Wat komt eerst, wet of evangelie?

jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
Ma Vis schreef:Was het feit dat Adam en Eva niet van de boom mochten eten al niet een wet?
Volgens mij wel. Trouwens, een van de wetten/opdrachten die God heeft gegeven. Maar aan deze wet hing wel het eeuwige leven of de dood af. Dus is feitelijk genomen, de wet het eerste. Want als er geen wet is, kan je ook niet zondigen :idea:
Ja, Jolanda, je hebt gelijk.

Het gebod was, ten dage als ge daarvan eet, zult gij den dood sterven.

En.....zonder Wet géén Evangelie.
Geka

Bericht door Geka »

Beste mensen, prima, gewoon dit topic open laten. Wat ik bedoelde met mijn opmerking over eerdere discussie is dat ik bang was/ben dat dit mogelijk weer leidt tot de vele discussies over de de toeleidende weg, de verhouding ellendekennis/aanbod van genade, verhouding wedergeboorte-ellendekenis, voorwaardelijke prediking etc.

Daarmee zeg ik niet dat het geen belangrijke thema's zijn, integendeel! Alleen volg ik het liever vanaf de zijlijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Ik ben het wel met je eens, Geka, maar in de beleving van de zondaar is het toch wel eerst 'wet' en dan 'evangelie'. Waarmee niet gezegd is dat het dat de 'wet' een lange periode moet zijn. Sterker nog, op de snijlijn waar de zondaar daadwerkerlijk met de wet geconfronteerd wordt, wordt hem ook het Evangelie ontdekt. Want in wat daaraan voorafgaat kan nog zoveel eigengerechtigheid en zelfhandhaving liggen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Ik ben het wel met je eens, Geka, maar in de beleving van de zondaar is het toch wel eerst 'wet' en dan 'evangelie'. Waarmee niet gezegd is dat het dat de 'wet' een lange periode moet zijn. Sterker nog, op de snijlijn waar de zondaar daadwerkerlijk met de wet geconfronteerd wordt, wordt hem ook het Evangelie ontdekt. Want in wat daaraan voorafgaat kan nog zoveel eigengerechtigheid en zelfhandhaving liggen.
Het is dus én/én
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geka schreef:Beste mensen, prima, gewoon dit topic open laten. Wat ik bedoelde met mijn opmerking over eerdere discussie is dat ik bang was/ben dat dit mogelijk weer leidt tot de vele discussies over de de toeleidende weg, de verhouding ellendekennis/aanbod van genade, verhouding wedergeboorte-ellendekenis, voorwaardelijke prediking etc.

Daarmee zeg ik niet dat het geen belangrijke thema's zijn, integendeel! Alleen volg ik het liever vanaf de zijlijn.
Ik weet wat je bedoeld, maar als ik al die termen lees, raak ik al snel een beetje in de war. Misschien moet ik maar eens een cursus dogmatiek gaan volgen. Maar ik begrijp je angst wel een beetje en misschien kunnen we er wel met z'n allen voor zorgen dat het niet die kant opgaat :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:Het is dus én/én
Niet helemaal, eerst het onze eraan, dan is er plaats voor Christus.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Sorry; ik begrijp het weer eens niet.
Kan iemand uitleggen wat bedoeld wordt met 'de wet is dienstmaagd van het evangelie'?
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Wat verstaan we eigenlijk onder 'evangelie'?
Christus?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Wat doe je dan met een zgn "Paulus bekering?"
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:
Afgewezen schreef:
Ging toch ook zo? Toen Christus tot Paulus sprak, was dat eerst ontdekkend. "Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij!"
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ma Vis schreef:Wat verstaan we eigenlijk onder 'evangelie'?
Christus?
De boodschap van de verlossing door Christus.
In feite is de boodschap van het Evangelie het antwoord op onze schuld. Het probleem van de zonde is al 'opgelost' tussen de Vader en de Zoon. Wij hoeven daar slechts 'amen' op te zeggen.
Dát is het Evangelie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ma Vis schreef:Sorry; ik begrijp het weer eens niet.
Kan iemand uitleggen wat bedoeld wordt met 'de wet is dienstmaagd van het evangelie'?
De ontdekking door de wet is ervoor bedoeld dat we behoefte krijgen aan het Evangelie.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Afgewezen schreef:
Ma Vis schreef:Sorry; ik begrijp het weer eens niet.
De ontdekking door de wet is ervoor bedoeld dat we behoefte krijgen aan het Evangelie.
Nu begrijp ik het; dank je wel.

Afgewezen schreef:De boodschap van de verlossing door Christus.
In feite is de boodschap van het Evangelie het antwoord op onze schuld. Het probleem van de zonde is al 'opgelost' tussen de Vader en de Zoon. Wij hoeven daar slechts 'amen' op te zeggen.
Dát is het Evangelie.
Verstandelijk ken ik mijn zonde. Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Dat is toch uitverkiezing, waar ikzelf niets aan kan doen?
Zie ik iets over het hoofd?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Mariavt schreef:
Afgewezen schreef:
Ging toch ook zo? Toen Christus tot Paulus sprak, was dat eerst ontdekkend. "Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij!"
Je hebt gelijk daar dacht ik ineens aan toen ik het bericht al geplaatst had,sorry.
Wat ik vergat te vermelden in mijn begin van dit topic is dat die ds. het er ook wel over had in de preek dat we dood liggen in de zonden maar dat het wel onze éigen schuld is als we niet bekeerd worden omdat we het evangelie niet geloofd hebben, wat ons steeds is voorgehouden. Er wordt dood en Leven voor ogen gehouden.

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Er worden drie vragen gesteld.
De wet is de dienstmaagd van het evangelie, wat wil dat zeggen? Pff Ma Vis, helemaal precies weet ik het ook niet, maar ik denk zoiets als, de wet laat ons zien dat we zondigen, zoals eerder gezegd, zonder wet is er geen zondebesef. De wte laat ons ook merken dat we, hoe hard we ons best doen, wij nooit aan haar kunnen voldoen. En zo drijft zij ons uit naar het Evangelie.
Het Evangelie, de blijde boodschap dat door Jezus Christus er weer een weg terug is naar God. Dat wij door zijn verzoenend lijden en sterven rechtvaardig voor God gerekend mogen worden. Alleen door het geloof in Hem, dat Hij overvloedig uit wil delen.
En dat van die Paulusbekering, hij heeft juist een heel duidelijk punt (mi) waar God hem confronteerd met zijn zonde. Ik zie dat veel minder bijv bij personen als Johannes, Thimotheus, Maria, moeder van Jezus enz.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie