Praktiserende homo's bij Christen Unie

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Erasmiaan schreef:
Ik vind dit echt een "hellend vlak" redenering. Al is het geheel menselijk om dit te denken, Gods Woord geeft een andere richting aan.
Ach, hoeveel refo's hebben wel niet de beschikking over zwart geld? Dat is ook niet in overeenstemming met bijbelse richtlijnen.

Niet dat ik de kwestie wil bagatelliseren, maar zodra het over homosexualiteit gaat dan zijn mensen wel heel snel geneigd louter zwart-wit te denken.
Juist niet.
Als het over homoseksualiteit proberen mensen datgene wat de Bijbel ronduit, zwart-wit zo je wilt, zonde noemt, weg te nuanceren. En dat is wat Erasmiaan terecht "een hellend vlak redenering" noemt.

Wie weet hoe lang die zwart geld bezitter geworsteld heeft met zijn probleem? En hoe hij ertoe gekomen is om toch zijn zonde aan de hand te houden? Omdat hij lekker dingen wilde doen die niet mogen? (etcetera)
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Als het over homoseksualiteit proberen mensen datgene wat de Bijbel ronduit, zwart-wit zo je wilt, zonde noemt, weg te nuanceren. En dat is wat Erasmiaan terecht "een hellend vlak redenering" noemt.
Ik heb niet het idee dat de zonde wordt wegberedeneerd, men wil zaken echter wel in een bepaalde context plaatsen. Dat is niet het geval met tal van zaken die in de bijbel ook worden bestempeld als zijnde zonde.
Wie weet hoe lang die zwart geld bezitter geworsteld heeft met zijn probleem? En hoe hij ertoe gekomen is om toch zijn zonde aan de hand te houden? Omdat hij lekker dingen wilde doen die niet mogen? (etcetera)
Het is niet interessant om te weten hoelang een bezitter van zwart geld heeft geworsteld, hij doet iets wat rechtstreeks tegen de woorden van Jezus ingaat. Daarmee begaat hij een zonde. Vreemd genoeg wordt dit oogluikend toegestaand.

Gaat het daarentegen om homosexualiteit dan is het opeens wel mogelijk om duidelijke grenzen te stellen en is de worsteling van degene met deze gevoelens opeens minder relevant.

Ik vind dat meten met twee maten. Daar zijn wij als refo's trouwens behoorlijk goed in, maar dat terzijde.
Josephus

Bericht door Josephus »

cosmo schreef:Ach, hoeveel refo's hebben wel niet de beschikking over zwart geld? Dat is ook niet in overeenstemming met bijbelse richtlijnen.

Niet dat ik de kwestie wil bagatelliseren, maar zodra het over homosexualiteit gaat dan zijn mensen wel heel snel geneigd louter zwart-wit te denken.
Precies. En zo krijg je dus vaak de schrijnende situatie dat een homofiel zich in de kerk het minst veilig voelt, terwijl dat uiteraard juist niet zo zou moeten zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Ik ben het wel eens met Josephus .

Bovendien de ervaring leert dat ongeveer 5 a 10% van de nederlandse bevolking (inclusief de refo's) homofiele gevoelens kent. De pastorale ruimte voor deze mensen is miniem. Het gevaar is dat er aan de ene kant geleefd gaat worden in het refowereldje en aande andere kant in het homowereldje. Voor degenenen die het niet (willen) weten, ook binnen de gereformeerde gezindte zijn er mensen die seropositief zijn. Mensen die geen warmte verkregen in hun gezin of kerk, de boer opgingen in homoland, en terugkwamen met een hiv-infectie.

Dit laat onverlet dat homosexualiteit een gruwel is in de ogen van God, dat ontslaat ons niet van de plicht om deze mensen in onze armen te sluiten en normaal tegen ze te doen
"............................................................."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Tiberius schreef: Als het over homoseksualiteit proberen mensen datgene wat de Bijbel ronduit, zwart-wit zo je wilt, zonde noemt, weg te nuanceren. En dat is wat Erasmiaan terecht "een hellend vlak redenering" noemt.
Ik heb niet het idee dat de zonde wordt wegberedeneerd, men wil zaken echter wel in een bepaalde context plaatsen. Dat is niet het geval met tal van zaken die in de bijbel ook worden bestempeld als zijnde zonde.

(...)

Ik vind dat meten met twee maten. Daar zijn wij als refo's trouwens behoorlijk goed in, maar dat terzijde.
Dat ben ik wel met je eens.
Waar ik tegen ageer is, dat men de ene zonde weg probeert te nuanceren, omdat een andere zonde oogluikend toegestaan wordt.
Josephus

Bericht door Josephus »

entiteitxx schreef:Ik ben het wel eens met Josephus .

Bovendien de ervaring leert dat ongeveer 5 a 10% van de nederlandse bevolking (inclusief de refo's) homofiele gevoelens kent. De pastorale ruimte voor deze mensen is miniem. Het gevaar is dat er aan de ene kant geleefd gaat worden in het refowereldje en aande andere kant in het homowereldje. Voor degenenen die het niet (willen) weten, ook binnen de gereformeerde gezindte zijn er mensen die seropositief zijn. Mensen die geen warmte verkregen in hun gezin of kerk, de boer opgingen in homoland, en terugkwamen met een hiv-infectie.

Dit laat onverlet dat homosexualiteit een gruwel is in de ogen van God, dat ontslaat ons niet van de plicht om deze mensen in onze armen te sluiten en normaal tegen ze te doen
Zie ook dit bericht:
MIDDELBURG - Van de christenhomofielen blijft twee derde geen meelevend lid van de eigen kerkelijke gemeente. Dat is een van de uitkomsten van een enquête over kerkverlating onder homofiele gemeenteleden.

De onderzoeksgegevens werden dinsdagochtend bekendgemaakt door woordvoerder J. Quist van Refo-Anders, die het initiatief voor het onderzoek nam. De online-enquête is onlangs via een speciale website uitgevoerd. Dit gebeurde met medewerking van diverse betrokken organisaties. Ook is de enquête, die 284 keer werd ingevuld, via onder meer Refoweb en algemene homosites onder de aandacht van de doelgroep gebracht.

Een meerderheid van de deelnemers (56 procent) ervoer in de eigen kerk „totaal geen openheid” rond het thema homofilie. Bijna een kwart, 23 procent, voelde „in meer of mindere mate openheid”, terwijl 4 procent aangaf dat er wel sprake was van openheid. Naarmate er minder openheid wordt ervaren, neemt de kerkverlating toe, zo blijkt.

Hoe minder openheid homofiele gemeenteleden ervaren, hoe langer het duurt voordat zij hun gevoelens bespreekbaar durven maken. Een „relatief behoorlijk aantal personen” in de leeftijd van 40 tot 60 jaar blijkt nog niet uitgekomen te zijn voor zijn homoseksuele geaardheid. Het is volgens Quist de vraag of deze groep dat werkelijk nog zou willen. „Omdat er in de reformatorische kerken ook wel de gedachte heerst dat deze gevoelens als een stil en verborgen kruis gedragen dienen te worden.”

Een groot deel van de ondervraagden geeft aan zich tussen zijn twaalfde en zestiende jaar bewust te zijn geworden van zijn homofiele gevoelens.

De kerkelijk betrokken deelnemers aan de enquête behoren voornamelijk tot de Rooms-Katholieke Kerk (85 personen) en de Protestantse Kerk in Nederland (55). Anderen behoren onder meer tot de Gereformeerde Gemeenten (19) en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (4), de Christelijke Gereformeerde Kerken (7),de Hersteld Hervormde Kerk (5) en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) (11).

bron: Reformatorisch Dagblad
Triest eigenlijk. Het percentage dat je noemt (5 à 10%) heb ik vaker gehoord. Van een pastoraal werker uit de gereformeerde gezindte heb ik wel eens gehoord dat ongeveer 1 op de 10 gemeenteleden homofiel is. Bij een gemeente van 1000 zielen praat je dus al over zo'n 50 à 100 mensen! Dat is toch wel een zeer substantieel deel van je gemeente.
Laatst gewijzigd door Josephus op 31 okt 2007, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
memento

Bericht door memento »

Gewoon normaal tegen ze doen; daar ben ik ook voor. Ze precies behandelen als andere gemeenteleven. Niet minder, maar ook niet meer aandacht geven...
Unionist

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Wie weet hoe lang deze dame geworsteld heeft met haar probleem? En hoe zij ertoe gekomen is om toch samen te gaan wonen? Omdat ze lekker dingen wilde doen die niet mogen? Of omdat ze het gewoon niet volhield en psychisch in de knoop raakte?

Ik vind homoseksualiteit één van de moeilijkste problemen. Je bent iets tot in je vezels (niet alleen je seksuele beleving maar heel je bestaan) en je mag jezelf niet zijn. Je hele leven lang een domper op je gevoelens. Er is ook geen hoop dat dat ooit anders wordt.

Ga er maar aan staan.

Moet je dan kil in één juridische regel stellen: voor jou geen plaats als het jou niet lukt om jezelf te onderdrukken? Dat is nogal wat. Ik hoop dat daar zowel in de kerken als in de partij pastoraal mee omgegaan wordt. En zeker niet vanuit een houding van: o foei gij viespeuk.
Ik vind dit echt een "hellend vlak" redenering. Al is het geheel menselijk om dit te denken, Gods Woord geeft een andere richting aan.
Graag word ik overtuigd waar ik afwijk van de richting die Gods Woord aangeeft. Misschien helpt het om even concreet aan te geven welke richting Gods Woord wijst in het omgaan met zondaren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hoe Gods Woord omgaat met zondaren?
"Ga heen, en zondig niet meer."

In de Bijbel wordt nooit de zonde goedgepraat.
Je kunt pastoraal zijn wat je wilt, op een gegeven moment moet kwaad kwaad en goed goed genoemd worden. Anders bewijs je de ander een slechte dienst.
BTW, niet alleen homo's hebben het moeilijk. Er zijn heel wat zonden waar een mens mee kan worstelen, maar waar toch tegen gestreden moet worden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat ik geprobeerd heb, is het volgende aan te geven

-Er is geen ruimte voor praktiserende homo's als vertegenwoordiger van de ChristenUnie
-Dat moet niet geregeld worden door een bord neer te zetten "verboden voor praktiserende homo's", maar op een pastorale, broederlijke manier.
-Want ik zie geen gradueel verschil tussen de ene en de andere zonde. En aangezien er ook geen regel in de staturen staat met "dieven kunnen de partij niet vertegenwoordigen" of "vloekers kunnen geen bestuursfuncties vervullen", hoeft deze regel er voor mij ook niet in m.b.t. praktiserende homoseksuelen.

En volgens mij zit ik daarmee volledig op de BIjbelse lijn, en is er niks hellends aan mijn vlak.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Gewoon normaal tegen ze doen; daar ben ik ook voor. Ze precies behandelen als andere gemeenteleven. Niet minder, maar ook niet meer aandacht geven...
Nou, als ze er mee worstelen, lijkt me extra pastorale aandacht wel op zijn plaats. een zieke, ouderen etc. geef je toch ook extra aandacht, dus waarom hen dan plotseling niet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

RD vanmorgen:
VVD doet aangifte tegen CU-raadslid Lont
AMSTERDAM (ANP) – De VVD-fractie in Amsterdam-Zuidoost gaat aangifte doen tegen deelraadslid Lont (ChristenUnie) wegens het aanzetten tot discriminatie. Dat meldde Eddy Meyer, VVD-fractievoorzitter van Amsterdam, woensdag.

Lont zei dinsdag dat homoseksuelen haar partij niet mogen vertegenwoordigen. Daartoe wil zij op 17 november een motie indienen op het partijcongres. Volgens Meyer zet deze motie echter aan tot discriminatie en handelt Lont daarmee in strijd met de grondwet.
Het artikel is overigens onjuist. Homoseksuelen kunnen wel degelijk de partij vertegenwoordigern, maar niet als zij samenwonen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zal maar niet zeggen: daar heb je het al.
BJD

Bericht door BJD »

Unionist schreef:RD vanmorgen:
VVD doet aangifte tegen CU-raadslid Lont
AMSTERDAM (ANP) – De VVD-fractie in Amsterdam-Zuidoost gaat aangifte doen tegen deelraadslid Lont (ChristenUnie) wegens het aanzetten tot discriminatie. Dat meldde Eddy Meyer, VVD-fractievoorzitter van Amsterdam, woensdag.

Lont zei dinsdag dat homoseksuelen haar partij niet mogen vertegenwoordigen. Daartoe wil zij op 17 november een motie indienen op het partijcongres. Volgens Meyer zet deze motie echter aan tot discriminatie en handelt Lont daarmee in strijd met de grondwet.
Het artikel is overigens onjuist. Homoseksuelen kunnen wel degelijk de partij vertegenwoordigern, maar niet als zij samenwonen.
Lijkt me een juiste conclusie. Ik ben benieuwd of ze er bij de CU allemaal zo over denken. Volgens Lont niet.. anders zou ze zo'n motie toch niet indienen?
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:Ik zal maar niet zeggen: daar heb je het al.
Dat is ook wat ik als eerste dacht.
Plaats reactie