Angsten der hel

Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Adorote schreef:We zullen met de hulp van God door Zijn Zoon Jezus Christus de zonden na moeten laten er en totaal mee moeten breken en weg doen uit ons leven ,zodat wij geborgen zijn in Zijn Hand.
We hebben niet slechts een helpende Zaligmaker maar een volkomen Zaligmaker nodig.
ik voel wel aan wat Adorote bedoeld.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:
Adorote schreef:We zullen met de hulp van God door Zijn Zoon Jezus Christus de zonden na moeten laten er en totaal mee moeten breken en weg doen uit ons leven ,zodat wij geborgen zijn in Zijn Hand.
We hebben niet slechts een helpende Zaligmaker maar een volkomen Zaligmaker nodig.
Daar heb je gelijk in Tiberius, temeer daar het betoog van Adorote neigt naar een deel "zelf toedoen": ...breken met de zonden, zodat......

Alweer: 't Is door Hem, door Hem alleen...............
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
ik voel wel aan wat Adorote bedoeld.......
Ik helaas ook.
memento

Bericht door memento »

Memento zegt dat in het leven der genade, dat iedere gelovige gaat leven na waarachtige wedergeboorte, geen duisternis is. De duisternis is weliswaar onze eigen schuld dat ben ik met memento eens, maar het behoort wel degelijk bij het leven der genade. Kijk maar eens naar Job. Ik vind het altijd een beetje protserig als iemand een algemeen gewone uitspraak bestempeld tot een fout die vaak gemaakt wordt. Heb jij dan de wijsheid in pacht vraag ik me af?
Ho ho, ik stel niet dat in het leven der genade geen duisternis is. Helaas vaker wel dan niet. Ik wijs alleen wat mogelijke oorzaken aan van die duisternis. En die duisternis komt door ons falen, niet door een tekortkoming aan Gods zijde, of een tekortkoming in Zijn woord.

En dat falen aan onze zijde, dat is weer een gevolg van de overgebleven menselijke natuur in ons. Het is de oude mens die ons aanzet tot ongeloof, niet het wedergeboren hart. Ongeloof, en alle angsten die het met zich mee brengt, komen voort uit ons oude bestaan, en behoren daarom per definitie niet bij het leven der genade, ja ze staan er zelfs haaks op.

Let wel, ik stel hier niet dat die angsten niet elke gelovige tarten. Dat gebeurt. Ons oude vlees leeft in ons tot de dag van onze dood. Maar ik ageer sterk tegen de stelling dat het 'erbij hoort'. Dat zou te klein van God denken zijn. Die God, die ons in Zijn Woord alles geeft wat wij nodig hebben om getroost te leven en te sterven. Die elk van Zijn kinderen daarbij nog bevindelijk leert. Nee, het ligt niet aan Hem. Maar aan onszelf.

Wie dat beseft, ziet zich vanuit het Woord de wapenen tegen deze vijand aangerijkt. De bevindelijke omgang met God, en Zijn Woord, zijn de wapenen die elk van Gods kinderen van God zelf gekregen hebben om de 3-hoofdige vijand te kunnen weerstaan. Een strijd die wij kunnen voeren, als we aan Jezus' voeten vechten geleerd hebben...
Duuk

Bericht door Duuk »

memento schreef:Kortom, wanneer wij in het duister zitten, is dit onze eigen schuld.
Je gaat hier wat erg kort door de bocht, kerel. Zeker, het kán onze schuld zijn, maar bedenk ook dat dergelijke angsten kunnen ontstaan om psychische redenenen en dat ze ook aangepraat kunnen worden door een eenzijdige doemprediking.

Door op onze schuld te gaan hameren breng je mensen alleen maar verder in de onzekerheid.

Ik ben geen psycholoog, dus weet niet hoe je mensen met dergelijke problemen moet aanpakken, wat altijd voorop moet staan is dat God een graag vergevend God is.
JolandaOudshoorn

angsten, algemeen en godsdienstig

Bericht door JolandaOudshoorn »

Calvijn zei (in de trant) dat angsten der hel slechts symotonen kunnen zijn van een psychische ziekte
waarbij hij eraan toevoegde, laat ze dan ook maar slechts symptonen zijn en niettot waarheden worden

Op verzoek dit topic met het oog op een discussie over oorzaken, gevolgen, oplossingen ed met het onderwerp angst.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Re: angsten, algemeen en godsdienstig

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Calvijn zei (in de trant) dat angsten der hel slechts symotonen kunnen zijn van een psychische ziekte
waarbij hij eraan toevoegde, laat ze dan ook maar slechts symptonen zijn en niettot waarheden worden

Op verzoek dit topic met het oog op een discussie over oorzaken, gevolgen, oplossingen ed met het onderwerp angst.
Naar mijn mening is angst niet altijd een psychische ziekte.
Angst kent vele oorzaken, belevingsvormen en karaktergebonden situaties.
Maar als we spreken over angst der hel, is er dan een nadere analyse gewenst?

We komen dan al gauw terecht bij uitspraken als, zonder kennis der hel geen kennis der hemel enz..
Ik geloof dat elk kind van God (heel goed) weet en heeft ondervonden (en telkens nog ondervindt) uit welke ellende hij is verlost geworden (de drie stukken), maar de mate waarin die hellekennis wordt (is) ervaren is voor elk kind van God verschillend.

Ik besef dat dit alles nogal verward is gesteld, maar dit onderwerp is dermate ruim dat een helder betoog in het kort niet is te geven.

Niettemin hoop ik een aanzet te hebben gegeven hierover met elkaar van gedachten te wisselen.
In het bijzonder dus over de wisselwerking tussen psyche, bevinding, ervaring en karakter. Verstand en hart dus.
refo

Bericht door refo »

de angsten der hel

Dat is, [angsten] die zo groot waren dat zij wel lichtelijk oorzaken van mijnen dood zouden geweest zijn en mij in het graf zouden gebracht hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Dankzij afgewezen ben ik in het boekje 'Een helpende hand', geschreven door ds. Elshout gedoken.

Citaat:
Eerst wil ik iop de vraag ingaan of angstig-zijn, bang-zijn altijd iets zondigs is. De beantwoording van deze vraag is hoogstbelangrijk voor mensen, die qua geboorte een wat angstige aanleg hebben of die door omstandigheden en door ziekelijke aandoening van de menselijke geest in een angspsychose, in een neurotische angstcirkel, in een angstcomplex terecht gekomen zijn. Het angstig, bang zijn behoort ook bij het ziektebeeld van overspannen mensen, al is het niet zo dat overspannen mensen altijd vreselijk angstig zijn.
Voor de zonde in de wereld kwam en daarmee, de geestelijke, lichamelijke en eeuwige dood, is vrees in mindere of meerdere mate de onaangename metgezel geworden van alle mensen.
Angst en vrees hebben zeker te maken met de 'geestelijke' dood. De wetenschap tegen God gezondigd te hebben is een angst- en vreesaanjagende zaak. Zelfs onder de heidenen komt het wegens de ingeschapen Godskennis voor, dat zij door angst en vrees voor de toorn der goden, soms allervreselijkst gekweld worden.
Mensen, opgegroeid bij de verkondiging van Gods Woord, hebben een zuiverder kennis van zonde. Uit Gods Wet weten we wat wél zonde is en wat niet, hoewel die kennis nog een zeer onzuivere is. Angst en vrees voor de GEVOLGEN van de zonde, vergezelt in meerdere of mindere mate alle godsdienstige mensen. Smart over de OORZAAK van alle ellenden, de zonde tegen een goeddoend, heilig en rechtvaardig God, is iets wat slechts wordt gevonden bij hen, die door 's Heeren Geest overtuigd geworden zijn van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wie de psalmen leest, vindt daarin het bewijs van het zojuist gestelde. Het evangelie is het middel, dat God in Zijn liefde, genade en barmhartigheid gegeven heeft om van angst en vrees, verbandhoudend met de schuld en smet der zonde, verlost te worden. Al is het waar, dat zelfs de verst gevorderde christen, de sterkstgelovigen, tot aan hun dood periodiek te lijden hebben van angsten en vrezen in verband met hun dagelijkse zonden, toch zijn er tijden dat de Heilige Geest hen zo uit en door het borgwerk van de Heere Jezus Christus troost, dat angst en vrees verdreven worden. Een zalgige rust op het vermoeid en belast tot Christus komen is dan de weldadige vrucht des geloofs, waarin men mag ademhalen na bange zielsworstelingen en rust vinden voor de ziel.
(...)
Angst en vrees zijn echter niet alleen de gevolgen van de geestelijke dood. Zij hebben ook te maken met ons gehele mens-zijn. De gevolgen van de zonde strekken zich uit over de gehele mens. De zonde heeft ons gehele mens-zijn aangetast. De lichamelijke dood betekent niet alleen, dat we eenmaal aan het eind van ons leven moeten sterven. Neen, ook de lichamelijke dood trad onmiddelijk bij de val in. De menselijke natuur van na-de-val is een verzwakte menselijke natuur, aan lijden en dood onderworpen. Dit lijden omvat zowel geestes- als vleseslijden; zowel psychisch als fysiek lijden, zowel mentaal als lichamelijk lijden. Het menselijk lichaam is een eenheid. Is er iets mis met onze geest, dan maakt zich dat ook merkbaar in ons lichaam. Is er iets mis met ons lichaam, dan heeft dat ook invloed op onze geest. Als één lid lijdt, dan lijden alle leden in mindere of meerdere mate.
Het zal niet zo vaak voorkomen, dat als men zich lichamelijk onwel gevoelt, dat men zich onder het gebruikmaken van de genademiddelen geestelijk wel zal voelen. Het kan wel, maar dat is iets bijzonders, een dubbel genadewonder. Daar kunnen al Gods kinderen van meepraten. Herstelt zich de lichamelijke conditie, dan functioneert de menselijke geest ook beter en als Gods Geest de middelen zegent, dan kent Gods volk tijden dat ze zeer vrolijk in de Heere zijn en hun weg met blijdschap reizen.

Er staan nog zoveel mooie dingen in dit boekje, maar ja, kan het natuurlijk niet helemaal gaan citeren.
refo

Bericht door refo »

Als ik het citaat zo lees dan is men ontvankelijker voor het 'stuk der ellende' naarmate men zich 'ellendiger' voelt in de meer moderne betekenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
parsifal

Bericht door parsifal »

Memento raakt een punt wat voor veel mensen waarschijnlijk de oorzaak van duisternis is. Maar om het zo te veralgemeniseren is niet Bijbels denk ik. Het doet me denken aan de vrienden van Job. Het is heel erg fout om zonde niet als mogelijke oorzaak te zien. Ik denk echter dat het ook fout is om zonde of ongeloof als noodzakelijke oorzaak te zien.

Gevoel en verstand zijn niet altijd met elkaar in lijn te brengen. Juist angsten kun je zo goed van weten dat ze onterecht zijn, terwijl ze toch aanwezig blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gravo

Bericht door gravo »

Angsten der hel. Tja. Het eerste waar ik hierbij aan denk zijn toch de vreselijke angsten, die mensen kunnen hebben in verband met psychische ziekten of vanwege schokkende gebeurtenissen. Mensen, die aan den lijve martelpraktijken of onmenselijke behandelingen hebben ervaren of gezien hebben daar vaak hun hele leven nog last van. nachtmerries, paniek-aanvallen zijn symptomen van post-traumatische stress. In de psychiatrie zijn toestanden van psychose, depressies met suicidale neigingen ook beschreven als omstandigheden waarin een buitenproportionele angst wordt gevoeld. De keel wordt dichtgeknepen, men wordt verlamd door paniek en angst. Wie wel eens een kliniek met dergelijke patieneten bezocht heeft, weet waar ik het over heb.

Toch worden dergelijke angsten door de buitenwacht vaak als oneigenlijke angsten beschouwd. Als buitenstaander 'weet' men immers, dat het allemaal inbeelding is en dat er feitelijk geen gevaar is. Maar angst is niet iets objectiefs, dat door anderen kan worden vastgesteld. het is direct verbonden en afhankelijk van personen. Het is een subjectieve ervaring en werkelijkheid. Voor anderen misschien irrationeel, maar voor een patient dodelijk ernstig.

Nu naar die angsten der hel, die in het geestelijk leven een rol zouden (moeten) spelen. Ik denk eerlijk gezegd, dat juist hier, in de taal van de vrome bevindelijkheid, er sprake is van een zekere overdrijving. Al die angsaanjagende termen en werkelijkheden, die men met de "angsten der hel" wil aanduiden, dekken de lading naar mijn idee helemal niet. Niet zelden zijn het zeer stabiele mensen, die een goede positie in de maatschappij hebben en die genieten van alle zekerheden die welvarend Nederland en de hechte geloofsgemeenschap biedt, die dit "orthodoxe' geluid van de 'angst der hel' in de mond nemen. Niets wijst er op, dat het hier ook echt om een reële angst gaat. Nee, dan zou men eens de schokkende beelden moeten bekijken van jonge mensen, die in Rwanda een aaantal jaren geleden gefilmd zijn op het moment dat moorddadige bendes de armen of benen van die kinderen afhakten. Die blik in de ogen, dat gegil, die doodsstrijd....dat heeft met angst der hel te maken. Maar toch niet die geromantiseerde, gepolijste en weloverwogen, bevindelijke praatjes over de hel, de duivel, zijn trawanten en de angsten daarvoor. Het is natuurlijk wel een dankbaar, griezelig onderwerp, mar geloof me... zeker onder gereformeerde gezinde jongeren vermogen deze horror-praatjes de nachtrust niet meer te verstoren. Het is gewoon een symbolisch taalveld, dat heus wel voortkomt uit oprechte religieuze ervaringen, maar dat sinds de onttovering na de Middeleeuwen gewoon geen ander recht van spreken meer heeft, dan een symbolisch spreken, dat eerder wijst op onze diepgewortelde angst voor leegte, eenzaamheid en het niets, dan op de een of andere helse werkelijkheid vol demonen, een opogestookt vuur en onophoudelijke pijnigingen in de eeuwigheid.

Die pijnigingen vinden, zoals gezegd, vooral plaats op aarde.

Zich kleden in een zwart rouwpak lijkt dan wel te wijzen op een werkelijkheid van oprechte rouw, boete, nederigheid en memento-mori....in werkelijkheid is het echter vaak een kostbaar en duur kledingstuk, dat bedoeld is om aan de hand van een gespeelde nederigheid en een gefingeerde angst voor het oordeel zich te verzekeren van een geaccepteerde positie in de geloofsgemeenschap, die daar gevoelig voor is.

Iets dergelijks geldt, mijns inziens ook voor al die overdreven nadruk op 'angsten der hel', 'goddelijke vierschaar', 'de vloek der wet' enz.... Allemaal heel erg gratuit. Het klinkt zo mooi en zo vroom en zo echt, maar het is vaak gewoon een truc om geaccepteerd te worden. Hoe enger, hoe echter ?? Hoe zwaarder, hoe waarder??

Kom op, laat je toch niet meevoeren op de zoektocht naar al die vermeende gruwelen. Zeker, een mens mankeert van alles. Hij zal zich van zijn boze weg moeten bekeren. Maar hou het alsjeblieft een beetje concreet. Begin nou eens met je houding tegenover andere mensen te verbeteren, in plaats van al die onpraktisch weetjes over romantische zieleroerselen uit te wisselen. Er zijn goede bijbelse argumenten voor een praktische invuling van het begrip bekering, zou ik zeggen. "Angsten der hel" ?? Bij al die rijke en weldoorvoede gereformeerde gezindters met hun duren kerkgebouwen, geld, auto's, kleding en bedrijven? Het lijkt me een zuiver theoretisch gepraat. Heeft niets met de werkelijkheid te maken. Verkoop alles wat je hebt en volg mij!! zegt Jezus. Ja, dan breekt het angstzweet misschien een keer uit.

Wie echte angst heeft gekend, doet niet meer mee met al die zogenaamde angstige gevoelens, die noodzakelijk zouden zijn in het leven van een christen. Die spreekt liever van de genade, die elke dag wordt beleefd. Dat men leven mag.

gravo
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
memento schreef:De meest voorkomende reden dat men hier de angsten der hel ervaart, is het gedeeltelijk voortleven in de zonde.
Hoe weet je dat?
Of het de meest voorkomende reden is weet ik niet, maar het is wel een reden. Zekerheid van je behoud en dus van verlossing van Gods toorn en dus de hel, krijgen we enkel door het geloof. Als je in de zonde blijft kan je aan dat geloof gaan twijfelen. Omdat je het niet van Hem alleen verwacht maar ook zelf wat wil verdienen. Of omdat je van twee walletjes wil eten, geloven... maar Hem niet volledig wil navolgen.
Een andere reden is ongeloof. Menselijk, maar tegelijkertijd ook zeer verdoemelijk. Het komt voort uit een teveel op zichzelf zien, in plaats van vertrouwen op de beloften die God ons in Zijn woord geeft.
Idem.
De rechtvaardiging is uit het geloof. Als Hij belooft je te redden, maar je bent toch bang dat dat niet echt gebeurt, twijfel je aan zijn beloften... en is het wel degelijk een gevolg van ongeloof.
Kortom, wanneer wij in het duister zitten, is dit onze eigen schuld. Het is iets wat velen van Gods kinderen steeds weer overkomt, maar het behoort niet tot het genadeleven (een fout die helaas veel gemaakt wordt).
Idem.
Ik moet even denken aan de discipelen. Ze zitten in de boot en zijn bang dat ze vergaan. En Jezus verwijt hun hun kleingeloof. misschien moeten we dat stellen dat het het gevolg is van te weinig geloof?
Het enige weermiddel tegen deze aanvallen is te handelen naar Gods woord, i.e. resoluut met de zonden breken, en vertrouwen op hetgeen God ons in Zijn Woord (vaak ook bevindelijk bevestigd) heeft beloofd, niet twijfelende of Hij het ook doen zal...
De help-u-zelfmethode.
Memento, ik heb wel eens betere postings van je gelezen. Deze vind ik wel erg pedant overkomen. Bovendien baseer je het op... ja waarop eigenlijk?
[/quote]

Help u zelf mode? Hoezo? Het gaat er juist om dat je het niet bij jezelf zoekt maar bij God. Dat is vertrouwen. Niet op eigen kracht rekenen maar op God. Wat Hij zegt is waar. Wat Memento hier zegt, een simpele oproep tot geloof en vertrouwen, is volkomen Bijbels. Natuurlijk moet dat gegeven worden. Maar God roept er mensen ook toe op.

Bij twijfel moeten we geloven en vertrouwen... als de twijfel door ons ongeloof en door onze manier van leven komt moeten we dat aanpassen... als de satan twijfel zaait moeten we hem bevechten met de geestelijke wapenrusting. En bovenal moeten we bidden om de Geest die ons verzekerd dat we Gods kinderen zijn, en dat niet twijfelend bidden, maar met zekerheid dat God het zal geven, omdat Hij dat belooft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wat is geloven toch makkelijk. Net rekenen: 1+1=2 je zou het bijna geen geloof meer noemen, het is bijna wetenschap. gebaseerd op feiren.
Vreemd eigenlijk dat er dan nog "ruimte" is voor twijfel, voor hoop, voor verdriet, voor angst, voor blijdschap en vertrouwen. Want dat heeft helemaal niets met wetenschap en ratio te maken
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

gravo schreef:Angsten der hel. Tja. Het eerste waar ik hierbij aan denk zijn toch de vreselijke angsten, die mensen kunnen hebben in verband met psychische ziekten of vanwege schokkende gebeurtenissen. Mensen, die aan den lijve martelpraktijken of onmenselijke behandelingen hebben ervaren of gezien hebben daar vaak hun hele leven nog last van. nachtmerries, paniek-aanvallen zijn symptomen van post-traumatische stress. In de psychiatrie zijn toestanden van psychose, depressies met suicidale neigingen ook beschreven als omstandigheden waarin een buitenproportionele angst wordt gevoeld. De keel wordt dichtgeknepen, men wordt verlamd door paniek en angst. Wie wel eens een kliniek met dergelijke patieneten bezocht heeft, weet waar ik het over heb.

Toch worden dergelijke angsten door de buitenwacht vaak als oneigenlijke angsten beschouwd. Als buitenstaander 'weet' men immers, dat het allemaal inbeelding is en dat er feitelijk geen gevaar is. Maar angst is niet iets objectiefs, dat door anderen kan worden vastgesteld. het is direct verbonden en afhankelijk van personen. Het is een subjectieve ervaring en werkelijkheid. Voor anderen misschien irrationeel, maar voor een patient dodelijk ernstig.

Kom op, laat je toch niet meevoeren op de zoektocht naar al die vermeende gruwelen. Zeker, een mens mankeert van alles. Hij zal zich van zijn boze weg moeten bekeren. Maar hou het alsjeblieft een beetje concreet. Begin nou eens met je houding tegenover andere mensen te verbeteren, in plaats van al die onpraktisch weetjes over romantische zieleroerselen uit te wisselen

Wie echte angst heeft gekend, doet niet meer mee met al die zogenaamde angstige gevoelens,

gravo
Heb jij enige daadwerkelijke ervaring in deze zaken die jij hier schetst, als psychiater of SPV'er??

Mar wie kent de daarwerkelijke angsten nu beter dan de persoon zélf die eea doormaakt?

Daarbuiten, met het memoreren als iets als "geromantiseerde uitwisseling van zieleroerselen", daar ga je een knap eind te ver mee!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie