De Achterkrant

Lecram

Bericht door Lecram »

ahuibers schreef:Ik heb ook het idee dat het laatste gedeelte van zijn antwoord niet helemaal klopt. Er stond o.a. dit in: 'Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe. ' Dit komt op mij over of je de Heere moet herinneren aan Zijn belofte, die Hij in Zijn Woord gedaan heeft. Net of je het van Hem moet eisen dat Hij wat Hij beloofd heeft in Zijn Woord ook aan jouw moet doen. Terwijl wij helemaal geen rechten meer hebben en dus zeker niets te eisen hebben.
Rechten? Niet vanuit onszelf. Maar wél vanuit het Verbond. God belooft en houdt Zich daaraan. Daar mag je op pleiten.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

ahuibers schreef:Ik heb ook het idee dat het laatste gedeelte van zijn antwoord niet helemaal klopt. Er stond o.a. dit in: 'Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe. ' Dit komt op mij over of je de Heere moet herinneren aan Zijn belofte, die Hij in Zijn Woord gedaan heeft. Net of je het van Hem moet eisen dat Hij wat Hij beloofd heeft in Zijn Woord ook aan jouw moet doen. Terwijl wij helemaal geen rechten meer hebben en dus zeker niets te eisen hebben.
Dan is het goed op je overgekomen.
Want je moet en mag inderdaad de Heere herinneren aan Zijn beloften, die Hij in Zijn Woord heeft gedaan.
En ja, dat klopt, je moet en mag van Hem eisen dat Hij aan jouw Zijn belofte zal waarmaken.

Groet,
Houthakker.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lecram schreef:
Rechten? Niet vanuit onszelf. Maar wél vanuit het Verbond. God belooft en houdt Zich daaraan. Daar mag je op pleiten.
Verbondsbrekers die God aan Zijn verbond gaan herinneren? Dat lijkt me de wereld op zijn kop. God heeft meer reden om ons aan Zijn verbond te herinneren! En als we op onze plek zijn, dan zijn we niet meer van die 'pleiters'. Dan kunnen we alleen nog maar om ontferming smeken.
Psalm 81 is bedoeld voor gelovigen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:En als we op onze plek zijn, dan zijn we niet meer van die 'pleiters'.
Een van de grootste pleiters tegenover God, Abraham Zijn vrind, was niet op zijn plaats toen hij God herinnerde aan Zijn verbond?

Pleiten is geloof beoefenen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Houthakker

Verbondsbrekers die God aan Zijn verbond gaan herinneren? Dat lijkt me de wereld op zijn kop.
Ja, zeker, de wereld op zijn kop. Zoals de wereld ook op zijn kop stond toen Jacob worstelde met de Engel en zei:
ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent!

En Hij zegende hem.
memento

Bericht door memento »

Juist als we op onze plaats zijn, zijn we pleiters. Pleiters, omdat het verbond het enige is waarop we ons kunnen beroepen. Als we op onze plaats zijn, zien we wie we zelf zijn, in al onze zonde en rechteloosheid, en is Gods verbond onze enige houvast. Dan kan het nog, niet omdat ik het verdient heb, maar omdat God het Zelf beloofd heeft, aan zondaars...
MV

Bericht door MV »

Houthakker schreef:
Verbondsbrekers die God aan Zijn verbond gaan herinneren? Dat lijkt me de wereld op zijn kop.
Ja, zeker, de wereld op zijn kop. Zoals de wereld ook op zijn kop stond toen Jacob worstelde met de Engel en zei:

En Hij zegende hem.
Was dit Jacobs werk of het werk van de HG in Jacob?

Men spreekt dan over geloofsdaden!
Houthakker

De posting van Afgewezen herinnerde mij aan Jacob.
Het lijkt me dat Afgewezen wil aantonen dat we niets te pleiten hebben, dat we alleen maar kunnen smeken om ontferming.
Dat herinnerde mij aan het krachtige: ik laat u niet gaan, van Jacob.
Dat lijkt ook niet zozeer op een slechts smeken.

Het komt op mij zelfs nog sterker over dan een pleiten.
Het is alsof Jacob God voor het blok zet. Als U me niet zegent, dan laat ik U ook niet gaan.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV schreef:
Houthakker schreef:

En Hij zegende hem.
Was dit Jacobs werk of het werk van de HG in Jacob?

Men spreekt dan over geloofsdaden!
Inderdaad, dus dan moeten we niet gaan zeggen dat we niet pleiten als 'we op onze plaats zijn'. Jacob zou zich bij zulke geluiden eens af kunnen gaan vragen: 'oei, was ik toen niet op mijn plaats dan?'
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Afgewezen schreef: Psalm 81 is bedoeld voor gelovigen.
O ja? Hoe leg je dan de volgende verzen uit?

13. "Maar Mijn volk wou niet,
Naar Mijn stemme horen;
Israël verliet
Mij en Mijn geboôn;
‘ t Heeft zich and’ren goôn,
Naar zijn lust, verkoren.

14. "‘ k Liet hen dies, veracht,
Naar ‘t hun goed dacht, hand’len.
‘ k Liet dit boos geslacht,
Naar de keuze viel
Van hun dwaze ziel,
In hun wegen wand’len.”
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:
Afgewezen schreef: Psalm 81 is bedoeld voor gelovigen.
O ja? Hoe leg je dan de volgende verzen uit?

13. "Maar Mijn volk wou niet,
Naar Mijn stemme horen;
Israël verliet
Mij en Mijn geboôn;
‘ t Heeft zich and’ren goôn,
Naar zijn lust, verkoren.

14. "‘ k Liet hen dies, veracht,
Naar ‘t hun goed dacht, hand’len.
‘ k Liet dit boos geslacht,
Naar de keuze viel
Van hun dwaze ziel,
In hun wegen wand’len.”
Je hebt gelijk. Mijn opmerking over psalm 81 was niet geheel correct. Maar: 1. in de onberijmde versie van vs. 12 gaat het helemaal niet over een trouwverbond en 2. God roept Zijn volk op tot geloof en in die zin tot beantwoording aan het verbond. Dat betekent echter niet dat een 'onbekeerde' kan 'pleiten' op Gods beloften.
Inderdaad, dus dan moeten we niet gaan zeggen dat we niet pleiten als 'we op onze plaats zijn'. Jacob zou zich bij zulke geluiden eens af kunnen gaan vragen: 'oei, was ik toen niet op mijn plaats dan?'
Dit is wat anders dan het pleiten van een ‘onbekeerde’ op de ‘beloften’.
Juist als we op onze plaats zijn, zijn we pleiters. Pleiters, omdat het verbond het enige is waarop we ons kunnen beroepen. Als we op onze plaats zijn, zien we wie we zelf zijn, in al onze zonde en rechteloosheid, en is Gods verbond onze enige houvast. Dan kan het nog, niet omdat ik het verdient heb, maar omdat God het Zelf beloofd heeft, aan zondaars...
Ook dit is heel wat anders dan een oproep aan onbekeerden om maar te pleiten op Gods beloften, om met Zijn beloften naar Hem toe te gaan, etc. Hier geef je er een heel andere lading aan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Afgewezen schreef: Verbondsbrekers die God aan Zijn verbond gaan herinneren? Dat lijkt me de wereld op zijn kop. God heeft meer reden om ons aan Zijn verbond te herinneren! En als we op onze plek zijn, dan zijn we niet meer van die 'pleiters'. Dan kunnen we alleen nog maar om ontferming smeken.
God heeft het nieuwe verbond gesloten nadat het oude verbond verbroken was. Het werkverbond is niet meer te helen, het nieuwe verbond is juist dat wij terug mogen keren naar de God van het verbond.

Asaf pleitte ook op het verbond. Dat is dus zeer bijbels!!
Psalm 74: 20 Aanschouw het verbond; want de duistere plaatsen des lands zijn vol woningen van geweld.
Lecram

Bericht door Lecram »

Afgewezen schreef: Dat betekent echter niet dat een 'onbekeerde' kan 'pleiten' op Gods beloften.
Dan kunnen we de doop wel afschaffen.
Laatst gewijzigd door Lecram op 04 okt 2005, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
MV

Bericht door MV »

Lecram schreef:
Afgewezen schreef: Verbondsbrekers die God aan Zijn verbond gaan herinneren? Dat lijkt me de wereld op zijn kop. God heeft meer reden om ons aan Zijn verbond te herinneren! En als we op onze plek zijn, dan zijn we niet meer van die 'pleiters'. Dan kunnen we alleen nog maar om ontferming smeken.
God heeft het nieuwe verbond gesloten nadat het oude verbond verbroken was. Het werkverbond is niet meer te helen, het nieuwe verbond is juist dat wij terug mogen keren naar de God van het verbond.

Asaf pleitte ook op het verbond. Dat is dus zeer bijbels!!
Psalm 74: 20 Aanschouw het verbond; want de duistere plaatsen des lands zijn vol woningen van geweld.
Hoe was het ook alweer:

Werkverbond: door de werken
Genadeverbond: door de werken (wederkeren)???????????

En er stond een engel met een vlammend lemmet...........bewarende de hof.......
memento

Bericht door memento »

In een andere topic heb ik Jes 55 geciteerd. Als je leest aan wie dat geschreven is (aan heidenen, ongerechtigen, etc) kan je niets anders dan concluderen dat die beloften ook gelden voor ongelovigen. Er staan dus wel degelijk schone beloften in de Schrift voor ongelovigen. En gelukkig maar, want anders was het voor vele 'ongelovigen in zichzelf' een hopeloze zaak....
Plaats reactie