Ds. G. van Reenen (1864-1935)

Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef:.... en in het heimelijke word hij weer uitgeworpen..................Typisch een spreekwijze van Ds. van Reenen.......................
Ik houd niet van zulke uitspraken. Eigenlijk slaat het nergens op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Gian schreef:
Oude Paden schreef:.... en in het heimelijke word hij weer uitgeworpen..................Typisch een spreekwijze van Ds. van Reenen.......................
Ik houd niet van zulke uitspraken. Eigenlijk slaat het nergens op.
Zelf is het mijn stijl ook niet hoor! ..............maar dat het nergens op slaat?.......................Het weerspreekt overduidelijk de onzin van de waarlijke verandering van brood in het lichaam van Christus in het avondmaal.
JALP

Bericht door JALP »

Duuk schreef:
geledu schreef:Dit soort opbouwende anekdotes worden waarschijnlijk wel op prijs gesteld ! :wink:
Met alle respect, maar opbouwend is deze anekdote niet. Nergens in Gods Woord worden we opgeroepen een hekel aan onszelf te hebben. Sterker nog: Jezus zegt dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf. Moeten we dan een hekel hebben aan onze naaste? En moeten we een hekel aan onszelf hebben als God ons liefheeft en geen zonde meer ziet in ons, door Jezus?

We moeten een hekel hebben aan onze zonden, niet aan onszelf.
Volgens mij gaan we weer off-topic.... maar als ik de brieven van Paulus lees, zegt Paulus ook: "Ik ellendig mens." En natuurlijk bedoelt hij dan de zonden die in hem leven. Maar als ik alles wat ik ds. van Reenen gelezen en gehoord heb, bedoelt hij dat ook. Hij was ook maar een zondig mens door God geroepen, zoals elke knecht van God.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Duuk schreef:
geledu schreef:Dit soort opbouwende anekdotes worden waarschijnlijk wel op prijs gesteld ! :wink:
Met alle respect, maar opbouwend is deze anekdote niet. Nergens in Gods Woord worden we opgeroepen een hekel aan onszelf te hebben. Sterker nog: Jezus zegt dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf. Moeten we dan een hekel hebben aan onze naaste? En moeten we een hekel aan onszelf hebben als God ons liefheeft en geen zonde meer ziet in ons, door Jezus?

We moeten een hekel hebben aan onze zonden, niet aan onszelf.
Persoonlijk houd ik ook niet zo van zulke anekdotes: ze zijn mij te gevat en komen daardoor gemaakt over.

Maar deze posting slaat de plank volledig mis.

Allereerst taalkundig. De Heere Jezus gebruikt in de uitdrukking dat we onze naasten lief moeten hebben als onszelf een vergelijking. Bij een vergelijking staat een beeld (jezelf liefhebben) naast een zaak (naaste liefhebben). Maar dat mag je nooit omdraaien, zoals jij hier doet.
Net zo min als je de uitdrukking "Ik zend u als schapen in het midden der wolven" om kan draaien. Alsof de schapen zich als gezonden apostelen moeten gaan gedragen!

Verder ontken je in je posting de notie van zelfmishagen vanwege de zonde, waarover de HC en het avondmaalsformulier spreken, gegrond op Gods Woord.
Zoals bijvoorbeeld in Ezechiel 36 verwoord als vrucht van Gods Geest: gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Het is juist een oordeel van de laatste dagen, dat mensen liefhebbers zijn van zichzelf, zoals Paulus aan zijn geestelijke zoon Timotheus schrijft.
Gian

Bericht door Gian »

On topic graag.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
gravo

Re: Ds. G. van Reenen (1864-1935)

Bericht door gravo »

jvdg schreef:
Genade door recht schreef:
Christiaan schreef:Wie kan mij meer vertellen over wijlen Ds. G. van Reenen (1864-1935)?

Ik geloof dat de moderators niet echt op anekdotes zitten te wachten, maar hier is er dan toch één:

Er was een man die het niet zo had op ds. Van Reenen en uitsluitend naar de kerk kwam als ds. Van Reenen er niet was. Totdat op een gegeven moment ds. Van Reenen onverwacht wel voorging, terwijl was aangekondigd dat hij elders zou voorgaan. De bewuste man was in de kerk en ds. Van Reenen, die wel wist hoe het ervoor stond, zag hem zitten.
Na afloop van de dienst zei de dominee dat ze die man maar even moesten halen. Hetwelk gebeurde.
De man komt binnen en ds. Van Reenen vraagt:
"Heeft u een hekel aan ds. Van Reenen?"
Zonder te twijfelen klonk het: "JA!"
Antwoord van ds. Van Reenen: "Ik ook.."
Zulke anecdotes zijn, mits waar, altijd welkom!!

Edit> BBCodes aangepast ivm leesbaarheid; mvg TB

Ik zou zeggen: zulke anecdotes zijn altijd welkom, afgezien van de vraag of ze waar of niet waar zijn. Want als we alleen anecdotes mogen doorgeven, die waar zijn (in de zin van : werkelijk gebeurd zoals verteld), wordt de spoeling erg dun.

Het is juist zo leuk van legende-vorming, dat de kern vaak behouden blijft, ondanks dat het verhaal behoorlijk opgesmukt wordt in het vuur van de vertelkunst.

gravo
Plaats reactie