100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Ander

Bericht door Ander »

Gian schreef:Ik dank God dat ik gestorven ben aan kerkverbanden. Ik zou dat iedereen toe willen wensen.
Ik niet hoor. Ik vind bovenkerkelijk denken best goed in de zin van de geestelijke betrachting van de gemeenschap der heiligen. Uit de verschillende kerkverbanden het beste pikken zou ik niet graag aan mensen toebetrouwen. Dat wordt een rommeltje. Een beetje kerkelijk besef is gezond.

Ik vind de visie van zowel ds. Moerkerken als dhr. v.d. Schans erg interessant m.b.t. de gebeurtenissen rond ds. Kok en ds. Kersten. Ik lees erin dat ds. Moerkerken de personen had willen behouden wanneer zij zich aanpasten aan wat de officiële kerkleer is (overigens exact de visie van ds. Mallan, die geen ruimte biedt voor accentverschillen). Dhr. v.d. Schans pleit voor een bredere blik. Dus accentverschillen (leerverschillen?) mogen toegestaan worden zolang de het gegrond is op de gereformeerde belijdenis. Deze belijdenis biedt immers ruimte voor verschillende interpretaties zonder onschriftuurlijk te worden. Tja, voor allebei wat te zeggen, niet?

Volgens mij kon dat vroeger ook meer dan nu. Ik denk bijvoorbeeld aan iemand als ds. Van Haaren. Sommige preken van hem zijn bijna hyper-calvinistisch terwijl andere preken weer een erg ruim aanbod bevatten. Tegenwoordig ben je snel verdacht. Een vrucht van de opkomst van bewegingen zoals de SRA. Verenging, zowel naar links als naar rechts leidt altijd tot polarisatie immers. Je kunt het ook omdraaien, verenging binnen kerkverbanden leidt tot het ontstaan van bewegingen als eerder genoemd. Al is dat niet nieuw, in de 19e eeuw kwamen en gingen zulke bewegingen ook.
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef:Een beetje kerkelijk besef is gezond.
Je bedoeld 'kerkverbandelijk' besef?
Noem me de vrucht daarvan...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Gian schreef: Noem me de vrucht daarvan...
Eensgezindheid, saamhorigheid, onderlinge liefde, orde in het naar buiten treden (evangelisatie, zending, overheid, studerenden d.m.v. deputaatschappen e.d.), en niet te vergeten: de zegen van God door de werking van Zijn Geest binnen de verschillende kerkverbanden.

Laten we alsjeblieft onze zegeningen blijven tellen en niet verzinken in kritiek en onrust.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ander schreef:
Gian schreef:Ik dank God dat ik gestorven ben aan kerkverbanden. Ik zou dat iedereen toe willen wensen.
Ik niet hoor. Ik vind bovenkerkelijk denken best goed in de zin van de geestelijke betrachting van de gemeenschap der heiligen. Uit de verschillende kerkverbanden het beste pikken zou ik niet graag aan mensen toebetrouwen. Dat wordt een rommeltje. Een beetje kerkelijk besef is gezond.

Ik vind de visie van zowel ds. Moerkerken als dhr. v.d. Schans erg interessant m.b.t. de gebeurtenissen rond ds. Kok en ds. Kersten. Ik lees erin dat ds. Moerkerken de personen had willen behouden wanneer zij zich aanpasten aan wat de officiële kerkleer is (overigens exact de visie van ds. Mallan, die geen ruimte biedt voor accentverschillen). Dhr. v.d. Schans pleit voor een bredere blik. Dus accentverschillen (leerverschillen?) mogen toegestaan worden zolang de het gegrond is op de gereformeerde belijdenis. Deze belijdenis biedt immers ruimte voor verschillende interpretaties zonder onschriftuurlijk te worden. Tja, voor allebei wat te zeggen, niet?

Volgens mij kon dat vroeger ook meer dan nu. Ik denk bijvoorbeeld aan iemand als ds. Van Haaren. Sommige preken van hem zijn bijna hyper-calvinistisch terwijl andere preken weer een erg ruim aanbod bevatten. Tegenwoordig ben je snel verdacht. Een vrucht van de opkomst van bewegingen zoals de SRA. Verenging, zowel naar links als naar rechts leidt altijd tot polarisatie immers. Je kunt het ook omdraaien, verenging binnen kerkverbanden leidt tot het ontstaan van bewegingen als eerder genoemd. Al is dat niet nieuw, in de 19e eeuw kwamen en gingen zulke bewegingen ook.
Dit doet bij mij de vraag rijzen: Wat zijn accentverschillen. Noem er eens een paar. Essentieel om verder te discuseren of er ruimte voor moet zijn of niet
Ander

Bericht door Ander »

Ik poneerde deze stelling n.a.v. het interview. Dhr. v.d. Schans had graag gezien dat zowel ds. Kok als dr. Steenblok binnen de Ger. Gem. waren gebleven, met hun leer. Hij ziet dus waarschijnlijk ruimte voor de opvattingen van zowel ds. Kok als van dr. Steenblok binnen het gereformeerde belijden. Ds. Moerkerken had de personen wel in het verband willen houden, maar niet hun leer.

Maar nu jouw vraag:
Ik denk dat een accentverschil zou kunnen zijn: prediking vanuit de verantwoordelijkheid van de mens of een prediking vanuit het eenzijdige Godswerk en de onmacht van de mens.
Een andere: het 1980-accentverschil. Voor beide visies is ruimte bij zowel onze oudvaders als bij Dordt.
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef:
Gian schreef: Noem me de vrucht daarvan...
Eensgezindheid, saamhorigheid, onderlinge liefde, orde in het naar buiten treden (evangelisatie, zending, overheid, studerenden d.m.v. deputaatschappen e.d.), en niet te vergeten: de zegen van God door de werking van Zijn Geest binnen de verschillende kerkverbanden.
Dat God Zijn zegen geeft omdat we gescheiden zijn geloof ik niets van. Juist de huidige verdeeldheid is mi oorzaak van veel geestelijk armoede. De vruchten die je noemt verdwijnen dus juist.

Vandaag hoorde ik dat de herstelden in Montfoort de gezamelijke jeugdvereniging om zeep geholpen heeft, en er zelf een opgericht heeft. Tegen alle adviezen en oproepen van consulent, jeugd en ouderen in.
Juist de jeugd waren hier een voorbeeld voor de ouderen, wat eenheid betreft.
Dat zijn wrange vruchten van het kerkverbandelijk denken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Gian schreef:
Dat God Zijn zegen geeft omdat we gescheiden zijn geloof ik niets van. Juist de huidige verdeeldheid is mi oorzaak van veel geestelijk armoede. De vruchten die je noemt verdwijnen dus juist.
Ik zeg ook helemaal niet dat God Zijn zegen geeft omdát we gescheiden zijn.
Gian schreef:Vandaag hoorde ik dat de herstelden in Montfoort de gezamelijke jeugdvereniging om zeep geholpen heeft, en er zelf een opgericht heeft. Tegen alle adviezen en oproepen van consulent, jeugd en ouderen in.
Juist de jeugd waren hier een voorbeeld voor de ouderen, wat eenheid betreft.
Dat zijn wrange vruchten van het kerkverbandelijk denken.
Nu ga je één voorbeeld verheffen tot norm. Niet doen. Het is inderdaad een rommeltje in Montfoort, erg verdrietig allemaal daar. En toch wil de Heere daar in een PKN-dienst én in een HHK-dienst zijn zegen geven. Waar twee of drie... Wonderlijk hè. Wij zouden inderdaad zeggen dat dáár in ieder geval de zegen van de Heere niet meer verwacht kan worden.
geledu

Bericht door geledu »

Dan ben je het zeker ook hartelijk eens met het artikel van Ds Golverdingen.
geledu

Bericht door geledu »

Ook dit RD artikel van Dhr J Mastenbroek over de veranderingen in de loop van de tijd, is aardig om te lezen.

J. Mastenbroek in het Reformatorisch Dagblad schreef:
Koffielepel getuigt van stil verdriet.

Een hachelijke onderneming, schrijven over een eeuw Gereformeerde Gemeenten. Eén regel per jaar zou de voor deze rubriek toegemeten ruimte met 30 procent overschrijden, en wat kun je nu in zegge en schrijve één regel kwijt? Geen afdoend antwoord op de vraag: Wat kenmerkte dit kerkverband toen en wat kenmerkt het nu?

In honderd jaar is er veel veranderd. Op allerlei terrein. De leden van het in 1907 tot stand gekomen kerkverband waren de eerste decennia bijna zonder uitzondering eenvoudige mensen, „kleine luijden.” Zij die door studie boven het maaiveld uitstaken, werden al snel gepolst voor een schoolbestuursfunctie of kregen minstens een plaats op de kandidatenlijst van de SGP.

De gemeenten zijn ook door de vele academici uit hun isolement geraakt en doen meer dan pakweg een halve eeuw geleden van zich spreken door allerlei activiteiten. Vroeger was er niet veel meer dan naaikrans, zending en evangelisatie - de oudste zendingspapieren dateren uit de tijd van dominee Benjamin, en die op het gebied van evangelisatie uit de jaren dertig met de heer Van de Panne. De laatste decennia wordt terecht veel aandacht besteed aan onze -in verschillende vormen- gehandicapte naasten, aan huwelijk en gezin, aan ethiek.

Veranderd en onveranderd
Kerkonordelijk leven werd ge-kersten-d. Er kwamen reglementen, die ds. D. C. Overduin „rijst met krenten” noemde. Ds. G. H. Kersten baande wegen door een moeras van tradities en verkeerde gewoontes. Er werd op synodaal niveau beraadslaagd over wandelen, fietsen en melkleverantie op zondag, over huwelijken tussen oom en nicht, over de NSB, de radio en kort haar, over assurantie en vaccinatie.

Er kwam een bloeitijd voor de Gereformeerde Gemeenten, ook in geestelijk opzicht. Met een zekere regelmaat werden gemeenten geïnstitueerd - de laatste jaren werden er met een iets andere regelmaat gemeenten opgeheven. Haarlem sluit binnen afzienbare tijd de kerkdeuren. De Rijp en Akkrum, Rotterdam-West en ’s-Gravenhage-Zuid, Zoutelande en Zuid-Beijerland, Oudewater en Lemmer deden dat nog niet zo lang geleden.

In de eerste jaren werden er eenvoudige zaalkerkjes gebouwd, soms in de vorm van een schuur. De vloer bestond uit ruwhouten planken. Er waren harde, ongemakkelijke banken. Nu zijn er indrukwekkend grote kerkgebouwen met parket- of natuurstenen vloeren en zitten de kerkgangers op comfortabel pluche. Trapharmoniums van Amerikaanse makelij werden drieklaviersorgels.

O zeker, er is ook veel onveranderd gebleven. De liturgie onderging slechts een marginale wijziging op synodaal advies, toen het stille gebed werd ingevoerd. Verder zijn er op vier na nogal wat gemeenten die het psalmboek van Datheen hebben verwisseld voor de „nieuwe berijming”, en de „voorafspraak” op de preek is gesneuveld.

Veel is ongewijzigd gebleven. Er worden geen gezangen gezongen, de psalmen zijn niet-ritmisch, er is twee- of driemaal dienst op zondag, er wordt uitsluitend uit de Statenvertaling gelezen, de catechismuspreek wordt gehandhaafd, de ambtsdragers zijn bij de erediensten in het zwart gekleed, de dames dragen hoeden en de leeruitspraken van 1931 zijn nog steeds manifest.

Maar zijn de gemeenten met dat alles, met niet méér dan dat, een zoutend zout, een lichtend licht, een stad op een berg? Niet vergeten mag worden dat het geschiedenisboek van de Gereformeerde Gemeenten ook zwarte bladzijden telt: het vertrek van de gebroeders Overduin, de kwestie ds. R. Kok, 1953, de kerkverlating.

Onthutsend
Nog een verandering. Ik pak het synodeverslag uit 1907. Elf bladzijden, briefkaartformaat. Daarnaast leg ik het verslag van de generale synode uit 2004. Ietsje dikker... 802 pagina’s. Logisch, als we de onderwerpen van toen vergelijken met die van nu. Maar hoe zou het toch komen dat bijna elk kerkvisitatieverslag dezelfde stereotiepe slotzin kent, waarin geklaagd wordt dat er „wel ritselingen van het werk des Geestes mogen worden vernomen, maar dat het doorbrekende werk zo wordt gemist”? Zijn gouden schilden koperen schilden geworden?

En de exodus naar andere kerkverbanden, die niet-aflatende stroom van doorgaans in het kerkverband teleurgestelde mensen? De in- en uitstroom, die vanaf 1966 tot 2007 met uitzondering van 1973 in de jaarboeken staat vermeld, laat onthutsende cijfers zien. De Gereformeerde Gemeenten moesten over deze periode 51.897 -een half kerkverband!- (doop)leden uitschrijven, soms naar de rubriek buitenkerkelijk.

Ik denk aan een oude moeder die haar getrouwde dochter, nadat die het allemaal wat ruimer was gaan zien, steevast hetzelfde lepeltje bij de koffie gaf, met daarop een afbeelding van de kerk waarin zij was gedoopt, was opgegroeid, had gebeden, gezongen en geluisterd. Als uiting van een stil verdriet.

En de instroom? Aanzienlijk minder, 28.149 (doop)leden. Wat zich echter niet in concrete cijfers laat vertalen, zijn de vruchten op de prediking. Die waren er toen, en worden ook nu nog gevonden.

Ds. Lamain
Het was in 1983, de laatste synodevergadering waarop ds. W. C. Lamain uit Grand Rapids aanwezig was. Tijdens de lunchpauze dromden er al snel enkele mannenbroeders om hem heen. Of het er in Amerika ook zo aan toe ging op de synode als hier, werd hem gevraagd.

Nóg zie ik ds. Lamain het rapportenboek pakken, nóg hoor ik zijn stem. Hij begon te bladeren. „In Amerika? Daar vergaderen we maar kort. De rest van de dag spreken we uit het leven der genade. Hoe God Zijn volk nog onderhoudt. Daar is dan tijd voor. Hoe dat komt?”

De predikant bladerde verder. „Deputaatschap..., hebben we niet. Deputaatschap..., hebben we niet. Deputaatschap..., hebben we niet. We hebben alleen... onszelf.”
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef: Nu ga je één voorbeeld verheffen tot norm.
Nee hoor, ik kan er zo nog wel tientallen opnoemen. Het is gewoon praktijk. En zolang er kerkverbanden blijven, zal dit de norm zijn, om nog maar te zwijgen over de problemen binnen een kerkverband.

Uitspraken van Ds. Moerkerken zoals die hieronder geqout werden kan ik niet anders zien als kerkelijke hoogmoedigheid. En zolang die kerverbandelijke hoogmoed er is, kunnen we eenheid, en de opdracht daartoe vergeten. Helaas helaas.

@@Geledu, wat bedoel je eigenlijk?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
Ander schreef: Nu ga je één voorbeeld verheffen tot norm.
Nee hoor, ik kan er zo nog wel tientallen opnoemen. Het is gewoon praktijk. En zolang er kerkverbanden blijven, zal dit de norm zijn, om nog maar te zwijgen over de problemen binnen een kerkverband.

Uitspraken van Ds. Moerkerken zoals die hieronder geqout werden kan ik niet anders zien als kerkelijke hoogmoedigheid. En zolang die kerverbandelijke hoogmoed er is, kunnen we eenheid, en de opdracht daartoe vergeten. Helaas helaas.

@@Geledu, wat bedoel je eigenlijk?
Wie is hier eigenlijk hoogmoedig, Gian?
Boven (alle) kerkverfbanden staan lijkt hier al op.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Dit is ook van ds. Moerkerken:
ds. Moerkerken schreef:Breng zorgen liever voor Gods aangezicht dan in de publiciteit.
Bij alles wat we kunnen vinden van ds. Moerkerken, Gergem of weet ik wat, weet ik zeker dat we hier allemaal in tekort schieten.

En zolang die houding er niet is, kunnen we eenheid, en de opdracht daartoe vergeten, maar kunnen we verschillen alleen maar uitvergroten. Helaas helaas.
Gian

Bericht door Gian »

Lydianne schreef:Dit is ook van ds. Moerkerken:
ds. Moerkerken schreef:Breng zorgen liever voor Gods aangezicht dan in de publiciteit.
.
Ds Moerkerken mag wel kritiek publiceren?
En ondertussen ; 'zorgen liever voor Gods aangezicht brengen' ?
Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Kritiek op hoogmoed is hoogmoed in de overtreffende trap? jvdg?

Wat moet ik dan? Meedwalen? Niks zeggen? Nochalant worden?
Zolang het me wat aangaat en dat doet het, kan ik dat niet.
geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef: Wat moet ik dan?
Als er echt zaken zijn , dan vanuit de liefde, biddend de weg van Matth 18 bewandelen.
En daar past het liefdeloos bekritiseren van kerkverbanden en Gods knechten, op een openbaar forum, niet bij.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

geledu schreef:
Gian schreef: Wat moet ik dan?
Als er echt zaken zijn , dan vanuit de liefde, biddend de weg van Matth 18 bewandelen.
En daar past het liefdeloos bekritiseren van kerkverbanden en Gods knechten, op een openbaar forum, niet bij.
Het lijkt me dat kerkelijke zaken niet onder Matth. 18 vallen; het gaat hier om zonden tussen jou en de zondaar.
Gesloten