Alleen schuldigen komen tot Christus

Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Waarom spreekt de schrift dan niet duidelijk over een weg tot Christus, zoals tegenwoordig in de prediking gepromoot wordt?

Het enige wat ik lees is dat mensen tot Jezus kwamen met het idee dat er bij Hem verlossing te vinden was of dat Jezus mensen onwederstandelijk riep om Hem te volgen.

Na Jezus waren de discipelen ook niet bezig met de weg tot Christus, maar met het verkondigen van het evangelie, omdat ze wisten dat daar de kracht tot behoud in lag voor iedereen die God in eeuwigheid geroepen had tot het heil.
(Cursivering van mij - H.) En dus constateer jij iets anders dan Kieviet? Ik denk het niet, maar het kan zijn dat de definiering van de natuurlijke mens, die die verlossing zoekt anders is? Of ga jij er ook van uit dat het de eigen schuld is van de mens dat hij van God is afgedwaald, en er dus een schuldbelijdenis past als je tot God nadert?

Terecht benadrukt Majorca dat alle oudvaders de schuld van de mens in zijn naderen tot God aan de orde laten komen.
Mooi verhaal wat heel goed in het straatje past van de volgtijdlijkheidsdrijvers. Helaas zie ik ook mensen roepen dat het heel Bijbelse praat is. Nu vraag ik natuurlijk naar de bekende weg, maar waar staat dat dan?
Waarschijnlijk zou Kieviet je op Psalm 130 wijzen, en op de indeling van de Romeinenbrief, maar dat stond al in het artikel

De HC geeft bij antwoord 2 (Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn)

Mattheus 11 vers 28 vv: 28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Efeze 5 vers 8: Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.

Johannes 9 vers 41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

1 Joh 1 vers 9 en 10: 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij is iedereen het eens dat 'schildigen'tot Christus komen. Zijn er ook 'onschuldigen'? Het gaat er nu om: mag je komen zoals je bent of moet je eerst een speciale buitenzintuiglijke waarneming hebben gehad waarin je 'schuldig genoeg' werd verklaard om te gaan.

[Aangepast op 29/11/04 door refo]
Buitenzintuigelijke waarneming? Een contradictio in terminis. Dus die zijn niet nodig.
refo

Bericht door refo »

Afgezien van het wel of niet rechtzinnig zijn van Misc. is zijn vraag alleszins redelijk. Zekerk gezien het feit dat OSW in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie wil staan.

In die tijden was de Bijbel nog gezaghebbend.

(En kon je je niet op moderatoren beroepen)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik wil er op wijzen dat alleen Gods Woord gezaghebbend is en geen dominees of oudvaders. (het zou verboden moeten worden om met oudvaders te argumenteren).

Daarnaast wil ik er ook op wijzen dat ieder vallen voor Christus, een buigen is, een verootmoediging inhoudt. Waarom zou je je vertrouwen stellen op Jezus als je niks nodig hebt en waarom zou je dat doen als je denkt dat je zo slecht nog niet bent, of dat je het zelf kunt doen?

verder roept Jezus alle vermoeiden en belasten, ook degenen die door de volgtijdelijkheidsdrijvers en godsdienst vermoeid en belast zijn. Belast met ballast wat Christus niet is. Belast met veronderstelde noodzakelijke gestalten. Belast met harde geboden en inzettingen van mensen. Wie Jezus om genade smeekt, erkent zijn eigen schuld of niet?

Zie slechts op Hem. Hij bevrijdt van alle last. Er was geen Israeliet die niet naar de verhoogde slang keek omdat hij niet wist dat hij gebeten was. Als ze niet keken was dat alleen omdat ze van die slang geen redding verwachtten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wie Jezus om genade smeekt, erkent zijn eigen schuld of niet?
Een zeer interessante zin. Mijn vraag, en daar weet ik zelf ook moeilijk antwoord op te geven, die erkenning van die schuld impliceert toch ook een 'kennen' van schuld. (Erkennen en kennen zijn zelfs taalkundig heel nauw met elkaar verweven)
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik wil er op wijzen dat alleen Gods Woord gezaghebbend is en geen dominees of oudvaders. (het zou verboden moeten worden om met oudvaders te argumenteren)

Zie slechts op Hem. Hij bevrijdt van alle last. Er was geen Israeliet die niet naar de verhoogde slang keek omdat hij niet wist dat hij gebeten was. Als ze niet keken was dat alleen omdat ze van die slang geen redding verwachtten.
helemaal mee eens misc.

dat voorbeeld van de slang is altijd bijzonder duidelijjk vind ik
refo

Bericht door refo »

Oeps, 't wordt lastig. Men gaat mijn woorden uit het verband rukken. Maar kom, we discussiëren gewoon verder.

Maar anderzijds is wat zogenaamd de juiste leer zou zijn ook wel gevaarlijk.

Als ik goed beluister zouden degenen die 'aan hun zonden ontdekt zijn' tegelijk wedergeborenen. Daarom namelijk zouden ze zijn gaan horen. Slechts levenden kunnen dat, zo wordt geredeneerd. Van God uit ligt het goed bij deze mens. Zelf ziet deze dat nog niet zo.

Wat gebeurt er onder deze omstandigheden? Onder de luisteraars zitten nu 'algemeen overtuigden' en 'werkelijk overtuigden'. Hoe houd je die in de prediking nu uit elkaar? Geen van beide kent vergeving van zonden, maar beiden weten dat nodig te hebben? Het gevaar is groot dat veel mensen zich gaan spiegelen aan de kenmerken, die gegeven worden. En da's waarlijk geen goede spiegel. Men spiegelt zich aan zichzelf en dat spiegelt zacht.

't Gevaar is nog groter: dat de meisjes met olie als 'bezitters' en 'Arminianen' worden weggehoond (ze hebben immers zelf olie gekocht?) en de meisjes zonder olie als 'missenden' worden geëerd.

En met buitenzintuiglijke waarneming (geen contardictio in terminis, de menselijke geest kan buiten de vijf zintuigen ook waarnemen anders is geloof geen geloof) is denk ik goed uitgedrukt wat 'geloofsoog' wordt genoemd. Of ik moet me vergissen.

Er moet bevinding zijn voor er wat 'bevonden' wordt. En men kan slechts iets bevinden in de nabijheid van Christus als schuldvergevende Borg.

Het lijkt me dat wachten op zo'n indruk (jouw bevinding, mijn waarneming) te lang kan gaan duren. Zalig die niet zien en toch geloven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door refoHet lijkt me dat wachten op zo'n indruk (jouw bevinding, mijn waarneming) te lang kan gaan duren. Zalig die niet zien en toch geloven.
Er staat daar een interessant artikel over: volg de link: http://www.jongerenavonden.nl/flitsen.php?fid=220
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door refo

En met buitenzintuiglijke waarneming (geen contardictio in terminis, de menselijke geest kan buiten de vijf zintuigen ook waarnemen anders is geloof geen geloof) is denk ik goed uitgedrukt wat 'geloofsoog' wordt genoemd. Of ik moet me vergissen.
Origineel gevonden, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken, dat je het nu ergens anders over hebt, dan eerst.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus (het zou verboden moeten worden om met oudvaders te argumenteren).
Ik herhaal: zit jij wel op het goede forum als je dit echt meent. Er zijn mensen die een eenheid zien tussen de leer van Gods Woord, onze belijdensigeschriften en de (andere) mannen van de (nadere) reformatie. Voor hen is dit forum bedoeld, als ik in mijn eenvoud de forumregels lees. Maar jij denkt daar dus gans anders over. Tegengesteld zelfs. Heel apart.
Misschien is die eenheid wel een farce. Jij komt op grond van "onze vaadren" tot hele andere conclusies dan broeder van der Zwaag, om maar eens wat te noemen.
refo

Bericht door refo »

Het heeft allemaal met elkaar te maken.
--------------
Plaats reactie