Afgewezen schreef:Ik denk niet dat ik jou dat uit kan leggen.Marnix schreef: Wat ik nog zorgwekkender vind is dat Ds. van Voorden het toenemende aantal mensen aan het avondmaal in de Ger Gem zorgwekkend vindt. Dat staat er volgens mij toch echt zo hoor.
Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Moderator info: de volgende posting is bij het splitsen niet goed meegkomen. Bij dezen.
Niet zo kortzichtig. Net alsof Ds. van Voorden het erg zou vinden als er veel ware avondmaalsgangers zouden zijn.Miscanthus schreef:triest dat het aantal avondmaalsgangers, zo achterdochtig gezien wordt als vervlakking....Geka schreef:v Voorden: ,,In onze gemeenten zien we met grote zorg hoe er in de Gereformeerde Gemeenten op veel plaatsen een doorbraak is in de wereldgelijkvormigheid, maar ook op het grote aantal avondmaalgangers. Kennelijk is er in een aantal gemeenten een vorm van prediking die tot vervlakking leidt.''
Wie telt er nu € 17,50 neer voor zo'n ongeestelijk boek?
Uiteraard bedoeld hij dit in de context van het type avondmaalgangers en hun belijden
oke, dank je.
Jolanda, je hebt gelijk. Maar dan nog vind ik het zorgwekkend als mensen in de kerk zich gaan ergeren aan een gekleurde hoed aan het avondmaal. Deze predikant zou best eens vanaf de preekstoel die mensen aan mogen spreken dat het daar niet om draait en dat ze zich niet zo moeten blindstaren op dat soort zaken.
Blijft ook nog het probleem van teveel mensen aan het avondmaal. Afgewezen, je mag het best uitleggen, als er een goede verklaring voor is moet dat niet zo'n probleem zijn. Het moet immers ook Bijbels te onderbouwen zijn.
Heeft het niet opnieuw met teveel vastzitten in cultuur te maken? Men is gewend aan een bepaald percentage avondmaalgangers en als dat er meer worden veranderen er dingen in de kerk. Waarom is het zorgwekkend? Het doet me denken aan die anekdoke van een ds. uit de GerGem, die in een relatief zware gemeente stond waar maar heel weinig leden aan het avondmaal gingen. Toen hij in een relatief lichte gemeente voorging en de tafel opende zag hij de mensen van alle kanten toestromen naar de tafel, waarop hij uitriep: Als er nog echte gelovigen zijn moeten ze snel zijn, voordat de honden het brood hebben opgegeten. Erg triest. Het was niet zijn gemeente, hij kende ze niet eens, maar het waren er gewoon in verhouding veel te veel. Wat zal die man moeite hebben gehad met de eerste gemeenten waar de leden gewoon ongeveer allemaal het avondmaal vierden.
Jolanda, je hebt gelijk. Maar dan nog vind ik het zorgwekkend als mensen in de kerk zich gaan ergeren aan een gekleurde hoed aan het avondmaal. Deze predikant zou best eens vanaf de preekstoel die mensen aan mogen spreken dat het daar niet om draait en dat ze zich niet zo moeten blindstaren op dat soort zaken.
Blijft ook nog het probleem van teveel mensen aan het avondmaal. Afgewezen, je mag het best uitleggen, als er een goede verklaring voor is moet dat niet zo'n probleem zijn. Het moet immers ook Bijbels te onderbouwen zijn.
Heeft het niet opnieuw met teveel vastzitten in cultuur te maken? Men is gewend aan een bepaald percentage avondmaalgangers en als dat er meer worden veranderen er dingen in de kerk. Waarom is het zorgwekkend? Het doet me denken aan die anekdoke van een ds. uit de GerGem, die in een relatief zware gemeente stond waar maar heel weinig leden aan het avondmaal gingen. Toen hij in een relatief lichte gemeente voorging en de tafel opende zag hij de mensen van alle kanten toestromen naar de tafel, waarop hij uitriep: Als er nog echte gelovigen zijn moeten ze snel zijn, voordat de honden het brood hebben opgegeten. Erg triest. Het was niet zijn gemeente, hij kende ze niet eens, maar het waren er gewoon in verhouding veel te veel. Wat zal die man moeite hebben gehad met de eerste gemeenten waar de leden gewoon ongeveer allemaal het avondmaal vierden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maar hoe weet hij dan dat er niet zoveel "ware avondmaalsgangers" zijn? Ze zitten nota bene in een ander kerkverband. Kan hij dat aan de kleding en haardracht zien? Is dat de maatstaf voor diepgang in het geestelijke leven? Ziet hij dan niet iets teveel naar wat voor ogen is?Oude Paden schreef: Niet zo kortzichtig. Net alsof Ds. van Voorden het erg zou vinden als er veel ware avondmaalsgangers zouden zijn.
Uiteraard bedoeld hij dit in de context van het type avondmaalgangers en hun belijden
Kan hij dan hun hart toetsen? Hoe kan hij hier bepalen dat de toename veroorzaakt wordt door mensen die daar eigenlijk niet thuishoren, die niet waar gelovig zijn?Oude Paden schreef:Niet zo kortzichtig. Net alsof Ds. van Voorden het erg zou vinden als er veel ware avondmaalsgangers zouden zijn.Miscanthus schreef:triest dat het aantal avondmaalsgangers, zo achterdochtig gezien wordt als vervlakking....Geka schreef:v Voorden: ,,In onze gemeenten zien we met grote zorg hoe er in de Gereformeerde Gemeenten op veel plaatsen een doorbraak is in de wereldgelijkvormigheid, maar ook op het grote aantal avondmaalgangers. Kennelijk is er in een aantal gemeenten een vorm van prediking die tot vervlakking leidt.''
Wie telt er nu € 17,50 neer voor zo'n ongeestelijk boek?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een zwak antwoord hoor. Probeer het nou maar gewoon, als het bijbels is moet je het christenen ook kunnen uitleggen. Of bedoel je te zeggen dat het meer iets van de cultuur is en ik de cultuur niet snap? Dan heb ik een antwoord en weet ik gelijk dat het een cultuurbepaald standpunt is.Afgewezen schreef:Marnix, gezien mijn ervaringen met jou op dit forum, denk ik niet dat ik het jou als GKV'er uit kan leggen.
We spreken wat dat betreft een andere taal.
kom op, probeer het nou maar. Niet geschoten is altijd mis. Zit het een beetje in de lijn van wat Oude Waarheid zegt misschien? Ik ben het dan allicht nog niet er mee eens maar dat is wat anders dan dat ik het niet begrijp.
Afgewezen, waarom dat niet zou kunnen? Dat kan wel, maar hoe weet hij dat? Ik haal niet voor niets even de anekdote aan, die volgens mij wel veelzeggend is voor hoe er soms gedacht wordt en er tegen aan wordt gekeken. Men komt soms volgens mij wat te snel tot die conclusie. Terwijl het vroeger toch normaal was dat je als belijdend gemeentelid aan het avondmaal aanging. Tegenwoordig vindt men het zorgwekkend als dat zomaar gebeurt...
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 jun 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij ziet en hoort m.i. (maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn) inderdaad aan de levenswandel van deze mensen dat het ware leven daar niet te vinden is. Net zoals overigens vele predikanten voor hem in allerlei kerkverbanden vooral in voorbereidingpredikaties hebben gewezen op het zelfonderzoek en daarmee gepaard de uitleving in de wereld. Kleding, haardracht, opgaan in wereldse genoegens, oppervlakkig aannnemen van Jezus enz. enz. Daaruit mag je als je die mening hebt zeker concluderen dat er iets mis gaat als deze uitleving ook openbaar is onder avondmaalgangerselbert schreef:Maar hoe weet hij dan dat er niet zoveel "ware avondmaalsgangers" zijn? Ze zitten nota bene in een ander kerkverband. Kan hij dat aan de kleding en haardracht zien? Is dat de maatstaf voor diepgang in het geestelijke leven? Ziet hij dan niet iets teveel naar wat voor ogen is?Oude Paden schreef: Niet zo kortzichtig. Net alsof Ds. van Voorden het erg zou vinden als er veel ware avondmaalsgangers zouden zijn.
Ik heb ook niet behoefte mij als 'sterk' neer te zetten.Marnix schreef:Een zwak antwoord hoor. Probeer het nou maar gewoon, als het bijbels is moet je het christenen ook kunnen uitleggen. Of bedoel je te zeggen dat het meer iets van de cultuur is en ik de cultuur niet snap? Dan heb ik een antwoord en weet ik gelijk dat het een cultuurbepaald standpunt is.Afgewezen schreef:Marnix, gezien mijn ervaringen met jou op dit forum, denk ik niet dat ik het jou als GKV'er uit kan leggen.
We spreken wat dat betreft een andere taal.
kom op, probeer het nou maar. Niet geschoten is altijd mis. Zit het een beetje in de lijn van wat Oude Waarheid zegt misschien?
Overigens vind ik het nogal arrogant klinken: "... en weet ik gelijk dat het een cultuurbepaald standpunt is."
Ik laat het voor wat dit punt betreft hierbij.
Zie voor een antwoord deze topic.
Kortom, de dominee is onfeilbaar? je gaat er al bij voorbaat van uit dat het wel om die reden zou zijn, maar hoe weet je dat? Ik heb een voorbeeld genoemd waarbij dat niet het geval was dus blijkbaar is dat mogelijk. Op basis waarvan wordt dit getoetst? Op basis van die kleurige hoed soms? Regelmatig wordt er niet gekeken het geloof maar de dingen die jij noemt. Cultuur. Of je netjes een zwarte hoed, lange rok en lang haar hebt. Zo niet, dan hoor je aan het avondmaal volgens sommigen sowieso al niet thuis. Dat vind ik juist zorgwekkend.Oude Paden schreef:Hij ziet en hoort m.i. (maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn) inderdaad aan de levenswandel van deze mensen dat het ware leven daar niet te vinden is. Net zoals overigens vele predikanten voor hem in allerlei kerkverbanden vooral in voorbereidingpredikaties hebben gewezen op het zelfonderzoek en daarmee gepaard de uitleving in de wereld. Kleding, haardracht, opgaan in wereldse genoegens, oppervlakkig aannnemen van Jezus enz. enz. Daaruit mag je als je die mening hebt zeker concluderen dat er iets mis gaat als deze uitleving ook openbaar is onder avondmaalgangerselbert schreef:Maar hoe weet hij dan dat er niet zoveel "ware avondmaalsgangers" zijn? Ze zitten nota bene in een ander kerkverband. Kan hij dat aan de kleding en haardracht zien? Is dat de maatstaf voor diepgang in het geestelijke leven? Ziet hij dan niet iets teveel naar wat voor ogen is?Oude Paden schreef: Niet zo kortzichtig. Net alsof Ds. van Voorden het erg zou vinden als er veel ware avondmaalsgangers zouden zijn.
Ik ga mijn bijdrage voor dit topic sluiten.BDS '73 schreef:Maar hoe weet een dominee uit Uddel nu wie er in de Ger Gem van Groningen of Terneuzen aan het avondmaal deelneemt?
Bovendien vind ik het aantal avondmaalgangers nog steeds bedroevend laag, ook als je de gekleurde hoedjes, de baarden en de radiobezitters meetelt. Is dat geen veel grotere zorg?
We zitten op een andere golflengte te praten.
Net zoals Ds. van Voorden de avondmaalgangers zorgwekkend vind toenemen vind jij het bedroevend laag vinden. Da's dus eigenlijk een zelfde manier van spreken. Het is alleen een omgekeerde conclusie.
Ik vind dan ook dat je maar eens moet vertellen waarom er te weinig mensen aangaan.
Laat ik het anders stellen. Als er in een kerk zo weinig mensen aangaan (en ik denk dat je wel een beetje weet hoeveel dat ongeveer is in de GGiN) gaat er in de kerk een hoop mis. Helemaal als je bedenkt hoeveel mensen er wel belijdenis van hun geloof afleggen. Als er dan gesteld wordt: Tja, dat zal dan wel puur aan die mensen liggen zijn mensen volgens mij toch echt wat teveel gewend geraakt aan dingen in de kerk die niet zijn zoals ze horen te zijn. Veel mensen die zitten te wachten op een wonder, dolgraag bij Christus willen horen maar, ja dat gaat niet zomaar. En als ze dan tot de ontdekking komen dat ze alleen maar hoeven te geloven en dat gaan doen mogen ze niet zomaar aan het avondmaal want zo makkelijk gaat dat niet, daar komt meer bij kijken. Dit is niet algemeen, maar regelmatig wel het geval. Ik heb genoeg voorbeelden ervan gehoord. Ik vraag me soms echt af of velen niet ver van het Woord zijn afgedwaald. Het is zo anders dan zoals het in de Bijbel is. En men is het nog gewoon gaan vinden ook.Oude Paden schreef:Ik ga mijn bijdrage voor dit topic sluiten.BDS '73 schreef:Maar hoe weet een dominee uit Uddel nu wie er in de Ger Gem van Groningen of Terneuzen aan het avondmaal deelneemt?
Bovendien vind ik het aantal avondmaalgangers nog steeds bedroevend laag, ook als je de gekleurde hoedjes, de baarden en de radiobezitters meetelt. Is dat geen veel grotere zorg?
We zitten op een andere golflengte te praten.
Net zoals Ds. van Voorden de avondmaalgangers zorgwekkend vind toenemen vind jij het bedroevend laag vinden. Da's dus eigenlijk een zelfde manier van spreken. Het is alleen een omgekeerde conclusie.
Ik vind dan ook dat je maar eens moet vertellen waarom er te weinig mensen aangaan.
Daarom gaan er te weinig mensen aan. Omdat het de gemeente van Christus zou moeten zijn en mensen die wel willen geloven, toch niet gaan geloven omdat er gepreekt wordt dat ze dat niet kunnen. Zo krijg je passiviteit, een gemeente met een paar christenen en dus logischerwijs ook geen uitstraling van licht in de wereld. En dus geen mensen van buitenaf bij de kerk (de cijfers bewijzen dat ook helaas). Ik vraag me dan serieus en bedroefd af: Heeft het zout zijn kracht nog wel of heeft het zijn kracht verloren?
Re: Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Dat is geprobeerd maar gelukkig afgewezen.Geka schreef:Van Voorden vindt het onbegrijpelijk dat Harinck niet is aangepakt.
In mijn GG gaan veel mensen aan het avondmaal in alle kleuren van de regenboog. Vrouwen met lang haar en geen oorbellen zijn uitzondering. Tsja, ik weet het ook niet meer allemaal. kWord er zo moedeloos van