeuwse predikant. Ds. Hendrikse publiceerde onlangs een boek onder de titel ”Geloven in een God die niet bestaat”. Daarin zegt de predikant zelf niet in God te geloven.Dr. Plaisier werd zaterdagmorgen door drie synodeleden gevraagd of de kerk geen maatregelen moet nemen tegen ds. Hendrikse. Eén synodelid, ds. Y. M. Voorhaar (Ede), zei zich juist gestoord te hebben aan negatieve uitlatingen van synodepreses ds. G. de Fijter over het boek van ds. Hendrikse. Zij is van mening dat er in de kerk altijd ruimte is geweest en ook moet zijn om dit soort dingen te zeggen.

Dr. Plaisier zei in antwoord op de vraag van ds. Voorhaar dat het in de Protestantse Kerk niet zo kan zijn dat het niet uitmaakt wat je zegt. „We zijn hier niet ruim en flexibel op de wijze van een weekdier dat geen vorm of stevigheid zou hebben. Het huis van de kerk heeft een gebinte: het belijden van de kerk van alle eeuwen.”

De scriba meent dat er in de kerk „heel wat” gezegd kan worden over het bestaan van God. Maar: „Het is duidelijk dat de kerk gelooft dat God bestaat. Dat Hij Zich geopenbaard heeft aan Israël en in Jezus Christus. Dat God mens werd in Jezus Christus en dat Hij er is in Zijn werken, in Zijn nabijheid, zorg en liefde. Dat is een belijden dat onder ons volkomen zekerheid heeft.”

Hij gaf aan hier persoonlijk jaren erg mee geworsteld te hebben. „Ik ben dat te boven gekomen omdat God Zelf kwam, omdat Hij mij te sterk werd in Zijn liefde en nabijheid”, aldus dr. Plaisier. „Als het gaat over God, hebben we het maar niet over een academiestuk, maar om het hart van de kerk. Daar kom je nooit over uitgepraat en ook nooit over uitgewonderd, zoals het in de Nadere Reformatie werd omschreven. Dat Hij naar mij wilde omzien, dat Hij mij liefheeft.”

De scriba maakte duidelijk dat de uitlatingen van ds. Hendrikse hem geraakt hebben. „Als een predikant net doet alsof het hier over een leerstuk gaat dat bij het oud vuil kan, raakt dat ons zeer, dat doet ons pijn. De kerk heeft immers juist aan dat geloof haar bestaansrecht te danken.”

Tegelijk zei hij dat de kerkorde van de Protestantse Kerk ingrijpen van de landelijke kerk in deze kwestie onmogelijk maakt. „Dat moet gaan via de classicale vergaderingen. De vragen en klachten die wij krijgen over deze zaak sturen we door naar de classis en we wijzen de classis tegelijk op de kerkordelijke mogelijkheden.”

In de synodevergadering van zaterdagmorgen deed dr. Plaisier een beroep op ds. Hendrikse. „Hij moet uitmaken hoe hij in verantwoordelijkheid aan God, in integriteit aan de kerk die hij dient en in de zorg voor zijn gemeenteleden met deze zaak omgaat.”

„Wat de landelijke kerk betreft, is het getuigenis belangrijk”, meent dr. Plaisier. „Het getuigenis van het Evangelie dat deze God ons nabijgekomen is in Jezus Christus. Niets is werkelijker dan dat God er is en dat Hij er is voor ons.”
Vincent

Bericht door Vincent »

Zoals ds. Klaas Hendrikse zelf ook al aangaf in Pauw en Witteman, is de reactie van ds. Gerrit de Fijter ronduit op de man. Hij moet mét Hendrikse praten en niet óver hem, zonder ook maar met hem contact op te nemen!

Ik mag er eigenlijk niets meer over te zeggen, omdat ik niet meer tot de PKN behoor, maar ik vind zelf dat de PKN de laatste tijd erg verrechtst, er was vroeger meer ruimte voor de vrijzinnigheid.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Vincent schreef:Zoals ds. Klaas Hendrikse zelf ook al aangaf in Pauw en Witteman, is de reactie van ds. Gerrit de Fijter ronduit op de man. Hij moet mét Hendrikse praten en niet óver hem, zonder ook maar met hem contact op te nemen!
Heeft Hendrikse wel contact opgenomen met de Fijter voordat hij zijn boek publiceerde?
Als Hendrikse in het openbaar maar wat kan roepen, kan een synodevoorzitter daar ook in het openbaar afstand van nemen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef: Het is de vraag of wij bestaan

en wie ons antwoord zal verstaan
wanneer Gods vraag "Mens waar ben jij?"
vervaagt in 'wij zijn God voorbij'.

Het is de vraag of ik echt leef
als ik mijn Heer geen weerwoord geef.
"Heb je me lief?" zo vraagt hij zacht,
die weerloos op mijn antwoord wacht.

Dat lijkt me nou niet echt de belangrijkste vraag in een kerk....
Hendrikus schreef: refrein:
Zing voor de Heer die eeuwig leeft
en ons verstand gegeven heeft
dat door het kloppen van ons hart
niet in geslotenheid verstart,
maar steeds weer openingen biedt
om God te danken in een lied.
Dit lijkt er meer op :lol:

Sympathiek geprobeerd, maar voegt niet zoveel toe.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
rekcor

Bericht door rekcor »

jakobmarin schreef:
Hendrikus schreef: (...).

Dat lijkt me nou niet echt de belangrijkste vraag in een kerk....
Je moet wel doorlezen: als wij alleen maar de bekering theologiseren (bijv.) en geen omkijken hebben naar onze naaste, is er m.i. iets fundamenteels mis met de kerk.
Vincent

Bericht door Vincent »

elbert schreef:
Vincent schreef:Zoals ds. Klaas Hendrikse zelf ook al aangaf in Pauw en Witteman, is de reactie van ds. Gerrit de Fijter ronduit op de man. Hij moet mét Hendrikse praten en niet óver hem, zonder ook maar met hem contact op te nemen!
Heeft Hendrikse wel contact opgenomen met de Fijter voordat hij zijn boek publiceerde?
Als Hendrikse in het openbaar maar wat kan roepen, kan een synodevoorzitter daar ook in het openbaar afstand van nemen.
Er wordt zoveel gepubliceerd. Is de vrijheid al zo beknot dat je voordat je iets zegt toestemming zou moeten vragen aan de synode??? Het lijkt NB de Ger Gem wel! Een dergelijke houding is volstrekt ONHERVORMD.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vincent schreef:
Ik mag er eigenlijk niets meer over te zeggen, omdat ik niet meer tot de PKN behoor, maar ik vind zelf dat de PKN de laatste tijd erg verrechtst, er was vroeger meer ruimte voor de vrijzinnigheid.
Tja, vervelend zeg, dat al die bezwaarden in de PKN zijn gebleven. Ze hadden net als al die andere hersteld hervormden gewoon weg moeten gaan, dan konden wij gewoon zeggen en doen wat we wilden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Het door JO en Vincent goedbedoelde cynisme kan pijnlijk zijn voor hen die hebben geworsteld en nog worstelen over en met de trieste scheiding van 2004.

Hou daar svp mee op.
jvdg

Bericht door jvdg »

GB geschokt door boek ds. Hendrikse

woensdag 21 november 2007 10:30 | Kerkredactie
APELDOORN - De Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk neemt afstand van de ’gelovige atheïst’ ds. K. Hendrikse uit Middelburg. In De Waarheidsvriend van deze week roept algemeen secretaris drs. P. J. Vergunst de Protestantse Kerk op zich aan haar kerkorde te houden.

Vergunst reageert geschokt op het boekje ”Geloven in een God die niet bestaat”, dat ds. Hendrikse eerder deze maand publiceerde. „Het is de vraag wat schokkender is: de verschijning zelf óf het feit dat als deze week de derde druk uitkomt, er inmiddels 8000 exemplaren van op de markt zijn”, aldus Vergunst.De protestantse predikant denkt niet dat God bestaat, maar hij gelooft wel in „hem of haar.”

Ds. Hendrikse schrijft in zijn boek: „God is de naam die je geeft aan een gebeurtenis. Als iemand die in het ziekenhuis ligt zich afvraagt waar God is, antwoord ik dat ik Hem al drie keer ben tegengekomen op de gang. In de liefde waarmee voor de zieken wordt gezorgd. Geloven in een God die jou beschermt -en anderen niet- noem ik onvolwassen afhankelijkheid. Daarom kun je ook beter niet zeggen dat God bestaat, maar dat God gebeurt. Of, voorzichtiger: kan gebeuren. Want er gebeurt alleen maar iets als je zelf op weg gaat -God gaat niet uit zichzelf op pad.”

De publicatie en de media-aandacht voor het boek confronteren sterk met de nood van de kerk, schrijft Vergunst. Hij zegt dankbaar te zijn voor de wijze waarop dr. B. Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk, zich vorige week op de generale synode in Lunteren van de uitspraken van ds. Hendrikse heeft gedistantieerd.

Tegelijk roept Vergunst de kerk op „zich rekenschap te geven van wat na jaren van kerkordelijk overleg in de kerkorde is beleden, namelijk dat het Woord van God de enige bron en norm voor het spreken van de kerk is én dat de kerk te weren heeft wat haar belijden weerspreekt. Daartoe is zij nú geroepen.”

Op de synode maakte dr. Plaiser duidelijk dat het synodebestuur kerkordelijk gezien geen maatregelen tegen ds. Hendrikse kan nemen. Dat is aan de classis. Vragen en opmerkingen die de leiding van de landelijke kerk krijgt over ds. Hendrikse, worden dan ook doorgestuurd naar de classis. Tegelijk wijst de landelijke kerk de classis op de kerkordelijke mogelijkheden, zo zei dr. Plaisier.

BRON: RD
freek

Bericht door freek »

Ik snap die 'schok' niet zo. Natuurlijk is zijn visie afschuwelijk. Maar echt niet nieuw. Ook niet in de PKN. Deze man zat altijd al in de NHK en dat wist de kerkleiding heus wel.
Komt nog bij dat het verweer van de Protestantse kerkleiding zwak is. Toen hervormde classes protesteerden tegen bepaalde ontwikkelingen in de kerk kregen zij nooit thuis. En nu zouden het ineens de classes moeten zijn, die in actie moeten komen. Of er is toch iets veranderd in de overgang van NHK naar PKN

En nee, ik ben niet 'hersteld'.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

freek schreef:Ik snap die 'schok' niet zo. Natuurlijk is zijn visie afschuwelijk. Maar echt niet nieuw. Ook niet in de PKN. Deze man zat altijd al in de NHK en dat wist de kerkleiding heus wel.
Komt nog bij dat het verweer van de Protestantse kerkleiding zwak is. Toen hervormde classes protesteerden tegen bepaalde ontwikkelingen in de kerk kregen zij nooit thuis. En nu zouden het ineens de classes moeten zijn, die in actie moeten komen. Of er is toch iets veranderd in de overgang van NHK naar PKN
Tja, de synode gaat over de kerkorde en de gemeenten en (daarna) de classes over tuchtzaken. Dat lijkt me noch nieuw, noch een verandering.
Plaats reactie