OGG Sint Philipsland

Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

sunlover schreef:Ik vind het een btje onnozel om nieuwe namen te verzinnen voor een kerkverband dat misschien door een volgende scheuring ontstaat. Volgens mij valt er nog weinig te scheuren binnen de Oud Gereformeerde Gemeente. En wat de groep rond Ds van der Meer betreft denk ik dat die groep hooguit bestaat zolang ds van der Meer in leven is. Volgens mij heeft het ook geen zin om nog verder te discussieren over hoe erg de situatie is, dat is volgens al in de treure gedaan.
De enige houding die ons past zijn de gevouwen handen in de eerste plaats voor ds van der Meer zelf met zijn volgelingen. Maar ook voor de rest van de gemeente in Sint-Philipsland alsmede de rest van de Oud gereformeerde Gemeenten die definitief een geliefd predikant kwijt zijn. En ook onszelf kunnen we de vraag stellen of wij de juiste houding aannemen in dezen. Het is veel makkelijker zeker op een forum om over de fouten van anderen te praten dan te bidden voor mensen die het in onze ogen fout doen.
:!:
cosmo

Bericht door cosmo »

sunlover schreef:En wat de groep rond Ds van der Meer betreft denk ik dat die groep hooguit bestaat zolang ds van der Meer in leven is. Volgens mij heeft het ook geen zin om nog verder te discussieren over hoe erg de situatie is, dat is volgens al in de treure gedaan.
Dit laatste is inderdaad niet nodig, maar wat heeft dit ons te vertellen als gereformeerde gezindte. In mijn ogen is er hier sprake van een sekte.

Misschien moeten wij als individu en als gemeenschap vooral veel lezen in de bijbel en bidden tot God om wijsheid. Ik heb de indruk dat dit niet altijd gebeurd, met uitwassen zoals deze tot gevolg.
de rest van de Oud gereformeerde Gemeenten die definitief een geliefd predikant kwijt zijn.
Blijkbaar is/was hij toch niet zo geliefd.
En ook onszelf kunnen we de vraag stellen of wij de juiste houding aannemen in dezen. Het is veel makkelijker zeker op een forum om over de fouten van anderen te praten dan te bidden voor mensen die het in onze ogen fout doen.
Dat neemt niet weg dat een situatie best besproken en beoordeeld mag worden.
Tiberius
Administrator

Re: OGG Sint Philipsland

Bericht door Tiberius »

joost85 schreef:In het Holland Huis te Scherpenisse gebeurde dat destijds overigens wel voor de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. van der Sleen.
Waar slaat deze zin op? Dat is toch een andere burgerlijke gemeente?
Of zijn er samensprekingen tussen ds. Van der Sleen en ds. Van der Meer?
freek

Re: OGG Sint Philipsland

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
joost85 schreef:In het Holland Huis te Scherpenisse gebeurde dat destijds overigens wel voor de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. van der Sleen.
Waar slaat deze zin op? Dat is toch een andere burgerlijke gemeente?
Of zijn er samensprekingen tussen ds. Van der Sleen en ds. Van der Meer?
Zou best goed bij elkaar passen. :(
Jongere

Bericht door Jongere »

cosmo schreef: Dat neemt niet weg dat een situatie best besproken en beoordeeld mag worden.
Makkelijk gezegd cosmo, maar er wordt al veel te veel 'best besproken en beoordeeld'. En of de wereld daar beter van wordt vraag ik me af.
Van deze topic vooralsnog in ieder geval niet.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Even off-topic:

Wat is het verschil tussen de volgende kerkverbanden?

-Oud Gereformeerde Gemeenten (o.a. Ds. J. Goudriaan, Ede)
-Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (o.a. Ds. T. Klok, Urk)
-Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten (o.a. Ds. C.L. Onderdelinden, Oldebroek)

Het valt me op dat Ds. A.P. van der Meer zijn kerkverband (in oprichting) noemt: Oud Gereformeerde Gemeenten buiten verband, zonder tussenvoegsel 'in Nederland', terwijl hij daar wel vandaan komt.

Het is erg genoeg dat er zoveel verschillende kerkverbanden zijn, maar ik ben toch benieuwd naar de verschillen, vandaar de vraag in deze topic...
caprice

Bericht door caprice »

Klaas-Jan schreef:Even off-topic:

Het valt me op dat Ds. A.P. van der Meer zijn kerkverband (in oprichting) noemt: Oud Gereformeerde Gemeenten buiten verband, zonder tussenvoegsel 'in Nederland', terwijl hij daar wel vandaan komt.

Het is erg genoeg dat er zoveel verschillende kerkverbanden zijn, maar ik ben toch benieuwd naar de verschillen, vandaar de vraag in deze topic...
Er is één kerkverband, die heet: 'Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland'. (o.a. de predikanten ds. G. Gerritsen, ds. T. Klok, ds. Molendijk, Ds. A. Kort en lerend ouderling Zwartbol.
Binnen deze gemeenten wordt het Kerkblad uitgegeven.

Voor de rest zijn het allemaal vrije gemeenten, die op zichzelf staan, en bij geen enkel kerkverband zijn aangesloten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat ze bij de oud gergem rode dakpannen hebben bij de oog in nederland zwarte, en dat de vrije riet hebben liggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
astroguy

Bericht door astroguy »

caprice schreef:

Er is één kerkverband, die heet: 'Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland'. (o.a. de predikanten ds. G. Gerritsen, ds. T. Klok, ds. Molendijk, Ds. A. Kort en lerend ouderling Zwartbol.
Binnen deze gemeenten wordt het Kerkblad uitgegeven.

Voor de rest zijn het allemaal vrije gemeenten, die op zichzelf staan, en bij geen enkel kerkverband zijn aangesloten.
Op zich is dit juist. Wel hebben de (vrije) oud gereformeerde gemeenten van Oldebroek (ds. Onderdelinden), Rijjsen (Bevervoorde), Ede (ds. Goudriaan), Den Haag (Gaslaan), Terneuzen en Hendrik-Ido-Ambacht (ds. Goudriaan) onderling wel contacten, wat o.m. blijkt uit het onderling beroepen en bevestigen van elkaars ambtsdragers en bij elkaar voorgaan. Ook hebben (hadden?) ze op geregelde basis wel samenkomsten maar deze samenkomsten waren geen classis vergaderingen zoals ze dat bij de OGGN wel hebben.
Het nieuwe verband van ds. Van der Meer is dus weer een ander verhaal. Maar zoals reeds in dit topic opgemerkt kan het zijn dat er in andere OGGN gemeenten sympatisanten zijn die mogelijk met hem gaan samenstaan.
Atze
refo

Bericht door refo »

Men leze voor 'Oud' 'Nieuw' in de benamingen van deze gemeenten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:... Hendrik-Ido-Ambacht (ds. Goudriaan) ...
ds. J. van Prooijen, sinds kort (12/9).
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind ds. vd Meer wel voortvarend door direct een kerkverband op te richten.

Overigens slaat de naam nergens op. Een verband van gemeenten buiten verband. Dat kan niet. Het zou moeten zijn: Oud Ger Gem in Ander Verband.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ander

Bericht door Ander »

Unionist schreef:Oud Ger Gem in Ander Verband.
Yes!!!!
caprice

Bericht door caprice »

Ander schreef:
Unionist schreef:Oud Ger Gem in Ander Verband.
Yes!!!!
Welnee. Had gewoon de zoveelste vrije OGG moeten worden eigenlijk. Hier klinkt iets teveel menselijks van in door: 'we hoorden éigenlijk daar ín dat verband'.

Maar wie ben ik? Ze weten het allemaal zo goed hé, die buitenstaanders. :?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander

Bericht door Ander »

Wat een lastige vraagstukken. Hij is toch gewoon buiten het verband getreden. Dus Oud Gereformeerd buiten verband. Logische naam.
Gesloten