Majoor Bosshardt overleden

Josephus

Bericht door Josephus »

Het RD had vandaag een genuanceerd artikel over dit onderwerp.
Evert van Dijkhuizen schreef:In memoriam: Majoor Bosshardt (1913 - 2007)

AMSTERDAM - Het Leger was Bosshardt en Bosshardt was het Leger. Geen enkele organisatie in Nederland had een zo’n bekend boegbeeld als het Leger des Heils. De maandag overleden majoor Bosshardt reageerde daar zelf altijd bescheiden op: „Ik ben in dienst van God om mensen te dienen. Niet mij, maar Hem komt alle eer toe.”

Alida Margaretha Bosshardt, geboren in Utrecht, sleet haar leven op de Amsterdamse Wallen. Ze verkeerde daar als heilssoldate tussen de publieke vrouwen en deed haar werk volgens het wereldwijd beproefde SSS-recept: soap, soup en salvation (zeep, soep en redding). In die volgorde, want Bosshardt had geleerd dat hongerige magen eerst gevuld moeten worden voordat mensen oor voor het Evangelie hebben.

Het door Bosshardt opgerichte Goodwillcentrum op de Wallen -ze noemde het „een supermarkt van dienstverlening”- werd een Adullam voor daklozen, verslaafden, prostituees en psychiatrische stumperds. De ’majoor’ sloeg zichzelf nooit op de borst voor haar tomeloze inzet. In een interview met deze krant in augustus 2004 bekende ze: „Ik heb een ingeschapen liefde voor medemensen.”

Bosshardt was van iedereen, van laag tot hoog. Haar werk onder de mensen in de goot van de samenleving bleef niet onopgemerkt bij het Koninklijk Huis. Vooral prinses Beatrix was onder de indruk van de heilssoldate. Ze besloot, getooid met pruik en dikke bril, in 1965 een avond met de ’majoor’ op stap te gaan. Samen verkochten ze het evangelisatieblad de Strijdkreet en gingen op bezoek bij prostituees op de Wallen. Een oplettende fotograaf kreeg het duo in de gaten. Zijn foto’s haalden de volgende dag alle kranten.

Ook na haar pensionering in 1978 bleef Bosshardt het boegbeeld van het Leger. Ze begreep het zelf niet. „Ik ben er nooit op uit geweest. Ik ben niet knap, ga nooit naar de kapper, maak me niet op. Toch blijven de mensen me opzoeken. Misschien omdat ik zelf geïnteresseerd ben in anderen.”

Majoor Bosshardt werd diverse keren onderscheiden. Ze was Ridder en later Officier in de Orde van Oranje Nassau. In 2004 kreeg ze de Yad Vashemonderscheiding, de hoogste erkenning van de staat Israël, omdat ze in de Tweede Wereldoorlog zeventig (Joodse) kinderen had helpen onderduiken.

Tot op hoge leeftijd bleef majoor Bosshardt actief, onder meer door lezingen voor het Leger te houden. Haar optreden was doortastend en humoristisch. Toen ze in augustus 2006 voor het eerst een naar haar genoemde prijs moest uitreiken, hield ze de massaal toegestroomde fotografen in haar veel te kleine Amsterdamse woning nauwlettend in de gaten. „Nou, schatjes, nu hebben jullie wel genoeg”, concludeerde ze na enkele minuten, waarop de cameramensen afdropen.

Ook in haar optreden op de Wallen was Bosshardt kordaat. Zo viste ze ooit, samen met twee jongens, een man uit de Amsterdamse grachten. Hij was bij een prostituee geweest zonder te betalen. Bosshardt zei tegen hem: „Je moet er om te beginnen niet komen, maar als je er toch bent geweest, moet je wel betalen. Prostituees zijn geen liefdadigheidsinstellingen.” Lang daarna kreeg de heilssoldate een brief met 350 gulden erbij. Of ze alsnog de prostituee wilde betalen, want de man wilde schoon schip maken.

Bosshardt bleef haar hele leven alleen. Eén keer kreeg ze een aanzoek van een getrouwde predikant met kinderen. Hij wilde zelfs voor zijn nieuwe liefde gaan scheiden, maar de ’majoor’ raadde het hem af. „Ik vond het niet gepast.”

Tientallen jaren ging Bosshardt met de Bijbelse boodschap over de Wallen. Toch vroeg ze zich in het RD-interview openlijk af of christendom, islam en oosterse godsdiensten niet verschillende wegen zijn die naar dezelfde god leiden. „Kijk naar Indonesië: 95 procent van de mensen daar is moslim, 5 procent christen. Het kan toch niet waar zijn dat die 95 procent allemaal verloren gaan?”

De ’majoor’ wilde ook niet meer onverkort zeggen dat de Bijbel het enige ware boek is. Ze wees bij een vraag daarover naar de ronde tafel in haar kamer. „Als God het midden is, dan zie ik al die verschillende godsdiensten als cirkels om het middelpunt. Hoe dichter bij het middelpunt, hoe dichter bij God.” Tegelijk liet ze er geen misverstand over bestaan wie Jezus voor haar persoonlijk was: „De Zoon van God Die mij vergeving van zonden schenkt.”

Ondanks haar vele bewonderaars bleef Bosshardt zichzelf. „Ik heb mijn werk bij het Leger altijd met mijn hele hart en met veel plezier gedaan. Maar een bijzondere vrouw? Nou, nee. Echt niet.”

© Reformatorisch Dagblad
Klavier, ik heb de indruk dat jij de woorden van Majoor Bosshardt enigszins verdraaid hebt. Ik hoop dat je dat onbewust gedaan hebt.

Gian, hoe vaak heb jij haar horen getuigen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Gian schreef:Tamelijk vreemd als iemand op grond van goede werken de hemel ingeprezen wordt. Inderdaad, ze was een zeer groot voorbeeld, maar als in haar getuigenissen de naam van Christus nauwelijks of geheel niet voorkomt, en ze alleen over gouden straten en geloof in God spreekt, kan ik haar iig niet de hemel inprijzen. Vooralsnog zou ik het mooi vinden als ze dat wel een keer gedaan heeft, ik heb het nooit gezien.
Ik weet het dus niet, God wel.

Simonis is ook zo'n voorbeeld bij veel christenen, terwijl hij rustig bij Knevel zegt dat een goede moslim ook later bij God komt.
In dit geval ben je dan zeker geen christen, maar een vijand van Christus.
Hoezo? Kan het niet zijn dat hij dan zijn ongelijk op dat punt ontdekt?

Ik lees in het slot van Mattheus 25 niet: U was niet bijbelvast, uw leer was niet zuiver, u dacht dat een moslim hier ook zou kunnen komen, ga weg van mij.

Ik lees wel: Ik had honger en u hebt mij eten gegeven, dorst en u gaf me te drinken, naakt en u hebt mij gekleed, ik was ziek of gevangen en u kwam me opzoeken. En ze zullen vragen: Wanneer hebben we dat dan voor u gedaan? En hij zal hun antwoorden: Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij gedaan. Ga in in het feest van mijn Heer.

Laten wij, bijbelvase christenen, maar eens wat meer de handen uit de mouwen steken. Wat dat betreft was ze een groot voorbeeld en geloof ik ook dat ze bij God mag zijn. Dat ze er op bepaalde punten ook naast zat doet daar toch nog niets aan af?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Zo bijbelvast hoef je niet te wezen om te weten dat er geen moslim in de hemel komt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Klavier

Bericht door Klavier »

Josephus schreef:Klavier, ik heb de indruk dat jij de woorden van Majoor Bosshardt enigszins verdraaid hebt. Ik hoop dat je dat onbewust gedaan hebt.
Kijk hier maar eens: http://www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2458
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Hoezo? Kan het niet zijn dat hij dan zijn ongelijk op dat punt ontdekt?

Ik lees in het slot van Mattheus 25 niet: U was niet bijbelvast, uw leer was niet zuiver, u dacht dat een moslim hier ook zou kunnen komen, ga weg van mij.

Ik lees wel: Ik had honger en u hebt mij eten gegeven, dorst en u gaf me te drinken, naakt en u hebt mij gekleed, ik was ziek of gevangen en u kwam me opzoeken. En ze zullen vragen: Wanneer hebben we dat dan voor u gedaan? En hij zal hun antwoorden: Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij gedaan. Ga in in het feest van mijn Heer.

Laten wij, bijbelvase christenen, maar eens wat meer de handen uit de mouwen steken. Wat dat betreft was ze een groot voorbeeld en geloof ik ook dat ze bij God mag zijn. Dat ze er op bepaalde punten ook naast zat doet daar toch nog niets aan af?
Ik heb oprecht geen oordeel over majoor Bosschardt. Maar ik wil los daarvan wel op jouw gedachtengang reageren. Jij gaat hier overduidelijk de weg in van het zalig worden door de werken. De bijbel is er echter duidelijk over dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. Wat en in Wie je gelooft doet er absoluut toe. Dat kun je als scherpslijperij wegwuiven, maar dat is wel de werkelijkheid waar wij allen mee te maken hebben.

Gal 2,16
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

Ik hoop eerlijk gezegt op een slotje op dit topic.
Josephus

Bericht door Josephus »

Klavier schreef:
Josephus schreef:Klavier, ik heb de indruk dat jij de woorden van Majoor Bosshardt enigszins verdraaid hebt. Ik hoop dat je dat onbewust gedaan hebt.
Kijk hier maar eens: http://www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2458
Ik heb die uitzending destijds gezien. Ze verwoordt het hier inderdaad net iets anders dan in het RD-interview. Toch bespeur ik ook hier eerder een soort twijfel dan de uitgesproken stelling "het maakt eigenlijk niet uit wat je gelooft". Ik wil die nuance toch aanbrengen, omdat ik denk dat velen van ons die gedachte wel eens hebben, zeker de wat meer filosofisch ingestelden. Niet dat het daarmee goedgepraat hoeft te worden, maar bescheidenheid is dan wel op zijn plaats, lijkt me.
Josephus

Bericht door Josephus »

Evert van Dijkhuizen schreef:Tegelijk liet ze er geen misverstand over bestaan wie Jezus voor haar persoonlijk was: „De Zoon van God Die mij vergeving van zonden schenkt.”
Als er dan toch een slot op moet, lijkt het me zinnig om dan maar te besluiten met dit citaat.
jvdg

Bericht door jvdg »

Als ik zie op het leven wat Majoor Bosshardt heeft geleid word ik vervuld van een diep respect.
Net zoals ik respect voel voor Moeder Theresia, Florence Nightingale e.v.a..
Deze vrouwen zijn mij ten voorbeeld, en brengen mij als christen in de schuld van nalatigheid.

Maar al deze "heiligen" hadden en hebben hetzelfde van node als ik, namelijk de rechtvaardiging voor God door en in Jezus Christus.
Hij is het Enige Fundament ter zaligheid.

Als majoor Bosshardt heeft mogen ervaren, dat (juist) los van onze goede werken, Hij de zaligheid heeft bereid voor zondaren, dan mogen wij haar in jaloersheid nastaren.

Wij weten dit niet.
God is rechtvaardig!

Laat ons svp niet oordelen.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Laat ons svp niet oordelen.
Dat "haarkloven" doen we al veel te veel, en in een topic als dit, doen we het nog eens dunnetjes over.

Dat besmeurt de nagedachtenis aan een mens met een zó groot hart als de "Majoor"...... droevig.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Rens schreef:
jvdg schreef:Laat ons svp niet oordelen.
Dat "haarkloven" doen we al veel te veel, en in een topic als dit, doen we het nog eens dunnetjes over.

Dat besmeurt de nagedachtenis aan een mens met een zó groot hart als de "Majoor"...... droevig.
Tja, er zijn nou eenmaal twee kanten. Dat geldt voor iedereen dus ook voor majoor Bosshardt. De ene is dat ze veel goed werk verzet heeft. Daarin mag ze best een voorbeeld genoemd worden. De andere is dat met al dat werk de zaligheid niet verdient kan worden. Daar is het ware zaligmakende geloof voor nodig. Over het eerste, de werken, kunnen we wel makkelijk oordelen. Het tweede, of zij het ware zaligmakende geloof had, is voor ons verborgen.

Maar de Dordtse Leerregels geven ook op dit punt een goed advies: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Rens

Bericht door Rens »

Mona Lisa schreef:
Rens schreef:
jvdg schreef:Laat ons svp niet oordelen.

Tja, er zijn nou eenmaal twee kanten. Dat geldt voor iedereen dus ook voor majoor Bosshardt. De ene is dat ze veel goed werk verzet heeft. Daarin mag ze best een voorbeeld genoemd worden. De andere is dat met al dat werk de zaligheid niet verdient kan worden. Daar is het ware zaligmakende geloof voor nodig. Over het eerste, de werken, kunnen we wel makkelijk oordelen. Het tweede, of zij het ware zaligmakende geloof had, is voor ons verborgen.

Maar de Dordtse Leerregels geven ook op dit punt een goed advies: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Waarmee maar weer bewezen wordt dat lekker verder gegaan wordt met haarkloven over de nagedachtenis aan "Majoor" Bosshardt heen.........kan men niet eens éven het haarkloven laten voor wat het is?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

Gian schreef:Zo bijbelvast hoef je niet te wezen om te weten dat er geen moslim in de hemel komt.
Als je dit met droge ogen zegt, is er ook wat mis.

Ik geloof echt wel dat Majoor Bosshardt haar zwakten had. Net als iedereen trouwens. Toch lijkt - zoals ik al eerder aangaf - de nadruk in de Bijbel toch meer op "liefde leven en geven" te liggen dan op de juiste leer belijden. Dat liefde leven en geven deed Majoor Bosshardt naar haar naaste maar ook naar haar Heere (ja ik heb haar wel eens horen spreken) Dit zijn mijn inziens belangrijker vruchten dan een keiharde uitgesproken mening over het heil van de naaste.

Nee ik geloof niet dat je door de werken zalig wordt. Wel geloof ik dat de werken uit liefde gedaan, de eerste vruchten zijn en niet de rechte leer over de homoseksuele medemens (of zijn het geen medemensen en gewoon probleemgevallen?).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Hoezo? Kan het niet zijn dat hij dan zijn ongelijk op dat punt ontdekt?

Ik heb oprecht geen oordeel over majoor Bosschardt. Maar ik wil los daarvan wel op jouw gedachtengang reageren. Jij gaat hier overduidelijk de weg in van het zalig worden door de werken. De bijbel is er echter duidelijk over dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. Wat en in Wie je gelooft doet er absoluut toe. Dat kun je als scherpslijperij wegwuiven, maar dat is wel de werkelijkheid waar wij allen mee te maken hebben.

Gal 2,16
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

Ik hoop eerlijk gezegt op een slotje op dit topic.
Ik ging niet de weg in van zalig worden door eigen werken. De insteek is de Bijbelse: Het geloof blijkt uit de werken, zonder werken is het geloof dood. Je geloof tonen door je werken, niet iets er mee verdienen.

En ik hoop niet op een slotje maar wel op een eind aan deze discussie, daar heb ik het topic niet voor geopend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:En ik hoop niet op een slotje maar wel op een eind aan deze discussie, daar heb ik het topic niet voor geopend.
Tsja, m.i. kon je dit verwachten :mrgreen:.

We halen elkaar al door de theologische mangel om +/-niets, dan zeker ook iemand van het Leger!
Gian

Bericht door Gian »

parsifal schreef:
Gian schreef:Zo bijbelvast hoef je niet te wezen om te weten dat er geen moslim in de hemel komt.
Als je dit met droge ogen zegt, is er ook wat mis.

Natuurlijk, als je het overdenkt is het iets vreselijks. Maar we moeten niet overdrijven als ik dit zinnetje op het forum plaatst.
En ja, er is vanalles mis met me.
Ik geloof echt wel dat Majoor Bosshardt haar zwakten had. Net als iedereen trouwens. Toch lijkt - zoals ik al eerder aangaf - de nadruk in de Bijbel toch meer op "liefde leven en geven" te liggen dan op de juiste leer belijden. Dat liefde leven en geven deed Majoor Bosshardt naar haar naaste maar ook naar haar Heere (ja ik heb haar wel eens horen spreken) Dit zijn mijn inziens belangrijker vruchten dan een keiharde uitgesproken mening over het heil van de naaste.

Nee ik geloof niet dat je door de werken zalig wordt. Wel geloof ik dat de werken uit liefde gedaan, de eerste vruchten zijn en niet de rechte leer over de homoseksuele medemens (of zijn het geen medemensen en gewoon probleemgevallen?).
Sorry, maar ik kan niet zo veel met dit stukje.
Als je niet weet of Christus nodig is om tot God te komen vind ik dat ronduit vreemd. We hebben het niet over dogmatische wissewasjes, we hebben het over een hoofdzaak, nl dat Christus nodig is om vrede met God te krijgen. Of mag ik daar niet radicaal voor staan?

Bovendien geef ik nergens een keihard oordeel, ik plaats alleen vraagtekens.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gesloten