totaal verdorven...maar wat dan?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

uitgeworpen schreef:
rekcor schreef:Maar goed, Gravo, eigenlijk is jouw vraag: kunnen onbekeerde mensen iets zinnigs zeggen over de bijbel?
Als ik onbekeerd was zou ik Gods aanbod niet op de juiste waarde schatten. Ook zou ik niet kunnen uitleggen hoe dierbaar Jezus' bloed is etc.
Misschien zou ik iets zinnigs over de bijbels zeggen maar ja...iets zinnigs - wat is dat eigenlijk?
Zelfs het ploegen van de ongelovigen is zonde.

We moeten nooit vergeten dat de ongelovigen VIJANDEN van God en van Zijn Kerk zijn. Ze zijn van hun vader de duivel, de leugenaar van de beginne.

Mijn antwoord is dus nee, ze kunnen niets zinnigs zeggen over de Bijbel en het geloof. Hoewel het natuurlijk wel zo is, dat God ook hen kan gebruiken, in Zijn ondoorgrondelijke raad, voor het goed van Zijn Kerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Maar dat hoor ik nooit.
Lees je dan wel goed?
gravo

Bericht door gravo »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Maar dat hoor ik nooit.
Lees je dan wel goed?
Het ging hier om de bijdragen op het refoforum. Daarbij constateer ik wel een sterke overtuiging en een volledige zekerheid omtrent de reformatorische leer en belijdenis, maar een bijna afwezige vrijmoedigheid of zekerheid als het er om gaat de term " wedergeboren" of " bekeerd" op zichzelf toe te passen. Er is altijd wel sprake van een serieus bezig zijn, een oprecht zoeken, wel eens mogen ervaren enz., maar de eigenlijke stap die mijns inziens te maken heeft met het gepredikte " enige nodige" wordt niet openlijk genoemd. Ik zou dat een structurele terughoudendheid willen noemen. Kennelijk is er iets, dat mensen voorzichtig maakt om de werkelijkheid van wedergeboorte of bekering op zichzelf van toepassing te verklaren.

Tegen die achtergrond ontstaat er naar mijn gevoel terecht de volgende vraag:

Als er geen vrijmoedigheid is om de overgang van dood naar levend te bevestigen kan dat betekenen dat er A) inderdaad helemaal geen wedergeboorte is geweest en dat men er dus terecht niet van spreekt (men kan er niet over spreken) of B) er wel sprake is van wedergeboorte, maar dat men zich om allerlei redenen niet of slechts beschroomd over uitlaat.

In het geval A blijft mijn vraag overeind: welke waarde heeft al dat theologische gepraat, wanneer er principieel een onbekeerde en daarom een geestelijk dode aan het woord is?

In het geval van B) lijkt mij, dat er veel meer te leren en te accepteren is wat betreft de bijdragen op refoforum, maar dan blijft er altijd die vraag bestaan wie en in welke hoedanigheid men hier over de geestelijke dingen van God spreekt. Daarom zou ik zo graag eens horen, dat iemand zich een waar kind van God mag noemen.

Ik begrijp de pijn wel: wanneer iemand zich zo zou uitlaten, zou hij zich toch wat buiten de community van de zwaardere bevindelijk gereformeerde gemeenten begeven. Men doet dat nu eenmaal maar niet zomaar. De basis van de prediking lijkt toch nog altijd te zijn, dat het merendeel van de kerkgangers nog bekeerd moet worden. Wanneer iemand, om het eens ronduit te zeggen, volhoudt dat hij een waarachtige bekering heeft mogen meemaken, valt de grote nadruk op die bekering in de prediking natuurlijk niet langer te billijken. Zeker niet, wanneer op een gegeven moment de meerderheid van de mensen getuigt van zo'n allesbeslissende ingreep van God in zijn of haar leven. De noodzaak van die wedergeboorte blijft dan nog wel recht overeind, echter er zal toch een accentverschuiving noodzakelijk zijn van de oproep tot bekering (als tegen onbekeerde ongelovigen) naar een oproep tot staan in het geloof, heiliging van het leven en meer naar dagelijkse bekering en groei als christen.

Ik heb de indruk, dat de jongeren in zwaardere gemeente hier ook veel meer om vragen. Dat betekent, dat zij gemakkelijker praten over de echte bekering in hun leven. Op refoforum kom ik het echter niet veel tegen.

Mijn voorlopige conclusie is dus, dat op refoforum vooral mensen participeren, die niet willen of kunnen spreken over de wedergeboorte als een eigen ervaring (om redenen A) of B)). Zijn het meer ouderen op refoforum en "oudere" jongeren?

Dat zou jammer zijn. Ik ben juist zo benieuwd naar die getuigenissen van (jonge) mensen, die " het enige nodige" niet alleen als iets toekomstigs zien, maar vooral als een genadige realiteit in hun leven.

Dat zou namelijk ook de genoemde verschuiving in de prediking in bevindelijk gereformeerde kring verder stimuleren.

gravo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als ik jou goed begrijp, Gravo, heb je 2 punten:
1. Kunnen onbekeerde mensen iets zinnigs zeggen over de bijbel?
2. Je zou zo graag eens horen, dat iemand zich een waar kind van God mag noemen.

Wat het eerste betreft heeft Bert al antwoord opgegeven en ik sluit me daar graag bij aan.

Wat het tweede betreft, denk ik dat daar in de gereformeerde gezindte in zijn algemeenheid een zekere schroom in is. Laat staan om dat zo op een openbaar forum te typen.
Wat de reden hiervan is, heeft Unionist aardig verwoord (vind ik althans) in een ander topic. Ik zal dat hier even quoten:
Unionist schreef:Ik ben in dezen een beetje bang voor wat ik eerder genoemd heb, geestelijk exhibitionisme.

IN een persoonlijk gesprek wil ik best praten over wat mij het diepste raakt, maar om dat nou voor jan en alleman op het forum te posten, vind ik niet zo kies. Daarvoor heb ik toch wat schroom.

Je mag best weten dat ik een fantastisch huwelijk heb, maar hoe ik dat allemaal in de praktijk beleef, is iets tussen mijn vrouw en mij. Zo is het met mijn geloofsleven ook. Het leven met de Heere is iets heel moois, maar ook heel teer. Theologische discussies liggen dan toch anders dan wat ik allemaal beleef en ervaar.
gravo

Bericht door gravo »

Tiberius schreef:Als ik jou goed begrijp, Gravo, heb je 2 punten:
2. Je zou zo graag eens horen, dat iemand zich een waar kind van God mag noemen.

Wat het eerste betreft heeft Bert al antwoord opgegeven en ik sluit me daar graag bij aan.

Wat het tweede betreft, denk ik dat daar in de gereformeerde gezindte in zijn algemeenheid een zekere schroom in is. Laat staan om dat zo op een openbaar forum te typen.
Wat de reden hiervan is, heeft Unionist aardig verwoord (vind ik althans) in een ander topic. Ik zal dat hier even quoten:
Unionist schreef:Ik ben in dezen een beetje bang voor wat ik eerder genoemd heb, geestelijk exhibitionisme.

IN een persoonlijk gesprek wil ik best praten over wat mij het diepste raakt, maar om dat nou voor jan en alleman op het forum te posten, vind ik niet zo kies. Daarvoor heb ik toch wat schroom.

Je mag best weten dat ik een fantastisch huwelijk heb, maar hoe ik dat allemaal in de praktijk beleef, is iets tussen mijn vrouw en mij. Zo is het met mijn geloofsleven ook. Het leven met de Heere is iets heel moois, maar ook heel teer. Theologische discussies liggen dan toch anders dan wat ik allemaal beleef en ervaar.
Ongeveer.

Wat punt 1 betreft: dat heb ik met zoveel woorden ook gezegd.
Wat punt 2 betreft: de weinige spraakzaamheid over het werk van God in het hart van een mens wordt nu uit (eerbiedige?) schroom verklaars, of uit een gevoel dat geloof iets van privé heeft. Maar daar ben ik het niet mee eens.
Een geloofsgemeenschap kan best in een constante worsteling zijn omtrent de eigen waardigheid en het behoort tot de beste christelijke vormen van zelfkennis en verootmoediging om te weten en te ervaren dat men van genade moet leven, maar zo'n geloofsgemeenschap kan NOOIT zonder het besef, dat men ook daadwerkelijk van genade leeft. Ik bedoel: al die verootmoediging en ellendekennis staat volstrekt op zichzelf en is volstrekt betekenisloos als er niet ook de levendige ervaring is van wat wedergeboorte en bekering wordt genoemd. Eigenlijk kan je jezelf afvragen of er wel van een kerk des Heeren, een gemeente of geloofsgemeenschp sprake is, wanneer er onophoudelijk van uit wordt gegaan, dat het ware geloof slechts mondjesmaat aanwezig is en dat de standaardhouding is dat het werk van god in het hart van een mens nog moet gebeuren.

Ik denk, dat de schroom, waar je het over hebt eerder voortkomt uit die wijze van prediken, die verhoudingsgewijs weinig oog en boodschap heeft voor bekeerden, maar bijna alle tijd gebruikt om op de noodzaak van een kennelijk afwezige wedergeboorte te wijzen. Als er al schroom is, dan zal die zeker worden versterkt door de indruk, dat het merendeel van de kerkgangers niet bekeerd is of dat mensen zich o zo snel "bedriegen voor de eeuwigheid". De constante veronderstelling, dat mensen nog niet bekeerd zijn, veroorzaakt ook een slot op de mond omtrent persoonlijke bekerings-ervaringen.

Ik vind dat niet gezond. En dat ongezonde blijkt, vind ik, vooral, wanneer jonge mensen vrijmoediger over hun geloof en wedergeboorte spreken, maar dan wel oplopen tegen opgetrokken wenkbrauwen of een wantrouwige houding (etiketten als tijd-gelovige , arminiaan of "van-buiten-inklimen" worden dan toch nog wel eens in stelling gebracht om deze vrijpostigheid in te dammen).

Mijn pleidooi is om ook ruimte te laten voor getuigenissen van dat wat in de prediking nu net als het enige nodige wordt verkondigd.

Als er dan vruchten van geloof en bekering zijn, laat de aanwezigheid daarvan dan ook vrijmoedig en zonder schroom bekend worden. Zo lees ik in de Handelingen ook van meldingen van aanwezig en groeiend geloof op de prediking. Ik heb eerder de indruk, dat het daar werd gevierd, dan dat er maar omzichtig op werd ingegaan.

gravo
henri

Bericht door henri »

Maar moet die geloofsbeleving dan maar in het wilde weg op internet geplaatst worden (want dat is dit forum tenslotte)? Er zijn wel andere gelegenheden om vrij-uit over Gods genadewerk te praten. In huiselijke kring bijvoorbeeld en onder vrienden en familie als de gelegenheid zich voordoet. Ik hou het hier op het forum ook liever algemeen.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Marnix

Bericht door Marnix »

henri schreef:Maar moet die geloofsbeleving dan maar in het wilde weg op internet geplaatst worden (want dat is dit forum tenslotte)? Er zijn wel andere gelegenheden om vrij-uit over Gods genadewerk te praten. In huiselijke kring bijvoorbeeld en onder vrienden en familie als de gelegenheid zich voordoet. Ik hou het hier op het forum ook liever algemeen.
Beetje een discussie die we al gehad hebben. Toch een vreemde reactie. Waarom zou je hier van Gods liefde en genade getuigen, dat kan ik toch ook in huiselijke kring en onder vrienden en familie doen? Hoezo? Alsof je teveel kan getuigen van Gods genadewerk. En misschien is het wel goed het eens buiten een veilige vertouwde kring te doen. Laten we nou maar eens beginnen met ook in het openbaar ons geloof uit te dragen en er over te vertellen. Zoiets heet evangelisatie. En hier op het forum kan je daar wat meer aan wennen. Ik snap niet hoe je af en toe (hier wel, en ergens anders niet) dat vrij-uit praten over Gods genadewerk blijkbaar kan loskoppelen van je leven (zelf bepalen wanneer je er wel niet over praat). Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Zo zou het moeten zijn. Dat vind ik bijvoorbeeld ook zo mooi in de Psalmen, dat dat er vaak terugkomt, dat hij er gewoon niet over kan ophouden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gravo schreef:
Tiberius schreef:Als ik jou goed begrijp, Gravo, heb je 2 punten:

Ongeveer.
Even een nuancering op mijn eigen posting.

Wat punt 1 betreft ligt het toch iets genuanceerder. Ik denk niet, dat je zonder meer kan zeggen dat een onbekeerde niets zinnigs over de Bijbel kan zeggen.
Iedereen die met de Bijbel opgevoed is, kan zinnige dingen zeggen over de Bijbel. Bijvoorbeeld: hoeveel bijbelboeken zijn er, wat gebeurde op het Paasfeest, etc.
Alleen als het over het geloofsleven, de bevinding, etc gaat past grote terughoudendheid.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Zo zou het moeten zijn. Dat vind ik bijvoorbeeld ook zo mooi in de Psalmen, dat dat er vaak terugkomt, dat hij er gewoon niet over kan ophouden.
Geheel mee eens, even als de laatste posting van Gravo. Jezus heeft ons ook de opdracht en belofte gegeven: Gij zult mijn getuigen zijn. En de één doet dat met woorden, maar paulus hamert er op dat het vooral met daden moet zijn (en desnoods met woorden, -zo schrijft hij).
Een vrucht van de Geest is ook lofprijzing, de varren der lippen. Ik ben het met Gravo eens dat onze ellende en onwaardigheid als een offer gebracht lijken te worden (overigens in navolging van Ps 40: Gods offers zijn een verbroken en verslagen geest), maar God troont op de lofzangen Israels. Laten we dat ook horen? Een verbroken en verslagen hart is meestal niet hoorbaar of zou dat niet moeten zijn....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Zeker niet, wanneer op een gegeven moment de meerderheid van de mensen getuigt van zo'n allesbeslissende ingreep van God in zijn of haar leven.
Als dat zo is, is er sprake van twee mogelijkheden:
1. een krachtige werking van de Geest, met als gevolg een bloeiend geestelijk leven;
2. een 'gemakkelijker' opvatting over het geloof, met als gevolg een kerk vol 'gelovigen', maar dan schijngelovigen.
En volgens mij is dit de onderliggende vraag in deze discussie: wat versta je onder geloof en geloven? Omdat ik vermoed, dat gravo en zijn opponenten daarin niet op dezelfde lijn zitten, lijkt mij een voortzetting van de discussie in deze topic vrij zinloos.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Zeker niet, wanneer op een gegeven moment de meerderheid van de mensen getuigt van zo'n allesbeslissende ingreep van God in zijn of haar leven.
1. een krachtige werking van de Geest, met als gevolg een bloeiend geestelijk leven;
2. een 'gemakkelijker' opvatting over het geloof, met als gevolg een kerk vol 'gelovigen', maar dan schijngelovigen.
En volgens mij is dit de onderliggende vraag in deze discussie: wat versta je onder geloof en geloven? Omdat ik vermoed, dat gravo en zijn opponenten daarin niet op dezelfde lijn zitten, lijkt mij een voortzetting van de discussie in deze topic vrij zinloos.
gezien de statuten van dit forum gaat het hier over het geloof zoals beschreven in Zondag 7 van de Heidelberger Catechismus.
gravo

Bericht door gravo »

Afgewezen schreef:
De laatste opmerking geeft veel duidelijkheid. Het sterkt mij in het gevoel, dat het kritische gesprek met de theologie van de gereformeerde gezindte juist en precies op dit punt moet worden doorgezet. Namelijk op de criteria die er worden aangelegd om geloof "echt geloof". Al langer had ik het idee, dat hier de crux zit ten aanzien van de omgang van de orthodoxere gemeenten met hun eigen leden en met buitenstaanders. Er zijn criteria die het geloof beoordelen op schijn of zijn. Die criteria liggen voor insiders of outsiders niet veel anders.

Nu is mijn stelling, dat die criteria voor het echte geloof er voor zorgen, dat de gedachte zich heeft postgevat, dat er uiteindelijk maar weining echte gelovigen zijn. Deels door de nadruk op de uitverkiezing, maar meer nog door veelheid aan voorwaarden om van een echt geloof te kunnen spreken, heerst de gedachte, dat echt geloof zeldzaam is.

Juist op dit punt wordt de discussie in dit topic nu naar een einde gebracht (Het zou verder zinloos zijn). Ik meen echter, dat het hier pas goed begint.
Immers, juist in eigen kring zijn er bepaalde groepen mensen, die als gevolg van een persoonlijk criterium ten aanzien van geloof (zij zijn zelf vrij zeker van hun geloof) deze gedachte van zeldzaamheid niet langer hebben. Zij zouden zich heel goed kunnen voorstellen, dat het echte geloof betrekkelijk breed in de gemeente gevonden wordt.

Mijn analyse hangt natuurlijk af van de vraag of deze groepen mensen (die met grotere vrijmoedigheid over de waarachtigheid van hun geloof spreken) er inderdaad zijn. Als dat zo is, dan moet er iets aan de prediking veranderen, die nog uitgaat van de zeldzaamheid van het echte werk van God.

De discussie is dus helemaal niet afhankelijk van de vraag hoe ik, gravo, over geloof denk en welke criteria ik daarvoor aanleg. Het gaat er vooral om in hoeverre de leden van de gereformeerde gezindte zelf nog instemmen met de veeleisende criteria voor waar geloof.

Ik vermoed, dat er velen zijn die niet langer kunnen leven met de gedachte dat hun eigen geloofs-ervaring en bevinding in gebed, Bijbellezen of erediensten als ontoereikende en niet-aan-de-criteria-voldoende ervaringen moeten worden vergeten of worden weggewuifd.

Daarvoor zijn die geloofservaringen te diep, te veelzijdig en te ingrijpend. Velen zullen juist snakken naar erkenning van het goede werk, dat God in hun leven heeft gedaan. Die ervaringen wegen eenvoudig op tegen al die voorwaarden, die zonodig aan een waar geloof zouden moeten worden verbonden. Een bijkomend voordeel is, dat acceptatie van iemands geloof als een waar geloof tegelijk geloofscontacten opent naar andere christenen in binnen - en buitenland. Ook daar is volgens mij grote behoefte aan.

Eén ding is zeker: de discussie gaat door. Is het niet hier, dan wel daar.

gravo
Marnix

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
gezien de statuten van dit forum gaat het hier over het geloof zoals beschreven in Zondag 7 van de Heidelberger Catechismus.
Precies. Overigens Afgewezen, waarom is dat zo essentieel voor de discussie? Ook al is er geen duidelijkheid over de definitie van geloven en gelovigen, dan kunnen we toch wel discussieren over hoe de gelovigen uiting van hun geloof zouden moeten geven en wanneer? Dan zijn de posts van Miscantus en mij toch voor hen in ieder geval van toepassing?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Het sterkt mij in het gevoel, dat het kritische gesprek met de theologie van de gereformeerde gezindte juist en precies op dit punt moet worden doorgezet. Namelijk op de criteria die er worden aangelegd om geloof "echt geloof".
Het lijkt me dat we elkaar aardig aangevoeld hebben, gravo.
Nu is tenminste het punt helder waarop jij de discussie gevoerd wilt hebben. Het is overigens een punt dat op dit forum al in extenso aan de orde is geweest in diverse topics.
Marnix schreef:Ook al is er geen duidelijkheid over de definitie van geloven en gelovigen, dan kunnen we toch wel discussieren over hoe de gelovigen uiting van hun geloof zouden moeten geven en wanneer?
Nee, dat lijkt me een weinig zinvolle discussie.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Het sterkt mij in het gevoel, dat het kritische gesprek met de theologie van de gereformeerde gezindte juist en precies op dit punt moet worden doorgezet. Namelijk op de criteria die er worden aangelegd om geloof "echt geloof".
Het lijkt me dat we elkaar aardig aangevoeld hebben, gravo.
Nu is tenminste het punt helder waarop jij de discussie gevoerd wilt hebben. Het is overigens een punt dat op dit forum al in extenso aan de orde is geweest in diverse topics.
Marnix schreef:Ook al is er geen duidelijkheid over de definitie van geloven en gelovigen, dan kunnen we toch wel discussieren over hoe de gelovigen uiting van hun geloof zouden moeten geven en wanneer?
Nee, dat lijkt me een weinig zinvolle discussie.
En zonder onderbouwing lijkt me dat ook een weinig zinvolle reaktie, beste Afgewezen. Als je op basis van onderlinge verschillen geen zinvolle discussie kan voeren, waarom discussieren we op dit forum dan uberhaupt nog met elkaar?
Plaats reactie