Hmmm was dat om te verbloemen of om andere problemen te voorkomen?refo schreef:In de tijd van de Heere Jezus lijkt het gebruikelijk gestorvenen te balsemen. Dat vind ik nog wel een paar stappen verder gaan dan een bloemetje op een begrafenis. Dat is pas echt 'verbloemen'.
geen bloemen...
-
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Waren er in het paradijs ziekten?Rens schreef:Ja zeg....zo lust ik er nog wel een paar méér zeg........dan is dus álles wat er met je gebeurd een straf op de zonden......nou ga je wel even tig straten te ver zeg!Unionist schreef:Neem jij nooit bloemen mee naar een zieke? Ziekte is toch ook een straf op de zonde? Verbloem je dat dan niet?
Iedereen wordt toch weleens, of van tijd tot tijd, ziek.....griep, buikloop, oorontsteking etc etc etc etc................dus álles wat je aan ziekten hebt of oploopt is straf op de zonde??
100% mee oneens om het maar zwak uit te drukken!!
Zijn er in de hemel ziekten?
Zo nee, hoe komt het dan dat er nu ziekten zijn? "Waren er geen zonden, er waren geen wonden".
Ik zeg niet dat als jij keelpijn hebt, dat komt vanwege een bepaalde zonde. Voor kinderen van God is de dood ook geen straf op hun zonde. Maar beide is wel een gevolg van de zonde.
@edele strijdster,
Geef je bij een begrafenis bloemen aan de dode? Of aan de nabestaanden?
Welke problemen moesten er voorkomen worden door balseming?
-
Zowieso geef ik geen bloemen op een begrafenis, omdat dat niet overeen komt met mijn stemming van dat moment...Unionist schreef: @edele strijdster,
Ik heb meerdere begrafenissen bijgewoond waar volop bloemen waren. Daar stond op: Lieve opa, of Lieve mama, of gewaardeerde collega of, of...
Niet gericht aan de nabestaanden dus...
Enne... dat balsemen was misschien inverband met de hitte, en de plaats waar mensen begraven werden? Balsemmen voorkwam/ voorkomt toch het ontbinden van het lichaam en daardoor stank? Weet ik niet hoor, maar dat kan ik me zomaar voorstellen.. waar denk jij dan dat het voor was?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
op die wijze kun je overal wel de gewenste draai aan geven...........Unionist schreef:
Ik zeg niet dat als jij keelpijn hebt, dat komt vanwege een bepaalde zonde. Voor kinderen van God is de dood ook geen straf op hun zonde. Maar beide is wel een gevolg van de zonde.
en voor ieder die géén kinderen van God zijn, is de dood dus wél een straf op de zonde natuurlijk..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- J.C. Philpot
Toch is het bijbels, Rens. want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. Voor God's kinderen is de angel uit de dood weggehaalt, omdat Christus voor hen de straf droeg en voor hen de dood is ingegaan. Voor hen is de dood de toegang tot het eeuwige leven geworden. Op allen buiten Christus blijft echter de verschikkelijke toorn van God rusten, en is de dood een straf, de doorgang naar de eeuwige dood.Rens schreef:op die wijze kun je overal wel de gewenste draai aan geven...........
en voor ieder die géén kinderen van God zijn, is de dood dus wél een straf op de zonde natuurlijk..........
OK dat zou ik dus niet doen. Net zomin als bij een begrafienis de dode aanspreken. "Beste Willem, je was een fijne collega en een uitstekende spits van het hockeyteam. Wat hebben we gelachen..." Dat is inderdaad nutteloos. Wat ik eens zag onder een rouwbrief was de tekst "Bloemen troosten" en zo vind ik het toch wat anders.edele strijdster schreef:Zowieso geef ik geen bloemen op een begrafenis, omdat dat niet overeen komt met mijn stemming van dat moment...Unionist schreef: @edele strijdster,
Ik heb meerdere begrafenissen bijgewoond waar volop bloemen waren. Daar stond op: Lieve opa, of Lieve mama, of gewaardeerde collega of, of...
Niet gericht aan de nabestaanden dus...
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ook toen werden mensen in een graf gelegd en hoefde men dus niet bang te zijn voor stank. Ik denk dat refo gelijk heeft in dezen.Enne... dat balsemen was misschien inverband met de hitte, en de plaats waar mensen begraven werden? Balsemmen voorkwam/ voorkomt toch het ontbinden van het lichaam en daardoor stank? Weet ik niet hoor, maar dat kan ik me zomaar voorstellen.. waar denk jij dan dat het voor was?
Orthodoxe Joden doen dat nog steeds.edele strijdster schreef:Hmmm was dat om te verbloemen of om andere problemen te voorkomen?refo schreef:In de tijd van de Heere Jezus lijkt het gebruikelijk gestorvenen te balsemen. Dat vind ik nog wel een paar stappen verder gaan dan een bloemetje op een begrafenis. Dat is pas echt 'verbloemen'.
De reden hiervoor is, om het lichaam voor de opstanding (zoveel mogelijk) intact te houden. (Niet alle Joden geloven overigens in de opstanding, maar velen wel.)
Daarom hebben de christenen dat ook nog lang overgenomen. Bloemen hoorden ook bij het balsemingsritueel (om de lijklucht te verbloemen).
Zelf ben ik er tegen, vanwege de achterliggende gedachte, namelijk het ontkennen van de oorzaak van de dood, namelijk de zonde.
- Oude-Waarheid
Heb diverse keren op Muiderberg een Joodse begravenis mee gemaakt maar bij de begravenis zelf waren meestal geen bloemenTiberius schreef:Orthodoxe Joden doen dat nog steeds.edele strijdster schreef:Hmmm was dat om te verbloemen of om andere problemen te voorkomen?refo schreef:In de tijd van de Heere Jezus lijkt het gebruikelijk gestorvenen te balsemen. Dat vind ik nog wel een paar stappen verder gaan dan een bloemetje op een begrafenis. Dat is pas echt 'verbloemen'.
De reden hiervoor is, om het lichaam voor de opstanding (zoveel mogelijk) intact te houden. (Niet alle Joden geloven overigens in de opstanding, maar velen wel.)
Daarom hebben de christenen dat ook nog lang overgenomen. Bloemen hoorden ook bij het balsemingsritueel (om de lijklucht te verbloemen).
Zelf ben ik er tegen, vanwege de achterliggende gedachte, namelijk het ontkennen van de oorzaak van de dood, namelijk de zonde.
aanwezig wel later bij de steenzetting.
Ze worden begraven het het gezicht naar het oosten (Jeruzalem)
Moeten ze wel een héél goed kompas hebben, anders worden ze begraven in de richting van Mekka............en dat lijkt me nu nét ff niet de bedoeling te zijn......Oude-Waarheid schreef:Heb diverse keren op Muiderberg een Joodse begravenis mee gemaakt maar bij de begravenis zelf waren meestal geen bloemenTiberius schreef:Orthodoxe Joden doen dat nog steeds.edele strijdster schreef:Hmmm was dat om te verbloemen of om andere problemen te voorkomen?refo schreef:In de tijd van de Heere Jezus lijkt het gebruikelijk gestorvenen te balsemen. Dat vind ik nog wel een paar stappen verder gaan dan een bloemetje op een begrafenis. Dat is pas echt 'verbloemen'.
(dit is niet geinig maar serieus bedoeld)
Moderatorbericht:
- Oude-Waarheid
Zal best ORT gebeurt zijn neem ik aan.Rens schreef:Moeten ze wel een héél goed kompas hebben, anders worden ze begraven in de richting van Mekka............en dat lijkt me nu nét ff niet de bedoeling te zijn......Oude-Waarheid schreef:Heb diverse keren op Muiderberg een Joodse begravenis mee gemaakt maar bij de begravenis zelf waren meestal geen bloemenTiberius schreef:Orthodoxe Joden doen dat nog steeds.edele strijdster schreef: Hmmm was dat om te verbloemen of om andere problemen te voorkomen?
(dit is niet geinig maar serieus bedoeld)
?????? wat mag dát betekenen???????Oude-Waarheid schreef:
Zal best ORT gebeurt zijn neem ik aan.
Moderatorbericht:
- Oude-Waarheid
- Oude-Waarheid
zucht.......net dus zoals bij de moslims dat er toezicht is dat alles volgens de "wetten" gebeurd...........Oude-Waarheid schreef:Onder Rabinaal toezicht :!: ORT.Rens schreef:?????? wat mag dát betekenen???????Oude-Waarheid schreef:
Zal best ORT gebeurt zijn neem ik aan.
Moderatorbericht: