Geliefde teksten uit de Bijbel

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef:
Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Toch is Joh 3:16 een tekst waar heel verschrikkelijk aan gesleuteld wordt. Met name door de remonstranten, die graag het laatste gedeelte maar vergeten: "dat zo iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Want daarin licht weer die uitverkiezing besloten, door God gedaan van eeuwigheid, voordat men gedaan had goed of kwaad. Niet iedereen zal het eeuwige leven hebben, maar alleen die door het geloof tot Hem komen.
Hoezeer dat ook waar is, toch is Johannes 3:16 in de eerste plaats een nodigende tekst. De verkiezing staat in deze tekst niet voorop, al is het waar dat er zovelen zullen geloven als er geordineerd zijn tot het eeuwige leven (maar dat staat niet in deze tekst, maar in een andere). Het woord 'wereld' is ruim gesteld, evenals het woord 'een iegelijk'. Deze boodschap komt tot allen die met het Woord in aanraking komen, niemand uitgezonderd! Niemand mag zeggen: Gods liefde is er alleen voor de uitverkorenen, maar niet voor mij.
Dat is ook zeker waar. En het Woord, Christus zelf, zo ongeveer het thema van het Evangelie van Johannes, moet aan iedereen, de hele wereld gepredikt worden, zonder onderscheid. Want het is de kracht Gods ter zaligheid.

Drukte me dus alleen hiervoor uit over het misbruik van die tekst, als ook de uitverkiezing misbruikt wordt. En deze tekst is vooral populair bij degenen die haar misbruiken.
Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Verschrikkelijk!
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen49) uit het boek des levens, en uit de heilige stad,50) en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
En dat geldt niet alleen voor dat Bijbelboek....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
freek schreef:Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over. Johannes 3 is een vrij lang hoofdstuk en je weet zelf wel hoe dat gaat met dat soort anekdotes.

Vers 15 is een mooi vers in een begrafenisdienst: Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over. Johannes 3 is een vrij lang hoofdstuk en je weet zelf wel hoe dat gaat met dat soort anekdotes.

Vers 15 is een mooi vers in een begrafenisdienst: Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Dat is natuurlijk mogelijk. Legde ik de klemTOON op alleen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

freek schreef:Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Vreemd verhaal en niet geloofwaardig.

Doet het natuurlijk goed om mensen op een bepaalde manier neer te zetten (net zoals Jan Siebelink dat gedaan heeft), maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.

De grootste groep thuislezers in Nederland is afkomstig uit de kring rond ds. Paauwe. In deze kring is het overslaan van de tekst Johannes 3:16 volstrekt ondenkbaar. Ds. Paauwe heeft N.B. 14 preken over deze tekst schriftelijk nagelaten, waarvan 7 in zijn laatste levensjaar. Maar buiten dat, is het 'overslaan' van een tekst in een hoofdstuk iets waar ik nog nooit van gehoord heb, ook niet na 47 jaar omgang met 'thuislezers'.

Zonderling
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Waarom heeft men geen onderzoek gedaan naar de minst geliefde teksten. Dat zegt meestal veel meer...
"............................................................."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

entiteitxx schreef:Waarom heeft men geen onderzoek gedaan naar de minst geliefde teksten. Dat zegt meestal veel meer...
Je doelt op: Vervloekt is een iegelijk...........?
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

jvdg schreef:
entiteitxx schreef:Waarom heeft men geen onderzoek gedaan naar de minst geliefde teksten. Dat zegt meestal veel meer...
Je doelt op: Vervloekt is een iegelijk...........?
Nee, bovendien zijn er ook mensen die daar hun behagen in hebben..

Ik bedoel meer de ongekende, onbeminde teksten, teksten
waarmee je op het eerste gezicht niets mee kan.
"............................................................."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

entiteitxx schreef:
jvdg schreef:
entiteitxx schreef:Waarom heeft men geen onderzoek gedaan naar de minst geliefde teksten. Dat zegt meestal veel meer...
Je doelt op: Vervloekt is een iegelijk...........?
Nee, bovendien zijn er ook mensen die daar hun behagen in hebben..

Ik bedoel meer de ongekende, onbeminde teksten, teksten
waarmee je op het eerste gezicht niets mee kan.
Ik begrijp wat je bedoelt, en ongetwijfeld zijn er heel veel in doorsnee onbekende teksten die tot troost, uitredding, genezing etc...etc... zijn geweest.

Maar wees voorzichtig, zoek het niet in bijzondere zaken/teksten......
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

freek schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef:Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
Dat zal vast een goede grond zijn.

Er zijn mensen die vanuit hun conscientie geen ruimte krijgen om naar een kerk te gaan. Of je niet of wel naar de kerk dient te gaan kun je nog over redetwisten, maar je geweten geweld aandoen is altijd verkeerd. Persoonlijk heb ik wel veel respect voor deze mensen vooral om hun geloofsleven en toewijding. Beetje minder vind ik dat ze zich vaak totaal buiten de wereld plaatsen.
"............................................................."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

entiteitxx schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef: Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
Dat zal vast een goede grond zijn.

Er zijn mensen die vanuit hun conscientie geen ruimte krijgen om naar een kerk te gaan. Of je niet of wel naar de kerk dient te gaan kun je nog over redetwisten, maar je geweten geweld aandoen is altijd verkeerd. Persoonlijk heb ik wel veel respect voor deze mensen vooral om hun geloofsleven en toewijding. Beetje minder vind ik dat ze zich vaak totaal buiten de wereld plaatsen.
Nou sorry, ik heb weinig respect voor ze. De doorsnee thuislezer uit mijn woonplaats is er één in de categorie : doordeweeks in de kroeg en volop werelds, s zondags met een boekje in een hoekje scheldend op iedereen die van 'de kerk' is. Over laster gesproken.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

freek schreef:
entiteitxx schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef: Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
Dat zal vast een goede grond zijn.

Er zijn mensen die vanuit hun conscientie geen ruimte krijgen om naar een kerk te gaan. Of je niet of wel naar de kerk dient te gaan kun je nog over redetwisten, maar je geweten geweld aandoen is altijd verkeerd. Persoonlijk heb ik wel veel respect voor deze mensen vooral om hun geloofsleven en toewijding. Beetje minder vind ik dat ze zich vaak totaal buiten de wereld plaatsen.
Nou sorry, ik heb weinig respect voor ze. De doorsnee thuislezer uit mijn woonplaats is er één in de categorie : doordeweeks in de kroeg en volop werelds, s zondags met een boekje in een hoekje scheldend op iedereen die van 'de kerk' is. Over laster gesproken.
tsja.., veel sterkte
"............................................................."
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

freek schreef:
entiteitxx schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef: Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
Dat zal vast een goede grond zijn.

Er zijn mensen die vanuit hun conscientie geen ruimte krijgen om naar een kerk te gaan. Of je niet of wel naar de kerk dient te gaan kun je nog over redetwisten, maar je geweten geweld aandoen is altijd verkeerd. Persoonlijk heb ik wel veel respect voor deze mensen vooral om hun geloofsleven en toewijding. Beetje minder vind ik dat ze zich vaak totaal buiten de wereld plaatsen.
Nou sorry, ik heb weinig respect voor ze. De doorsnee thuislezer uit mijn woonplaats is er één in de categorie : doordeweeks in de kroeg en volop werelds, s zondags met een boekje in een hoekje scheldend op iedereen die van 'de kerk' is. Over laster gesproken.
Omdat ik onvolledig gequote ben, vul ik het nog even aan:
Zonderling schreef:Vreemd verhaal en niet geloofwaardig.

Doet het natuurlijk goed om mensen op een bepaalde manier neer te zetten (net zoals Jan Siebelink dat gedaan heeft), maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.

De grootste groep thuislezers in Nederland is afkomstig uit de kring rond ds. Paauwe. In deze kring is het overslaan van de tekst Johannes 3:16 volstrekt ondenkbaar. Ds. Paauwe heeft N.B. 14 preken over deze tekst schriftelijk nagelaten, waarvan 7 in zijn laatste levensjaar. Maar buiten dat, is het 'overslaan' van een tekst in een hoofdstuk iets waar ik nog nooit van gehoord heb, ook niet na 47 jaar omgang met 'thuislezers'.
Freek, ik vraag niet om respect voor thuislezers.
De wereld gaat aan hen en hun gezinnen niet voorbij helaas.

Maar de fabel van het overslaan van een vers in een hoofdstuk op een begrafenis zou je toch beter terug kunnen nemen. Je was er zelf niet bij en hebt dus maar 'van horen zeggen'. Nogmaals, in 47 jaar omgang met thuislezers heb ik zoiets nimmer gehoord, en ik geloof het ook niet.

Zonderling
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

entiteitxx schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef: Verschrikkelijk!
Wees nuchter, Bert.
Waarschijnlijk is daar gewoon Johannes 3 : 1 - 15 gelezen, dan sla je vanzelf vers 16 over.
Nee.
En dat noem je ook niet overslaan.
Zonderling schreef:maar de vraag is wel of hier geen laster in het spel is.
:roll:

Neemt niet weg dat ik op grond van bepaalde ervaringen de thuis-leespraktijk verafschuw. Maar ik ga geen dingen rondvertellen die niet waar zijn.
Dat zal vast een goede grond zijn.

Er zijn mensen die vanuit hun conscientie geen ruimte krijgen om naar een kerk te gaan. Of je niet of wel naar de kerk dient te gaan kun je nog over redetwisten, maar je geweten geweld aandoen is altijd verkeerd. Persoonlijk heb ik wel veel respect voor deze mensen vooral om hun geloofsleven en toewijding. Beetje minder vind ik dat ze zich vaak totaal buiten de wereld plaatsen.
Nou. toch wel vreemd

Hoe is het mogelijk, at men graag bij de naam christen genoemd wilt worden, maar niet Zijn kruis op willen nemen. En niet Hem gehoorzaam zijn. Om enkele teksten te noemen, en je mag ze gerust liefelingsteksten van mij noemen:

Ten eerste:

Heb 10:25:
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,27) gelijk sommigen de gewoonte hebben,28) maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Hand. 2:42:
En zij waren volhardende in88) de leer der apostelen, en in de gemeenschap,89) en in de breking90) des broods, en in de gebeden.91)
Zijn zij heiliger dan de kerk te Korinthe, of is de kerk tegewoordig nog slechter dan de Apostel Paulus beschrijft (en ze vierden nog wel des Heeren Heilig Avondmaal!!!!):
17 Dit nu, hetgeen39) ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar41) tot erger samenkomt.
18 Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente,42) zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder44) u; en ik geloof het ten45) dele;
19 Want er moeten ook46) ketterijen47) onder u zijn,48) opdat degenen, die oprecht zijn,49) openbaar mogen50) worden onder u.
20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat51) is niet des52) Heeren avondmaal eten.
21 Want in het eten neemt53) een iegelijk te voren55) zijn eigen avondmaal;56) en deze is hongerig57), en de andere is dronken.
22 Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de59) Gemeente Gods, en beschaamt gij60) degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik61) u niet.
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
30 Daarom zijn onder79) u vele zwakken en kranken, en velen slapen.80)
31 Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden81) wij niet geoordeeld worden.82)
32 Maar als wij83) geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten,84) verwacht elkander.85)
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel87) samenkomt. De overige dingen88) nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.
en nog sprak hij hen aan als broeders!

Nee, dit noemt hij hen:
Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden5) in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats,7) beide hun en onzen Heere;
en nog meer, hij dankt ook God nog voor die gemeente:
Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
Hebben die thuislezers dan iets, dat ze niet ontvangen hebben?

Leren we niet dit in onze geliefde Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.
Dus lezen we dat, volgens het getuigenis van de Schrift en onze belijdenis, als ze niet met waarachtig berouw de zonde van thuislezer zijn nalaten, en zich niet bij de kerk van Christus, hetwelk toch zijn Lichaam is, aansluiten, dan zullen ze voor eeuwig verdoemt worden. Want buiten Christus, Zijn Woord, en Zijn Kerk is geen zaligheid. En het behaagt God door middelen te werken. Zoals we ook in de Romeinenbrief lezen:
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest;29) want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?30)
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.31)
Dus werkt God in de dwaasheid der prediking. In de geinstitueerde kerk. Hoewel die maar een zeer zwak type is van de Kerk. En hoewel die kerk hier op aarde is samengesteld van aarde vaten, ook de kerkeraad. Van dezelfde beweging als ook de thuislezers. Dus net als de thuislezers, ook zondaren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik vind de tekst van Paulus dat hij blij is als Christus gepreekt wordt, ook al is de motivatie wat dubieus, ook wel mooi. Ik begrijp thuislezers ook niet zo maar als ze Hem willen navolgen, laten we daar dan geen kwaad van spreken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie