Omroep Gelderland teletekst:
Ergernis rondom politie-onderzoek
APELDOORN - Op de Veluwe is met ergernis gereageerd op een onderzoek van de Politieacademie in Apeldoorn.
Daarin staat dat er op de Bible Belt meer geweld wordt gebruikt tegen de politie. Burgemeester Van Hemmen van Nunspeet noemt die conclusie verbijsterend. Hij vindt de wetenschappelijkheid van het onderzoek zo beperkt, dat hij zich de moeite bespaart om de onderzoekers erover te benaderen.
Burgemeester Omta van Ermelo omschrijft het leggen van een verband tussen incidenten en de geloofsovertuiging als stigmatiserend.
Veel problemen in biblebelt
Een wat flauwe reactie.BDS '73 schreef:Ergernis rondom politie-onderzoek
Het RD-commentaar van gisteren was veel realistischer (zie hieronder).
En dat geldt ook voor het relaas van burgemeester Stoop van Dirksland in dezelfde krant.
[hr]
Moet (niet) kunnen
„We redden ons hier zelf wel. We werken keihard en de laatste die we nodig hebben is de gemeente.” Dat zei een inwoner van een dorp in de biblebelt in reactie op rellen tijdens de jaarwisseling. Zijn standpunt is geen uitzondering. Eén keer per jaar een feestje bouwen, dat moet kunnen. Dan moet de overheid niet moeilijk doen.
Uit het maandag gepubliceerde onderzoek van de Politieacademie blijkt dat streng reformatorische dorpen niet onderdoen als het gaat om ongeregeldheden tijdens oud en nieuw. Sterker, samen met sommige (achterstands)wijken in grote steden staan deze plaatsen eenzaam bovenaan als het gaat om uitspattingen op oudejaarsdag. Op die ene dag van het jaar moet alles kunnen: brandstichting, lawaai en vernieling, tot aan geweld en agressie tegen politie en hulpverleners toe.
Er zijn allerlei sociologische verklaringen te geven voor dit buitensporige gedrag van met name jongeren in de nacht van oud naar nieuw. De jeugd in de biblebelt zou normaal gesproken in een keurslijf zitten en heeft er behoefte aan eens per jaar uit de band te springen. En als je dat doet, moet je het ook goed doen.
Toch is dat niet het hele verhaal. De uitspraak dat de gemeente (lees: de overheid) de laatste is die men nodig heeft, duidt op een kritische houding tegenover het gezag, die zich niet beperkt tot de oudejaarsnacht. Ze betreft ook de visie op andere regels die van hogerhand zijn opgelegd, zoals snelheidsbeperkingen, belasting- en milieuwetgeving, regels rond alcoholgebruik en voorschriften voor bedrijfsleven, landbouw en visserij.
Ook daar wordt binnen orthodox-christelijke kring nogal eens de hand mee gelicht. „Ambtenaren hebben geen verstand van zaken en zijn eropuit hardwerkende mensen het leven zuur te maken. Laten ze zich maar eens druk maken over de grote problemen in de samenleving, zoals drugsverslaving, criminaliteit en integratie,” is nogal eens het argument.
Die redenering volgen niet alleen jongeren, maar helaas ook veel ouders. Wanneer zij dat aan de eettafel, tijdens de koffie of soms zelfs in kerkelijke vergaderingen poneren, moeten zij niet verbaasd zijn over het liederlijke gedrag van de jeugd op oudejaarsavond.
Burgers zijn ook gehouden de regels voor ’kleinere’ zaken te gehoorzamen, zelfs als ze die onevenwichtig of onrechtvaardig vinden. Eigen rechter spelen, voor zichzelf vaststellen welke voorschriften je wel of niet gehoorzaamt, past niemand.
Respect voor de overheid mag zeker verwacht worden van mensen met een reformatorische levensovertuiging. De apostel Paulus is daar helder in. „Alle ziel zij de machten over haar gesteld onderworpen.” Dat schreef hij aan Romeinen, die bepaald geen christelijke overheid hadden. Slavernij en goddeloze, door de overheid gesubsidieerde feesten waren gemeengoed en ambtenaren leidden een liederlijk leven.
Maar, deze overheid moet wel gehoorzaamd worden, stelde Paulus. Reformatorische christenen die zich -terecht- graag beroepen op de Bijbel en op het theocratisch gedachtegoed dat in de belijdenis is verwoord, hebben dus geen escape. Het gezag van de overheid dient gehoorzaamd te worden. Ook in de oudejaarsnacht. Buitensporigheden moeten niet kunnen.
Men kan nou wel zogenaamd refo zijn of refo jongeren , maar dat wil nog niet zeggen dat men in waarheid en geest gelovig is,zij behoren gewoon ook bij de cultuur christenen , en zitten de looszware preek elke Zondag uit; na afloop gaat men gewoon zijn/haar gang weer,met hard werken en drinken in de drinkschuur/keet wat ook niet mag van de gemeentelijke overheid. enz enz .
Hen die echt geloven en Hem na willen volgen , doen aan de rellen op oud en nieuw niet mee. zuipen zich niet lam ,onduiken de belasting niet en en zijn eerlijk in handel en wandel, en herkennen hun mede broeders en zusters van wat voor denominatie dan ook.(dat wil niet zeggen dat het watjes zijn integendeel)Geloven en geloven en waar Christen zijn is twee ook in de loodzware refo dorpen in de bijbel bult.Tel uit je winst.
Hen die echt geloven en Hem na willen volgen , doen aan de rellen op oud en nieuw niet mee. zuipen zich niet lam ,onduiken de belasting niet en en zijn eerlijk in handel en wandel, en herkennen hun mede broeders en zusters van wat voor denominatie dan ook.(dat wil niet zeggen dat het watjes zijn integendeel)Geloven en geloven en waar Christen zijn is twee ook in de loodzware refo dorpen in de bijbel bult.Tel uit je winst.
Het grote verschil is echter, dan jouw reacties uit de genoemde groep zelf afkomstig zijn en de mijne niet.Tiberius schreef:Een wat flauwe reactie.BDS '73 schreef:Ergernis rondom politie-onderzoek
Het RD-commentaar van gisteren was veel realistischer (zie hieronder).
En dat geldt ook voor het relaas van burgemeester Stoop van Dirksland in dezelfde krant.
Als een SGP-burgemeester de problemen zou afdoen als "onzin", zou dat flauw zijn. Maar zegt een CDA-burgemeester dat, is het toch wat anders. Die hoeft zich niet aangesproken te voelen, iets wat het RD wel doet.
Nu ook in het ND een nuancering op de kennelijk toch wel tendentieuze berichtgeving van de Politieacademie.
[hr]
Biblebelt
commentaar door Peter Bergwerff
Maken 'strenge gereformeerden' uit de zogenoemde biblebelt zich vaker schuldig aan geweldpleging en vernieling tijdens de jaarwisseling dan andere Nederlanders? Uit het maandag gepubliceerde onderzoek van de Politieacademie over jaarwisseling en geweld zou men die conclusie kunnen trekken, zij het dat de onderzoekers zelf het iets genuanceerder formuleren: 'Kleine christelijke gemeenschappen met een sterke sociale samenhang zijn extra gevoelig voor incidenten rond de jaarwisseling'.
Maar in beide gevallen is de suggestie duidelijk dat er een relatie zou zijn tussen het extreem gewelddadige gedrag op oudejaarsavond en een bepaalde geloofsovertuiging.
Dat maakt enige nadere nuancering wel noodzakelijk.
Als criterium voor de vaststelling van het 'streng christelijke' karakter van de onderzochte plattelandsgemeenten hebben de onderzoekers een percentage van 5% of meer aan SGP- en ChristenUnie-stemmers genomen. Dat is alleen al daarom een twijfelachtige benadering, omdat er zowel wat betreft geloofsovertuiging als cultuur een groot verschil is tussen (stemmers op) beide partijen. 'Klein christelijk' is voor de goegemeente misschien één pot, maar van wetenschappers mag iets meer onderscheidingsvermogen worden verwacht.
Bovendien wil dat hoge percentage 'klein christelijke' stemmers toch nog allerminst zeggen dat de onruststokers (uitsluitend) uit die beide bevolkingsgroepen afkomstig zijn?. In de onderzochte dorpen vormen zij - als ze dus al samen genomen kunnen worden - hoogstens een kleine meerderheid. En dus rijst de vraag of er toch geen andere demografische factoren in geding zijn, die de betrokken dorpen extra gevoelig maken.
In dat verband is het bijvoorbeeld opvallend dat de jaarwisseling in het christelijke dorpje Eemdijk jaarlijks uit de hand pleegt te lopen, terwijl in het naburige, niet minder christelijke Bunschoten-Spakenburg van dergelijke incidenten geen sprake is.
De wetenschappers van de Apeldoornse Politieacademie hebben wellicht toch iets te gemakkelijk een populair stigma van de biblebelt laten doorwerken in de uitkomsten van hun onderzoek.
Dat neemt allemaal niet weg, dat hun suggestie wel past in recente bredere negatieve beeldvorming ten aanzien van de bevindelijk-gereformeerde bevolkingsgroep, waarin sprake is van o.a. zuipketen, drugsgebruik en illegale brommerraces. En in het algemeen van een zekere anarchistische trek in de houding tegenover de overheid, tot uitdrukking komend in een losse omgang met regelgeving inzake bijvoorbeeld arbeid, belasting, milieu en verkeer.
In een moedig commentaar wees het Reformatorisch Dagblad dinsdag op de geestelijke gespletenheid die zich hierin openbaart. En inderdaad: adeldom verplicht. Wie de naam 'christen' draagt (en dat geldt niet alleen de reformatorischen overigens) heeft een naam hoog te houden. Die van Christus namelijk.
bron: http://www.nd.nl
[hr]
Biblebelt
commentaar door Peter Bergwerff
Maken 'strenge gereformeerden' uit de zogenoemde biblebelt zich vaker schuldig aan geweldpleging en vernieling tijdens de jaarwisseling dan andere Nederlanders? Uit het maandag gepubliceerde onderzoek van de Politieacademie over jaarwisseling en geweld zou men die conclusie kunnen trekken, zij het dat de onderzoekers zelf het iets genuanceerder formuleren: 'Kleine christelijke gemeenschappen met een sterke sociale samenhang zijn extra gevoelig voor incidenten rond de jaarwisseling'.
Maar in beide gevallen is de suggestie duidelijk dat er een relatie zou zijn tussen het extreem gewelddadige gedrag op oudejaarsavond en een bepaalde geloofsovertuiging.
Dat maakt enige nadere nuancering wel noodzakelijk.
Als criterium voor de vaststelling van het 'streng christelijke' karakter van de onderzochte plattelandsgemeenten hebben de onderzoekers een percentage van 5% of meer aan SGP- en ChristenUnie-stemmers genomen. Dat is alleen al daarom een twijfelachtige benadering, omdat er zowel wat betreft geloofsovertuiging als cultuur een groot verschil is tussen (stemmers op) beide partijen. 'Klein christelijk' is voor de goegemeente misschien één pot, maar van wetenschappers mag iets meer onderscheidingsvermogen worden verwacht.
Bovendien wil dat hoge percentage 'klein christelijke' stemmers toch nog allerminst zeggen dat de onruststokers (uitsluitend) uit die beide bevolkingsgroepen afkomstig zijn?. In de onderzochte dorpen vormen zij - als ze dus al samen genomen kunnen worden - hoogstens een kleine meerderheid. En dus rijst de vraag of er toch geen andere demografische factoren in geding zijn, die de betrokken dorpen extra gevoelig maken.
In dat verband is het bijvoorbeeld opvallend dat de jaarwisseling in het christelijke dorpje Eemdijk jaarlijks uit de hand pleegt te lopen, terwijl in het naburige, niet minder christelijke Bunschoten-Spakenburg van dergelijke incidenten geen sprake is.
De wetenschappers van de Apeldoornse Politieacademie hebben wellicht toch iets te gemakkelijk een populair stigma van de biblebelt laten doorwerken in de uitkomsten van hun onderzoek.
Dat neemt allemaal niet weg, dat hun suggestie wel past in recente bredere negatieve beeldvorming ten aanzien van de bevindelijk-gereformeerde bevolkingsgroep, waarin sprake is van o.a. zuipketen, drugsgebruik en illegale brommerraces. En in het algemeen van een zekere anarchistische trek in de houding tegenover de overheid, tot uitdrukking komend in een losse omgang met regelgeving inzake bijvoorbeeld arbeid, belasting, milieu en verkeer.
In een moedig commentaar wees het Reformatorisch Dagblad dinsdag op de geestelijke gespletenheid die zich hierin openbaart. En inderdaad: adeldom verplicht. Wie de naam 'christen' draagt (en dat geldt niet alleen de reformatorischen overigens) heeft een naam hoog te houden. Die van Christus namelijk.
bron: http://www.nd.nl