Radioheader schreef:Is er iemand weleens in Hongarije geweest? Of verhalen over gehoord, ik ben er namelijk over aan het nadenken...
Tip: ga niet net als ik tijdens de spits Boedapest in met de auto. Geen bewegwijzering, enorm grote gaten in de weg, gevaarlijke obstakels zonder dat het word aangegeven, opkrullend asfalt tegen het trottoir, een dikke deken smog en rook, toeterende autowrakken die je rakelings voorbij vliegen, woest zwaaiende verkeersagenten, hoog uitstekend tramrails, en alles staat volledig vast in de spits. Op een bepaald moment stond ik midden op het kruispunt, en kon niet verder. Toen ging de stroom van rechts rijden, en stond men naar mij te toeteren en te gebaren terwijl het kruispunt helemaal vast stond. Ik heb dodenmansritten meegemaakt die beter voor mijn zenuwen waren, maar na 2,5 uur in deze heksenketel kwam ik eingelijk op mijn bestemming in de stad.
ps. een hele mooie stad trouwens! Als je met de metro naar het centrum gaat, kun je van prachtige gebouwen en uitzichten genieten. Tip: het uitzicht vanaf het vissersbastion.
Ze zijn in Hongarije erg gesteld op fooien trouwens. Ik kwam net binnen, en parkeerde mijn auto bij een tankstation. Kwamen er wat gastjes aan die mijn vooruit wasten, en heel vriendelijk deden, daar had ik helemaal niet om gevraagd. Tot de voorruit schoon was, toen eisten ze resoluut geld. In Boedapest meldde de ober duidelijk: "service is not included in the price". En bij een ander tankstation kwam toen mijn buitenlandse kenteken zichtbaar was de bediende naar buiten rennen, terwijl alle andere klanten zelfbediening hadden begon hij in tegenstelling tot wat ik antwoordde de duurste soort diesel te tanken in mijn auto, opende in het benzinestation de 2e kassa en liet mij voorgaan voor de brommerig kijkende lange rij mensen die er al stond, en dat allemaal voor een fooi. Ik was toen overigens ook brommerig, en heb geen fooi gegeven. De uitslofer. En in een hotel aan de Oostenrijkste grens nam ik de wake-up-call niet snel genoeg op. Daarna werd er zeer hard op de deur gebonst, en kwam iemand mij hoogstpersoonlijk wekken, die dacht zeker ook een fooi te krijgen.
Bij het balatonmeer is trouwens alles een stuk duurder.