Vakantietips

Adorote

Re: Vakantietips

Bericht door Adorote »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Misschien leuk om hier tips neer te zetten voor medeforummers waar diegene beslist moet zijn geweest in zijn of haar vakantie.

Wij hopen 1 weekje naar Praag te gaan. Hebben jullie tips waarvan je zegt: Dát móet je gezien hebben! Meld het hier!

Groetjes Vlinder
Praag is eengeweldige stad. moet je doen: wisseling van de wacht meemaken, de klok bekijken, slenteren over de Karlsbrug. Zijn wel de standaard dingen, maar ook erg mooi!

De Sint Nicolaas Kerk een totale top van barok en harmonie,voor de rest te veel om op te noemen.
Radioheader

Bericht door Radioheader »

Is er iemand weleens in Hongarije geweest? Of verhalen over gehoord, ik ben er namelijk over aan het nadenken...
vlinder

Bericht door vlinder »

Radioheader schreef:Is er iemand weleens in Hongarije geweest? Of verhalen over gehoord, ik ben er namelijk over aan het nadenken...
Ja een werkvakantie heb ik hier gedaan. Ik ben drie weken er geweest en het was erg leuk! Mooi land, relaxte cultuur. ZEEEER gastvrij (ik vond soms te, maar dat komt omdat wij bij de dominee zater en iedereen verwachtte dat we elke avond in één of ander verpleeghuis een concert weggaven) Maar verder heb ik er genoten! Heerlijk weer en mooie omgeving. Alles goedkoper als hier, alcohol maken ze zelf (kreeg drankje die ds. zelf had gemaakt 87% alcohol, kreeg je klein beetje van en er waren er al gelijk 2 teut). Beslist leuk om eens te zijn geweest! Memento is er ook geweest (toen kenden wij elkaar nog niet, zal vragen of hij zijn ervaring post)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Radioheader schreef:Is er iemand weleens in Hongarije geweest? Of verhalen over gehoord, ik ben er namelijk over aan het nadenken...
Ja. Goed betaalbaar, aardig land. Balatonmeer is wel behoorlijk toeristisch, wel mooi. Budapest is een mooie stad, zeker een bezoekje waard.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:Alles goedkoper als hier, alcohol maken ze zelf (kreeg drankje die ds. zelf had gemaakt 87% alcohol
Spraakwater? :mrgreen:
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:Alles goedkoper als hier, alcohol maken ze zelf (kreeg drankje die ds. zelf had gemaakt 87% alcohol
Spraakwater? :mrgreen:
Ja, maar je moet het wel snel opdrinken anders verdampt het.

Hoeveel zou een literfles kosten op basis van de Nederlandse accijnsheffing? Een legale borrel dus.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tip: ga niet net als ik tijdens de spits Boedapest in met de auto. Geen bewegwijzering, enorm grote gaten in de weg, gevaarlijke obstakels zonder dat het word aangegeven, opkrullend asfalt tegen het trottoir, een dikke deken smog en rook, toeterende autowrakken die je rakelings voorbij vliegen, woest zwaaiende verkeersagenten, hoog uitstekend tramrails, en alles staat volledig vast in de spits. Op een bepaald moment stond ik midden op het kruispunt, en kon niet verder. Toen ging de stroom van rechts rijden, en stond men naar mij te toeteren en te gebaren terwijl het kruispunt helemaal vast stond. Ik heb dodenmansritten meegemaakt die beter voor mijn zenuwen waren, maar na 2,5 uur in deze heksenketel kwam ik eingelijk op mijn bestemming in de stad.

ps. een hele mooie stad trouwens! Als je met de metro naar het centrum gaat, kun je van prachtige gebouwen en uitzichten genieten. Tip: het uitzicht vanaf het vissersbastion.

Ze zijn in Hongarije erg gesteld op fooien trouwens. Ik kwam net binnen, en parkeerde mijn auto bij een tankstation. Kwamen er wat gastjes aan die mijn vooruit wasten, en heel vriendelijk deden, daar had ik helemaal niet om gevraagd. Tot de voorruit schoon was, toen eisten ze resoluut geld. In Boedapest meldde de ober duidelijk: "service is not included in the price". En bij een ander tankstation kwam toen mijn buitenlandse kenteken zichtbaar was de bediende naar buiten rennen, terwijl alle andere klanten zelfbediening hadden begon hij in tegenstelling tot wat ik antwoordde de duurste soort diesel te tanken in mijn auto, opende in het benzinestation de 2e kassa en liet mij voorgaan voor de brommerig kijkende lange rij mensen die er al stond, en dat allemaal voor een fooi. Ik was toen overigens ook brommerig, en heb geen fooi gegeven. De uitslofer. En in een hotel aan de Oostenrijkste grens nam ik de wake-up-call niet snel genoeg op. Daarna werd er zeer hard op de deur gebonst, en kwam iemand mij hoogstpersoonlijk wekken, die dacht zeker ook een fooi te krijgen.

Bij het balatonmeer is trouwens alles een stuk duurder.
Marnix

Bericht door Marnix »

grote steden kan je sowieso beter met het OV bezoeken. Geen parkeerkosten en problemen, geen last van drukte, altijd direct in het centrum etc :)

JVDG, schoonmaakalcohol klost toch ook niet zoveel? ;) Heeft de hoogte van de accijnzen dan te maken met de hoeveelheid alcohol?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:grote steden kan je sowieso beter met het OV bezoeken. Geen parkeerkosten en problemen, geen last van drukte, altijd direct in het centrum etc :)
Klopt, maar de camping was in de stad zelf, we moesten door het centrum om er te komen 8) Vanaf de camping zijn we toen de volgende dag wel met de metro het centrum ingegaan.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:JVDG, schoonmaakalcohol klost toch ook niet zoveel? ;) Heeft de hoogte van de accijnzen dan te maken met de hoeveelheid alcohol?
Ja, reken maar!

Jij, als whisk(e)y liefhebber betaalt voor een 43% drankje echt meer dan voor een 40% drankje.

Als je naar die accijns kijkt zou je kiezen voor een heerlijke limonade, maar dan heb je weer te maken met "suikeraccijns".

Mijn advies: Water!!
bazz

Bericht door bazz »

Josephus schreef:
bazz schreef:ik zoek een land, liefst niet-wersters, waar je voor hooguit 600-700 euro twee weken kunt rondtrekken, all inn. heeft iemand een idee?
Is dat bedrag in- of exclusief je vliegticket?
inclusief. anders kon ik elk land uitkiezen 8) Tsjechie enzo is niet echt wat ik zoek, daar ben ik al vaker geweest. noord-afrika of midden-oosten zie ik op zich wel zitten, maar dan zijn die vliegtickets ineens zo duur... :wink:
helma

Bericht door helma »

vlinder schreef:Misschien leuk om hier tips neer te zetten voor medeforummers waar diegene beslist moet zijn geweest in zijn of haar vakantie.

Wij hopen 1 weekje naar Praag te gaan. Hebben jullie tips waarvan je zegt: Dát móet je gezien hebben! Meld het hier!

Groetjes Vlinder
Praag is leuk, maar dan moet het niet al te warm zijn :(
dat geslenter is erg vermoeiend en dan is de karlsbrug errug lang
wel leuk om allerlei artiesten er aan 't werk te zien
er was een concert in de kerk midden op de markt dat was de moeite waard
standbeeld van Johannes Hus
met paard en koets door de stad rijden
hele leuke winkeltjes met matruska's in allerlei soorten en maten
van Winnie the Pooh tot president Bush
heel leuk om te zien

ze zeggen dat Tsjechië goedkoop is, maar vergis je niet :shock:
wim

Bericht door wim »

helma schreef: ze zeggen dat Tsjechië goedkoop is, maar vergis je niet :shock:
Destijds (jaar of 12 geleden) kocht ik twintig broodjes voor 1 gulden. Voor een habbekrats kon je er uit eten.

Maar Praag is een stuk duurder.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoek van Holland strand, ranja met een rietje, patat en een kroket.
Voor de mannen een oude jenever Blankenheim, en voor de vrouwen een bessen jenever, en ze deppen zich met boldoot.

Kortom een leuke vacantiedag aan het strand.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
helma schreef:ze zeggen dat Tsjechië goedkoop is, maar vergis je niet :shock:
Destijds (jaar of 12 geleden) kocht ik twintig broodjes voor 1 gulden.
Ik wist niet dat ze er Nederlands geld accepteerden.
Heb ik al die wisseltrucs dus voor niks gedaan. :?
Plaats reactie